favo componisten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 07 aug 2003 20:08

Vivaldi.
Haynd.
Mendolsohn
Bach

enz. :mrgreen:

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 08 aug 2003 19:15

Cor schreef:Vivaldi
Haydn
Mendelssohn
Bach

Wat mijn smaak betreft: draai de volgorde om en ik kan er mee leven :mrgreen:

En voeg de rest er nog tussen... (voor een uitgebreider overzicht (en heel veel info over klassieke muziek): www.karadar.com ).
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 13 aug 2003 14:19

HAAAAAAA weeeeeet je WAT gave componisten zijn???

- Kabalevsky
- Mjaskovsky
- Wieniavsky
- Foote

(en de oude vertrouwden als shostakovich, rachmaninov, satie, paganini, tsjaikovsky en bach)

Maar echt, vooral Kabalevsky is een aanrader!!! En de anderen eigenlijk niet minder
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 09 okt 2003 21:30

Wat zijn dezen (kabalevsky etc.)? (om maar eens met de SV te spreken) Kun je me achtergronden geven en ben vooral benieuwd waarom ze zo goed zijn...

PS ik zeg dit eigenlijk om weer een 'klassiek'-topic bovenaan te krijgen... niet verder vertellen aub

Goodbye.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 09 okt 2003 21:50

:) tja je moet echt wat met die stiltes he...

nou, kabalevsky leefde begin 20e eeuw, nogal klassieke composities voor een modern componist. En schreef een geweldig celloconcert!

Wieniavsky was virtuoos violist, 19e eeuw, de latere paganini, heeft ook geweldige vioolmuziek geschreven (gearrangeerd voor cello uiteraard virtuozer, en dieper...)

Mjaskovsky omdat hij compositieleraar was van Kabalevsky, en een beetje zijn interesse voor cello heeft aangewakkerd. Heeft ook composities voor cello geschreven (die eigenlijk niet echt bijzonder zijn :mrgreen: )

Foote omdat het een van de weinige originele barokcomponisten is.

nja de anderen kennen jullie wel (toch toch??)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 09 okt 2003 21:57

lizzz schreef::) tja je moet echt wat met die stiltes he...

Over klassiek raak je nooit uitgepraat :wink:

lizzz schreef:nou, kabalevsky leefde begin 20e eeuw, nogal klassieke composities voor een modern componist. En schreef een geweldig celloconcert!

Wieniavsky was virtuoos violist, 19e eeuw, de latere paganini, heeft ook geweldige vioolmuziek geschreven (gearrangeerd voor cello uiteraard virtuozer, en dieper...)

Mjaskovsky omdat hij compositieleraar was van Kabalevsky, en een beetje zijn interesse voor cello heeft aangewakkerd. Heeft ook composities voor cello geschreven (die eigenlijk niet echt bijzonder zijn :mrgreen: )

Speel jij soms cello? :mrgreen: :D en ben je in dezen dan nog objectief te noemen?

lizzz schreef:Foote omdat het een van de weinige originele barokcomponisten is.

Meer informatie? klinkt interessant... ik ben zachtjesaan ook wel op de meeste werken van Telemann, Vivaldi etc. uitgekeken...

lizzz schreef:nja de anderen kennen jullie wel (toch toch??)

Yezz, hoewel je ze volgens mij niet in chronologische volgorde noemde... :D aangezien in je 'grote' rijtje 3 russen voorkomen: Prokofiev mag dan ook absoluut niet ontbreken, denk ik? Verder durf ik het niveau van Satie (afgezien van de werkelijk onbetwiste schoonheid van zijn werk) in twijfel te trekken. Paganini is leuk, maar niet geniaal.

Oftewel: dit was mijn mening, nu jij / jullie weer.

Goodbye.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 09 okt 2003 22:12

Gershwin schreef:
lizzz schreef::) tja je moet echt wat met die stiltes he...

Over klassiek raak je nooit uitgepraat :wink:

is waar :)

Gershwin schreef:
Speel jij soms cello? :mrgreen: :D en ben je in dezen dan nog objectief te noemen?

jawel. Ken veel meer componisten die voor cello gecomponeerd hebben, maar ik ga er toch echt niet over denken om bijvoorbeeld Haydn te noemen :)
En, feit is natuurlijk dat van de beste muziek de beste cellomuziek het beste is. Het spijt me, ik ben niet de uitvinder van cello, maar het is iets geweldigs :D

Gershwin schreef:
lizzz schreef:Foote omdat het een van de weinige originele barokcomponisten is.

Meer informatie? klinkt interessant... ik ben zachtjesaan ook wel op de meeste werken van Telemann, Vivaldi etc. uitgekeken...

:) zat al te denken waar heb ik het over?? Eigenlijk was foote gewoon 19e eeuws (dacht ik) maar wel barokke invloeden. Ehm beetje stom van me.
Als je uitgekeken raakt op Barok (mag ik je er op attent maken dat Bach barok is, en dat je daar gewoon niet op uitgekeken kúnt raken :wink: )
Maar Boismortier en Tartini zijn toch ook wel wat?

Gershwin schreef:
Yezz, hoewel je ze volgens mij niet in chronologische volgorde noemde... :D aangezien in je 'grote' rijtje 3 russen voorkomen: Prokofiev mag dan ook absoluut niet ontbreken, denk ik? Verder durf ik het niveau van Satie (afgezien van de werkelijk onbetwiste schoonheid van zijn werk) in twijfel te trekken. Paganini is leuk, maar niet geniaal.

Oftewel: dit was mijn mening, nu jij / jullie weer.

moet componist geniaal zijn om bij favorieten te horen? (overigens is hij dat niet echt meer, eigenlijk). Hmm, prokovief vind ik niet slecht, maar ook niet echt bijzonder. Russen kunnen meer :)
Muziek=schoonheid. Niveau hangt voor mij af van schoonheid, dus Satie blijft :)

Trouwens nog wel een andere Russin: Gubaidulina :D

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 10 okt 2003 08:59

Ben er onlangs achter gekomen dat ik -naast de componisten die ik hier al genoemd heb- nog twee grote favorieten heb.

Bellini
Donizetti

Heerlijke frisse muziek.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 10 okt 2003 11:09

Saint-Saëns
Schubert
Bizet
Beethoven
Mendelsohn
Bach
Tchaikowsky
Handel

Jitse
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jitse » 11 okt 2003 17:13

Rachmaninov :shock: :mrgreen:
Iedereen is gek behalve jij

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 okt 2003 18:18

Vind veel componisten goed

veel standaart dan (de andere minder bekenden ken ik nog inet zo: moet nog komen: lizzz: ik wil hints, tips, etc. :P)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 okt 2003 18:59

GEEN :oops:

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 11 okt 2003 20:28

kurtyo schreef:Vind veel componisten goed

veel standaart dan (de andere minder bekenden ken ik nog inet zo: moet nog komen: lizzz: ik wil hints, tips, etc. :P)

haha ja graaaag :mrgreen:

ok, eerste tip: Er zijn heel veel niet standaard componisten minstens net zo goed dan degenen die wél standaard zijn.

tweede tip: Kijk in Rusland, en rest oost-europa zit vaak ook veel goeds bij. Dat is eigenlijk het probleem, westerlingen achtten zich superieur, dus gaven oost-europezen geen kans. Erg jammer!

derde tip: Luister componisten van vóór en ná de 19e eeuw. 19e eeuw was beetje een foutje (met wat regelbevestigende uitzonderingen), daarom luistert ook het gros van de mensheid dat.

Nou dit was componistenkeuzesnelcursus les 1 :D

(overigens hebben veel componisten een eigen specialiteit. Dvorak is bijvoorbeeld goed, maar voor piano kan je beter naar Rachmaninov...)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 12 okt 2003 11:12

Dank je wel lizzz! :) ik zal je nog wel s wat vragen via msn ;) (en wat vind jij van Chopin: bellamy (zanger/gitarist/pianist van Muse is daar fan van :) wisten jullie btw dat hij voor het album showbizz helemaal nog geen piano speelde? Hij heeft dat geleerd omdat een loopje in een nummer niet klonk op gitaar: hij heeft zich weken opgesloten in de studio om zichzelf piano te leren spelen. wow, petje af hoor ;))

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 12 okt 2003 16:08

chopin?? *zwijgt wijselijk* :D

Terug naar “Archief”