Ja elbert, ik besef rotsvast wat Paulus tegen de ongelovige Joden zij.
om hiermee aan te tonen, dat hun ijver voor de wet verkeerd gericht is, nl. op eigengerechtigheid?
Inderdaad is de wet verkeerd als je het doet voor eigen gerechtigheid, maar niet als je de wet gebruikt als leerregel voor ontdekking van eigen zonden en schuld.
En dat het dus gaat om het geloof in Christus, Die de wet plaatsvervangend volmaakt heeft volbracht?
Ik heb het dacht ik wel eens eerder tegen je gezegd maar het woord ‘plaatsvervangend’ is niet juist. Christus heeft ‘plaatsvervullend’ de wet volkomen volbracht! Ik vind vervangen en vervullen een levends groot verschil! Waarom? Omdat vervangen betekend afschaffen of het oude weggooien en het nieuwe er voor in de plaats stellen, vervullen betekend ‘voldoen aan’ en dat heeft Christus gedaan. Ook al heeft Christus volkomen de wet vervuld, blijft de wet als spiegel functioneren als wisselwerking in het leven. Het plaatsvervangen zit in de toekomst als het leven van een mens eindigt, dan treed Christus in de vierschaar op als Borg en Zaligmaker vervangend op.
Er zijn veel misvattingen in het christendom, velen denken namelijk dat Christus nu al reeds plaatsvervangend op treed, vervolgens zich niet meer aan de wet hoeven te houden omdat Christus dat voor hen gedaan heeft en hiermee op een onzuivere grond voort leven zelf in de grootste zonden vallen en zeggen: ‘ja maar Christus, ik geloof in hem’, dat is vreeslijk. In de zuiver geloofsbeleving zijn wij er nu alreeds rotsvast van overtuigd dat Christus plaatsvervangend zal optreden voor de rechterstoel van God, maar in dit leven moeten wij zeggen plaatsvervullend.
In principe zeg jij dat toch ook als je dit zegt:
Wat uiteraard niet wegneemt, dat een waarachtig christen Christus na wil volgen: de navolging van Hem en zo de beoefening van het geloof.