Machiavelli schreef:Hoe kun je in vredesnaam nog gemeente zijn in een kerk met meer dan 1700 man?L'être extraterrestre schreef:Ik denk dan meer aan 1700 leden.
De eerste christengemeente in Jeruzalem telde minimaal 5000 mensen (Hand. 4:4).

Moderator: Moderafo's
Machiavelli schreef:Hoe kun je in vredesnaam nog gemeente zijn in een kerk met meer dan 1700 man?L'être extraterrestre schreef:Ik denk dan meer aan 1700 leden.
Ik probeer de diverse godsbeelden van mensen te bevatten - en dus ook de wijze van denken die men God toedicht (want waar jij mij 'beschuldigt' van het gebruiken van mijn verduisterd verstand om Gods werk te bevatten, doen eigenlijk alle gelovigen dat - de bijbelschrijvers incluis - door het creëren van een godsbeeld).
Ik heb een vermoeden, namelijk dat Go(e)d zich niet direct bezighoudt met deze wereld én dat hij zich niet laat beledigen door mensen, daar dit een bepaalde vorm van onmacht zou betekenen, m.i. (En daarmee doe je Go(e)d tekort.)
Met deze gedachtegang heb ik moeite.
Nee, dat vind ik niet. Ik vind het zelfs een beetje beperkt en zelfs gemakkelijk. "Als je maar je hartje geeft, komt alles goed, een makkie joh!" Ik zie meer in een pad van verlichting, kennis en (levens)wijsheid vergaren...
Denk je nu echt dat ik nog nooit bij dergelijke bijeenkomsten geweest ben? Dat ik mijn mening vorm zonder mezelf ergens in te verdiepen? En nee, het is niet my piece of cake. Sterker nog, ergernis en onbegrip komen bovendrijven. Evenals in vele kerken. (Alleen al om de handelingswijze, tegenstrijdig met de Bijbel.)
Je zou Gods Woord ook wat minder selectief kunnen lezen, dan zie je namelijk in de Bijbel zelf staan dat het belangrijk is kritisch te blijven betreffende de Bijbel zelf: vertrouw niet op mensenwerk (en de bijbelboeken zijn geschreven door mensen en de canon is samengesteld door mensen, etc.)
En in diezelfde Bijbel staat heel veel over naastenliefde, rentmeesterschap (en dus eerbied voor de natuur): allemaal zaken waar christenen nog heel wat van wiccans zouden kunnen leren. Ook spreekt de Bijbel zich duidelijk uit over oordelen. Dat wil m.i. ook zeggen dat het niet aan mensen is om te oordelen over religies. De autoritaire handelingswijze van veel gelovigen stuit menigeen tegen de borst, een leerpuntje wellicht?
En hoe zit het dan met het volk van God, de joden? Die leven ook zonder Christus.
Krijgen wij dan de mogelijkheid om te regeren - is het die machtsbelustigheid die mensen aanspreekt om christen te worden? Nog altijd de oude idee van 'gelijk worden aan God'? En waarom je er niet voor zou kiezen? Wellicht omdat er mensen zijn die er niet in geloven. (En ikzelf weet nog niet precies waar ik sta...)
De Bijbel is geen open boek. Maar wellicht staat het erin, dan nog: wie bepaald wie er een naamchristen is, anders dan God? (Ik geloof helemaal niet in het begrip e.d., maar ik redeneer vanuit de Bijbel.)
Die tekst is mij bekend. Maar desalniettemin vind ik Paulus' mensbeeld - en ook zijn persoon - zwartgallig.
Optimatus schreef:Het doet er niet toe welke GerGem-predikanten ik al dan niet live beluisterd heb. Ik heb van alle GerGem-predikanten die op prekenweb staan, minimaal één preek gehoord. Verder heb ik op audioserver ook een en ander beluisterd. Tenslotte ook nog een aatal GerGem-predikanten bij verschillende diensten.
Ik durf te beweren dat ik me meer in de reformatorische gezindte heb verdiept dan jij in de oud-katholieke, rooms-katholieke of centrum- of linkse deel van de PKN-gezindte verdiept heb.
Optimatus schreef:Ik heb van alle GerGem-predikanten die op prekenweb staan, minimaal één preek gehoord. Verder heb ik op audioserver ook een en ander beluisterd. Tenslotte ook nog een aatal GerGem-predikanten bij verschillende diensten.
japio schreef:Optimatus schreef:Het doet er niet toe welke GerGem-predikanten ik al dan niet live beluisterd heb. Ik heb van alle GerGem-predikanten die op prekenweb staan, minimaal één preek gehoord. Verder heb ik op audioserver ook een en ander beluisterd. Tenslotte ook nog een aatal GerGem-predikanten bij verschillende diensten.
Ik durf te beweren dat ik me meer in de reformatorische gezindte heb verdiept dan jij in de oud-katholieke, rooms-katholieke of centrum- of linkse deel van de PKN-gezindte verdiept heb.
Wat ik me alleen afvraag is door welke bril je die preken beluisterd heb (bril is in deze spreekwoordelijk
)
Het feit dat je tot de conclusie komt dat de Ger.Gem. (e.a. refo-preken) enkel ellende preekt lijkt me zeeeer onjuist, en wil ik derhalve ook rechtzetten. De reformatorische gezindte maakt zeer duidelijk onderscheidt tussen ellende-verlossing-dankbaarheid, elk van deze fascetten komt (niet altijd in gelijke mate) terug in de prediking.
Ik wil je dan ook de vraag voor leggen waarom je WEL de ellende gehoord hebt, maar daardoor niet bent aangespoort tot de (eveneens gepreekte) verlossing en dankbaarheid....
Daarnaast ben ik van mening dat evangelische zich niet lekker voelen bij de reformatorische gezindte en andersom. De Heere wil het kwade ten goede keren (doelende op de vele scheuringen), en zorgt ervoor dat er voor iedereen een geschikte gemeente is om onder Zijn Woord te komen. Wanneer ik de waarheid mag vinden binnen de reformatorische gezindte acht ik het derhalve ook niet nodig om veel diensten van de evangelische of de RK te bezoeken, waar ik die waarheid niet verwacht te vinden...
Othello schreef:Optimatus schreef:Ik heb van alle GerGem-predikanten die op prekenweb staan, minimaal één preek gehoord. Verder heb ik op audioserver ook een en ander beluisterd. Tenslotte ook nog een aatal GerGem-predikanten bij verschillende diensten.
Dan verbaast het me des te meer dat je zo ongenuanceerd uit de hoek komt...
Daarnaast ben ik van mening dat evangelische zich niet lekker voelen bij de reformatorische gezindte en andersom. De Heere wil het kwade ten goede keren (doelende op de vele scheuringen), en zorgt ervoor dat er voor iedereen een geschikte gemeente is om onder Zijn Woord te komen. Wanneer ik de waarheid mag vinden binnen de reformatorische gezindte acht ik het derhalve ook niet nodig om veel diensten van de evangelische of de RK te bezoeken, waar ik die waarheid niet verwacht te vinden...
1. Tussen Evangelisch en gergem zit nu echt niet zo veel verschil. ff kort door de bocht. Het gaat bij beide stromingen om ervaren.
2. Ik hoop dat je niet wilt zeggen met je laatste zin dat in deze kerkgenootschappen de waarheid niet is.
Othello schreef:Optimatus schreef:Ik heb van alle GerGem-predikanten die op prekenweb staan, minimaal één preek gehoord. Verder heb ik op audioserver ook een en ander beluisterd. Tenslotte ook nog een aatal GerGem-predikanten bij verschillende diensten.
Aragorn schreef:Othello schreef:Optimatus schreef:Ik heb van alle GerGem-predikanten die op prekenweb staan, minimaal één preek gehoord. Verder heb ik op audioserver ook een en ander beluisterd. Tenslotte ook nog een aatal GerGem-predikanten bij verschillende diensten.
Ik ben het niet geheel met je oneens wbt Optimatus' soms verrassende ongenuanceerdheid, maar dit is wel een mooi voorbeeld van de algemene teneur in dit topic: mensen die kritiek leveren of zich niet thuisvoelen bij de reformatorische geloofsbeleving zijn niet goed geïnformeerd, weten niet wat de échte ger.gez. (waarom moet ik nu opeens aan 'échte islam' denken?) is en kunnen het, kortom, nooit bij het rechte eind hebben.
Optimatus schreef:Dat vind ik geen al te sterke redenering. Wat is de èchte gergem? Of de èchte Anglicana? De èchte Romana? De èchte Reformata?
Optimatus schreef: Wat is de èchte gergem? Of de èchte Anglicana? De èchte Romana? De èchte Reformata?
japio schreef:Aragorn schreef:Othello schreef:Optimatus schreef:Ik heb van alle GerGem-predikanten die op prekenweb staan, minimaal één preek gehoord. Verder heb ik op audioserver ook een en ander beluisterd. Tenslotte ook nog een aatal GerGem-predikanten bij verschillende diensten.
Ik ben het niet geheel met je oneens wbt Optimatus' soms verrassende ongenuanceerdheid, maar dit is wel een mooi voorbeeld van de algemene teneur in dit topic: mensen die kritiek leveren of zich niet thuisvoelen bij de reformatorische geloofsbeleving zijn niet goed geïnformeerd, weten niet wat de échte ger.gez. (waarom moet ik nu opeens aan 'échte islam' denken?) is en kunnen het, kortom, nooit bij het rechte eind hebben.
Wanneer je de Heere heb mogen leren kennen binnen de Ger. Gez. dan gun je andere dat ook. Je kan je dan ook niet voorstellen dat anderen ongenuanceerde kritiek leveren op de gezindte waarbij jij de Waarheid heb mogen vinden...Het is derhalve dan ook logisch dat iemand die bij de ger. gez. de waarheid heeft gevonden alle kritiek afdoet als....heb je je er wel goed in verdiept, want voor hun (incl mijzelf) gaat deze "ongenuanceerde kritiek" niet op.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten