Afgesplitst van tarot e.d.: Verlost zijn uitstralen/voelen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 nov 2006 14:44

Machiavelli schreef:
L'être extraterrestre schreef:Ik denk dan meer aan 1700 leden.
Hoe kun je in vredesnaam nog gemeente zijn in een kerk met meer dan 1700 man?

De eerste christengemeente in Jeruzalem telde minimaal 5000 mensen (Hand. 4:4). ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 06 nov 2006 16:42

Kurtyo schreef:

Ik probeer de diverse godsbeelden van mensen te bevatten - en dus ook de wijze van denken die men God toedicht (want waar jij mij 'beschuldigt' van het gebruiken van mijn verduisterd verstand om Gods werk te bevatten, doen eigenlijk alle gelovigen dat - de bijbelschrijvers incluis - door het creëren van een godsbeeld).

Het juiste Godsbeeld kan alleen gecreëerd worden indien je Zijn eigen woorden er naast legt. Wat zegt Hij van Zichzelf! Dat is de enige mogelijkheid om een beeld van God te creëren. Op zich sympathiek dat je het "verduisterd verstand" op jezelf betrekt (en wie ben ik om dat te ontkennen ;-) ), maar ik schreef daarbij over "ons". Dus ook over mijzelf.

Ik heb een vermoeden, namelijk dat Go(e)d zich niet direct bezighoudt met deze wereld én dat hij zich niet laat beledigen door mensen, daar dit een bepaalde vorm van onmacht zou betekenen, m.i. (En daarmee doe je Go(e)d tekort.)

Concreet betekent dit tegelijkertijd dat je dus God ook niet de schuld geeft van het kwaad in deze wereld. Daarin ben ik het met je eens. Onze wegen scheiden zich echter zodra je denkt dat Hij Zich afzijdig houdt van het aards gewriemel. Dat zou namelijk betekenen dat onder andere bidden nutteloos is. Nu weet ik niet of je gelooft in een hemel of een hel, maar afhankelijk van je antwoord zou het zelfs kunnen betekenen dat het hele leven zinloos is.

Met deze gedachtegang heb ik moeite.

Daar heb ik 45 jaar enorme moeite mee gehad. Daarom zie ik het ook als louter genade dat dit tot het verleden behoort. Het is overigens lastig te omschrijven wat dat concreet betekent. Vergelijk het maar met het grootste plezier dat je in je leven hebt beleefd en dan duizend keer.

Nee, dat vind ik niet. Ik vind het zelfs een beetje beperkt en zelfs gemakkelijk. "Als je maar je hartje geeft, komt alles goed, een makkie joh!" Ik zie meer in een pad van verlichting, kennis en (levens)wijsheid vergaren...

Je bedoelt dat je er liever zelf voor wilt gaan werken? En maar proberen en maar doen. En uiteindelijk tot de conclusie komen dat het allemaal zinloos is, omdat je die verlichting, kennis en levenswijsheid nooit zult krijgen. Nee, dan toch maar een (De) God Die dat alles gratis geeft.

Denk je nu echt dat ik nog nooit bij dergelijke bijeenkomsten geweest ben? Dat ik mijn mening vorm zonder mezelf ergens in te verdiepen? En nee, het is niet my piece of cake. Sterker nog, ergernis en onbegrip komen bovendrijven. Evenals in vele kerken. (Alleen al om de handelingswijze, tegenstrijdig met de Bijbel.)

Jij bent afgeknapt op mensen en kerkelijke instituten. Jammer, want daar is ook veel goeds te vinden. Maar die God van de Bijbel is geen God van kerkmuren. Het is een God van onuitsprekelijke liefde. Erger je aan mensen, maar niet aan God.

Je zou Gods Woord ook wat minder selectief kunnen lezen, dan zie je namelijk in de Bijbel zelf staan dat het belangrijk is kritisch te blijven betreffende de Bijbel zelf: vertrouw niet op mensenwerk (en de bijbelboeken zijn geschreven door mensen en de canon is samengesteld door mensen, etc.)

Mensen, geleid door de Heilige Geest. Wat mij betreft is de Bijbel waar van kaft tot kaft. Maar ook al zou er maar een piepklein deel van juist zijn, dan weet jij nog niet welk stuk dat is. Misschien is dat wel het deel dat er alleen redding mogelijk is door het geloof in Jezus Christus. Een van Zijn voorspellingen is in ieder geval alvast uitgekomen. En dat is dat het christendom over de hele wereld verspreid zou worden.

En in diezelfde Bijbel staat heel veel over naastenliefde, rentmeesterschap (en dus eerbied voor de natuur): allemaal zaken waar christenen nog heel wat van wiccans zouden kunnen leren. Ook spreekt de Bijbel zich duidelijk uit over oordelen. Dat wil m.i. ook zeggen dat het niet aan mensen is om te oordelen over religies. De autoritaire handelingswijze van veel gelovigen stuit menigeen tegen de borst, een leerpuntje wellicht?

Over selectief gesproken. Je gebruikt alleen die Bijbelgedeelten die precies in jouw straatje passen. De rest klopt volgens jou dus niet. Met andere woorden: je vormt je een idee en zoekt daarbij allerlei passages uit de Bijbel (en wellicht andere boeken) die dat ondersteunen. Daarmee maak je iedere discussie onmogelijk. Hooguit kunnen we standpunten uitwisselen. Dat is wel erg mager.

En hoe zit het dan met het volk van God, de joden? Die leven ook zonder Christus.

Klopt. Maar de Bijbel heeft voor hen de belofte dat heel Israël zal zalig worden. Dat gaat dus gebeuren. Zij zullen dus Christus erkennen. Zoals ik al ergens anders schreef worden er op dit moment veel joden bekeerd tot het christendom. Voor mij is dat een teken dat de wederkomst van Christus nabij is.

Krijgen wij dan de mogelijkheid om te regeren - is het die machtsbelustigheid die mensen aanspreekt om christen te worden? Nog altijd de oude idee van 'gelijk worden aan God'? En waarom je er niet voor zou kiezen? Wellicht omdat er mensen zijn die er niet in geloven. (En ikzelf weet nog niet precies waar ik sta...)

Welnee. Zelfs de hemel is niet belangrijk. Ik zou genoegen nemen met een kotje op de hei als daar mijn Verlosser en Zaligmaker maar is. Desondanks is het een prachtig vooruitzicht om voor eeuwig op een plek te zijn waar geen ellende meer is. Ik kan me er niet eens een voorstelling van maken.

De Bijbel is geen open boek. Maar wellicht staat het erin, dan nog: wie bepaald wie er een naamchristen is, anders dan God? (Ik geloof helemaal niet in het begrip e.d., maar ik redeneer vanuit de Bijbel.)

Uiteindelijk is het alleen God die oordeelt. Desondanks staat in de Bijbel duidelijk waar we op moeten letten als mensen ons wat voorhouden. Dat voorkomt dat we als dwazen achter 'profeten' aanhollen die zichzelf of hun kerk in het middelpunt stellen. Johannes is daarin zelfs nog wat ruimer. Joh. 1:4: "Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld. Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God; En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is [de] [geest] van den antichrist, welken [geest] gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld."

Die tekst is mij bekend. Maar desalniettemin vind ik Paulus' mensbeeld - en ook zijn persoon - zwartgallig.

Dat wordt het tijd dat je zijn brieven eens door een andere bril bekijkt. Daar straalt de liefde voor zijn Meester vanaf. Vergeet niet dat zijn boodschap ook bedoeld is om te waarschuwen voor misstanden in de christengemeenten. Maar daarnaast spreekt hij van de volle rijkdom en vreugde van het christelijk geloof. Ja, hij jubelt het zelfs uit. Logisch, hij heeft Jezus Zelf mogen ontmoeten.

Ps. Mocht één en ander scherp overkomen, dan is dat niet zo bedoeld.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 nov 2006 23:58

@ Omega

Het doet er niet toe welke GerGem-predikanten ik al dan niet live beluisterd heb. Ik heb van alle GerGem-predikanten die op prekenweb staan, minimaal één preek gehoord. Verder heb ik op audioserver ook een en ander beluisterd. Tenslotte ook nog een aatal GerGem-predikanten bij verschillende diensten.

Ik durf te beweren dat ik me meer in de reformatorische gezindte heb verdiept dan jij in de oud-katholieke, rooms-katholieke of centrum- of linkse deel van de PKN-gezindte verdiept heb.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 07 nov 2006 00:15

Optimatus schreef:Het doet er niet toe welke GerGem-predikanten ik al dan niet live beluisterd heb. Ik heb van alle GerGem-predikanten die op prekenweb staan, minimaal één preek gehoord. Verder heb ik op audioserver ook een en ander beluisterd. Tenslotte ook nog een aatal GerGem-predikanten bij verschillende diensten.

Ik durf te beweren dat ik me meer in de reformatorische gezindte heb verdiept dan jij in de oud-katholieke, rooms-katholieke of centrum- of linkse deel van de PKN-gezindte verdiept heb.

=D> Wat ik me alleen afvraag is door welke bril je die preken beluisterd heb (bril is in deze spreekwoordelijk :wink: )
Het feit dat je tot de conclusie komt dat de Ger.Gem. (e.a. refo-preken) enkel ellende preekt lijkt me zeeeer onjuist, en wil ik derhalve ook rechtzetten. De reformatorische gezindte maakt zeer duidelijk onderscheidt tussen ellende-verlossing-dankbaarheid, elk van deze fascetten komt (niet altijd in gelijke mate) terug in de prediking.

Ik wil je dan ook de vraag voor leggen waarom je WEL de ellende gehoord hebt, maar daardoor niet bent aangespoort tot de (eveneens gepreekte) verlossing en dankbaarheid....

Daarnaast ben ik van mening dat evangelische zich niet lekker voelen bij de reformatorische gezindte en andersom. De Heere wil het kwade ten goede keren (doelende op de vele scheuringen), en zorgt ervoor dat er voor iedereen een geschikte gemeente is om onder Zijn Woord te komen. Wanneer ik de waarheid mag vinden binnen de reformatorische gezindte acht ik het derhalve ook niet nodig om veel diensten van de evangelische of de RK te bezoeken, waar ik die waarheid niet verwacht te vinden...
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 07 nov 2006 09:14

Optimatus schreef:Ik heb van alle GerGem-predikanten die op prekenweb staan, minimaal één preek gehoord. Verder heb ik op audioserver ook een en ander beluisterd. Tenslotte ook nog een aatal GerGem-predikanten bij verschillende diensten.

Dan verbaast het me des te meer dat je zo ongenuanceerd uit de hoek komt... :roll:

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 07 nov 2006 09:25

japio schreef:
Optimatus schreef:Het doet er niet toe welke GerGem-predikanten ik al dan niet live beluisterd heb. Ik heb van alle GerGem-predikanten die op prekenweb staan, minimaal één preek gehoord. Verder heb ik op audioserver ook een en ander beluisterd. Tenslotte ook nog een aatal GerGem-predikanten bij verschillende diensten.

=D> Wat ik me alleen afvraag is door welke bril je die preken beluisterd heb (bril is in deze spreekwoordelijk :wink: )
Het feit dat je tot de conclusie komt dat de Ger.Gem. (e.a. refo-preken) enkel ellende preekt lijkt me zeeeer onjuist, en wil ik derhalve ook rechtzetten. De reformatorische gezindte maakt zeer duidelijk onderscheidt tussen ellende-verlossing-dankbaarheid, elk van deze fascetten komt (niet altijd in gelijke mate) terug in de prediking.

Ik wil je dan ook de vraag voor leggen waarom je WEL de ellende gehoord hebt, maar daardoor niet bent aangespoort tot de (eveneens gepreekte) verlossing en dankbaarheid....

Daarnaast ben ik van mening dat evangelische zich niet lekker voelen bij de reformatorische gezindte en andersom. De Heere wil het kwade ten goede keren (doelende op de vele scheuringen), en zorgt ervoor dat er voor iedereen een geschikte gemeente is om onder Zijn Woord te komen. Wanneer ik de waarheid mag vinden binnen de reformatorische gezindte acht ik het derhalve ook niet nodig om veel diensten van de evangelische of de RK te bezoeken, waar ik die waarheid niet verwacht te vinden...

1. Tussen Evangelisch en gergem zit nu echt niet zo veel verschil. ff kort door de bocht. Het gaat bij beide stromingen om ervaren.

2. Ik hoop dat je niet wilt zeggen met je laatste zin dat in deze kerkgenootschappen de waarheid niet is.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 nov 2006 09:48

Othello schreef:
Optimatus schreef:Ik heb van alle GerGem-predikanten die op prekenweb staan, minimaal één preek gehoord. Verder heb ik op audioserver ook een en ander beluisterd. Tenslotte ook nog een aatal GerGem-predikanten bij verschillende diensten.

Dan verbaast het me des te meer dat je zo ongenuanceerd uit de hoek komt... :roll:

Ik geef weer wat ik heb mogen ervaren: wereldmijding, soms zelfs wereldvijandigheid. Het rare is, dat ik dat bij de GerGeminNed ook wel meekreeg, maar op de een of andere manier raakte Ds. Roos wel een snaar waarna ik met een "goed gevoel" (even plastisch gezegd) de kerk verliet. Ds. Van Eckeveld is dat ook een keer gelukt, maar toen hij zichzelf voor de derde keer ging herhalen, was meteen dat gevoel weer weg. "In der Beschränkung zeigt sich der Meister", luidt een Duits spreekwoord. Hij had het zo mooi in 25 minuten uitgelegd en daarna brak hij het net zo hard weer af door weer op de stokpaardjes terug te vallen.

Gemiste kans, hoewel het mooiste stuk wel is blijven hangen. Dat spreekt dan toch wel weer voor hem.

Overigens, Japio, als je niet bereid bent om je neus in andere kerkgenootschappen te steken, dan zul je alleen door horen zeggen iets over die kerkgenootschappen ervaren en nooit kunnen onderzoeken of er geen waarheid gepredikt wordt.

Volgens mij is dat oogkleppentheologie.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 07 nov 2006 10:50

1. Tussen Evangelisch en gergem zit nu echt niet zo veel verschil. ff kort door de bocht. Het gaat bij beide stromingen om ervaren.

2. Ik hoop dat je niet wilt zeggen met je laatste zin dat in deze kerkgenootschappen de waarheid niet is.

1. Het geloof wordt door beide stromingen wel op een andere manier ervaring....het blijft echter wel hetzelfde geloof...

2. Tussen de dikgedrukte regels door staat dat er voor iedereen een geschikte gemeente is, dus bij de andere kerkgenootschappen zal ook zeker de waarheid te vinden zijn. In de laatste zin geef ik aan dat dat voor mij de reformatorische gezindte is.
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 nov 2006 10:54

Die laatste zin maakt veel duidelijk. Netjes! :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 nov 2006 12:23

Othello schreef:

Ik ben het niet geheel met je oneens wbt Optimatus' soms verrassende ongenuanceerdheid, maar dit is wel een mooi voorbeeld van de algemene teneur in dit topic: mensen die kritiek leveren of zich niet thuisvoelen bij de reformatorische geloofsbeleving zijn niet goed geïnformeerd, weten niet wat de échte ger.gez. (waarom moet ik nu opeens aan 'échte islam' denken?) is en kunnen het, kortom, nooit bij het rechte eind hebben.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 07 nov 2006 12:38

Aragorn schreef:
Othello schreef:

Ik ben het niet geheel met je oneens wbt Optimatus' soms verrassende ongenuanceerdheid, maar dit is wel een mooi voorbeeld van de algemene teneur in dit topic: mensen die kritiek leveren of zich niet thuisvoelen bij de reformatorische geloofsbeleving zijn niet goed geïnformeerd, weten niet wat de échte ger.gez. (waarom moet ik nu opeens aan 'échte islam' denken?) is en kunnen het, kortom, nooit bij het rechte eind hebben.

Wanneer je de Heere heb mogen leren kennen binnen de Ger. Gez. dan gun je andere dat ook. Je kan je dan ook niet voorstellen dat anderen ongenuanceerde kritiek leveren op de gezindte waarbij jij de Waarheid heb mogen vinden...Het is derhalve dan ook logisch dat iemand die bij de ger. gez. de waarheid heeft gevonden alle kritiek afdoet als....heb je je er wel goed in verdiept, want voor hun (incl mijzelf) gaat deze "ongenuanceerde kritiek" niet op.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 nov 2006 12:38

Dat vind ik geen al te sterke redenering. Wat is de èchte gergem? Of de èchte Anglicana? De èchte Romana? De èchte Reformata?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 nov 2006 12:51

Optimatus schreef:Dat vind ik geen al te sterke redenering. Wat is de èchte gergem? Of de èchte Anglicana? De èchte Romana? De èchte Reformata?

Volgens mij gaat het niet om het èchte kerkgenootschap, maar om de èchte band met Christus en daarmee deel uitmaken van Zijn Koninkrijk. Als je die hebt gekregen in een kerk uit de gereformeerde gezindte, dan heb je moeite met ongenuanceerde kritiek daarop.

Wat niet wegneemt, dat je terecht sommige kritiekpunten kunt hebben op een kerkgenootschap. Want kerkgenootschappen en gemeenten zijn niet smetvrij en ze hebben zichzelf altijd kritisch te bezien in de spiegel van het Woord.

Maar kritiek kan ook tever doorschieten en dan werkt het verwijderend.
En in de gereformeerde gezindte zijn we daar in het verleden veel te drastisch in geweest, gezien alle kerkscheuringen (om maar 1 kritiekpunt te noemen).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 07 nov 2006 12:51

Optimatus schreef: Wat is de èchte gergem? Of de èchte Anglicana? De èchte Romana? De èchte Reformata?

Tja dat is altijd lastig te zeggen vandaar dat ik het "echte" weg heb gelaten in mijn vorige antwoord. Ik denk dat het "echte" van de ger. gez. te vinden is in de 3 formulieren (NGB, Catechismus en de Dortse leerregels). Maar ook die formulieren zijn weer verkeerd op te vatten. Zo zien we maar weer de onvolkomenheid van de mens, daarom is er niet een "echte" ger. gez. aan te geven...

Ik denk dat er maar 1 "echte" komt, dat is de Kerk met een hoofdletter K, daarin zullen alle ware gelovigen uit alle Christelijke kerkverbanden worden opgenomen....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 nov 2006 12:57

japio schreef:
Aragorn schreef:
Othello schreef:

Wanneer je de Heere heb mogen leren kennen binnen de Ger. Gez. dan gun je andere dat ook. Je kan je dan ook niet voorstellen dat anderen ongenuanceerde kritiek leveren op de gezindte waarbij jij de Waarheid heb mogen vinden...Het is derhalve dan ook logisch dat iemand die bij de ger. gez. de waarheid heeft gevonden alle kritiek afdoet als....heb je je er wel goed in verdiept, want voor hun (incl mijzelf) gaat deze "ongenuanceerde kritiek" niet op.

Opzich kan ik me dat natuurlijk voorstellen, dat een bepaalde geloofsrichting je na aan het hart ligt en je die dus ook al snel zult verdedigen. Maar er mag toch ook wel een besef zijn dat God groter is dan één denominatie en dat die band met God universeel is en als het goed is niet principieel verschillend is voor verschillende mensen.

Terug naar “Archief”