Foto-topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 06 nov 2006 13:05

Leeglopende zee is ook bizar 8) Hoezo stijgende zeespiegel?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 nov 2006 14:40

Aragorn schreef:Ligt dat er niet aan wat voor soort foto het is? In sommige gevallen vind ik het ook storend, maar deze foto zou je ook als een abstract schilderij kunnen zien. En dan maken schuine horizonten niets uit, je hoeft het zelfs niet eens als horizon te zien.

Als een schuine horizon integraal onderdeel van de foto is (compositie, dynamiek etc.) dan is dat natuurlijk prima. Een schuine horizon voegt dan iets toe. Dit is echter zo'n geval waarbij dat m.i. niet zo is. Typisch een geval van een niet geheel rechtgehouden camera. De scheve horizon geeft hier geen meerwaarde en de kwalificaties 'dynamiek' en 'abstract' kan ik niet echt met deze plaat verbinden.

De foto op zich is trouwens geheel niet verkeerd. Kwa compositie zou de horizon beter niet in het midden kunnen liggen.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

sela

Berichtdoor sela » 06 nov 2006 15:05

Napoleon schreef:ik vind hem persoonlijk ook wat mooier als je de onderste rand eraf snijdt, dan verdwijnt de horizon wat uit het midden. verder zou je de helderheid wat terug kunnen schroeven, ik denk dat je dan ook wat meer tekening in het geheel krijgt.

maar de onderkant heeft ook weer iets interessants door die vlokken.
misschien is het wat om de zon er bijna af te snijden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 nov 2006 16:07

Klaas schreef:
Aragorn schreef:Ligt dat er niet aan wat voor soort foto het is? In sommige gevallen vind ik het ook storend, maar deze foto zou je ook als een abstract schilderij kunnen zien. En dan maken schuine horizonten niets uit, je hoeft het zelfs niet eens als horizon te zien.

Als een schuine horizon integraal onderdeel van de foto is (compositie, dynamiek etc.) dan is dat natuurlijk prima. Een schuine horizon voegt dan iets toe. Dit is echter zo'n geval waarbij dat m.i. niet zo is. Typisch een geval van een niet geheel rechtgehouden camera. De scheve horizon geeft hier geen meerwaarde en de kwalificaties 'dynamiek' en 'abstract' kan ik niet echt met deze plaat verbinden.

Hm, vind je het geen dynamische plaat dan? Ik refereerde aan abstracte schilderijen omdat het voor mij niet zozeer een mooi plaatje van een zee+lucht is maar meer een interessant kleuren- en lijnenspel waarbij het me niet zoveel interesseert of het nu zeewater of een plasmakanon voorstelt en de horizon als dusdanig dus ook minder van belang is.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 06 nov 2006 18:22

tinos schreef:Enerzijds ben ik het wel met je eens Aragorn, de foto blijft mooi. Maar het zijn wel kleine dingen waar je op moet letten. Althans, dat ga ik wel proberen ;)

als het je bedoeling was om een schuine foto te maken, en je daar een reden voor hebt, dan heb ik niets gezegd. en de foto blijft zeker heel mooi, maar ja, mooi, mooier, mooist 8) maar ik moet niet al te hard zeuren, ik maak zelf ook heel veel fouten in mijn foto's :)
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 06 nov 2006 18:25

sela schreef:
Napoleon schreef:ik vind hem persoonlijk ook wat mooier als je de onderste rand eraf snijdt, dan verdwijnt de horizon wat uit het midden. verder zou je de helderheid wat terug kunnen schroeven, ik denk dat je dan ook wat meer tekening in het geheel krijgt.

maar de onderkant heeft ook weer iets interessants door die vlokken.
misschien is het wat om de zon er bijna af te snijden.

ik heb net even zitten kijken, en stiekem geef ik je gelijk. ik denk dat als je de zon halfdoormidden snijdt, je een mooi resultaat krijgt, omdat de woken dan ook van twee kanten bij de zon aansluiten.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 06 nov 2006 18:58

Heeft iemand misschien een advies voor mij? Ik ben uitgenodigd om (cover) foto's te maken van een band, in de stad Leiden. Het is een beginnende band (ze zijn wel goed :D ) maar ik hoop dat ik wat leuke foto's kan maken!

sela

Berichtdoor sela » 06 nov 2006 19:01

vooral veel maken. als je bijv. 60 foto's maakt zijn er meestal 6 goed.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 06 nov 2006 19:07

sela schreef:vooral veel maken. als je bijv. 60 foto's maakt zijn er meestal 6 goed.
Och, dat was ik sowieso wel van plan. Ooit in 1 avond 250 foto's gemaakt totaal. Waarvan er 110 overbleven. Waarvan 50 de leukste waren. :wink:

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 06 nov 2006 19:08

Eens met Sela. Oh ja, vraag duidelijk wat voor foto's zij willen, of er nog speciale wensen zijn, is belangrijk!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 nov 2006 19:09

Inderdaad. Wat voor band is het eigenlijk?

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 06 nov 2006 19:09

L'être extraterrestre schreef:Heeft iemand misschien een advies voor mij? Ik ben uitgenodigd om (cover) foto's te maken van een band, in de stad Leiden. Het is een beginnende band (ze zijn wel goed :D ) maar ik hoop dat ik wat leuke foto's kan maken!

Laat ze zelf met beeldmateriaal komen. Wat voor plaatje hebben ze in hun hoofd.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 06 nov 2006 19:21

moeten het foto's op straat worden? gewoon vragen wat voor dingen zij in hun hoofd hebben, welke stemming het uit moet stralen.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

sela

Berichtdoor sela » 06 nov 2006 19:40

niet te veel van te voren bedenken.
alleen goed gereedschap [fototoestel e.d.]
maximaal openstaan voor het moment.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 06 nov 2006 19:56

Aragorn schreef:Inderdaad. Wat voor band is het eigenlijk?
F.R.E.D.T ofzo.

Een (hard)rock band(je).

Het is buiten, het zal veel zwart worden. Qua kleding.

Terug naar “Archief”