windekind schreef:Ik ben vrijgezel en zou voor geen goud kinderen op zo'n verrotte wereld als deze willen zetten. Dat gun je toch niemand?!
Dat is een gevoel waar ik wel in kan komen.
Al zeg ik niet direct dat ik wel of geen kinderen zou willen. Er zit voor mij nog wat voor: ik ben vrijgezel. Dus dan moet er eerst nog een ander gewichtig besluit vallen: om met iemand mijn leven te gaan delen (of niet). Daarom sta ik er niet zo bewust bij stil. Maar ik beschouw het in principe wel als een gegeven bij een huwelijk, dat je in principe kinderen zult verwekken, en dat je dat niet moet willen tegenhouden.
Maar deze wereld is inderdaad vaak om niet vrolijk van te worden. Dan heb ik ook wel eens: 'Is dat nou een verantwoord plan, om kinderen deze wereld in te sturen, waar alles kan gebeuren? Wat heb ik ze te bieden, als mij nou eens alles afgepakt wordt?' Deze wereld steekt ook zo enorm af bij de eeuwige rust waarover Hebreeën spreekt. (Wat kan die hemelse boodschap van de Bijbel soms schitteren!) Dan denk ik ook wel eens: 'Een huwelijk/een vrouw is eigenlijk helemaal niet zo interessant. Het leven is er eigenlijk te guur voor. Pas na dit leven kan het mooi worden.' In dit leven volgt na rust steevast onrust. (Rust is voor mij niet: niksdoen, maar meer: stabiliteit.)