In hoeverre ligt je leven vast bij God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

In hoeverre ligt je leven vast bij God?

Berichtdoor Johanne » 08 okt 2003 00:02

Kweet niet of hier al eens een topic over is geweest, in dat geval sorry!

Vanavond op de cathechesatie hadden we een discussie over het feit in hoeverre je leven vast lig bij God.
Ligt je leven van seconde tot seconde vast, of heeft de mens ook zelf keuzes daarin enzo...

Een voorbeeld dat wij kregen:
Je ziet soms overlijdensadvertenties met daarin: Op Zijn tijd en op Zijn wijze heeft God tot zich genomen...
En dat gaat dan bijvoorbeeld over een slachtoffer vaan een ongeluk ofzo...
Heeft God dat wel gewild kan je je dan afvragen, het kan ook de wil van de duivel zijn geweest. Want ik denk niet dat het Gods wil is dat er iemand door bijv. een ongeluk sterft.
Nog een voorbeeld dat we kregen: (uit de islam)
Een man heeft met nog anderen een zelfmoordactie (of hoe dat heet, iig dat ze zichzelf opblazen en dat anderen daar ook t slachtoffer van zijn...) ondernomen en is dus overleden. Vraagt iemand aan zijn vrouw wat ze er nu van vind dat haar man zo om t leven is gekomen... Zegt ze:"het maakt niet uit, want het was toch Gods ( in dit geval Allah dan..) wil dat hij vandaag zou overlijden, als hij niet zo was omgekomen was hij vandaag vast op een andere manier omgekomen..."

Ik denk dat het er zo zelfs een beetje op neer komt dat de mens van al het nare dat er gebeurt de schuld op God afschuift, terwijl God het waarschijnljk ook niet allemaal zo gewild heeft. Ik denk dat de duivel hierin toch ok bepaalde machten heeft...

Nog een voorbeeldje..: Er is een man en die heeft iemand doodgeslagen. Komtie bij de rechter en t eerste wat hij zegt is: "u kunt mij niet veroordelen, want God heeft al ver voordat ik bestond besloten dat ik die man zou vermoorden..."
Zegt de rechter: "Maar God heeft ook al heel lang gelden besloten dat ik U hiervoor zou veroordelen.."

Naja dit was t wel zo'n beetje, nu ben ik eigenljk heel benieuwd naar jullie meningen hierover...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

caprice

Re: In hoeverre ligt je leven vast bij God?

Berichtdoor caprice » 08 okt 2003 04:45

Johanne schreef:Kweet niet of hier al eens een topic over is geweest, in dat geval sorry!

Vanavond op de cathechesatie hadden we een discussie over het feit in hoeverre je leven vast lig bij God.
Ligt je leven van seconde tot seconde vast, of heeft de mens ook zelf keuzes daarin enzo...

Een voorbeeld dat wij kregen:
Je ziet soms overlijdensadvertenties met daarin: Op Zijn tijd en op Zijn wijze heeft God tot zich genomen...
En dat gaat dan bijvoorbeeld over een slachtoffer van een ongeluk ofzo...
Heeft God dat wel gewild kan je je dan afvragen, het kan ook de wil van de duivel zijn geweest. Want ik denk niet dat het Gods wil is dat er iemand door bijv. een ongeluk sterft.

Het zal misschien de wil van de duivel geweest zijn, maar ook dit is van tevoren door de Heere bepaald. Hij heeft toegelaten dat deze man weggenomen werd. Hij had hem ook kunnen bewaren, want daar is God machtig genoeg voor. De duivel is wel machtig, maar God is almachtig. Daarom bestaat het niet dat de duivel de voorzienigheid van God om kan gooien. Als het een kind van God was, heeft de Heere hem misschien wel weggenomen voor bepaalde kwade dagen, om hem te bewaren. Dan is het niet erg voor zo iemand, want dan gaat hij er alleen maar op vooruit.

Nog een voorbeeld dat we kregen: (uit de islam)
Een man heeft met nog anderen een zelfmoordactie (of hoe dat heet, iig dat ze zichzelf opblazen en dat anderen daar ook t slachtoffer van zijn...) ondernomen en is dus overleden. Vraagt iemand aan zijn vrouw wat ze er nu van vind dat haar man zo om t leven is gekomen... Zegt ze:"het maakt niet uit, want het was toch Gods ( in dit geval Allah dan..) wil dat hij vandaag zou overlijden, als hij niet zo was omgekomen was hij vandaag vast op een andere manier omgekomen..."

God (niet Allah!) heeft wel het tijdstip van wegnemen bepaald, maar het is eigenlijk hetzelfde verhaal. God heeft het werk van de duivel toegelaten. Hij heeft de zonde niet gewerkt, maar wij hebben dat gedaan in het paradijs. God kunnen wij dus niet de schuld geven over de gevolgen van onze zonden.

Ik denk dat het er zo zelfs een beetje op neer komt dat de mens van al het nare dat er gebeurt de schuld op God afschuift, terwijl God het waarschijnljk ook niet allemaal zo gewild heeft. Ik denk dat de duivel hierin toch ok bepaalde machten heeft...

De duivel heeft hier inderdaad veel macht, maar we mogen dus nooit de schuld op God schuiven, omdat wij het zijn die gezondigd hebben. God heeft de zonden nooit gewild. Wij wel.

Nog een voorbeeldje..: Er is een man en die heeft iemand doodgeslagen. Komtie bij de rechter en t eerste wat hij zegt is: "u kunt mij niet veroordelen, want God heeft al ver voordat ik bestond besloten dat ik die man zou vermoorden..."
Zegt de rechter: "Maar God heeft ook al heel lang gelden besloten dat ik U hiervoor zou veroordelen.."

De rechter heeft gelijk, want God werkt de zonden niet, maar Hij veroordeelt ze. Daarom heeft Hij toch ook de wet der zeden gegeven?

Naja dit was t wel zo'n beetje, nu ben ik eigenljk heel benieuwd naar jullie meningen hierover...

Bij deze.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 okt 2003 07:26

Ik geloof zeker dat ieder mensen leven van seconde tot seconde vast ligt bij God. Hij ziet en weet alles wat wij gaan doen en wat de toekomst ons gaat brengen.
En als er iemand wordt vermoord is het niet de wil van God, maar van de duivel, maar God weet het wel. Maar de Duivel is machtig en God is Almachting.
Ik ben er echt van overtuigd dat God een mens leidt, waar we ook heen gaan, wat we ook gaan doen, ga met God en doe het biddend met Hem, dan kunnen we er ook alleen vrede mee hebben. Dus als je aan mij vraagt geloof je dat God alles van je weet en ook wat er met je gaat gebeuren, zeg ik van harte ja.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 08 okt 2003 14:05

Ik weet niet of ons leven van tevoren bepaald is, ik weet wel zeker dat we op bepaalde momenten zelf een keuze kunnen maken. Ik ben er ook van overtuigd dat God ons daar vrij in laat. Mede n.a.v. Hebr.6, waarin je heel duidelijk kunt lezen dat mensen God zelf de rug toe kunnen keren. Dan laat God ze dus daarin vrij. Of God al voor wij iets doen weet of we het zullen doen of niet is een andere vraag. Misschien wel, maar er blijft sprake van interactie tussen God en mens, het is geen 'poppen-aan-een-touwtje'-effect. Verder zou het leuk zijn als zij, die het niet met me eens zijn (zijn er ongetwijfeld veel :mrgreen: ) onderbouwen waarom niet.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 okt 2003 14:09

God geeft je wegwijzers en je mag zelf weten of je daar iets mee doet of niet. Een mens bepaalt dus zelf zijn levensweg, maar God kan er wel invloed op uitoefenen door hem de weg te wijzen (of anderen de weg te wijzen, zodat diegenen op je pad komen).

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 08 okt 2003 14:10

Ikke21 schreef:Ik geloof zeker dat ieder mensen leven van seconde tot seconde vast ligt bij God. Hij ziet en weet alles wat wij gaan doen en wat de toekomst ons gaat brengen.
En als er iemand wordt vermoord is het niet de wil van God, maar van de duivel, maar God weet het wel. Maar de Duivel is machtig en God is Almachting.
Ik ben er echt van overtuigd dat God een mens leidt, waar we ook heen gaan, wat we ook gaan doen, ga met God en doe het biddend met Hem, dan kunnen we er ook alleen vrede mee hebben. Dus als je aan mij vraagt geloof je dat God alles van je weet en ook wat er met je gaat gebeuren, zeg ik van harte ja.

Mmm, dan maar niet meer bidden, bedoel je?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 okt 2003 14:41

Petertje schreef:
Ikke21 schreef:Ik geloof zeker dat ieder mensen leven van seconde tot seconde vast ligt bij God. Hij ziet en weet alles wat wij gaan doen en wat de toekomst ons gaat brengen.

Mmm, dan maar niet meer bidden, bedoel je?

Waarom geef je zulke belachelijke antwoorden? Dit slaat toch niet op mijn antwoord!!!!!!!

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 08 okt 2003 15:04

Ikke21 schreef:Ik geloof zeker dat ieder mensen leven van seconde tot seconde vast ligt bij God. ......... Dus als je aan mij vraagt geloof je dat God alles van je weet en ook wat er met je gaat gebeuren, zeg ik van harte ja.

Dit zijn imo 2 verschillende dingen. Geloof je of alles vast ligt. Of dat G.d alles weet? :roll:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 okt 2003 19:49

Precies.... God gaf aan Hizkia aan dat hij nog maar kort te leven had.... Hikzia bad en hij mocht nog 15 jaar lang leven. Zo zijn er meer voorbeelden bekend waar God van plan veranderd door het gebed van mensen. Wist hij van tevoren al dat zijn plan zou veranderen? Zo ja, wat zou het gebed dan nog voor zin hebben? Zo nee, dan hebben we ene goede reden om veel te bidden!

lorit

Berichtdoor lorit » 08 okt 2003 20:49

Een vraag die in het verlengde hiervan ligt is: Wist God van te voren al dat de zondeval zou plaatsvinden? Zo ja, waarom zei Hij dan dat het zeer goed was en zo nee, is Hij dan niet alwetend?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 okt 2003 15:44

Marnix schreef:Precies.... God gaf aan Hizkia aan dat hij nog maar kort te leven had.... Hikzia bad en hij mocht nog 15 jaar lang leven. Zo zijn er meer voorbeelden bekend waar God van plan veranderd door het gebed van mensen. Wist hij van tevoren al dat zijn plan zou veranderen? Zo ja, wat zou het gebed dan nog voor zin hebben? Zo nee, dan hebben we ene goede reden om veel te bidden!

Ik denk dat God het idd van tevoren wist, maar dat wist Hizkia niet. Het gebed was voor Hizkia zelf nodig, God is onafhankelijk van mensen, toch?

Verder zou ik niet willen graven in Gods plannen, ik denk dat de Bijbel aanleiding genoeg geeft om te bidden en ook dat er duidelijk genoeg in staat dat God luistert naar ons bidden. Hoe het voor de rest zit, waar in de Bijbel niet over geschreven wordt, lijkt me niet belangrijk.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 09 okt 2003 18:57

TheKeimpe schreef:
Marnix schreef:Precies.... God gaf aan Hizkia aan dat hij nog maar kort te leven had.... Hikzia bad en hij mocht nog 15 jaar lang leven. Zo zijn er meer voorbeelden bekend waar God van plan veranderd door het gebed van mensen. Wist hij van tevoren al dat zijn plan zou veranderen? Zo ja, wat zou het gebed dan nog voor zin hebben? Zo nee, dan hebben we ene goede reden om veel te bidden!

Ik denk dat God het idd van tevoren wist, maar dat wist Hizkia niet. Het gebed was voor Hizkia zelf nodig, God is onafhankelijk van mensen, toch?

Verder zou ik niet willen graven in Gods plannen, ik denk dat de Bijbel aanleiding genoeg geeft om te bidden en ook dat er duidelijk genoeg in staat dat God luistert naar ons bidden. Hoe het voor de rest zit, waar in de Bijbel niet over geschreven wordt, lijkt me niet belangrijk.

Weleens geteld hoevaak God zich laat verbidden? Als dat niet zo was dan zou God nu 'Zijn eigen verhaal' laten afspelen. Lijkt me niet reeel.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 okt 2003 02:41

Wie zegt dat ons bidden niet in "God verhaal" zou passen?

Tis maar de vraag wie het bidden het hardst nodig heeft, God of wij...

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 okt 2003 13:48

God wil overal om gebeden worden! Dat zegt Hij zelf duidelijk in Zijn woord. Ik ben van mening dat God ons leven per seconde al heeft vastgelegd eer wij geboren zijn. Dat staat ook duidelijk in zijn woord.

de_zoekende

Re: In hoeverre ligt je leven vast bij God?

Berichtdoor de_zoekende » 11 okt 2003 23:15

caprice schreef:God (niet Allah!) heeft wel het tijdstip van wegnemen bepaald, maar het is eigenlijk hetzelfde verhaal. God heeft het werk van de duivel toegelaten. Hij heeft de zonde niet gewerkt, maar wij hebben dat gedaan in het paradijs. God kunnen wij dus niet de schuld geven over de gevolgen van onze zonden.

Even een kleine aanvulling (hopelijk niet te veel off-topic): "Allah" wordt in andere landen ook gebruikt als naam voor "God". Ik weet dat in Indonesië bijvoorbeeld dat geheel is ingeburgerd! Allah betekent gewoon Vader.
Maar dat alles ter zijde...

Terug naar “Archief”