Kweet niet of hier al eens een topic over is geweest, in dat geval sorry!
Vanavond op de cathechesatie hadden we een discussie over het feit in hoeverre je leven vast lig bij God.
Ligt je leven van seconde tot seconde vast, of heeft de mens ook zelf keuzes daarin enzo...
Een voorbeeld dat wij kregen:
Je ziet soms overlijdensadvertenties met daarin: Op Zijn tijd en op Zijn wijze heeft God tot zich genomen...
En dat gaat dan bijvoorbeeld over een slachtoffer vaan een ongeluk ofzo...
Heeft God dat wel gewild kan je je dan afvragen, het kan ook de wil van de duivel zijn geweest. Want ik denk niet dat het Gods wil is dat er iemand door bijv. een ongeluk sterft.
Nog een voorbeeld dat we kregen: (uit de islam)
Een man heeft met nog anderen een zelfmoordactie (of hoe dat heet, iig dat ze zichzelf opblazen en dat anderen daar ook t slachtoffer van zijn...) ondernomen en is dus overleden. Vraagt iemand aan zijn vrouw wat ze er nu van vind dat haar man zo om t leven is gekomen... Zegt ze:"het maakt niet uit, want het was toch Gods ( in dit geval Allah dan..) wil dat hij vandaag zou overlijden, als hij niet zo was omgekomen was hij vandaag vast op een andere manier omgekomen..."
Ik denk dat het er zo zelfs een beetje op neer komt dat de mens van al het nare dat er gebeurt de schuld op God afschuift, terwijl God het waarschijnljk ook niet allemaal zo gewild heeft. Ik denk dat de duivel hierin toch ok bepaalde machten heeft...
Nog een voorbeeldje..: Er is een man en die heeft iemand doodgeslagen. Komtie bij de rechter en t eerste wat hij zegt is: "u kunt mij niet veroordelen, want God heeft al ver voordat ik bestond besloten dat ik die man zou vermoorden..."
Zegt de rechter: "Maar God heeft ook al heel lang gelden besloten dat ik U hiervoor zou veroordelen.."
Naja dit was t wel zo'n beetje, nu ben ik eigenljk heel benieuwd naar jullie meningen hierover...