Dominees uit de Chr. ger.kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 01 nov 2006 09:32

mevrouw voelt zich aangesproken hoor :roll:
als je staphorst had gezegd had ik er ook wat van gezegd. Omdat je gewoon nier reeel denkt Jullie zijn blijkbaar zo klein dat er voor 1 ds te weinig werk is. Als wij, of wie dan ook werk hebben voor 5, dan is dat nodig. Punt uit. Dit was mijn laatste woord erover.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 01 nov 2006 09:33

Nou zeg, doe niet zo aangebrand! Ik zeg toch dat ik het jammer vind, maar dat het niet haalbaar is! Ik heb het tocht uigelegd!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 01 nov 2006 10:18

Nou, ho ho.. allebei weer rustig aan nu.
Jullie hebben beide je punt gemaakt en idd L'être, je had het uitgelegd dus over aangesprokenheid was volgens mij verder ook geen sprake.
En wordt maar weer even vriendinnetjes via PB ofzo, gaan we het weer vrolijk over dominees hebben hier :)
pobody's nerfect

snien
Mineur
Mineur
Locatie: Goes (maar de 24 jaar Vlissingen zit ook nog diep in mijn hart)

Berichtdoor snien » 02 nov 2006 22:59

Jo'tje schreef:Heb het toevallig pas gehoord omdat we met de jeugd daar in de gemeente waren. Dominee Groeneveld, van Antwerpen, preekt best vaak bij ons. Ik luister heeeel erg graag naar hem :)

Als het om dominees gaat: meningen zullen altijd blijven verschillen merk ik wel weer.
Wat brengt die man het toch altijd vreselijk saai. Maar ja, niet iedereen heeft evenveel/dezelfde talenten.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 03 nov 2006 00:05

mw schreef:ds H Klomp is idd goed. Afgelopen zondag nog gehoord. Is goed te volgen
Wat een ongelofelijk mooie, boeiende en rakende preek had die man zeg! Waar staat hij normaal?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 03 nov 2006 09:34

sinds kort in Veenedaal (pniel als ik he goed heb)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 04 nov 2006 13:27

snien schreef:
Jo'tje schreef:Heb het toevallig pas gehoord omdat we met de jeugd daar in de gemeente waren. Dominee Groeneveld, van Antwerpen, preekt best vaak bij ons. Ik luister heeeel erg graag naar hem :)

Als het om dominees gaat: meningen zullen altijd blijven verschillen merk ik wel weer.
Wat brengt die man het toch altijd vreselijk saai. Maar ja, niet iedereen heeft evenveel/dezelfde talenten.

Heee jij ook hier :)
Nou, het is inderdaad niet de meest levendige spreker ofzo, maar ik kan altijd wel lekker in zijn verhaal meegaan op één of andere manier.
Maar hij stond niet op m'n lijstje hoor ;)
pobody's nerfect

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 04 nov 2006 13:41

mw schreef:mevrouw voelt zich aangesproken hoor :roll:
als je staphorst had gezegd had ik er ook wat van gezegd. Omdat je gewoon nier reeel denkt Jullie zijn blijkbaar zo klein dat er voor 1 ds te weinig werk is. Als wij, of wie dan ook werk hebben voor 5, dan is dat nodig. Punt uit. Dit was mijn laatste woord erover.
Met alle respect, maar dan heb je niet zozeer dominees nodig, alswel een aantal pastorale werkers. Vijf predikanten is gewoon idioot veel.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 04 nov 2006 13:49

de beste stuurlui staan altijd nog aan wal.... oftewel diegene buiten de gemeente weten het altijd nog het beste :roll:

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 04 nov 2006 15:01

Kom eens met een sterk tegenargument dan als degene van binnen de gemeente het zo goed weten? Ik vind er namelijk best wel wat in zitten. Voor 2 of 3 diensten per zondag heb je niet per se 5 dominees nodig.
Dus ik vind het best een logische gedachte dat een pastoraal werker een hoop op zou kunnen vangen.
In plaats van je zo aangevallen op te stellen zou je ook dingen gewoon kunnen benaderen en uitleggen en niet meteen roepen dat je het toch wel beter weet.
pobody's nerfect

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 04 nov 2006 15:08

met 4 predikanten en heel veel werk van de kerkenraad en gemeenteleden lukt het allemaal.
In een grote, jonge gemeente heb je bijna elke week trouwerijen en begravenissen. Die worden niet gedaan door pastoraal werkers.
Daarnaast is de pastorale nood hoog. Naar mijn inziens is een predikant daar geschikter voor een pastoraal werker.
Daarnaast we hebben 3 preekplaatsen (dus 6 diensten) en dan zijn 4 predikanten geen overbodige luxe.
Ik noemde 5 predikanten omdat daar werk genoeg voor is. Maar door volledige inzet van anderen houden we het bij 4.
Ik reageer zo aangevallen, omdat ik aangevallen word. Ik heb het al vaak genoeg uitgelegd, maar ja, sommigen weten het nou eenmaal beter :roll:

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 04 nov 2006 15:13

Jo'tje schreef:Kom eens met een sterk tegenargument dan als degene van binnen de gemeente het zo goed weten? Ik vind er namelijk best wel wat in zitten. Voor 2 of 3 diensten per zondag heb je niet per se 5 dominees nodig.
Dus ik vind het best een logische gedachte dat een pastoraal werker een hoop op zou kunnen vangen.
In plaats van je zo aangevallen op te stellen zou je ook dingen gewoon kunnen benaderen en uitleggen en niet meteen roepen dat je het toch wel beter weet.

1. Als de Heere het wil zal er een dienstknecht komen.
2. Predikanten zijn degen die door de Heere zijn aangesteld om het woord te verkondigen en leiding te geven in de gemeente en in het pastoraat. Als een gemeente een pastoraal medewerker wil is het wat anders de gemeente op Urk heeft er niet voor gekozen. Daarnaast willen zo door de gemeente meerdere gebouwen te geven en in te delen in wijken meer kleinere kerkgemeenschappen krijgen.

en wie zijn wij om daar kritiek op te geven? 1 ding is zeker als er "water"onder het Woord komt dan gaat het spoelen in de gemeente. Zou dat niet het geval kunnen zijn op Urk? Hoeveel jongeren worden de laatste jaren door de Heere daar niet bekeerd? Moeten die zielen daar niet bearbeid worden? Wie zijn wij om dat te bepalen.

Daarnaast zijn er afgelopen jaren bijzondere dingen gebeurd. Culemborg mocht na 100 jaar weer een predikant krijgen. Nieuwkoop na 60 jaar weer een predikant. En het volk maar mopperen, wat moet zo'n kandidaat in zo'n kleine gemeente. Laat hem naar zo'n grote kerk gaan met veel zielen. Kortom ik zou het mooi vinden als Urk weer een predikant zou krijgen en als er toch maar 3 preekplaatsen zijn is de 4e mooi beschikbaar om de vacante gemeente te dienen :wink:

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 04 nov 2006 15:33

mw schreef:met 4 predikanten en heel veel werk van de kerkenraad en gemeenteleden lukt het allemaal.
In een grote, jonge gemeente heb je bijna elke week trouwerijen en begravenissen. Die worden niet gedaan door pastoraal werkers.
Daarnaast is de pastorale nood hoog. Naar mijn inziens is een predikant daar geschikter voor een pastoraal werker.
Daarnaast we hebben 3 preekplaatsen (dus 6 diensten) en dan zijn 4 predikanten geen overbodige luxe.
Ik noemde 5 predikanten omdat daar werk genoeg voor is. Maar door volledige inzet van anderen houden we het bij 4.
Ik reageer zo aangevallen, omdat ik aangevallen word. Ik heb het al vaak genoeg uitgelegd, maar ja, sommigen weten het nou eenmaal beter :roll:

Kijk, dat is een heel wat betere uitleg dan die eerste reactie die je gaf.
Nogmaals: je werd niet aangevallen, je voelt je aangevallen. Machiavelli zei niet voor niets 'met alle respect'.
Natuurlijk begrijp ik ook wel dat er voor die begrafenissen enzo geen pastoraal werkers ingezet kunnen worden. Maar dat een dominee per definitie geschikter is voor het pastoraat zou ik niet zeggen.
Sommige dominees zijn geweldig op de preekstoel, of kunnen bijvoorbeeld heel goed met ouderen, maar zijn in pastoraat voor gezinnen of jongeren wat minder bedreven.
Dat geeft niets, iedere voorganger heeft zijn talenten, gelukkig maar :)
Maar een pastoraal werker, die daar echt aanleg voor heeft en er ook voor geleerd heeft, kan in sommige gemeenten echt een zegen zijn!
pobody's nerfect

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 04 nov 2006 18:39

Speedy schreef:Daarnaast zijn er afgelopen jaren bijzondere dingen gebeurd. Culemborg mocht na 100 jaar weer een predikant krijgen. Nieuwkoop na 60 jaar weer een predikant. En het volk maar mopperen, wat moet zo'n kandidaat in zo'n kleine gemeente. Laat hem naar zo'n grote kerk gaan met veel zielen. Kortom ik zou het mooi vinden als Urk weer een predikant zou krijgen en als er toch maar 3 preekplaatsen zijn is de 4e mooi beschikbaar om de vacante gemeente te dienen :wink:
Bovendien kan dominee De Weerd uit Nieuwkoop weer regelmatig in onze, vakante, gemeente staan, wat hij ook doet.

Ik zit me nu overigens af te vragen waarom Nieuwkoop en Aarlanderveen niet gewoon 1 gemeente worden...

snien
Mineur
Mineur
Locatie: Goes (maar de 24 jaar Vlissingen zit ook nog diep in mijn hart)

Berichtdoor snien » 03 dec 2006 14:46

Jo'tje schreef:
snien schreef:

Heee jij ook hier :)
Nou, het is inderdaad niet de meest levendige spreker ofzo, maar ik kan altijd wel lekker in zijn verhaal meegaan op één of andere manier.
Maar hij stond niet op m'n lijstje hoor ;)

Ik ga mijn woorden terug nemen. Hoe t komt weet ik niet, maar afgelopen woensdag vond ik hem heel anders dan de voorgaande keren. Ik begreep van Cees dat hij met de welkomstdienst (kheb em zelf toen niet gehoord omdat we met Testimony moesten optreden in Biezelinge) ook een schitterende preek had.

Terug naar “Archief”