mw schreef:met 4 predikanten en heel veel werk van de kerkenraad en gemeenteleden lukt het allemaal.
In een grote, jonge gemeente heb je bijna elke week trouwerijen en begravenissen. Die worden niet gedaan door pastoraal werkers.
Daarnaast is de pastorale nood hoog. Naar mijn inziens is een predikant daar geschikter voor een pastoraal werker.
Daarnaast we hebben 3 preekplaatsen (dus 6 diensten) en dan zijn 4 predikanten geen overbodige luxe.
Ik noemde 5 predikanten omdat daar werk genoeg voor is. Maar door volledige inzet van anderen houden we het bij 4.
Ik reageer zo aangevallen, omdat ik aangevallen word. Ik heb het al vaak genoeg uitgelegd, maar ja, sommigen weten het nou eenmaal beter

Kijk, dat is een heel wat betere uitleg dan die eerste reactie die je gaf.
Nogmaals: je werd niet aangevallen, je voelt je aangevallen. Machiavelli zei niet voor niets 'met alle respect'.
Natuurlijk begrijp ik ook wel dat er voor die begrafenissen enzo geen pastoraal werkers ingezet kunnen worden. Maar dat een dominee per definitie geschikter is voor het pastoraat zou ik niet zeggen.
Sommige dominees zijn geweldig op de preekstoel, of kunnen bijvoorbeeld heel goed met ouderen, maar zijn in pastoraat voor gezinnen of jongeren wat minder bedreven.
Dat geeft niets, iedere voorganger heeft zijn talenten, gelukkig maar
Maar een pastoraal werker, die daar echt aanleg voor heeft en er ook voor geleerd heeft, kan in sommige gemeenten echt een zegen zijn!