Zondagsrust

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 nov 2006 14:24

froske schreef:Je kunt dan toch nog 1 x naar de kerk gaan? :)

Dat is ook mijn streven: minimaal 1x op een zondag naar de kerk en het liefst 2x.
Tot nu toe is dat nog altijd gelukt.

Letre... het is opzich wel goed om het zo te doen maar ik merk aan mezelf dat ik dat niet in de praktijk kan brengen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 03 nov 2006 14:27

Dat is ook mijn streven: minimaal 1x op een zondag naar de kerk en het liefst 2x.
Tot nu toe is dat nog altijd gelukt.

Mooi :)

soms is het onvoorkomelijk om een keer niet naar de kerk te gaan,
maar m.i. is de zorg meestal wel te combineren met 1 keer kerk op de zondag.
- Home is in my head -

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 nov 2006 14:31

Niet altijd. Met een dag dienst is het zo holle rennen vliegen dat je echt amper de kerkdienst kan halen. Als ik dat dan uitleg op het werk mag ik vaak wel iets eerder weg of ruil met de vroege dienst ;)

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 03 nov 2006 14:39

Oke dat is netjes! :)

Maar hoelaat begint jouw avond dienst dan?
- Home is in my head -

PeterD

Berichtdoor PeterD » 03 nov 2006 17:13

Ik heb zomaar het gevoel dat we het over werken op zondag redelijk eens zijn. Werk dat noodzakelijk is, is toegestaan. Werk dat niet noodzakelijk is is niet toegestaan.

Over de noodzaak valt te twisten maar persoonlijk leg ik de grens bij verzorging en verpleging van mens en dier. En daarbij uiteraard inbegrepen de hulpdiensten politie, brandweer en ambulance.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 nov 2006 17:27

froske schreef:Oke dat is netjes! :)

Maar hoelaat begint jouw avond dienst dan?

Da dag diensten zijn van 9 tot 5 uur. Voor ik thuis ben, gegeten heb, omgekleed, moet ik gelijk weer weg. Soms mag ik blij zijn als ik na zo'n dienst 45 minuten krijg om te eten, omkleden, enz.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 03 nov 2006 17:32

Dan wordt het lastig ja... :wink:
- Home is in my head -

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 03 nov 2006 17:33

PeterD schreef:Ik heb zomaar het gevoel dat we het over werken op zondag redelijk eens zijn. Werk dat noodzakelijk is, is toegestaan. Werk dat niet noodzakelijk is is niet toegestaan.

Over de noodzaak valt te twisten maar persoonlijk leg ik de grens bij verzorging en verpleging van mens en dier. En daarbij uiteraard inbegrepen de hulpdiensten politie, brandweer en ambulance.

Die grens is natuurlijk leuk, maar niet meer haalbaar. Er zijn zoveel andere sektoren die op zondag gewoon niet kunnen sluiten. Mag een christen daarin dan niet werkzaam zijn, of laten we dat dan maar aan niet-chistenen over, terwijl we er wel zelf van profiteren?

Ik heb bv al eens het misschien wat vergezochte voorbeeld van een transplantatie aangehaald. Een operatie op zondag - is zorg dus dat mag- maar het te transplanteren orgaan komt uit een ander land en word per vliegtuig aangevoerd- daar zijn heel wat mensen voor nodig om dat luchttransport te laten verlopen- dus dan maar geen transplantie?

De grenzen zijn steeds moeilijker vast te stellen, dat is nu eenmaal het onoverkomelijke gevolg van onze economie.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 nov 2006 17:38

Dat klopt Zareb. Ik merk zelf dat ik daar steeds meer tegen aanloop.
Wat is nu echt noodzakelijk? Hoever ga je daar in? Hoe consequent moet je dan wezen?

Ik heb er nooit bij nagedacht dat bij de energie centrale ook iemand werkt op zondag. Al is het alleen al de beveiliging. Tot dat iemand mij dat voor hield. Moeten we dan ook alles maar uit laten? (elke maandag je koelkast en vriezer ontdooit :roll: )
Persoonlijk ben ik erg opzoek naar waar leg je de grens neer. Op moment lijkt het voor mij dat die grens meer uit mijn gevoel voor komt dan dat ik hard kan maken waarom ik daar de grens neer leg.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 04 nov 2006 08:08

Ben het met Peter eens. Maar energie dat hebben we toch ook nodig op zondag? Bedenk eens aan ziekenhuizen verpleegtehuizen waar mensen aan beademingsapparatuur liggen etc. En wat betreft die orgaantransplantatie die is ook levensreddend! En als er alleen gevlogen word met organen, dan heeft driekwart schiphol ook vrij op zondag: geen vakantievluchten, geen zakenreizen enz enz..... alleen 1 vliegtuig met een orgaan 8)

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 04 nov 2006 08:08

Ben het met Peter eens. Maar energie dat hebben we toch ook nodig op zondag? Bedenk eens aan ziekenhuizen verpleegtehuizen waar mensen aan beademingsapparatuur liggen etc. En wat betreft die orgaantransplantatie die is ook levensreddend! En als er alleen gevlogen word met organen, dan heeft driekwart schiphol ook vrij op zondag: geen vakantievluchten, geen zakenreizen enz enz..... alleen 1 vliegtuig met een orgaan 8)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 04 nov 2006 13:33

Nou ben ik wel benieuwd naar wat jullie vinden van het openbaar vervoer...
pobody's nerfect

Technico

Berichtdoor Technico » 04 nov 2006 15:10

Maak ik geen gebruik van, ik ben nog nooit in een situatie terecht gekomen waarin het niet anders kon. Als je er rekening mee houdt lukt dat ook wel.

pol schreef:En wat betreft die orgaantransplantatie die is ook levensreddend! En als er alleen gevlogen word met organen, dan heeft driekwart schiphol ook vrij op zondag: geen vakantievluchten, geen zakenreizen enz enz..... alleen 1 vliegtuig met een orgaan 8)

Goed idee 8)
Laatst gewijzigd door Technico op 04 nov 2006 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 nov 2006 15:30

Op mijn werk, dat ook wel zorg heet, wordt er ook gewerkt op zondag. Ik dus ook gewoon.
De avonddiensten is logisch, dan komen jongeren terug van weekend, dan moeten er evaluaties plaatsvinden enz.
Maar er zijn veel weekenden dat er overdag geen jongeren zijn. Er zijn dan wel dagdiensten. Dus terwijl er geen mens is.
Ik weet niet precies of ik dat toegestaan vindt. Tuurlijk kan er geen onderscheid gemaakt worden met de zondagen dat er wel, en de zondagen dat er geen jongeren zijn, maar ik blijf het lastig vinden. Dan zat ik liever in de kerk 's ochtends, ipv daar, zonder iets nuttigs te doen.

En openbaar vervoer...tja, ik reisde er wel altijd mee. Toen ik moest werken op zondag in het verzorgingshuis moest ik wel, want fietsen was te ver en te gevaarlijk 's ochtends heel vroeg, en ik had geen rijbewijs, en mn ouders zijn niet zo gek dat ze me altijd brengen. Dusja, anders zou ik niet in de zorg kunnen werken (wat wel toegestaan is op zondag) omdat ik niet met het openbaar vervoer kon (wat dus niet toegestaan is voor veel mensen)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 04 nov 2006 15:41

Voor een deel van de samenleving is het openbaar vervoer echt onmisbaar. Ik ken zat situaties waarin mensen altijd met de bus naar de kerk moeten, bijvoorbeeld in de grote steden. Maar ook juist in kleine dorpjes waar kerken fuseren met andere dorpen is het OV een uitkomst.
Zelf heb ik er nu met school nog weinig last van, omdat de CHE netjes om half 12 pas begint, maar een vriendin van me moet om half 9 's ochtends klaar staan in Maastricht. Zij móet wel op zondag met de trein terug, anders kan ze nooit een weekend meer naar huis.
Straks met mijn stage zal ik dat zelf ook hebben.
Om nog maar niet te spreken over mensen die familie en vrienden opzoeken op zondag met het OV. Zondag is een dag voor God, die veel mensen toch ook graag beleven met vrienden en/of familie.
Als je het kunt ontwijken is het best. Maar bedenk dat niet iedereen beschikt over een auto of de mogelijkheid heeft overal even op de fiets naar toe te kunnen.
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”