De oude gereformeerde vroomheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 03 nov 2006 11:36

Jantjes schreef: Die Italiaanse, Afrikaanse en Egyptise Joden verkondigen nog steeds hun onware leer op refoweb en daarom disputeerden ik hier overeenkomstig Stefanus de juiste leer.

Willen alle Italiaanse, Afrikaanse en Egyptise Joden nu vertrekken? dan kunnen we weer verder met datgene waar dit topic onder valt: Geloofsopbouw!

We kunnen blijven hameren en praten over de zuivere leer. Maar het is belangrijker om te weten of wij iets van liefde van God uitsralen op onze medemens, op onze kinderen.

Zitten er figuurlijk mensen aan onze voetn te luisteren omdat we nog iets kunnen vertellen van de grote daden van God aan onze ziel? 'Gezelschappen' zijn dan misschien ouderwets, maar hoe vaak komt het nog voor dat we open een eerlijk onder elkaar onze ziel bloot leggen en in lekaars hart laten kijken om zo anderen jaloers te maken op dat wat wij geloven...

Als kind keek ik tegen mijn vader op als hij vertelde over zijn wandel met God. Dat maakte me jaloers. Dat wilde ik ook hebben... En God wilde het geven! Nog steeds!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 03 nov 2006 12:32

Denkertje21 schreef:
Jantjes schreef: Die Italiaanse, Afrikaanse en Egyptise Joden verkondigen nog steeds hun onware leer op refoweb en daarom disputeerden ik hier overeenkomstig Stefanus de juiste leer.

Willen alle Italiaanse, Afrikaanse en Egyptise Joden nu vertrekken? dan kunnen we weer verder met datgene waar dit topic onder valt: Geloofsopbouw!

We kunnen blijven hameren en praten over de zuivere leer. Maar het is belangrijker om te weten of wij iets van liefde van God uitsralen op onze medemens, op onze kinderen.

Zitten er figuurlijk mensen aan onze voetn te luisteren omdat we nog iets kunnen vertellen van de grote daden van God aan onze ziel? 'Gezelschappen' zijn dan misschien ouderwets, maar hoe vaak komt het nog voor dat we open een eerlijk onder elkaar onze ziel bloot leggen en in lekaars hart laten kijken om zo anderen jaloers te maken op dat wat wij geloven...

Als kind keek ik tegen mijn vader op als hij vertelde over zijn wandel met God. Dat maakte me jaloers. Dat wilde ik ook hebben... En God wilde het geven! Nog steeds!

Dan blijft Stefanus over en die had de juiste geloofsopbouw.

Welke leer verkondigde hij? ‘vol van geloof en kracht, deed wonderen en grote tekenen onder het volk’, net als Johannes Bogerman.
Let wel dat onder geloof niet wordt verstaan zoals die buitenlandse Joden maar hier wordt het woord ‘geloof’ anders genomen dan in Hnd 6:7 (gehoorzaamheid); namelijk zo voor kennis en toestemming der leer, als voor een vast betrouwen op de Evangelische beloften. Ja, Stefanes en Bogerman wisten wat het inhield bevindelijk uitgenade zalig te worden, het wonder der genade was hun niet vreemd.
Als ik hier op refoweb, eigelijk maar weinig wat zegt over de wet, dat het een vereiste is, walgen velen er van. Zo ook bij Stefanes ‘En stelden valse getuigen, die zeiden: Deze mens houdt niet op lasterlijke woorden te spreken tegen deze heilige plaats en de wet’( Hnd 6:13).
‘Wet en Evangelie’ dat is ‘Het Verbond’ de totale inhoud van de Bijbel, dat verkondigde Stefanes (en Borgeman) in de vroeg christelijk gemeente en daar hou ik ook van, al zeg ik het zelf.

Liefde is als de zuurdesem door brood. Dat kan je niet uitstralen als het gist gemist wordt! Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde (zuurdesem/gist) niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden (1Co 13:1). Het is dus weldegelijk belangrijk of wij allereerst de juiste leer hebben alvorens iets te zeggen over liefde c.q. uitstralen.

Als we onze ziel en zaligheid bloot leggen aan andere moeten wij allereerst de zuurdesem/ gist bezittend ontvangen hebben en dat ook bij andere bemerken anders is het: Geeft het heilige den honden niet, noch werpt uw paarlen voor de zwijnen; opdat zij niet te eniger tijd dezelve met hun voeten vertreden, en zich omkerende, u verscheuren (Mt 7:6).

God wil de zaligheid nog steeds geven, maar niet onvoorwaardelijk! Ik weet niet of je vader het zo vertelden, waar jij jaloers op werd, maar wacht dan ja wacht verlaat u op de HEER.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 nov 2006 13:27

Optimatus schreef:Wellicht dat een aantal dames even op moet letten in dit stukje, maar ik wil een stelling deponeren: de oude, gereformeerde vroomheid is een levende vroomheid als zij gevoerd wordt. Dat wil zeggen: er moet te allen tijde worden nagedacht over: "Is dit wat Christus van ons verlangt?".

Zolang deze vroomheid levend wordt gehouden, is de gereformeerde vroomheid een oprechte vroomheid. Zodra de vroomheid ontaart in opdringerige regeltjes, holle frasen (ach en wee) en dat soort gedoe, dan is de gereformeerde vroomheid een farce, een theaterstuk van 2 keer anderhalf uur. In veel gevallen is dit sedert lang al zo geworden, en niet alleen binnen de gereformeerde gezindte.

Ik moest laatst denken aan een uitspraak van Riska: "Als de kerk alleen mensenwerk was, alleen een instituut, dan was ik er allang op afgeknapt."

Laat het niet zover komen. Op dat punt kan ik diep respect opbrengen voor mensen die binnen de reformatorische gezindte kritisch durven zijn. Die mensen zijn voor mij althans een voorbeeld om niet allang de PKN uitgerend te zijn.

Ja, dat is een stelling waar ik me goed in kan vinden. Kenmerkend voor de Reformatie was toch immers: sola scriptura. Steeds weer terug naar de Bijbel.
Dat is iets wat steeds weer onder druk komt te staan. Dat zie je door de hele kerkgeschiedenis heen. De kerk zit vol met zondaren, dwalende schapen die steeds weer van het rechte pad afdwalen. Wat er staat in Jeremia 17:9 blijkt steeds maar weer waar te zijn: "Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?" Dat brengt met zich mee, dat het hier nooit veilig is, ook niet in de kerk. Steeds moeten we onze eigen wil verloochenen, en terug naar de Bijbel, om te weten wat Christus ons te zeggen heeft. Van die worsteling spreekt Paulus ook in 1 Korinthiërs 9:27.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 03 nov 2006 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 03 nov 2006 13:28

Jantjes schreef:
God wil de zaligheid nog steeds geven, maar niet onvoorwaardelijk!

Nu protesteer ik. Het is juist wél onvoorwaardelijk! De duivel fluistert je in dat je aan allerlei voorwaarden moet voldoen. Maar het is ALLES uit Hem, door Hem en tot Hem!!

Voor de rest laat ik je maar een beetje babbelen met je aaneenschakeling van bijbelteksten en makkelijke napraterij. Maar nu raak je het hart van het Evangelie!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 nov 2006 13:30

Jantjes, je zou even wat moeten bijschaven aan je spelling en je formulering, want ik vind je nogal eens onduidelijk en wazig. (De betreffende concrete gevallen zal ik wel aangeven.)

Jantjes schreef:Is jou beschouwing in deze wel juist? Nee dus.
Elia klaagden ook dat hij nog maar alleen was overgebleven en nochtans waren er nog 7000 die de knie voor Baal niet gebogen hadden. Ik zie jou in het zelfde betoog over Johannes Bogerman. ( :? ?) Ik denk dat jou beschouwing over het gebed van Johannes Bogerman niet juist is want de Geest van Bogerman is er in de reformatorische gezindten of kerken nog wel|degelijk.

Ten eerste vind ik het niet zo fair dat je gelijk met zo'n conclusie aankomt, op een manier die nogal een sfeer van vanzelfsprekendheid in zich draagt. Dan vraag ik mij af: heb jij wel alles echt gewogen, wat erin staat?
Ten tweede, wat heeft Elia hiermee te maken? Ik zie het verband niet zo.
Met de zin "Ik zie jou in het zelfde betoog over Johannes Bogerman." begrijp ik al helemaal niet wat je bedoelt. Ik kan er echt geen touw aan vastknopen.
Ten derde ontken ik niet dat de Heilige Geest - je schreef het met een hoofdletter, dus vat ik je ook zo op - in de reformatorische gezindte er nog wel degelijk is.

Jantjes schreef:Dat er versplintering zou zijn in de gereformeerde gezindten vind ik ook niet het juiste woord. Er is wel verschil van opvatting of bevatting zoals het reeds bij de eerste christengemeenten was 1Co 3:1-4 waar Paulus spreekt over de standen in het genade leven en daar komt verschil van opvatting/bevatting door, dat is niet van de laatste tijd dus. Genoemde kerken en gezindten geloven nog, anno domino 2006 ( :? ) in één heilige, algemene en apostolische kerk, alleen niet in de geest van Boekenlezer maar in de Tempel des Heilige Geestes en een eeuwig leven. Ik vind het ook een bijzonder mooi gebed van Johannes Bogerman maar niet volgens de uitleg van Boekenlezer om het nogmaals te benadrukken.

Als ik het heb over de versplintering van de gereformeerde gezindte, dan heb ik het over de kerkelijke verdeeldheid. En niemand kan ontkennen dat die er is. Dr. W. van 't Spijker benoemde die kort geleden als de grote zwakte van de gereformeerde gezindte. Die kerkelijke verdeeldheid is in flagrante strijd met de belijdenis van de eenheid van de kerk, zoals die terug te vinden is in de Nederlandse Geloofsbelijdenis art. 27-29, de geloofsbelijdenis van Nicea, en in de Schrift zelf waarop de belijdenis zich baseert (bijv. Efeziërs 4:1-6).
Binnen de kerk is er ruimte voor verscheidenheid (zie bijv. 1 Korinthiërs 12:4-6). En daarbij past uiteraard, dat niet iedereen even ver is in het genadeleven. Maar dat is een heel ander onderwerp, dan de eenheid van de kerk. (Op zich wel een onderwerp wat helemaal past in deze discussie.) Dat heeft nog niks met de versplintering in reformatorische kring te maken, waarover ik het had.
De verscheidenheid onder de gelovigen mag de kerkelijke eenheid niet breken. Dat lijkt mij heel duidelijk in het licht van de Schrift.
En de tempel van de Heilige Geest, was dat niet het beeld wat voor het menselijk lichaam gebruikt wordt? Dan hebben we het toch niet over de kerk, maar over de individuele gelovige?
Hoe kom je bij anno domino? Het klinkt wel komisch, maar het is onjuist. Er wordt namelijk mee gezegd: het jaar van onze Heer. Dat houdt in dat je Dominus hier in de genitivus moet zetten, en niet in de dativus of ablativus, wat jij ervan maakt. Zo dus: anno Domini 2006.

Wat betreft het geestelijke leven, of er gesproken moet worden over standen in het genadeleven - zoals jij nu doet - of dat we in andere termen moeten spreken... om deze kwestie even overzichtelijk te maken, citeer ik even een stukje van ds. A. Moerkerken, waarin hij heel overzichtelijk en duidelijk weergeeft wat de 'opties' zijn.
Waar gaat het over?

Het is een veelbesproken vraag, wat wij moeten verstaan onder de standen in het genadeleven. De opvattingen zijn heel verschillend. In grote lijnen kunnen we van twee standpunten spreken. Volgens sommigen is er in het geestelijke leven sprake van groei, geleidelijke groei, zoals ook een kind groeit. Een kind groeit niet schoksgewijs, maar heel geleidelijk. Zo zou het ook beter zijn wat betreft het geestelijke leven niet van standen, maar van wasdom of groei te spreken. Volgens deze opvatting moet men ook maar liever niet zeggen, dat het ene kind van God 'vóór een zaak' staat en de ander erachter. 't Zou beter zijn te zeggen, dat Gods kinderen allen hetzelfde hebben ontvangen, maar dat de een er meer van mag zien dan de ander, of ook dat in het leven van een en hetzelfde kind es Heeren de ene dag het geloof krachtiger is dan de andere dag. Hoewel deze gedachte zeker waarheidselementen bevat, is hiermee echter het laatste woord niet gezegd.
Er is nog een tweede standpunt als het gaat over de standen in het genadeleven. We bedoelen dit: leert Gods Woord ons niet duidelijk, dat er zaken kunnen gebeuren in het leven van Gods kinderen, waardoor de zaligheid hun nu nader is geworden dan toen zij eerst geloofd hebben? Zaken ook, waar het ene kind van God nog vóór staat, terwijl de ander er weet van heeft dat het in zijn leven is geschied?

(Ds. A. Moerkerken, Bethel en Pniël, Houten 1997, blz. 11)
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 03 nov 2006 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 03 nov 2006 13:32

Boekenlezer schreef:Steeds moeten we onze eigen wil verloochenen, en terug naar de Bijbel, om te weten van Christus ons te zeggen heeft.

Absoluut! Als we er zelf iets aan af of tioe gaan doen dan waordt het zo arm. En hoe makkelijk zijn we in staat om onze eigen bijbel et schrijven. Wat heeft Christus ons te zeggen? Ik wil er zo graag en meer van weten en leren zien en verstaan wat Hij mij ook wil zeggen...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: De oude gereformeerde vroomheid

Berichtdoor Boekenlezer » 03 nov 2006 13:35

Marnix schreef:
Boekenlezer schreef:
Marnix schreef:
GKN'er schreef:
Boekenlezer schreef:In gereformeerd-vrijgemaakte kring maakte men zich vanouds sterker voor dat collectieve element. Alleen jammer dat daar dat bevindelijke element, wat hierin ook zo duidelijk te vinden is, wat meer ondersneeuwde.

Vreemd, de GKv stond er juist om bekend dat zij zichzelf als enige Ware Kerk beschouwde en stond bekend als een fel anti-oecumenisch-gereformeerd genootschap.

Das lang geleden :) En tja, wees blij dat we dat een beetje hebben losgelaten. Anders zou jij volgens mij visie nu niet in de ware kerk zitten :) Ik zie de veranderingen in de GKV als positief omdat ze niet tegen de Bijbel ingaan, omdat er niet aan de gereformeerde leer wordt getornd, integendeel. Wie de Bijbel serieus neemt gaat niet als kerkverband individualistisch geloven en zichzelf boven anderen verheffen.

Nu stem jij GKN'er in feite toe met beeld wat hij schetst.
Nou is het natuurlijk wel zo, dat er voor dergelijke kritiek aanleiding kan zijn. Ook jij plaatst kritische kanttekeningen bij je kerk, die ook wel zo hun aanleiding hebben vanuit de praktijk. Gevaar van doorschieten is altijd aanwezig, en het is ook ongetwijfeld gebeurd. Maar de gereformeerd-vrijgemaakte kerkopvatting komt voort uit dit gegeven: de kerk is niet vaag, onzichtbaar en slechts geestelijk. Nee, die is zichtbaar, en heeft een adres. Het belijden van de eenheid van de kerk - waar ik het in mijn openingspost al over had! - brengt met zich mee dat er in één plaats niet twee kerken van Christus kunnen zijn. (Denk daarbij bijvoorbeeld ook aan Efeziërs 4:1-6, daaruit m.n. vers 4, 1 Korinthiërs 1:10-16)
Nu, en dat is natuurlijk iets interessants om serieus over na te denken.

Klopt, de kerk is zichtbaar en heeft een adres... maar dat is wat anders dan één kerkgenootschap als ware kerk aanduiden, omdat de diversiteit in kerkverbanden daarvoor te groot is. Er zijn bijvoorbeeld evangelische kerken waar ik niet zou willen komen en er zijn er ook waar ik best wel naar toe wil. Daar wil ik heen. En tja, mijn kerk is een van de progressiefste GKV's in Nederland maar ik zie niet iets van afglijden, integendeel, de gemeente wordt warmer, levender en meer zichtbaar.

Nou ontstaat er een heel interessante discussie. Maar ik denk dat dat een discussie gaat worden, die beter zou passen onder Dogmatiek/Kerkleer, onder een discussie met de naam 'De kerk' o.i.d. (die er nog niet is). Een discussie waarin ik overigens nog wat meer dogmatische vorming in dit stuk van de christelijke leer bij mijzelf verlang. (Of zou ik gewoon het avontuur aan moeten gaan, en dan vooralsnog maar met wat minder kennis...? :) )

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 nov 2006 13:59

Denkertje21 schreef:
Jantjes schreef:
God wil de zaligheid nog steeds geven, maar niet onvoorwaardelijk!

Nu protesteer ik. Het is juist wél onvoorwaardelijk! De duivel fluistert je in dat je aan allerlei voorwaarden moet voldoen. Maar het is ALLES uit Hem, door Hem en tot Hem!!

Op zich is de zaligheid wel voorwaardelijk: je krijgt het op voorwaarde van geloof en bekering. Zonder die voorwaarde zou er namelijk sprake zijn van alverzoening.
Zelf, vanuit onze eigen natuur, kunnen wij niet aan die voorwaarde voldoen. Het geloof en de bekering zijn daarom ook een gave van God. God vervult die voorwaarden. En toch spreekt de Bijbel ons recht op de man af aan op onze verantwoordelijkheid. Daarin zit iets, wat wij niet kunnen beredeneren, wat ons verstand te boven gaat.

Beter dan dit te proberen te beredeneren lijkt mij dan ook, om dan de vraag te stellen: hoe pakt dit praktisch voor ons uit?
Als God ons roept tot bekering en gehoorzaamheid, dan moeten wij daarin niet traag zijn, maar daar gehoor aan geven. Tegelijkertijd, omdat het een gave van God is, mogen wij dan bidden om die gaven, om de bijstand van de Heilige Geest. Bidden, of JHWH zijn beloften vervullen wil in ons leven.

M.b.t. de beloften, die God met het verbond geeft, las ik kort geleden deze interessante stelling: 'God voorspelt niets, Hij belooft.'

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 nov 2006 14:24

Jantjes schreef:Ja, Stefanus en Bogerman wisten wat het inhield bevindelijk uit genade zalig te worden, het wonder der genade was hun niet vreemd.

In ieder geval wisten zij wat het inhield om uit genade zalig te worden. Het gebed van Johannes Bogerman is daarvan wel een heel duidelijk bewijs.
Als je het woordje 'bevindelijk' toevoegt, komt bij mij de vraag op: hoe bedoel je dat precies?
Het is wat mij betreft buiten kijf dat Johannes Bogerman de bevinding kende, dat hij zich een nietige en doemwaardige zondaar wist te zijn voor die grote en ontzagwekkende JHWH. Dat klinkt ook duidelijk door in zijn gebed.
Echter, dat 'bevindelijk', zoals je dat plaatst als bijwoord bij 'uit genade zalig worden', kan ook een remonstrantse inhoud krijgen. Dan gaat het over de vrome mens, die steeds weer een stapje verder komt, naar God toe, op de trappen der genade. (De standenleer van de Gereformeerde Gemeenten!!) De mens, die onderweg is naar God. Maar zo spreekt de Schrift niet. Die zegt, dat het heil ons in Christus geschonken is, uit louter genade. Ja, toen wij nog zondaren waren, vijanden van God. In Christus heeft de gelovige alles! Dan behoeft hij niet nog eens een grote tocht te gaan ondernemen, om (hopelijk, als hij het al haalt) bij Christus uit te komen (Deut. 30:11-14 (zie daarbij evt. ook dit), Rom. 10:6-11). Want wie dat leert, is toch wel ver afgedwaald van de oude gereformeerde leer.

Jantjes schreef:Het is dus weldegelijk belangrijk of wij allereerst de juiste leer hebben alvorens iets te zeggen over liefde c.q. uitstralen.

Inderdaad, de juiste leer is van groot belang. Het is dan ook niet voor niks, dat ik mij beijverd heb om kundigheid te krijgen in tekstexegese, en dat ik nu wat meer dogmatische vorming verlang.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 nov 2006 22:11

Boekenlezer schreef:En de tempel van de Heilige Geest, was dat niet het beeld wat voor het menselijk lichaam gebruikt wordt? Dan hebben we het toch niet over de kerk, maar over de individuele gelovige?

Zo te zien klopte dit niet helemaal, en moet ik dit corrigeren.
Ik las vanavond namelijk dit:

Paulus spreekt herhaaldelijk over dit inwonen van de Heilige Geest (vgl. 1 Kor. 3:16; 6:19; 2 Tim. 1:14). Door deze inwoning wordt zowel de enkele gelovige (vgl. 1 Kor. 6:9*) als de gehele gemeente (vgl. 2 Kor. 6:16; Ef. 2:21) tempel van de Heilige Geest.

(Dr. A.N. Hendriks, Die in de waarheid leidt, Heerenveen 2002, blz. 66)
* Het lijkt mij dat dit 1 Kor. 6:19 moet zijn. Blijkbaar een drukfout, waarbij de 1 weggevallen is.

Ik zie in 2 Korinthiërs 6:16 en Efeziërs 2:21 niet letterlijk de tempel van de Heilige Geest genoemd worden, wel de tempel van God, en een tempel, heilig in de Heere. Maar ik zie in 1 Korinthiërs 3:16 wel wat staan m.b.t. de tempel van de Heilige Geest in de collectieve sfeer.

Jezelf corrigeren is inherent aan het leerproces om de Bijbel steeds beter te leren kennen.

Boekenlezer schreef:Echter, dat 'bevindelijk', zoals je dat plaatst als bijwoord bij 'uit genade zalig worden', kan ook een remonstrantse inhoud krijgen. Dan gaat het over de vrome mens, die steeds weer een stapje verder komt, naar God toe, op de trappen der genade. (De standenleer van de Gereformeerde Gemeenten!!) De mens, die onderweg is naar God. Maar zo spreekt de Schrift niet. Die zegt, dat het heil ons in Christus geschonken is, uit louter genade. Ja, toen wij nog zondaren waren, vijanden van God. In Christus heeft de gelovige alles! Dan behoeft hij niet nog eens een grote tocht te gaan ondernemen, om (hopelijk, als hij het al haalt) bij Christus uit te komen (Deut. 30:11-14 (zie daarbij evt. ook dit), Rom. 10:6-11). Want wie dat leert, is toch wel ver afgedwaald van de oude gereformeerde leer.

Nou weet ik niet of je een bevindelijke leer, waarin de mens in stappen (standen) tot de verlossing komt, direct als remonstrants kunt benoemen. De remonstrantse leer leert namelijk ook, dat God bij de bekering een vriendelijk appèl op ons doet, en inwerkt op ons gevoel. En het is dan de mens zelf, die dan zijn keuze doet. Nu, i.i.g. dat laatste wordt niet in die bevindelijke kringen geleerd. Dat blijft dus wel een verschil.
Blijft toch staan dat ik niet geloof in een standenleer, eenvoudigweg omdat ik die niet herken in de Schrift. De argumentatie van ds. A. Moerkerken in dezen kan mij niet overtuigen, aangezien ik krachtigere argumenten meen te kunnen vinden die in een andere richting wijzen.
Verder kan ik me niet geheel aan de indruk onttrekken, dat dat denken in standen toch een bepaalde overeenkomst vertoont met het remonstrantse denken. Vandaar dat ik die link zo legde, zij het wat te direct.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 nov 2006 08:58

Marnix schreef:...En tja, mijn kerk is een van de progressiefste GKV's in Nederland maar ik zie niet iets van afglijden, integendeel, de gemeente wordt warmer, levender en meer zichtbaar.

Weet je het zeker? ('k Ben zelfs benieuwd of deze link de Refowebcensuur zal overleven!)
Wat ik onder die link lees, roept bij mij eerlijk gezegd meer associaties op met Jesaja 1:2-4.

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 08 nov 2006 09:05

Boekenlezer schreef:
Marnix schreef:...En tja, mijn kerk is een van de progressiefste GKV's in Nederland maar ik zie niet iets van afglijden, integendeel, de gemeente wordt warmer, levender en meer zichtbaar.

Weet je het zeker? ('k Ben zelfs benieuwd of deze link de Refowebcensuur zal overleven!)
Wat ik onder die link lees, roept bij mij eerlijk gezegd meer associaties op met Jesaja 1:2-4.

schokkend. :|

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 20 dec 2006 00:34

Marnix schreef:
GKN'er schreef:
Boekenlezer schreef:In gereformeerd-vrijgemaakte kring maakte men zich vanouds sterker voor dat collectieve element. Alleen jammer dat daar dat bevindelijke element, wat hierin ook zo duidelijk te vinden is, wat meer ondersneeuwde.

Vreemd, de GKv stond er juist om bekend dat zij zichzelf als enige Ware Kerk beschouwde en stond bekend als een fel anti-oecumenisch-gereformeerd genootschap.

Das lang geleden :) En tja, wees blij dat we dat een beetje hebben losgelaten. Anders zou jij volgens mij visie nu niet in de ware kerk zitten :) Ik zie de veranderingen in de GKV als positief omdat ze niet tegen de Bijbel ingaan, omdat er niet aan de gereformeerde leer wordt getornd, integendeel. Wie de Bijbel serieus neemt gaat niet als kerkverband individualistisch geloven en zichzelf boven anderen verheffen.

Dan mag jij mij eens vertellen welke synode gezegd heeft dat de GKv dé enige ware kerk is of was of kerkelijke documenten citeren waaruit blijkt dat dat zo is. Mijn stellige overtuiging is namelijk dat we het hier hebben over een karikatuur: een bepaalde houding van vrijgemaakten wordt door anderen uitgelegd als 'ze vinden dat ze dé enige ware kerk zijn'. Terwijl dat officieel nooit zo geleerd is. Integendeel, de kwestie Hoorn geeft eerder aan dat zulke standpunten niet getolereerd werden en worden. Een dominee die claimde dat de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) de enige ware kerk zouden zijn, waarbuiten geen heil te verkrijgen is, werd geschorst en daarna afgezet! Dus kennelijk vonden ze niet dat de GKv de enige ware kerk is. Het zou ook onlogisch zijn als ze dat zouden vinden, en bijvoorbeeld wel samensprekingen zouden houden met een valse kerk (namelijk alle niet GKv-kerken). Zoals ik heb kunnen waarnemen vinden er samensprekingen plaats tussen GKv en NGK en CGK. Dus vroeger had je de groep rond ds. Hoorn, nu heb je 'Een in waarheid' en 'Reformanda' die heel hard roepen wat zij denken wat de vrijgemaakte opvatting zou moeten zijn. En omdat zij heel veel kabaal maken en de 'gewone' mainstream vrijgemaakte z'n mond houdt, wordt de hele club erop aangekeken dat 'ze denken dat de GKv de enige ware kerk is'. Een gedeelte van Reformanda heeft zich afgescheiden in de Hersteld Gereformeerde Kerk en de lui achter 'Een in Waarheid' en 'gereformeerdblijven.nl' dreigen nu daarmee. Betekent dat dat alle vrijgemaakten die mening hebben?

Zelfs in mijn hervormde gemeente hebben we regelmatig de vrijgemaakte dominee op de kansel staan! En dat zal vast tegen het zere been van 'Reformanda' zijn.

Reagerend op de laatste posts: progressief wil niet automatisch betekenen dat je goed bezig bent. Als je als progressieve gemeente allerlei charismatische dingen binnenhaalt en bepaalde dingen begint te verkondigen waar de mensen die de DL opgesteld hebben wellicht hun wenkbrauwen zouden optrekken, dan vraag ik me af of je daar trots op moet zijn. Jesasja 1 is dan een goede waarschuwing, inderdaad. De ene club dreigt 'Hersteld Gereformeerd' te worden als de vrijgemaakte kerk niet 'hypercalvinistisch' gaat worden en aan de andere kant gaan aan de andere vleugel mensen over naar de 'charismatische hoek' omdat ze de sfeer in charismatische gemeentes fijn vinden. Kennelijk is 'sfeer' en 'hoe je je voelt' belangrijker dan welke leer er geleerd wordt, en of die leer wel bijbels is. Ik denk dat de vrijgemaakten de mensen aan beide zijden kunnen missen als kiespijn. Ik denk dan ook aan wat er in 1 Johannes 2 staat.

Over "één in waarheid" dat is een site opgesteld door een klein groepje verontrusten, die ik zeker niet over één kam zou willen scheren met 'de gereformeerde kerken (vrijgemaakt), laat staan met de officiële leer van de kerk. De meeste vrijgemaakten zijn niet blij met dit groepje, vooral niet met hun manier van het aan de kaak stellen van 'problemen'. Ikzelf zal de laatste zijn om te erkennen dat er het een en ander mis is, maar ik kan me goed voorstellen waarom veel vrijgemaakte broeders en zusters problemen hebben met de manier van aanpak van de mensen achter 'eeninwaarheid.nl'

Kortom: Jesaja 1 is voor extreme visies ter linker zijde en ter rechter zijde toepasbaar, maar dat maakt niet dat de hele groep zo extreem is.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 dec 2006 21:40

Roodkapje schreef:Kortom: Jesaja 1 is voor extreme visies ter linker zijde en ter rechter zijde toepasbaar, maar dat maakt niet dat de hele groep zo extreem is.

Hmm, ik zou Jesaja 1 niet zozeer willen toepassen op iemands opvatting. Het ging mij meer om een houding die mij het gevoel geeft dat men totaal niks lijkt te beseffen van Gods heiligheid. Dat men dus blijkbaar niet beseft met wie men wel van doen heeft. Daarin zag ik de link met Jesaja 1.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 jan 2007 15:26

Om weer helemaal binnen het onderwerp terug te komen: hier iets wat ik las, en wat ik mooi vond om te lezen:

Op 2 april, Pasen 1564, droeg men Calvijn de kerk binnen. Voor de laatste keer nam hij in het midden van de gemeente deel aan het Heilig Avondmaal. Uit de handen van Beza ontving hij de tekenen van het lichaam en het bloed des Heeren. Moeizaam ademend, maar met innerlijke vreugde, zong hij de Psalmen mee, inzonderheid de lofzang van Simeon: 'Nu laat Gij, Heer, uw dienstknecht gaan in vrede'.

Waarbij dit nog als voetnoot staat, als citaat uit een ander boek:
Op de tweede dag van april, Pasen, liet Calvijn zich op een stoeltje in de kerk brengen en ontving hij het Avondmaal des Heeren uit mijn hand. Hij zong, hoewel met een bevende stem, de lofzang mee. Er waren duidelijk tekenen van verheuging op het gezicht van de stervende.

(Dr. C. van Sliedregt, Calvijns opvolger Theodorus Beza, blz. 52-55.)

Terug naar “Archief”