elbert schreef:Het was zelfs zo dat blijvende maagdelijkheid op een gegeven moment als een hoger ideaal gezien werd gezien dan het huwelijk (zie bijvoorbeeld de interpretatie van Augustinus hierover).
Geen kinderrijke huwelijken dan

Moderator: Moderafo's
elbert schreef:Aragorn schreef:elbert schreef:Er staat ook nergens in de Bijbel dat iemand heteroseksueel kan zijn. Die benamingen (hetero- en homo-) zijn typisch 20e eeuwse uitdrukkingen.
Duh, dat zegt ze ook. Als je niet zoiets als homoseksualiteit kent hoef je heteroseksualiteit ook niet te benoemen omdat je het dan nergens tegen af hoeft te zetten.
Dat vraag ik me af. Ik denk juist dat men in de oudheid wel degelijk het verschijnsel kende (in de hellenistische samenleving was homoseksualiteit net zo veel voorkomend als nu), alleen weet ik niet of men de indeling naar geaardheid maakte. Het onderhouden van seksuele betrekkingen met iemand van hetzelfde geslacht werd in elk geval in de griekstalige wereld vrij normaal beschouwd binnen bepaalde grenzen (pedasterie).
Speedy schreef:De classis heeft geoordeeld dat als hij moeite heeft met besluiten dat hij een andere weg dient te gaan. DE DISCUSSIE IS NIET EENS OVER HET BOEK EN DE INHOUD GEGAAN. Dr. Loonstra heeft verdere publicatie van het boek stopgezet maar hij heeft NIETS teruggenomen, behalve dat hij erkend heeft dat hij een andere weg had moeten volgen.
Nu krijgen de predikanten en kerkenraden die geaggeerd hebben tegen deze procedure de schuld en dat vind ik triest. Zoals verschillende predikanten hebben aangegeven is dat door dit boek er veel schade in de kerken is gekomen.
Gerdien B. schreef:
Ik vbraag me altijd nog af hoe ouders het kunnen om hun bloed-eigen-kind op straat te zetten.
elbert schreef: Ik denk juist dat men in de oudheid wel degelijk het verschijnsel kende (in de hellenistische samenleving was homoseksualiteit net zo veel voorkomend als nu), alleen weet ik niet of men de indeling naar geaardheid maakte.
Denkertje21 schreef:elbert schreef: Ik denk juist dat men in de oudheid wel degelijk het verschijnsel kende (in de hellenistische samenleving was homoseksualiteit net zo veel voorkomend als nu), alleen weet ik niet of men de indeling naar geaardheid maakte.
Weet je, ik vind het zo jammer dat je na al die honderden pagina's dan kennelijk alleen maar hebt gelezen wat je wílde lezen...
homoSEKSUALITEIT is van alle eeuwen
Maar geaardheid is een zijn! En in die zin geloof ik alleen maar in relaties in liefde en trouw met een man, omdat ik zo in elkaar zit. En omdat de Heere God mij het vermogen heeft gegeven om van iemand te houden! Niet uit lust dus...
Denkertje21 schreef:elbert schreef: Ik denk juist dat men in de oudheid wel degelijk het verschijnsel kende (in de hellenistische samenleving was homoseksualiteit net zo veel voorkomend als nu), alleen weet ik niet of men de indeling naar geaardheid maakte.
Weet je, ik vind het zo jammer dat je na al die honderden pagina's dan kennelijk alleen maar hebt gelezen wat je wílde lezen...
homoSEKSUALITEIT is van alle eeuwen
Maar geaardheid is een zijn! En in die zin geloof ik alleen maar in relaties in liefde en trouw met een man, omdat ik zo in elkaar zit. En omdat de Heere God mij het vermogen heeft gegeven om van iemand te houden! Niet uit lust dus...
Denkertje21 schreef:grumbels....
Laat ik het proberen...
Nee, ik voel me niet snel aangevallen en ja, ik vind het zo jammer dat de clou zo moeilijk te snappen lijkt...
seks tussen mesnen van hetzelfde geslacht is van alle eeuwen. liefde tussen mensen van het zelfde geslacht waarschijnlijk ook, maar dat werd als zodanig nooit benoemd en/of onderkend.
Als je liefde voelt voor iemand van het zelfde geslacht, is dat dus een andere geaardheid... En daar staat nou net niks over in de bijbel... Helaas..
En daarom denk ik dat in de tijd waarin de bijbel werd geschreven, men niks wist over een andere en onveranderlijke geaardheid.
Denkertje21 schreef:grumbels....
Laat ik het proberen...
Nee, ik voel me niet snel aangevallen en ja, ik vind het zo jammer dat de clou zo moeilijk te snappen lijkt...
seks tussen mesnen van hetzelfde geslacht is van alle eeuwen. liefde tussen mensen van het zelfde geslacht waarschijnlijk ook, maar dat werd als zodanig nooit benoemd en/of onderkend.
Als je liefde voelt voor iemand van het zelfde geslacht, is dat dus een andere geaardheid... En daar staat nou net niks over in de bijbel... Helaas..
En daarom denk ik dat in de tijd waarin de bijbel werd geschreven, men niks wist over een andere en onveranderlijke geaardheid.
Denkertje21 schreef:elbert schreef:Laten we het er maar op houden dat ik minstens zo onwetend ben als de bijbelschrijvers.
Dat mag nu geen excuus meer zijn! Nu kún je veel meer weten omdat er veel meer bekend is!
elbert schreef: Ik schrijf het als grapje neer, maar ik bedoel het bloedserieus: is de Bijbel algenoegzaam als leidraad voor ons leven, of niet?
Dat is de vraag hier en die is heel fundamenteel.
Refoanders schreef:Wel lezen we over verboden handelingen.
De bijbel houdt het zo eenvoudig
Hij maakt geen onderscheid tussen homo of hetero
maar de mens is gewoon mens
en die mens mag zich niet bezig houden met onnatuurlijke seksuele handelingen.
en die worden dan genoemd met
Vrouwelijke bijligging of verhit zijn.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten