Afgesplitst van tarot e.d.: Verlost zijn uitstralen/voelen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 okt 2006 21:43

Omega schreef:
Misschien trekt Wicca me wel omdat je, in harmonie met de natuur, bepaalde dingen kunt bereiken. Noem het macht.

Is Gods liefde zo onbereikbaar voor je dat je het zoekt bij Zijn tegenstander? Wicca is niets anders dan een wolf in schaapskleren. Onder dat prachtige witte uiterlijk ligt een diepe haat t.o.v. de zoon van God, Jezus Christus. Waarom? Omdat Jezus de enige weg is waardoor wij zalig kunnen worden en eeuwig leven. Dat is nu precies wat satan niet wil. Geloof in Jezus Christus en LEEF. Niet alleen in harmonie met de natuur, maar ook in harmonie met je naaste, vanuit de liefde van Christus. Macht? Het brengt alleen diepe ellende, afgunst en somberheid.

Ik kan echter niet zeggen dat ik me heel erg verlost van ellende, afgunst en somberheid voel als ik door diverse meer reformatorische dominees heb laten voorhouden hoe ellendig ik ben. Er is dan wel verlossing, maar is die er ook voor mij, zo wordt me dan ook nog eens voorgehouden. Ben ik uitverkoren? Met alle respect voor de calvinistische gezindte, ik word daar juist alleen maar triester van - terwijl, als ik naar diverse andere christelijke gezindten hoor - de liefde van Christus veel sterker wordt benaderd. Dat dit dan weer als vrijzinnig gefröbel wordt afgedaan, vind ik, hoe harder ik er over nadenk, alleen maar meer weerzin jegens het christelijk geloof opwekken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 31 okt 2006 22:06

ach, de nadruk op en interpretatie van Joh3:16 verschilt nogal eens ;)

Ik denk dat, hoe gek het ook klinkt en ik meer naar de evangelische kant neig wat dit betreft, beide partijen wel degelijk allebei gelijk hebben of in elk geval een punt hebben.
what the soul hides, blood tells

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 31 okt 2006 22:38

Agnus Dei, qui tollis peccata mundi, dona nobis pacem..........
sic enim dilexit Deus mundum ut Filium suum unigenitum daret ut omnis qui credit in eum non pereat sed habeat vitam aeternam non enim misit Deus Filium suum in mundum ut iudicet mundum sed ut salvetur mundus per ipsum qui credit in eum non iudicatur qui autem non credit iam iudicatus est quia non credidit in nomine unigeniti Filii Dei hoc est autem iudicium quia lux venit in mundum et dilexerunt homines magis tenebras quam lucem erant enim eorum mala opera omnis enim qui mala agit odit lucem et non venit ad lucem ut non arguantur opera eius qui autem facit veritatem venit ad lucem ut manifestentur eius opera quia in Deo sunt facta
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 31 okt 2006 22:39

AMEN

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 31 okt 2006 22:42

salty schreef:Agnus Dei, qui tollis peccata mundi, dona nobis pacem..........
sic enim dilexit Deus mundum ut Filium suum unigenitum daret ut omnis qui credit in eum non pereat sed habeat vitam aeternam non enim misit Deus Filium suum in mundum ut iudicet mundum sed ut salvetur mundus per ipsum qui credit in eum non iudicatur qui autem non credit iam iudicatus est quia non credidit in nomine unigeniti Filii Dei hoc est autem iudicium quia lux venit in mundum et dilexerunt homines magis tenebras quam lucem erant enim eorum mala opera omnis enim qui mala agit odit lucem et non venit ad lucem ut non arguantur opera eius qui autem facit veritatem venit ad lucem ut manifestentur eius opera quia in Deo sunt facta
schaterlach

En nu in het nederlands :roll: :roll:

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 31 okt 2006 22:47

Lam van Gd dat de zonde van de wereld op zich heeft genomen geef ons vrede!

Joh 3:

16Want God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.

17God heeft Zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om de wereld te veroordelen, maar om haar van de ondergang te redden.

18Wie zijn vertrouwen op Jezus stelt, wordt niet veroordeeld. Maar wie niet gelooft, is al veroordeeld omdat hij geen vertrouwen heeft gehad in de naam van Gods enige Zoon.

19Het oordeel komt tot stand doordat het licht in de wereld is gekomen; maar de mensen hebben de voorkeur gegeven aan de duisternis. Dat komt omdat zij slechte dingen hebben gedaan.

20Want wie zondigt, heeft een hekel aan het licht. Hij ontwijkt het uit angst dat al die slechte dingen aan het licht zullen komen.

21Maar wie Gods wil doet, komt tot het licht, zodat van alles wat hij doet, gezien kan worden dat het tot eer van God is."

...........

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 31 okt 2006 23:03

Αυτός σας είχε ποιος δικαίωμα ανησυχιών επίσης μπορώ να τοποθετήσω

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 01 nov 2006 06:54

het zou afgezaagd zijn als ik zei "met uitjes graag".
what the soul hides, blood tells

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 01 nov 2006 08:15

Dat betekend dat hij dat wat mij betreft ook wel gelijk had mogen zeggen. Het is Grieks, ik kon geen Latijns woordenboek vinden...

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 01 nov 2006 08:47

Extra enz. schreef:

Hoe kan het christelijk geloof het juiste zijn, terwijl er zoveel ellende is veroorzaakt door ons?

Het antwoord is heel simpel: het is onze eigen schuld. Zegt de Bijbel niet zelf: Wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen. Alle ellende in de wereld is dan ook niet de schuld van God, maar van onszelf. We zoeken onze eigen pleziertjes, onze eigen genoegens, zonder Hem de eer te geven die Hem toekomt. Helaas zijn er veel naamchristenen die daar van 'harte' aan meedoen.

Optimatus schreef:

Ik kan echter niet zeggen dat ik me heel erg verlost van ellende, afgunst en somberheid voel als ik door diverse meer reformatorische dominees heb laten voorhouden hoe ellendig ik ben.

Dalethvav schreef:

God is wel goed, maar Zijn grondpersoneel deugt niet.....

Prima antwoord Dalethvav, hoewel we Optimatus na het horen van 3 van de 1000 refodominees nu ook niet weer als een deskundige op dit terrein kunnen beschouwen... Gelukkig zijn er ook genoeg andere geluiden te beluisteren. Nog afgezien het feit dat Optimatus inderdaad van veel ellende, afgunst en somberheid verlost moet worden ;-)

Kurtyo schreef:

Blablabla, maar helaas geen enkel zinnig argument.

Bijbelse argumenten zijn voor jou per definitie niet zinnig. Dan zijn we snel uitgepraat, lijkt me.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 01 nov 2006 09:00

Omega schreef:Extra enz. schreef:

Hoe kan het christelijk geloof het juiste zijn, terwijl er zoveel ellende is veroorzaakt door ons?

Het antwoord is heel simpel: het is onze eigen schuld. Zegt de Bijbel niet zelf: Wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen. Alle ellende in de wereld is dan ook niet de schuld van God, maar van onszelf. We zoeken onze eigen pleziertjes, onze eigen genoegens, zonder Hem de eer te geven die Hem toekomt. Helaas zijn er veel naamchristenen die daar van 'harte' aan meedoen.
Aangezien we allemaal christenen zijn en die misere met zijn allen hebben veroorzaakt is het christelijk geloof dus een leeg geloof.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 01 nov 2006 09:10

Aangezien we allemaal christenen zijn en die misere met zijn allen hebben veroorzaakt is het christelijk geloof dus een leeg geloof.

Zoals al ik schreef zijn er helaas veel naamchristenen. Een christen behoort in Christus te zijn. Hem lief te hebben met je hele hart. Wanneer ben je in Christus (dus christen)? Als je Hem niet meer kunt missen. Je Hem liefhebt boven alles in deze wereld. Je Hem wilt navolgen ten koste van alles. Het is dus het meest volle geloof ter wereld. Je bent immers vol van Hem. Jezus volgen is ook je naaste van harte liefhebben, zelfs je vijanden.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 01 nov 2006 09:13

Omega schreef:

Zoals al ik schreef zijn er helaas veel naamchristenen. Een christen behoort in Christus te zijn. Hem lief te hebben met je hele hart. Wanneer ben je in Christus (dus christen)? Als je Hem niet meer kunt missen. Je Hem liefhebt boven alles in deze wereld. Je Hem wilt navolgen ten koste van alles. Het is dus het meest volle geloof ter wereld. Je bent immers vol van Hem. Jezus volgen is ook je naaste van harte liefhebben, zelfs je vijanden.
Het probleem is dat jij en ik niet kunnen zien wat naamchristenen zijn, en dat iedere christen nog steeds netjes in zijn auto tuft, op vakantie gaat naar het buitenland en zijn nette kindertjes opvoed tot asociale schoften. Wie is de naamchristen en wie niet?

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 01 nov 2006 09:49

Het probleem is dat jij en ik niet kunnen zien wat naamchristenen zijn, en dat iedere christen nog steeds netjes in zijn auto tuft, op vakantie gaat naar het buitenland en zijn nette kindertjes opvoed tot asociale schoften. Wie is de naamchristen en wie niet?

Je hebt weinig vertrouwen in je medemens, volgens mij. Er zijn ook fatsoenlijke naamchristenen, zoals er ook fatsoenlijke niet-christenen zijn.

Maar uiteindelijk is dat niet belangrijk. Het gaat maar om één ding: Wie is Jezus Christus voor ons. Wie Hem leert kennen, kijkt ook met andere ogen naar de naaste omdat je dan ook weet/beseft wie jezelf bent. Dan is niet meer macht, wantrouwen, afgunst en haat onze drijfveer, maar verdraagzaamheid, liefde, respect en zorgvuldigheid. Overigens is ook een bekeerde christen niet volmaakt.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 nov 2006 10:45

Sela:
scheelt natuurlijk weer dat dit refoweb is. dacht ik zo

Ja, dat is een vrijbode voor generalisaties, onjuiste argumentatie, onjuiste (negatieve) zaken toekennen aan andere religies, etc. etc. dacht ik zo... :?

Omega:
Wie God verlaat heeft smart op smart te vrezen.

Het is wel heel apart om zulke zwakke eigenschappen aan God toe te kennen.

Omega:
hoewel we Optimatus na het horen van 3 van de 1000 refodominees nu ook niet weer als een deskundige op dit terrein kunnen beschouwen...

Ik daarentegen heb er heel wat meer beluisterd, met regelmaat zelfs. En ik kan me zijn afkeer wel voorstellen. (Al ben ik meer gecharmeerd van de orthodoxe/reformatorische manier van preken dan van de manier van preken in vrijzinnig protestantse of evangelische kringen.)

Omega:
Bijbelse argumenten zijn voor jou per definitie niet zinnig. Dan zijn we snel uitgepraat, lijkt me.

Nee, dat is niet waar. Echter, met het uit het verband rukken van diverse teksten bereik je niet veel. En evenmin bereik je veel met het toekennen van verkeerde dingen aan andere religies/overtuigingen. Dat heeft met de bijbel niet veel te maken. En in het bericht van jou waar ik op reageerde was niet eens een bijbels argument te vinden, slechts onware woorden die een zekere onkunde op dit gebied ten toon spreiden.

Omega:
Zoals al ik schreef zijn er helaas veel naamchristenen.

En ach, wie gaat er bepalen wie naamchristen en wie echt christen is? Ik vind het begrip naamchristen een bijzonder leeg en onzinnig begrip.

Je hebt weinig vertrouwen in je medemens, volgens mij. Er zijn ook fatsoenlijke naamchristenen, zoals er ook fatsoenlijke niet-christenen zijn.

Er zijn zelfs meer fatsoenlijke niet-christenen dan christenen, vermoed ik wel eens. Vertrouwen moet je verdienen, en de medemens doet dat niet echt, of wel?

Terug naar “Archief”