Aragorn schreef:elbert schreef:Er staat ook nergens in de Bijbel dat iemand heteroseksueel kan zijn. Die benamingen (hetero- en homo-) zijn typisch 20e eeuwse uitdrukkingen.

Duh, dat zegt ze ook. Als je niet zoiets als homoseksualiteit kent hoef je heteroseksualiteit ook niet te benoemen omdat je het dan nergens tegen af hoeft te zetten.
Dat vraag ik me af. Ik denk juist dat men in de oudheid wel degelijk het verschijnsel kende (in de hellenistische samenleving was homoseksualiteit net zo veel voorkomend als nu), alleen weet ik niet of men de indeling naar geaardheid maakte. Het onderhouden van seksuele betrekkingen met iemand van hetzelfde geslacht werd in elk geval in de griekstalige wereld vrij normaal beschouwd binnen bepaalde grenzen (pedasterie).
In elk geval waardeerden de nieuwtestamentische bijbelschrijvers (die daarvan op de hoogte waren) het anders dan de toenmalige heersende cultuur. Als gevolg daarvan waren de eerste christelijke gemeenten op sexueel gebied veel puriteinser te noemen dan de hellenistische omgeving: geen buitenechtelijke relaties (en dus bijv. ook geen prostitutie) en alleen het huwelijk tussen man en vrouw als toegestane relatievorm. Het was zelfs zo dat blijvende maagdelijkheid op een gegeven moment als een hoger ideaal gezien werd gezien dan het huwelijk (zie bijvoorbeeld de interpretatie van Augustinus hierover). In elk geval werd behoeftenbevrediging nu van inferieur belang geacht ten opzichte van de toekomst van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, waarop geen huwelijken gesloten meer zullen worden (Matth. 22:30), maar waarin de Kerk de Bruid van Christus is.
Als je dit op je in laat werken, is volgens mij niet de vraag of we nu meer weten dan vroeger, maar of we hetzelfde anders waarderen dan vroeger. En ik denk dat dit alles te maken heeft met je kijk op de mens als verantwoordelijk en zondig wezen voor God en hoe een levensstijl die naar Zijn wil is eruitziet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)