scape schreef:Carl schreef:Ik heb genoemd het citaat van Jesus: ´niet hij die roept Here Here (de boekenschrijvers dus, waarbij ik het schrijven maar even gelijk stel aan 'roepen'), maar die doen de Wil mijns Vaders.' En het gaat er bij mij toch echt niet in dat God boeken geschreven wil hebben.
Is het jullie overigens wel eens opgevallen dat ook jesus niets geschreven heeft? Kennelijk was het ook voor hem belangrijker om daden te stellen, en pas in dát kader zijn leerlingen iets te proberen te vertellen.
Ik heb genoemd de opdracht van Micha, die het ook al heeft over doen ipv schrijven (en schrijven, daar waren de Jeruzalemse priesters uit zijn tijd ook erg goed in.).
Ga mij nu niet vertellen dat ik niet argumenteer!
Wat voor argumenten zou ik nog meer kunnen geven? Vermoedelijk zien jullie het als een aanval op een aantal bekende namen. En gelijk heb je want zo bedoel ik het ook.
Ik vind dat we ons als christenen eens af moeten wenden van de mentaliteit om alles wat uit boekjes komt op een voetstuk te zetten.
Eén daad van werkelijke Liefde, hoe gering ook, weegt zwaarder dan een komplete bibliotheek aan godsvruchtige beschouwingen.
je broer
Carl
Ik ben het met je eens dat woorden zonder daad uiteindelijk niets zijn.
Erger nog: ze verwarren beginnende christenen doordat deze lammeren daar al gauw achteraan hollen, en denken dat het geloof draait om het schrijven van mooie, vrome woorden.
Maar verwarren we nu niet onze Europese traditie met de cultuur uit de tijd van Jezus? Zou het de samenleving goed doen om onze geschreven traditie (of de traditie van het geschrevene) te verwaarlozen?
Volgens mij blijven we juist teveel in de cultuur van Jesus en het jodendom hangen. In die cultuur zijn woorden en letters zelfs zó belangrijk geworden dat men de Geest waaruit zowel woord als daad ontstaan (denk even aan de dubbele betekenis van het bijbelse woord 'd-b-r', dat zowel 'woord' als 'daad' kan betekenen) kwijt is geraakt. Onze cultuur is veel meer gericht geweest op daadwerkelijk met je handen iets doen, en wat je leert, omzetten in praktische uitvindingen.
Begrijp mij niet verkeerd. Maar ik lees momenteel "De geknechte geest" van Milosz. Hierin komt ook naar voren dat het communisme niet zomaar onder de geschreven traditie (niet communistsich, filsofisch, ethisch, releigieus) uit kon komen.
Scape
Eén van de redenen waarom het communisme is mislukt, is het aanhoudende verzet van o.a. de katholieke kerk, en de morele ondersteuning die zij aan de westelijke 'democratiën' gaf.
Bedenk: een van de redenen waarom Pius de zoveelste tijdens WO2 geen echt verzet gaf tegen Hitler cs, was da hij bang was daardoor Stalin in de kaart te spelen. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het stalinisme minder terreur bracht dan het fascisime.
Het zou een goed ding zijn geweest als de Kerk de waarde van het samen delen (agape) van de productiemiddelen had ingezien.
je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.