Puriteinen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 29 okt 2006 23:21

En waarom zou een boek schrijven niet de wil van God kunnen zijn? schrijven is ook iets doen. Eerder genoemd, bepaalde talenten misschien gebruiken? Ervaringen delen, mensen oproepen om te geloven en vanuit het geloof te leven? Daarmee zeg ik niet dat een daad van liefde minder weegt, totaal niet. Dat staat ook niet in tegenspraak met boeken schrijven, misschien is dat ook een daad van liefde naar de mensen?
Het is toch wel handig om tot geloof te komen wil je vanuit het geloof ook kunnen leven.
Waarom post jij je ideeen op refoweb? gewoon een vraag waar je dan ook maar eens over na moet denken.
O en de bijbel is ook geschreven he, hoe denk je daar dan over (uitgezonderd de stukken over Jezus)?

Sinds wanneer zet ik boekenschrijvers op een voetstuk? Ik zie het trouwens helemaal niet als aanval op bepaalde schrijvers hoor, want zoveel waarde hecht ik er nu ook weer niet aan.

Ik ga inderdaad zeggen dat je niet veel argumenten aanbrengt, sorry, je bent namelijk nog steeds niet echt ingegaan op de rest. Ik denk ook dat dit voorlopig even de laatste keer was dat ik op je ingegaan ben, aangezien je toch alleen maar topics blijft openen met je eigen "waarheden", zonder goed op anderen in te gaan in dit topic. Toch wel raar dat 3 mensen zeggen dat je niet echt argumenten aanbrengt en jij dan alsnog denkt dat je wel argumenten aangebracht hebt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 okt 2006 08:37

Ik ben het wel mee eens dat; indien deze beste mannen Puriteinen énkele boeken hebben geschreven vanuit hun studeerkamer dat ze dan een deel van de Bijbel niet hebben willen zien; en zo 'niet de Wil des Vaders doen'. Uit je studeerkamer roepen en boeken de wereld in sturen is erg makkelijk. Ik geloof niet dat ik vaak het geval was.

Het puritanisme was gewoon een van de bewegingen die de persoonlijke relatie (vaak ietwat mystiek) te benadrukken, een volledige gehoorzaamheid aan de Bijbel nastreefden en een 'eenvoudige' levenstijl hadden. Rond die tijd waren er meer van die bewegingen die al prekend door bepaalde landen trokken om zo de mensen tot een keuze voor of God te bewegen; en het aangaan van een persoonlijke relatie met Hem.

Denk aan de puriteinen in Schotland, de Nadere Reformatie in ons land, de piëtisten in Duitsland en de Grote Opwekking in Amerika. Ik heb overigens meer op met zwartjasseriger-depri-puriteinen dan met zweverige esoterische christenen die ook boeken volschrijven over allerhande onzin als Maria Magdalena en Judas om met een geromantiseerd Jezusbeeld te sterven (en te leven),.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

elbert
Moderator

Re: Puriteinen

Berichtdoor elbert » 30 okt 2006 09:14

Ferdinand schreef:De puriteinen waren erg grote predikers doorgaans, maar ook schreven velen boeken. Die ook voor ons tot nut kunnen zijn.
Mijn ervaring is dat ze erg praktijk gericht zijn.
Zoals Wandelen met God of Groeien in het geloof.
Ik ken de volgende Puriteinen,
Henry Scudder, Matthew Henry, John Owen, Thomas Brooks, Thomas Watson, Ebenhaezer Erskine, Samuel Rutherford, Joseph Allein, John Angell James , Thomas Boston en Dr. E.W. Bullinger.
Ik ervaar hun boeken als doorgaan begrijpelijk en rijk.
Doordrongen van de schrift maar toch op een vrije manier geschreven.
Wie heeft ook goede ervaringen met werk van de Puriteinen?

Ik ken er een aantal van (hoewel ik E.W. Bullinger geen puritein zou willen noemen) en mijn ervaringen met hun werk is over het algemeen positief: schriftgetrouw, God en Zijn Zoon staat centraal, ze zijn vervuld van verlangen om heilig voor God te leven en trekken daarom lijnen door naar het dagelijkse leven. Daarom zijn hun boeken over het algemeen geen produkten van letterknechten, maar wijzen ze ons een weg van heilige afhankelijkheid van God, tot Zijn eer en tot opbouw en heil van hun naaste. Van wat we over hun leven weten, weten we dat het hun daarom te doen was.
Dus daarom herken ik de uitspraken van Carl over deze puriteinen niet: ze waren veel liefdevoller en dadelijker dan je ons wil doen voorkomen. En als schrijfsels er toch niet toe doen, kunnen we dit forum ook wel dichtgooien, nietwaar? ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Ferdinand
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Puriteinen

Berichtdoor Ferdinand » 30 okt 2006 09:23

elbert schreef:Ik ken er een aantal van (hoewel ik E.W. Bullinger geen puritein zou willen noemen) en mijn ervaringen met hun werk is over het algemeen positief: schriftgetrouw, God en Zijn Zoon staat centraal, ze zijn vervuld van verlangen om heilig voor God te leven en trekken daarom lijnen door naar het dagelijkse leven. Daarom zijn hun boeken over het algemeen geen produkten van letterknechten, maar wijzen ze ons een weg van heilige afhankelijkheid van God, tot Zijn eer en tot opbouw en heil van hun naaste. Van wat we over hun leven weten, weten we dat het hun daarom te doen was.
Dus daarom herken ik de uitspraken van Carl over deze puriteinen niet: ze waren veel liefdevoller en dadelijker dan je ons wil doen voorkomen. En als schrijfsels er toch niet toe doen, kunnen we dit forum ook wel dichtgooien, nietwaar? ;)

Zou je kunnen vertellen welke je kent en of je ook de ervaring hebt dat zaken zo duidelijk naar voren kunnen komen in hun boeken. En de praktische aard? Spreken die jou ook zo aan?
Goed heeft lief wat Hij zelf gemaakt heeft,
maar kan niet beminnen wat wij er van gemaakt hebben. (Augustinus)

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 30 okt 2006 09:58

@Carl:
de puriteinse predikers die al aangehaald zijn gingen óók op ziekenbezoek, daar hadden ze bijna een dagtaak aan (in die tijd werden de meeste mensen niet oud door allerhande ziektes) en als je bv geschriften van McCheyne leest zie je hoe liefdevol en bewogen was met zieken. Zijn taak was ook het verkondigen van de liefde van God. en dat heeft hij in zn korte leven ook gedaan.
ze waren btw ook niet allemaal bril/baard dragend, dikbuikig enz wat je al aanhaalde in een vorige posting :wink:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Ferdinand
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Ferdinand » 30 okt 2006 10:08

columbus schreef:@Carl:
de puriteinse predikers die al aangehaald zijn gingen óók op ziekenbezoek, daar hadden ze bijna een dagtaak aan (in die tijd werden de meeste mensen niet oud door allerhande ziektes) en als je bv geschriften van McCheyne leest zie je hoe liefdevol en bewogen was met zieken. Zijn taak was ook het verkondigen van de liefde van God. en dat heeft hij in zn korte leven ook gedaan.
ze waren btw ook niet allemaal bril/baard dragend, dikbuikig enz wat je al aanhaalde in een vorige posting :wink:

Zo is ook bekend: men stonden vaak vroeg op 5 uur ´s morgens sommige vroeger, om te bidden en/of bijbel te lezen. De Pureinen waren zeker bezige predikanten. Pastorale predikanten.
Laatst gewijzigd door Ferdinand op 30 okt 2006 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 30 okt 2006 10:09

Carl schreef:Ik heb genoemd het citaat van Jesus: ´niet hij die roept Here Here (de boekenschrijvers dus, waarbij ik het schrijven maar even gelijk stel aan 'roepen'), maar die doen de Wil mijns Vaders.' En het gaat er bij mij toch echt niet in dat God boeken geschreven wil hebben.
Is het jullie overigens wel eens opgevallen dat ook jesus niets geschreven heeft? Kennelijk was het ook voor hem belangrijker om daden te stellen, en pas in dát kader zijn leerlingen iets te proberen te vertellen.
Ik heb genoemd de opdracht van Micha, die het ook al heeft over doen ipv schrijven (en schrijven, daar waren de Jeruzalemse priesters uit zijn tijd ook erg goed in.).
Ga mij nu niet vertellen dat ik niet argumenteer!

Wat voor argumenten zou ik nog meer kunnen geven? Vermoedelijk zien jullie het als een aanval op een aantal bekende namen. En gelijk heb je want zo bedoel ik het ook.
Ik vind dat we ons als christenen eens af moeten wenden van de mentaliteit om alles wat uit boekjes komt op een voetstuk te zetten.
Eén daad van werkelijke Liefde, hoe gering ook, weegt zwaarder dan een komplete bibliotheek aan godsvruchtige beschouwingen.

je broer
Carl

Ik ben het met je eens dat woorden zonder daad uiteindelijk niets zijn. Maar verwarren we nu niet onze Europese traditie met de cultuur uit de tijd van Jezus? Zou het de samenleving goed doen om onze geschreven traditie (of de traditie van het geschrevene) te verwaarlozen?

Begrijp mij niet verkeerd. Maar ik lees momenteel "De geknechte geest" van Milosz. Hierin komt ook naar voren dat het communisme niet zomaar onder de geschreven traditie (niet communistsich, filsofisch, ethisch, releigieus) uit kon komen.

Scape

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 30 okt 2006 13:23

scape schreef:
Carl schreef:Ik heb genoemd het citaat van Jesus: ´niet hij die roept Here Here (de boekenschrijvers dus, waarbij ik het schrijven maar even gelijk stel aan 'roepen'), maar die doen de Wil mijns Vaders.' En het gaat er bij mij toch echt niet in dat God boeken geschreven wil hebben.
Is het jullie overigens wel eens opgevallen dat ook jesus niets geschreven heeft? Kennelijk was het ook voor hem belangrijker om daden te stellen, en pas in dát kader zijn leerlingen iets te proberen te vertellen.
Ik heb genoemd de opdracht van Micha, die het ook al heeft over doen ipv schrijven (en schrijven, daar waren de Jeruzalemse priesters uit zijn tijd ook erg goed in.).
Ga mij nu niet vertellen dat ik niet argumenteer!

Wat voor argumenten zou ik nog meer kunnen geven? Vermoedelijk zien jullie het als een aanval op een aantal bekende namen. En gelijk heb je want zo bedoel ik het ook.
Ik vind dat we ons als christenen eens af moeten wenden van de mentaliteit om alles wat uit boekjes komt op een voetstuk te zetten.
Eén daad van werkelijke Liefde, hoe gering ook, weegt zwaarder dan een komplete bibliotheek aan godsvruchtige beschouwingen.

je broer
Carl

Ik ben het met je eens dat woorden zonder daad uiteindelijk niets zijn.
Erger nog: ze verwarren beginnende christenen doordat deze lammeren daar al gauw achteraan hollen, en denken dat het geloof draait om het schrijven van mooie, vrome woorden.
Maar verwarren we nu niet onze Europese traditie met de cultuur uit de tijd van Jezus? Zou het de samenleving goed doen om onze geschreven traditie (of de traditie van het geschrevene) te verwaarlozen?
Volgens mij blijven we juist teveel in de cultuur van Jesus en het jodendom hangen. In die cultuur zijn woorden en letters zelfs zó belangrijk geworden dat men de Geest waaruit zowel woord als daad ontstaan (denk even aan de dubbele betekenis van het bijbelse woord 'd-b-r', dat zowel 'woord' als 'daad' kan betekenen) kwijt is geraakt. Onze cultuur is veel meer gericht geweest op daadwerkelijk met je handen iets doen, en wat je leert, omzetten in praktische uitvindingen.
Begrijp mij niet verkeerd. Maar ik lees momenteel "De geknechte geest" van Milosz. Hierin komt ook naar voren dat het communisme niet zomaar onder de geschreven traditie (niet communistsich, filsofisch, ethisch, releigieus) uit kon komen.

Scape

Eén van de redenen waarom het communisme is mislukt, is het aanhoudende verzet van o.a. de katholieke kerk, en de morele ondersteuning die zij aan de westelijke 'democratiën' gaf.
Bedenk: een van de redenen waarom Pius de zoveelste tijdens WO2 geen echt verzet gaf tegen Hitler cs, was da hij bang was daardoor Stalin in de kaart te spelen. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het stalinisme minder terreur bracht dan het fascisime.
Het zou een goed ding zijn geweest als de Kerk de waarde van het samen delen (agape) van de productiemiddelen had ingezien.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 30 okt 2006 13:47

Bedankt voor je reaktie Carl,

Nou ben ik dus zelf geinteresseerd hoe vanuit het lezen van oude schrijvers ons kunnen inspireren tot Dabar. . . Ik weet niet of we hier op Refoweb daar aan toe komen als we het gebruik van de schijvers en sich zo bediscusieren.
Overigens schreef ik mijn reaktie omdat ik juist erg heb moeten nadenken over wat nou het stuk "Europa" is van mijn identiteit. Juist dit stuk betekend voor mij ook het lezen van erfgoed en dit verbinden.

Overigens is iemand als bonhoeffer erg actueel en wordt tevens veel gelezen. Niet dat hij "oud" is. . .

Anyway: op welke wijze inspireren "oude" schrijvers ons in onze dagelijkse realiteit?

Is dit misschien een uitgangspunt?

Scape

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 30 okt 2006 14:48

scape schreef:
Anyway: op welke wijze inspireren "oude" schrijvers ons in onze dagelijkse realiteit?

Is dit misschien een uitgangspunt?

Scape

wat mij is bijgebleven van de puriteinen die ik lees en gelezen heb is vooral de oproep tot (dagelijkse) bekering en ook zelfonderzoek. ook een ruim aanbod van genade vind je terug in hun prediking. (vergeleken met de 'rechtsere gereformeerde kerken')
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 30 okt 2006 16:28

Carl schreef:
Wullimpie schreef:Het schrijven van boeken kan niet de "wil des Vaders" zijn?????

Begrijp ik het goed.......betwijfel jij het citaat van Jesus?

je broer
Carl

Je begrijpt het niet goed.

Ik vraag aan jou of het schrijven van boeken, zoals de puriteinen deden, de wil des Vaders kan zijn.

Het lijkt namelijk net of jij beweerd van niet.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 30 okt 2006 21:50

Inderdaad, ik beweer van niet. Ik meen ook dat Jesus mij daarbij ondersteunt, zie het eerdere acitaat.
Ik reken er dus zonder meer op jou -en iedereen hier- daarbij aan onze kant te hebben.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 01 nov 2006 14:50

Carl schreef:Inderdaad, ik beweer van niet. Ik meen ook dat Jesus mij daarbij ondersteunt, zie het eerdere acitaat.
Ik reken er dus zonder meer op jou -en iedereen hier- daarbij aan onze kant te hebben.

je broer
Carl

Dan verschillen wij van mening.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Ferdinand
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Ferdinand » 01 nov 2006 15:00

Hier zijn niet zo veel mensen die de Puriteinen op waarde weten te schatten volgens mij.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 01 nov 2006 16:31

Nou Ferdinand.....
daaom postte ik nu juist deze draad. De puriteinen hebben veel te veel aandacht gehad voor de theorethische kant van het christendom. En nog steeds zijn er christenen die denken dat het meest zuivere geloof per definitie ook het beste geloof is.

Mis dus! Een geloof op zich zegt niets. Ook islamieten zijn mijn broers en zussen.
Waar het om gaat, is wat iemands geloof uitwerkt.

je broer
Carl

Terug naar “Archief”