Collateral schreef:Waarom? En waarom is Paulus het niet met jou eens? (Zie mijn lange verhaal adhv Romeinen 9:15-21 in de post waar je op reageert.)
Jij pakt vaak een citaat uit de bijbel en dat beschouw je dan als losstaand gedeelte. Er wordt in romeinen idd gezegd dat Farao's hart wordt verhard. Dat klopt.....maar als je exodus leest, zie je dat God dat doet omdat Farao zondigt (hij laat het volk niet gaan, kindermoord en nog vele andere zonden). Doordat Farao continu niet luistert naar God, verhardt God hem (als straf op de zonde). Het is niet zo dat God eerst verhardt en dat Farao daardoor zondigt...........(In de bijbel kan ik in ieder geval nergens vinden dat God eerst verhardt en dat je daardoor zondigt..... de verharding van God is ALTIJD het gevolg van zware ongehoorzaamheid van de mens)
Ja, voor mensen wel. Maar zie 2 Petrus 3:8: 'Doch deze ene zaak zij u niet onbekend, geliefden, dat een dag bij den Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als een dag.'
Verder: God is het Begin en het Einde. De tijd is dus in Zijn wezen inbegrepen, en God hoeft Zichzelf niet af te wachten.
Dan mag jij mij allereerst even uitleggen als God los van tijd zou staan.....dat dat automatisch betekent dat 'weten' en 'besluiten' hetzelfde zijn.
Die tekst die je gebuikt gaat niet over dat God los staat van tijd. Hiermee wordt bedoeld dat duizend jaar, hetzelfde is als de dag die God bedoeld is in Genesis 2:17.
Maar van den boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten; want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood stervenAls je
dage letterlijk opvat, zou Adam en Eva diezelfde dag nog sterven. Dat is niet gebeurt. Adam is volgens mij iets van 900 jaar geworden. Met dage wordt hier dus 1000 jaar bedoeld. En dat klopt......wat niemand is ouder geworden dan 1000 jaar (methuzalem 969 jaar). 1000 jaar en een dag zijn dus hetzelfde.
Vergelijk de teksten in Genesis 3:19 (daar wordt de straf uitgesproken) en psalm 90: 3 en 4
19 In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.3 Gij doet den mens wederkeren tot verbrijzeling, en zegt: Keert weder, gij mensenkinderen!
4 Want duizend jaren zijn in Uw ogen als de dag van gisteren, als hij voorbijgegaan is, en als een nachtwaakGod is het Begin en het Einde
Dat gaat over de heilsgeschiedenis van Israël.....God staat aan het begin van het plan van Israël en zal ook aan het einde staan aan van het plan van Israël. Lees het voorgaande hoofdsuk maar eens.
Ik geloof dat God los staat van de tijd (in de zin van dat Hij alles weet), maar dat betekent niet dat Gods handelen los staat van de tijd. Er staat nergens in de bijbel dat de tijd is geschapen.
Er wordt nota bene gezegd: 'Gij zijt onze pottenbakker.' Daar had ik het over, en niet over Jeremia die pottenbakkers bezoekt. Dat is toch duidelijk?
Zoals ik al zei....de pottenbakker in Jeremia is gewoon een pottenbakker (die maakt slechte potten en mooie potten). God wordt met bepaalde eigenschappen van deze pottenbakker vergeleken (dus niet met alle eigenschappen).
Er waren misschien grote delen klaar van wat achteraf het Nieuwe Testament is geworden, dat kan. Maar het is hoe dan ook mensenwerk, het samenstellen van de canon, en er is geen enkel bijbels bewijs te leveren dat dat werk geïnspireerd is.
Deze tekst lijkt mij duidelijk genoeg:
Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;