Tarot e.d.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

amigo
Mineur
Mineur

Berichtdoor amigo » 25 okt 2006 17:42

Waarom zouden het kwade geesten zijn denkje?
Ik vloog over de wolken, naar een land hierver vandaan.....

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 25 okt 2006 17:47

amigo schreef:Waarom zouden het kwade geesten zijn denkje?
Gijlieden dan, hoort niet naar uw profeten, en naar uw waarzeggers, en naar uw dromers, en naar uw guichelaars, en naar uw tovenaars, dewelke tot u spreken, zeggende: Gij zult den koning van Babel niet dienen. Jeremia 27:9

Hierom. Als dit er niet had gestaan, had ik er minder zeker van geweest. Hoe kan iets goed zijn, terwijl het door de Bijbel afgekeurd word?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 okt 2006 17:49

amigo schreef:Waarom zouden het kwade geesten zijn denkje?
Omdat ze boos op je zijn? Nah... wie geloofd dat demonen mensen controleren zal ook geloven dat engelen dat ook doen en je beschermen. De meeste zogenaamde occulte ervaringen zijn projecties van je eigen psyche.

Zo heb ik in mijn duystere tijd Satan gezien, dat was levensecht voor mij. Ik geloof echter niet meer dat het Satan echt was..

May the Lord show his mercy upon you
May the light of his presence be your guide
May he guard you and uphold you
May his spirit be ever by your side
When you sleep, may his angels watch over you
When you wake, may he fill you with his grace
May you love him, ander serve him all your days
Then in heaven may you see his face

*A Clare Benediction van John Rutter*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 25 okt 2006 17:55

Lezen Raido! Het ging over bepaalde handelingen die je deed waarin je gecontroleerd word door kwade geesten, niet over het dagelijks leven in het algemeen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 okt 2006 17:57

L'être extraterrestre schreef:Lezen Raido! Het ging over bepaalde handelingen die je deed waarin je gecontroleerd word door kwade geesten, niet over het dagelijks leven in het algemeen.
Wát bedoel je met gecontroleerd?

Als in je wordt gecontroleerd of je staat onder hun controle ergo je doet het niet zelf maar een stelletje bovennatuurlijke spooksels?

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 25 okt 2006 17:59

Raido schreef:
L'être extraterrestre schreef:Lezen Raido! Het ging over bepaalde handelingen die je deed waarin je gecontroleerd word door kwade geesten, niet over het dagelijks leven in het algemeen.
Wát bedoel je met gecontroleerd?

Als in je wordt gecontroleerd of je staat onder hun controle ergo je doet het niet zelf maar een stelletje bovennatuurlijke spooksels?
Dat je bepaalde handelingen moet doen? Er geen controle meer over hebt? Verslaving? Afschuwelijke dingen te zien krijgt als straf als je het niet doet? Angsten?

Weet ik veel, ik draai geen glaasjes. Ik ken wel een horrorverhaal van een christelijk meisje wat het wel deed, en een week later dood is gevonden in haar huis. Zelfmoord. Waar? Weet ik niet.

Ik vind overigens dat de kinderen tegenwoordig véél te veel in aanraking komen met occultisme.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 25 okt 2006 18:13

een vriend van me diens moeder is ook een aantal jaar geleden begonnen met tarot. elke morgen trok ze een kaart die haar vertelde wat voor een dag het zou worden, een goede of slechte of wat die kaarten ook vertellen. ze was nooit heel stabiel, die vrouw, maar sinds dat ze begon met die rotzooi werd ze helemaal knetter. trok ze een slechte kaart dan was ze heel de dag depressief want er zou wat gebeuren...

ik heb dus van week op week meegemaakt hoe ze veranderde en dat was niet niks, ook in het gezin kwamen spanningen. hoe het nu gaat weet ik niet.
het is occult en duivels gevaarlijk vind ik.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 25 okt 2006 18:17

Nadeel is, als je er in geloofd, en je trekt een slechte kaart, word het ook een rotdag omdat je je er naar gaat gedragen. Gevolg is dat het uitkomt. De uitzonderingen worden wel vergeten.

Ik vind het maar een duistere zaak. je zult als buitenstaander nooit helemaal weten wat er in die wereld allemaal gaande is. Helaas.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 25 okt 2006 18:24

controle is inderdaad een soort gevangenis, dat je dingen (bewust of onbewust) moet doen. Als je het gewoon doet is er niets aan de hand, maar zodra je op de grens komt begint het benauwd te worden. Je wordt gespannen en moet koste wat kost datgene doen wat je altijd doet.

En als je dan wilt stoppen (bij een bekering ofzo) dan krijg je een spirituele cold turkey. Dan krijg je soms nachtmerries, je ziet dingen en hoort dingen, je MOET dingen doen, doorgaan, anders ziet het er slecht voor je uit. Genoeg mensen (vooral te horen in de christelijke scene) die soms letterlijk door een geest gedwongen werden om de rituelen/handelingen uit te voeren omdat ze anders straf zouden krijgen.

Ik zal de eerste zijn die je spreekt die het toegeeft. Maar wat het probleem is: zolang je het gewoon doet heb je nergens last van. Maar zodra je afhaakt of het rustiger aan doet, gaat het zweten zoals ik al heb gezegd. Veel wiccans zullen gewoon doorgaan met wat ze doen, en ze voelen er zich prettig bij. Maar dat wil niet zeggen dat die schaduwkant niet bestaat. Voor hen niet, ze ervaren die schaduwkant niet. Het hoeft ook niet bewust te zijn.

Een priesteres van het licht... altijd leuk :) je hebt met een hoge pief gepraat zeg maar ;)
maar dan vraag ik me ook altijd af: wat doet zo'n tof iemand nu eigenlijk op internet? Pronken met haar "graad'? ;)
of moet ze haar zwart met paarse website onderhouden? :P
in ieder geval: als ik zo tof was, zou ik de computer de deur uit schoppen. Elektrische apparaten verstoren wel degelijk het energieveld van een mens. Trouwens, als je je halve leven naast een stroomverdeelkast of zelfs erger een hoogspanningskabelstation, dan wil je je nog wel eens moe voelen en meemaken dat je je nooit echt goed kan concentreren.
Natuurlijk wil ze er niet over praten. Covens zijn over het algemeen vrij "geheim" en gesloten. Je moet er zelf maar over gaan lezen, duik er zelf in, en ga erin op.
En dat maakt het per definitie "occult" (sla de woordenboekuitleg er maar op na): het is een gesloten gemeenschap. En tegelijkertijd ook weer niet.

Wat betreft mijzelf: ik zal niet ontkennen dat ik geen "echte" wiccan ben. Ik ben juist met de schaduwkant in aanraking gekomen waarschijnlijk vanwege mijn haat, die niet in overeenstemming is met de Wicca Rede.

Om daar over door te gaan: necromancy wordt door de bijbel zwaar afgekeurd, en in principe vallen glaasje draaien en misschien zelfs tarot kaarten daar onder. Je roept geesten op en gebruikt sommige dingen misschien voor negatieve doeleinden. Dat neigt al heel snel naar zwarte magie: het werkelijk schaden van anderen. En dat is alweer niet overeenkomstig de "ware" wicca (welke richting je ook kiest).
what the soul hides, blood tells

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 25 okt 2006 18:26

L'être extraterrestre schreef:Nadeel is, als je er in geloofd, en je trekt een slechte kaart, word het ook een rotdag omdat je je er naar gaat gedragen. Gevolg is dat het uitkomt. De uitzonderingen worden wel vergeten.

Ik vind het maar een duistere zaak. je zult als buitenstaander nooit helemaal weten wat er in die wereld allemaal gaande is. Helaas.

precies, net als horoscopen kan het een "selffulfilling prophecy" worden. Het blijft in je hoofd ronddwalen en je gaat ernaar leven. Voor je het weet leef je niet meer zelf, maar laat je je gedrag afhangen van een willekeurige kaart die je trekt.
Dat is sowieso iets puur psychologisch, maar er zal maar wel een geest bij betrokken zijn die vervolgens je omgeving ook nog eens laat meewerken.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 25 okt 2006 18:33

Serenity schreef:Een priesteres van het licht... altijd leuk :) je hebt met een hoge pief gepraat zeg maar ;)
maar dan vraag ik me ook altijd af: wat doet zo'n tof iemand nu eigenlijk op internet? Pronken met haar "graad'? ;)
in ieder geval: als ik zo tof was, zou ik de computer de deur uit schoppen. Elektrische apparaten verstoren wel degelijk het energieveld van een mens. Trouwens, als je je halve leven naast een stroomverdeelkast of zelfs erger een hoogspanningskabelstation, dan wil je je nog wel eens moe voelen en meemaken dat je je nooit echt goed kan concentreren.
Natuurlijk wil ze er niet over praten. Covens zijn over het algemeen vrij "geheim" en gesloten. Je moet er zelf maar over gaan lezen, duik er zelf in, en ga erin op.
En dat maakt het per definitie "occult" (sla de woordenboekuitleg er maar op na): het is een gesloten gemeenschap. En tegelijkertijd ook weer niet.
Nou, wat je hoog noemt. Als ik de naam Attana/Deborah laat vallen, denk ik dat er bij Hippieblijhoofd en Raido wel een lichtje gaat branden 8) Mensen die gestoorder waren dan haar heb ik niet vaak meegemaakt. Ze was omgebouwd, naar het schijnt, heeft een gozer totaal de misere in geholpen, ze loog, ze bedroog, het was een slet, (sorry, maar een ander woord heb ik er niet voor) Ze was wel heel intelligent. Ik heb haar inmiddels uit mijn lijst verwijderd, want ik weet niet in hoeverre ik haar kon vertrouwen, en ik vond het niet prettig. Toen ik moderator werd op een site waar zij een ban had, waren haar eerste woorden: Mooi, misschien kan ik daar wel gebruik van maken. En daar schrok ik best van. Bij mijn weten heeft ze dat niet gedaan.

Overigens moet je toch eerst bepaalde beloften afleggen als je echt wicca wilt worden?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 okt 2006 18:44

Ik vind overigens dat de kinderen tegenwoordig véél te veel in aanraking komen met occultisme.

Vind je het gek als zelfs brave reformatorische meisjes al occulte literatuur verslinden. Geld overigens ook voor reformatorische jongentjes hoor ;)
Laatst gewijzigd door Raido op 25 okt 2006 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 25 okt 2006 18:53

L'être extraterrestre schreef:Nadeel is, als je er in geloofd, en je trekt een slechte kaart, word het ook een rotdag omdat je je er naar gaat gedragen.

Misschien, maar dat zou het dan misschien ook worden als er een eend overvloog of als er bij het ontbijt een onheilspellende damp op zou stijgen van het bord Brinta.

Het is dus maar net wat je in de dingen ziet, dat geldt ook voor Tarot-kaarten.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 25 okt 2006 19:10

L'être extraterrestre schreef:
Serenity schreef:Een priesteres van het licht... altijd leuk :) je hebt met een hoge pief gepraat zeg maar ;)
Nou, wat je hoog noemt. Als ik de naam Attana/Deborah laat vallen, denk ik dat er bij Hippieblijhoofd en Raido wel een lichtje gaat branden 8) Mensen die gestoorder waren dan haar heb ik niet vaak meegemaakt. Ze was omgebouwd, naar het schijnt, heeft een gozer totaal de misere in geholpen, ze loog, ze bedroog, het was een slet, (sorry, maar een ander woord heb ik er niet voor) Ze was wel heel intelligent. Ik heb haar inmiddels uit mijn lijst verwijderd, want ik weet niet in hoeverre ik haar kon vertrouwen, en ik vond het niet prettig. Toen ik moderator werd op een site waar zij een ban had, waren haar eerste woorden: Mooi, misschien kan ik daar wel gebruik van maken. En daar schrok ik best van. Bij mijn weten heeft ze dat niet gedaan.

Overigens moet je toch eerst bepaalde beloften afleggen als je echt wicca wilt worden?

haar gedrag klinkt mij niet in de oren als een "priesteres van het licht". Tja op zich is het niet eens zo'n hoge rang, maar toch niet de eerste de beste. Een priesteres is kort door de bocht genomen iemand in de coven die rituelen mag leiden. Je hebt dan sowieso meer dan een jaar en 1 dag gestudeerd in/met de coven. Daarna moet je nog meer doen voordat je uberhaupt priesteres wordt.
Maar nogmaals: mocht het waar zijn dan is dat gedrag niet bepaald gedrag wat je van een serieuze wiccan zou mogen verwachten.

"dingen voor jezelf gebruiken" klinkt behoorlijk uitbuitend. Alles naar jezelf toetrekken, desnoods anderen ermee beschadigen. Dat lijkt op een openlijke uiting van psychic vampirism. Eerder naar de "zwarte magie" toe. Want de wicca rede verbiedt gedrag wat anderen schade toebrengt.
"als het niemand schaadt, doe wat je wil (an it harm none, do what ye will)". En samen met "and ever mind the Law of Three, three times good, three times bad" (ofwel: wat je uitzendt, komt bij je terug, driemaal drie) is het gelijkwaardig aan "wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet".

Maar ik zal daar verder geen uitspraken over doen.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 25 okt 2006 23:26

Ach ja wicca en tarot zijn op dit moment weer in de populariteit.
Gevaarlijk !!!!!!!! en tegen de wil van YHWH in de Torah wordt er oa gezegd:
Leviticus 20:6
6 " 'I will set my face against the person who turns to mediums and spiritists to prostitute himself by following them, and I will cut him off from his people.
7 " 'Consecrate yourselves and be holy, because I am the LORD your God. 8 Keep my decrees and follow them. I am the LORD, who makes you holy.

Leviticus 20:27 " 'A man or woman who is a medium or spiritist among you must be put to death. You are to stone them; their blood will be on their own heads.'

als je wilt weten of deze dingen al dan niet tot het occulte behoren raad ik je aan te bestuderen en dan lijkt me wel dat je bepaalde conclusies kunt trekken
http://en.wikipedia.org/wiki/Tarot
http://www.aeclectic.net/tarot/cards/golden-dawn.shtml
http://www.sacred-texts.com/tarot/mathers/mtar06.htm
http://www.themysticeye.com/info/tarotsymbols.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Hermetic_O ... olden_Dawn

http://altreligion.about.com/library/bl_goldendawn.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Alister_Crowley
[b]gevaarlijke mensen - gevaarlijke doctrines......
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Terug naar “Archief”