SGP en herinvoering van de doodstraf....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 okt 2006 18:14

ook al kiest iemand er voor dat hij of zij een ander van het leven beroofd, dan nog geeft het is niet het recht om die ander ook dood te maken. Zo kunnen we namelijk nog wel even door gaan en moet iedereen dood.
(ik weet dat dit overtrokken is ;) )

Waar de vergevingsgezindheid?
Volgens mij draait het christendom om: genade!!!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 23 okt 2006 20:39

Ik snap het dus niet he :? In de bijbel staat, gij zult niet moorden en zo'n super christelijke partij wil de doodstraf invoeren :? Raar...... Hoewel, in exodus staan ook niet echt vrolijke dingen. Mensen die niet op de sabbath rusten moeten dood. Snappen jullie nu mijn plaatje dat bij mijn ondertitel staat?

André schreef:De visie van de SGP op de doodstraf heeft dus alles te maken met de hoge waarde die zij aan het menselijk leven toekent. De hoge waarde van het leven brengt voor de SGP met zich, dat zij tegen abortus en euthanasie is, maar óók dat zij voorstander is van de doodstraf. Bij een bewust vergrijp tegen het menselijk leven, kan de hoogste straf gerechtvaardigd zijn.

Nou, niet echt dus he. Abortus en euthanasie dat mag niet. Vooral dat laatste slaat nergens op. Euthanasie is vrijwillig, doodstraf niet. Lekkere drogredenatie.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 23 okt 2006 21:45

Aragorn schreef:
Loezje schreef:Volgens Romeinen 13 hoort daar in specifieke gevallen wél de doodstraf te worden uitgevoerd. (Zie voor verdere uitleg kanttekeningen / verwijzingen.)

Als je doelt op Romeinen 13:4, dat impliceert helemaal geen doodstraf. De Kanttekenaars vonden idd van wel, maar dat is hun mening en niet noodzakelijkerwijs bijbels. Vervolgens refereren ze aan Genesis 9:6; die tekst is in dit topic al eerder aan de orde gekomen dankzij Arco dus lees maar even terug. :P

Nee, het leven van een moordenaar is zeker niet minder waard dan dat van een slachtoffer. Maar laten we niet vergeten dat de moordenaar wel zélf heeft gekozen voor de daad en niet het slachtoffer. We hoeven een moordenaar dan m.i. ook niet meer te beschermen door hem de doodstraf niet te geven.

Wat is dit nu weer voor drogredenering? Als iemand iets fout doet is zijn leven dus alsnog niet meer beschermenswaardig?

Wanneer zo'n wet in een land geldt, weet de moordenaar wat hem te wachten staat, mocht hij deze daad begaan; jij heeft dan zelf de keuze de moord al dan niet te gegaan (en daarmee laat ik verstandelijk gehandicapten, wilsonbekwamen en dergelijke mensen buiten beschouwing; ik heb het hier alleen over moorden die met het volle verstand worden gepleegd).

Met deze redenatie kun je ook beweren dat het terecht is christenen door Nero verbrand werden, want ze wisten dat dat de straf was voor hun weigering hem te aanbidden en hebben er zelf voor gekozen.. :roll: Ik wil nu natuurlijk niet zeggen dat moorden vergelijkbaar is met geloven, maar je argumentatie klopt niet echt.

Tja, mij lijkt Romeinen 13 duidelijk; het staat niet voor niets zo expliciet in de Bijbel vermeld. Er staat niet dat de overheid alleen wat straffen uitdeelt, maar dat ze het zwaard draagt; en het zwaard is volgens mij van oudsher een wapen om te doden... Zo je wilt, ook Gen. 9:6 zou hierin passen, maar Gerdien wilde een tekst uit het NT, vandaar.

Die drogredenering... even andersom: om beschermenswaardig te zijn, moet je je dan niet aan een aantal regels houden? Op m'n werk kan ik het doen en laten van mijn directe collega's prima verdedigen, maar op het moment dat er wordt gefraudeerd kan ik ze niet meer in bescherming nemen... Zo ook een moordenaar: iemand die met zijn daad heeft laten zien het leven (en z'n naaste) te minachten; moet die nog door een overheid worden beschermd zodat het er m.i. op lijkt dat de overheid het leven van de moordenaar hoger acht dan dat van het slachtoffer...

Christenen die werden verbrand door Nero wisten inderdaad van de gevolgen... maar in die situatie ging het niet over moord of doodslag door die christenen. (In diezelfde context zou je o.a. Hitler kunnen plaatsen als wettige overheid met zijn oplossing voor het Jodenvraagstuk.) Maar we hebben het hier over wat de Bijbel zegt / wat het standpunt van de SGP is. Wat Nero deed stond averechts op de Bijbel (wat Hitler deed trouwens ook), het standpunt van de SGP m.i. niet.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 okt 2006 22:32

In het geen wat ik leer uit de Bijbel is dat ons geloof draait om genade!!!

het geen waar wij het meest bang voor zijn is genade te geven aan onze naasten. Hoe erg de dingen ook kunnen zijn die ze gedaan hebben. Soms doe je er ook je hele leven over om die genade aan een ander daadwerkelijk te geven, maar God vraagt het wel van ons. Hij vraagt het, omdat Hij het ons ook geeft.

André

Berichtdoor André » 23 okt 2006 22:41

Ik vind dit een mooie tekst om eens over na te denken in deze discussie.

Rom 13,9
Want: ‘Pleeg geen overspel, pleeg geen moord, steel niet, zet uw zinnen niet op wat van een ander is’ – deze en alle andere geboden worden samengevat in deze ene uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 23 okt 2006 23:08

Gerdien B. schreef:In het geen wat ik leer uit de Bijbel is dat ons geloof draait om genade!!!

het geen waar wij het meest bang voor zijn is genade te geven aan onze naasten. Hoe erg de dingen ook kunnen zijn die ze gedaan hebben. Soms doe je er ook je hele leven over om die genade aan een ander daadwerkelijk te geven, maar God vraagt het wel van ons. Hij vraagt het, omdat Hij het ons ook geeft.

Eerlijk gezegt kan ik hier op maatschappelijk niveau niets mee...
Wat betekent dit nu? Geen doodstraf, maar wel levenslang? En waarom dat dan wel? Kunnen we niet beter alle TBS'ers maar meteen vrijlaten?

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 23 okt 2006 23:11

Atheist1984 schreef:Ik snap het dus niet he :? In de bijbel staat, gij zult niet moorden en zo'n super christelijke partij wil de doodstraf invoeren :? Raar...... Hoewel, in exodus staan ook niet echt vrolijke dingen. Mensen die niet op de sabbath rusten moeten dood. Snappen jullie nu mijn plaatje dat bij mijn ondertitel staat?

André schreef:De visie van de SGP op de doodstraf heeft dus alles te maken met de hoge waarde die zij aan het menselijk leven toekent. De hoge waarde van het leven brengt voor de SGP met zich, dat zij tegen abortus en euthanasie is, maar óók dat zij voorstander is van de doodstraf. Bij een bewust vergrijp tegen het menselijk leven, kan de hoogste straf gerechtvaardigd zijn.

Nou, niet echt dus he. Abortus en euthanasie dat mag niet. Vooral dat laatste slaat nergens op. Euthanasie is vrijwillig, doodstraf niet. Lekkere drogredenatie.

Wat is precies de drogredenatie?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 23 okt 2006 23:40

Gerdien B. schreef:Waar de vergevingsgezindheid?

Genade, ook voor mensen die teveel pb's sturen :wink: 8)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 okt 2006 09:26

Gershwin schreef:
Gerdien B. schreef:Waar de vergevingsgezindheid?

Genade, ook voor mensen die teveel pb's sturen :wink: 8)

Dat staat hier buiten Gershwin, dus eigenlijk wil ik het hier ook buiten houden.
Maar ik zal er 1 keer op reageren: ja.. ik heb het niet voor niets met haar uitgesproken.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 okt 2006 09:29

cire schreef:
Gerdien B. schreef:In het geen wat ik leer uit de Bijbel is dat ons geloof draait om genade!!!

Eerlijk gezegt kan ik hier op maatschappelijk niveau niets mee...
Wat betekent dit nu? Geen doodstraf, maar wel levenslang? En waarom dat dan wel? Kunnen we niet beter alle TBS'ers maar meteen vrijlaten?

Volgens mij krijgen wij ook de tijd van God om onze zonden aan hem te beleiden. Waarom zouden zij dat recht, wat we zelf ook niet verdienen, een ander afnemen? Laat God zelf beslissen wanneer de moordenaar voor Hem moet verschijnen.
Je kan niet alles ongestraft laten. Maar de doodstraf betekend wel dat je die persoon naar God toestuurt om verantwoording af te leggen. Volgens mij is het God zelf die beslist wanneer iemand dat moet komen doen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 okt 2006 09:37

Gerdien B. schreef:ook al kiest iemand er voor dat hij of zij een ander van het leven beroofd, dan nog geeft het is niet het recht om die ander ook dood te maken. Zo kunnen we namelijk nog wel even door gaan en moet iedereen dood.
(ik weet dat dit overtrokken is ;) )

Waar de vergevingsgezindheid?

We geloven niet alleen in God als genadige Vader, maar ook in Hem als rechtvaardige Rechter. We moeten recht en genade beide laten staan. De genade is gekoppeld aan verzoening en verzoening ontvang je via een waar geloof. De ernst van onze zonden is dusdanig, dat er straf op moet volgen. Genade ontvangen we door het plaatsvervangende offer van Jezus aan het kruis (ook een doodstraf!).

Bij een moord kun je van alles zeggen, maar niet dat het zondermeer vergeven moet worden. Zo spreekt de Bijbel er ook niet over (zie bijv. Gal. 5:21, Openb. 21:8 en 22:15 over wat er met de doodslagers/moordenaars gebeurt). Dan moet het recht gelden en daartoe kan ook eventueel de doodstraf toegepast worden. Een rechter is immers niet aangesteld om iedereen een aai over de bol te geven, ongeacht wat die persoon uitgespookt heeft.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 okt 2006 09:44

Dus zodra iemand een ander vermoord heeft, verdiend die persoon het niet om de tijd te krijgen om zijn zonde in te zien?
God is een Rechtvaardig Rechter en wij niet. Laat dat dan aan God over. Hij is het die als Enige kan beslissen of iemand de doodstraf ook werkelijk verdiend of niet.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 24 okt 2006 09:53

Gerdien B. schreef:Dus zodra iemand een ander vermoord heeft, verdiend die persoon het niet om de tijd te krijgen om zijn zonde in te zien?
God is een Rechtvaardig Rechter en wij niet. Laat dat dan aan God over. Hij is het die als Enige kan beslissen of iemand de doodstraf ook werkelijk verdiend of niet.
Toch geeft Hij ons die bevoegdheden wel.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 24 okt 2006 09:55

Gerdien B. schreef:Dus zodra iemand een ander vermoord heeft, verdiend die persoon het niet om de tijd te krijgen om zijn zonde in te zien?

Die tijd is er ook binnen de doodstraf.....denk aan de moordenaar naast Christus aan het kruis....
God is een Rechtvaardig Rechter en wij niet

God heeft de regering en de wet over ons gesteld. Anders zouden we hier op aarde geen enkele straf op mogen leggen voor moord of diefstal enz. De regering dient zijn verantwoordelijkheid daarin te nemen, en als dat herinvoering van de doodstraf is (op bijbelse gronden) dan zij dat zo.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 okt 2006 09:55

@GerdienB: als je dat consequent doorvoert, heb je geen rechters meer nodig, want God oordeelt wel. Nou klopt dat natuurlijk, maar Hij stelt weldegelijk ook de burgerlijke rechtspraak in in de Bijbel. Want de overheid is er voor de gehele maatschappij en daar hoort ook de rechtspraak bij.
Bovendien zit er in westerse landen waar de doodstraf nog wordt uitgevoerd (bijv. de VS) een hele lange tijd tussen veroordeling en executie. Eerlijk gezegd vind ik dat soms te lang (het kan soms wel 20 jaar duren). Alle tijd dus om de zonde in te zien.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”