VERWIJDERD

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

toutvabien
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor toutvabien » 23 okt 2006 16:26

Maar het postmodernisme staat haaks op het christendom. Je kan het wel ok vinden, maar relativeer je je christelijke levensvisie niet als een van de vele waarheden? Wat is het nut om te geloven in een God als die maar een van de velen is? Want dat is de kern van het postmoderne relativisme.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 23 okt 2006 16:27

Gershwin schreef:Post-modernisme zuigt, en Toutvabien heeft m.i. helemaal gelijk als hij zegt dat 28 jaar een vreemd groot leeftijdsverschil is. Uiteindelijk moet Denkertje het helemaal zelf uitzoeken, zeker wel, maar mogen we daar soms geen mening meer over hebben?

Ik vind 28 jaar ook enorm veel, maar dat moet Denkertje toch zelf weten? Natuurlijk mag je er een mening over hebben, maar dan moet je er geen normen en waarden bij gaan halen die er niets mee te maken hebben.
Afbeelding

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 23 okt 2006 16:28

Daphne schreef:
Gershwin schreef:Post-modernisme zuigt, en Toutvabien heeft m.i. helemaal gelijk als hij zegt dat 28 jaar een vreemd groot leeftijdsverschil is. Uiteindelijk moet Denkertje het helemaal zelf uitzoeken, zeker wel, maar mogen we daar soms geen mening meer over hebben?

Ik vind 28 jaar ook enorm veel, maar dat moet Denkertje toch zelf weten? Natuurlijk mag je er een mening over hebben, maar dan moet je er geen normen en waarden bij gaan halen die er niets mee te maken hebben.

Da's ook zo :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

toutvabien
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor toutvabien » 23 okt 2006 16:28

Tja, vrouwen kiezen vaak voor een oude man voor het grote geld. Misschien kan het zijn dat iemand een vader-figuur zoekt en dat gemis projecteert in een oude man als vriend.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 23 okt 2006 16:30

Ja, ik vind het ook een bizar groot verschil, idd. Maar dat heeft geen flikker met normen en waarden te maken. Bovendien wordt er al 5 pagina's over gezemeld, en dat is ergelijk. Je kunt wel blijven hameren op het feit dat je het tóch maar wel een enorm leeftijdsverschil vindt, maar wát bereik je ermee :roll:

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 23 okt 2006 16:32

toutvabien schreef:Tja, vrouwen kiezen vaak voor een oude man voor het grote geld. Misschien kan het zijn dat iemand een vader-figuur zoekt en dat gemis projecteert in een oude man als vriend.

Dat eerste is generaliserend, het tweede is denk ik wel een logische gedachte ja :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 okt 2006 16:33

toutvabien schreef:Maar het postmodernisme staat haaks op het christendom. Je kan het wel ok vinden, maar relativeer je je christelijke levensvisie niet als een van de vele waarheden? Wat is het nut om te geloven in een God als die maar een van de velen is? Want dat is de kern van het postmoderne relativisme.

Nou nee, naar mijn idee zegt postmodernisme meer dat de waarheid door iedereen op z'n eigen manier wordt waargenomen en dat zaken pas betekenis krijgen door de blik van de aanschouwer.

Dat betekent dus niet dat er geen objectieve waarheid meer is, maar wel dat die slechts subjectief waargenomen kan worden en dat lijkt me moeilijk te ontkennen.

Tja, vrouwen kiezen vaak voor een oude man voor het grote geld. Misschien kan het zijn dat iemand een vader-figuur zoekt en dat gemis projecteert in een oude man als vriend.

Welja, gooi er ook nog even een speculatieve Freudiaans-getinte theorie tegenaan.. :P Ik had eigenlijk gedacht dat homo's ondertussen wel allergisch voor dit soort verklaringen zouden zijn.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 23 okt 2006 16:42

toutvabien schreef:Maar het postmodernisme staat haaks op het christendom. Je kan het wel ok vinden, maar relativeer je je christelijke levensvisie niet als een van de vele waarheden? Wat is het nut om te geloven in een God als die maar een van de velen is? Want dat is de kern van het postmoderne relativisme.

hm . . m.i. is dit meer een modernistische kijk op post-modernisme. De drang om alles te duiden (lekker post-modern :mrgreen: . Er zijn meerde uitingen die te duiden zijn als post-modernisme, niet alleen relativisme als zijnde nihilistisch.

Anyway: we hebben het hier over leeftijdsverschillen. Wil je "post-modern" benaderen dan zul je de ander moeten bevragen op het proces, de deconstructie van waarden / normen en hoe die gevormd zijn tot nieuwe waarden / normen.

Ik neem aan dat de grens volwassen / onvolwassen niet zo snel ter discussie staat. Maar we hebben het hier overt wee volwassenen.

hm, dus nu dan maar de vragen.

@ denkertje: voordelen / nadelen van zo'n leeftijdsverschil? Is dit verschil in man/man relaties anders dan man/vrouw relaties?

Overigens heb ik zelf een realtie met iemand die tien jaar ouder is. Niet echt een reden, op het uiterlijk genomen gaf ik hem een jongere leeftijd. Verder sprak iets ouder mij wel aan. Daar veel leeftijdsgenoten ontzettend twijfelden en niet wilden kiezen of nog ontzettend zoekend naar zichzelf waren. In die zin klikte het prima. Iemand die weet wat'ie wil / doet in het leven.

Op het gebied van relatie merkte ik ook een makkelijker houding t.a.v. commitment dan mijn leeftijdsgenoten. Maar goed, dan heb ik het over de mensen die ik ontmoet heb. Hoe het zo loopt is het misterie dat leven heet. . . .

scape

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 okt 2006 16:43

Homofilie onstond toch volgens bepaalde mensen toch ook al door het gebrek aan een vaderfiguur?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 23 okt 2006 16:49

Raido schreef:Homofilie onstond toch volgens bepaalde mensen toch ook al door het gebrek aan een vaderfiguur?

Oedipus, long time no see. Er zijn diverse versies van deze tragische story. In De versie die Freud gebruikte ontbrak het feit dat de moeder van Oedipus hem verleide en dat hij niet wist dat die man zijn vader was. Oedipus was razend op zijn moeder toen hij er achter kweam. Maar voor hij wraak op haar kon nemen pleegde zij zelfmoord . . . Psychoanalitisch gezien hoeft dit niet altijd met geaardheid te maken te hebben. Complexe zaken komen ook onder hetero's voor.

Ik kan thuis nog kijken of ik er meer over kan vinden. So correct me if I'm wrong.

Scape

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 okt 2006 16:51

Smurffie schreef:Hm, mijn moeder was 19 toen ze trouwde, mijn vader 24. Eerkijk gezegd schijn ook wel op oudere mannen te vallen. Tenminste, jaar of 25-30 ofzo. Wellicht omdat ze stabieller zijn..

Dan ben ik dus te oud voor jou. :cry:
( :mrgreen: )
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 23 okt 2006 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 23 okt 2006 16:51

Raido schreef:Homofilie onstond toch volgens bepaalde mensen toch ook al door het gebrek aan een vaderfiguur?

Niet eens met de visie van mensen die het zo bekijken. Dat terzijde..

Scape, herkenbaar..

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 23 okt 2006 16:52

Boekenlezer schreef:
Smurffie schreef:Hm, mijn moeder was 19 toen ze trouwde, mijn vader 24. Eerkijk gezegd schijn ook wel op oudere mannen te vallen. Tenminste, jaar of 25-30 ofzo. Wellicht omdat ze stabieller zijn..

Dan ben ik dus te oud voor jou. :cry:
( :mrgreen: )

Nee, ik ben te jong voor jou :wink:

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 23 okt 2006 17:01

toutvabien schreef:
Smurffie schreef:
toutvabien schreef:Kijk, nu hebben we het over acceptabele leeftijdsverschillen. Een verschil van 28 jaar is toch echt absurd.

Wie zijn wij om te bepalen wat acceptabel is? Als Denkertje21 zich er goed bij voelt, laat het dan zo. Dat gezemel..

Je hebt nu je zegje gedaan wat je er van vind, en dat lijkt me wel genoeg, nietwaar?

Dit is nu zo´n postmoderne dooddoener. Iedereen mag doen en laten wat hij/zij wilt. Op zo´n manier stel je de individuele mens als autonoom handelend wezen centraal. In zo´n geval heb je geen normen en waarden meer nodig, want de mens is zijn eigen maatstaf. Dit surfplankliberalisme (iedereen doet zijn ding) is niet echt aanbevelenswaardig.

Merkwaardig, een homorelatie vind je wel natuurlijk, een groot leeftijdsverschil niet, en als mensen het daar niet mee eens zijn, heten ze postmodern. (Met vette negatieve connotatie, natuurlijk.) Wat ik een dooddoener vind, is elke opvatting die je niet bevalt afdoen als 'postmodern'.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 23 okt 2006 17:02

Cisca schreef:
marina87 schreef:Nee precies, het enige wat je er uit op kunt maken is dat hij best snel na het huwelijk verwekt is. :)

Is dat zo, 'k dacht dat hij nog een oudere broer had :)

Daarom. :wink:

Terug naar “Archief”