Koken, bakken, etc.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 okt 2006 15:03

Je kunt ook best voor twee of drie keer koken en de rest in de vriezer stoppen. Hoef 't de volgende keer alleen maar op te bakken. (ja of magnetron, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat opbakken veel lekkerder is)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Koken, bakken, etc.

Berichtdoor Boekenlezer » 17 okt 2006 16:55

rosalie83 schreef:
Boekenlezer schreef:
rosalie83 schreef:Hoi allemaal,

Volgens mij is er nog nooit een topic over koken en bakken etc geweest.
Het is een liefhebberij van me!
Ik ben benieuwd of er hier meer mensen zijn die liefde hebben voor het fornuis en de oven ;)

Ik heb er eigenlijk een beetje een ambivalent gevoel bij.
Aan de ene kant houd ik erg van lekker eten. En ik kan ook lekker koken. :yum:
Aan de andere kant vind ik het vervelend dat koken altijd zo'n gedoe is. :x Daar zit ik bepaald niet iedere dag op te wachten.

Koken hoeft geen gedoe te zijn. Ik bedoel, je kunt in 20 minuten een fantastische maaltijd op tafel zetten!

Doordeweeks na het werk houd ik het altijd heel simpel, om er niet onnodig veel kostbare tijd aan kwijt te raken. Gewoon aardappels, broccoli, en een kipschnitzel. En dat koop ik in het weekend ervoor, dus dan hoef ik ook niet na de werkdag naar de winkel. Maar het vervelende is, dat je er daarmee niet bent, want na het eten zit je altijd met je viesgemaakte pannen, waar ik doorgaans weinig zin in heb om ze schoon te maken. Dàt is ook een irritant gedoe!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 okt 2006 16:56

Lalage schreef:Je kunt ook best voor twee of drie keer koken en de rest in de vriezer stoppen. Hoef 't de volgende keer alleen maar op te bakken. (ja of magnetron, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat opbakken veel lekkerder is)

Gekookte aardappels en gekookte groenten lijken mij niet zo geschikt om in te vriezen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 17 okt 2006 16:58

? Wat dacht je wat ze met de veel diepviresgroenten hebben gedaan? Als je het maar niet te lang op het aanrecht laat staan, is er helemaal niets mis mee hoor. Hoe kom je er bij?

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 17 okt 2006 17:24

Lalage schreef:Je kunt ook best voor twee of drie keer koken en de rest in de vriezer stoppen. Hoef 't de volgende keer alleen maar op te bakken. (ja of magnetron, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat opbakken veel lekkerder is)

anders smaakt het echt vaak heel nep :o
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 okt 2006 18:47

Boekenlezer schreef:

Gekookte aardappels en gekookte groenten lijken mij niet zo geschikt om in te vriezen.

Stamppot kan je wel goed invriezen hoor! Dat vind ik juist een van de lekkerste dingen om op te bakken. Alleen maak ik het niet zo vaak meer, omdat Borkdude geen vlees eet en ik meestal ook niet (eigenlijk alleen als ik bij anderen ben).

Ik ben wel blij dat ik meestal niet meer alleen hoef af te wassen, wat heerlijk zeg zo'n man die altijd afdroogt :D Maar toch een tip: je kunt vaak aardappels en groenten bij elkaar mikken om te koken.

SietskeW
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor SietskeW » 18 okt 2006 13:15

tweetietwee schreef:
Lalage schreef:pannenkoek met kaas & tomaat ::))

klinkt goed, bak je die tomaat dan ook mee??

ik snij vaak een turks brood doormidden, beleggen met tomatensaus, salami, kaas, ananas en paprika.... even in de oven en dan is er een ovenheerlijke pizza...

( :D is dit de positieve variant van de afslanktopic?, ik vind dit veel leuker!!)

Je kunt ook een doormidden gesneden pitabroodje nemen, dat besmeren met tomatentapenade, daarop halve kerstomaatjes, dunne plakjes paprika (liefst geen rode), plakjes champignons en tot slot wat plakjes kaas erover en dan in de oven. Erg lekker als lunch!

Ipv gewone kaas kun je ook mozarrella nemen. Bestrooi het gerecht dan, als je het uit de oven haalt, nog met wat bruchettakruiden.

SietskeW
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor SietskeW » 18 okt 2006 13:19

Lalage schreef:
Boekenlezer schreef:

Stamppot kan je wel goed invriezen hoor! Dat vind ik juist een van de lekkerste dingen om op te bakken. Alleen maak ik het niet zo vaak meer, omdat Borkdude geen vlees eet en ik meestal ook niet (eigenlijk alleen als ik bij anderen ben).

Ik ben wel blij dat ik meestal niet meer alleen hoef af te wassen, wat heerlijk zeg zo'n man die altijd afdroogt :D Maar toch een tip: je kunt vaak aardappels en groenten bij elkaar mikken om te koken.

Je kunt het vlees in de stamppot ook vervangen door er een mengseltje van opgebakken champignons en paprika bij te serveren, of door er komijnenkaas doorheen te doen.

SietskeW
Verkenner
Verkenner

Re: Koken, bakken, etc.

Berichtdoor SietskeW » 18 okt 2006 13:25

Boekenlezer schreef:Doordeweeks na het werk houd ik het altijd heel simpel, om er niet onnodig veel kostbare tijd aan kwijt te raken. Gewoon aardappels, broccoli, en een kipschnitzel. En dat koop ik in het weekend ervoor, dus dan hoef ik ook niet na de werkdag naar de winkel. Maar het vervelende is, dat je er daarmee niet bent, want na het eten zit je altijd met je viesgemaakte pannen, waar ik doorgaans weinig zin in heb om ze schoon te maken. Dàt is ook een irritant gedoe!

Ik heb ook een hekel aan afwassen... maar als je je groente in een zeefje boven je aardappels hangt, en af en toe omschept, dan kun je ze in dezelfde pan koken en scheelt het je weer. Alhoewel... een zeefje schoon krijgen is misschien nog wel méér werk...

Bij boerenkool, sla en andijvie hoef je je groenten trouwens niet te koken, maar kun je het na het gewassen en in stukken gesneden te hebben,aan het eind rauw door de gekookte aardappels prakken. En als je in plaats van een kipschnitzel een rookworst neemt, kun je deze bovenop je aardappels gaar laten worden. Heb je dus nog maar één pan nodig.

(Wel erop letten dat je biologische rookworst neemt, trouwens: voor die andere schijnen ze vlees te gebruiken van onverdoofd gecastreerde biggetjes)

Als de pan niet al te vies wordt, kun je hem zonder hem schoon te maken een dag later nog wel een keer gebruiken om je aardappels in te koken. Eventuele beestjes gaan op 100 graden toch wel dood, tenslotte... :-)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 okt 2006 15:28

SietskeW schreef:Je kunt het vlees in de stamppot ook vervangen door er een mengseltje van opgebakken champignons en paprika bij te serveren, of door er komijnenkaas doorheen te doen.

Hmm dat is waar... ik heb ook weleens gebakken stukjes quorn gebruikt, maar dat koop ik alleen als het in de aanbieding is bij Appie (gelukkig gebeurt dat best vaak).

SietskeW
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor SietskeW » 18 okt 2006 18:07

Lalage schreef:Hmm dat is waar... ik heb ook weleens gebakken stukjes quorn gebruikt, maar dat koop ik alleen als het in de aanbieding is bij Appie (gelukkig gebeurt dat best vaak).

Quorn ken ik niet, is dat een beetje te knagen?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 okt 2006 06:14

ja is erg lekker! Je koopt het in stukjes die je opbakt.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 19 okt 2006 15:11

Het handige van in Roemenie wonen is, dat een heleboel produkten nog in de vrije natuur te krijgen zijn. Zo ben ik vorige week paddestoelen wezen plukken in het bos, ze allemaal schoongemaakt, gekookt en ingemaakt, dus ik kan de hele winter gratis paddestoelen eten. Zo zijn er bijvoorbeeld ook bladeren die je als soepgroenten kunt gebruiken, in het voorjaar zijn er verse brandnetels die ook heel lekker zijn. Vruchtenbomen langs de plattelandsweggetjes, van de vruchten maak ik sap en jam en zo zijn er nog wel veel meer dingen te noemen.
In Nederland hield ik me helemaal niet met zulke dingen bezig, ik vraag me ook af hoeveel mensen er nog zijn die weten welke dingen uit de natuur we allemaal kunnen eten. In ieder geval scheelt dat ook een hoop geld!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 19 okt 2006 15:15

In Nederland groeien ook heel veel paddestoelen, maar die kan je echt niet allemaal eten! Supergevaarlijk zelfs!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 19 okt 2006 15:16

SietskeW schreef:Je kunt het vlees in de stamppot ook vervangen door er een mengseltje van opgebakken champignons en paprika bij te serveren, of door er komijnenkaas doorheen te doen.

Of vlees én komijnekaas, champignons en ananas :oops:

;)

Terug naar “Archief”