Vakbond wil 2e paasdag ruilen voor suikerfeest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 14 okt 2006 16:19

Wullimpie schreef:Erkennen dat een godsdienst bestaat is wat anders dan meewerken om die godsdienst uit te bouwen.
En jij denkt dat die ene vrije dag helpt bij het uitbouwen daarvan? :mrgreen: Kom op, dat meen je toch niet serieus?
Sowieso, we leven hier niet in een theocratie met alleen maar christenen. Wij vinden het fijn als er rekening met ons wordt gehouden, dan mogen wij ook best wat rekening houden met anderen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 okt 2006 18:14

Wullimpie schreef:
Machiavelli schreef:
Wullimpie schreef:Het gaat om de achterliggende gedachte, door het erkennen van een Islamitische feestdag erken je indirect het Isalmitische geloof, en dat mag niet.
Hoe bedoel je dat? De Islam beslaat en het is de tweede of derde godsdienst van dit land. De islam niet erkennen als godsdienst is je hoofd in de grond steken.

Erkennen dat een godsdienst bestaat is wat anders dan meewerken om die godsdienst uit te bouwen.
*verwacht nu dat kathokieken op alle heiligendagen ook vrij willen hebben*

Ik vind voor tweede feestdagen hetzelfde gelden als voor bid- en dankdagen. Wat ik ook goed vind is als iedereen gewoon door zou werken met kerst, en dat je je *x aantal* religieuze snipperdagen op kunt nemen. Om kerst of zonnewende te vieren. Hoe kijk je overigens tegen de feesten van de valse Joodse religie aan?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

liisje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 16 okt 2006 13:01

2e feestdgn afschaffen heb ik geen problemen mee maar er een andere vrije dag van maken die van een andere Godsdienst afkomt heb ik wel een probleem mee.

ik weet dat er mensen zijn die menen een betere god te hebben dan onze God dat zegt de bijbel al.

maar om dat nu in de hand te gaan werken door te zeggen oke jou god is ook erg belangrijk en wij erkennen dat dus jij krijgt ook een vrije dag ter ere van jou god dat vind ik echt te ver gaan ik denk dat je GOD onze GOD er een hoop verdriet mee doet want er is geen andere god

dus ook niet nodig om een verplichte vrije dag te hebben ter ere van hun god/goden

met suikerfeesten en andere dagen is het al geregeld dat je vrij mag hebben net als met bid en dank dag in sommige streken sluiten de bedrijven zodat je smiddags naar de kerk kan zo niet dan kun je savonds gaan.

ik zou vooral lekker meegaan doen met de suikerfeesten en andere godsdiensten nu is het nog (maar) een vrije dag ter ere daarvan wat is het volgende???????

nogmaals 2e feestdagen afschaffen vind ik niet erg want ze zijn dan wel lekker maar niet bijbels.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 okt 2006 13:24

nogmaals 2e feestdagen afschaffen vind ik niet erg want ze zijn dan wel lekker maar niet bijbels.
Onze feestdagen zijn überhaupt niet Bijbels. Er is geen andere God dan 'onze' God (als er geen andere God is; hoef je ook niet over onze te spreken)..

De God 'Allah' is een en dezelfde God als Elohim; echter met een totaal ander Godsbeeld. Ik begrijp je erg goed, maar.. we zijn geen christelijke natie en hebben dus rekening te houden met andersgelovigen. Ik vind een aantal rooms-katholieke feestdagen ook niet Bijbels; moeten we die dan verbieden of moet er vrijheid voor de persoon zelf zijn om die te vieren?

liisje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 16 okt 2006 13:39

vrijheid voor vieren is wat anders dan bij de wet vastleggen dat iedereen maar vrij is op zo`n dag .

ja ik weet maar al te goed dat er andere godsdiensten en belevenissen zijn (daarvoor hoef je alleen in de christelijke kerken te kijken)

en in de bijbel geeft God ook aan dat er andere goden zijn anders had hij niet aan hoeven te geven dat we geen andere goden voor zijn aangezicht mogen hebben (de duivel is ook een {af}god)
als wij dus met z`n allen gezellig vrij nemen op een islamitishe of boedisme feestdag dan geef je gehoor aan wat ONZE VADER juist verbood.

nogmaals idd leven we in een `vrij`land en zullen ook zeker niet kunnen verbieden dat die mensen hun geloofsovertuiging hebben en hun godsbeeld net als we dat dus in onze eigen christelijke kerken ook hebben . maar we moeten er niet aan meedoen maar ervoor waken en bidden.

ik vind dat we al erg veel tolereren ik bedoel de een na de andere moskee of gebedshuis stamt de grond uit om hun wil word straks de naam allochtoon veranderd ze mogen 5 keer per dag vrij nemen om naar mekka te bidden nu ook al de feestdagen wat word het volgende?

ik heb hun lief als mijn naaste en juist omdat ik ze lief heb wil ik dat ze God eren en niet met eigen Godsdiensten komen .

waarom? omdat GOD mijn vader mij al gewaarschuwd heeft dat dit en andere dingen ging gebeuren.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2006 13:43

Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Of zoals Jezus het zelf zegt: Wat u wil dat de mensen aan u doen, doe dat ook aan een ander.

Wil jij vrijheid van godsdienst in Nederland? Beperk dan ook niet andersmans vrijeheid op dat punt....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 16 okt 2006 13:48

Marnix schreef:Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Of zoals Jezus het zelf zegt: Wat u wil dat de mensen aan u doen, doe dat ook aan een ander.

Wil jij vrijheid van godsdienst in Nederland? Beperk dan ook niet andersmans vrijeheid op dat punt....

Er is toch ook niemand die vind dat islamieten geen suikerfeest mogen vieren :?:
Het gaat er alleen om. dat dit geen landelijke vrije dag moet worden i.p.v. een "Christelijke feestdag".

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 okt 2006 14:16

vrijheid voor vieren is wat anders dan bij de wet vastleggen dat iedereen maar vrij is op zo`n dat
Nu ligt er vast gelegd dat elke nederlander vrij heeft op tweede paasdag terwijl het gros niets heeft met pasen. Wat is dan het verschil met een vrije dag op suikerfeest waar je ook niets mee hebt. Ik vind dat er vrijheid moet zijn om op bepaalde dagen vrij te nemen.

Wil je vrij op je suikerfeest, best dan neem je dus gewoon een snipperdag op, dit geld ook voor christenen. Wil je vrij op kerst? Dan neem je dag op. Traditioneel met kerst vrij zijn is even belachelijk als je niets hebt met het kerstfeest.

als wij dus met z`n allen gezellig vrij nemen op een islamitishe of boedisme feestdag dan geef je gehoor aan wat ONZE VADER juist verbood.
Alleen als jij vrij neemt omdat feest te vieren..

ik vind dat we al erg veel tolereren ik bedoel de een na de andere moskee of gebedshuis stamt de grond uit om hun wil word straks de naam allochtoon veranderd ze mogen 5 keer per dag vrij nemen om naar mekka te bidden nu ook al de feestdagen wat word het volgende?
Zolang ze dit weer compenseren op kerst (wat een heidensch feest is) zie ik geen probleem. Zolang ze mij niet confronteren of stenigen omdat ik wel werk op het suikerfeest, zie ik daar geen probleem in. Natuurlijk zie ik moskeeën ook liever verdwijnen en daarvoor in de plaats kerken komen.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 16 okt 2006 15:03

Raido schreef:Zolang ze dit weer compenseren op kerst (wat een heidensch feest is) zie ik geen probleem.
:roll:
Dat de datum en bepaalde elementen van dit feest een heidensche oorsprong hebben maakt het nog niet tot iets heidens. Bij mijn weten vieren wij met Kerst nog steeds de geboorte van Christus, dus, tenzij jij die geboorte als iets heidens beschouwt is Kerst geen heidens feest.

liisje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 16 okt 2006 15:49

[quote]Nu ligt er vast gelegd dat elke nederlander vrij heeft op tweede paasdag terwijl het gros niets heeft met pasen. Wat is dan het verschil met een vrije dag op suikerfeest waar je ook niets mee hebt. Ik vind dat er vrijheid moet zijn om op bepaalde dagen vrij te nemen.
[/quote]

ik zeg toch ook dat ik er voor ben om 2e feestdagen af te schaffen?
en ik ben helemaal niet tegen suikerfeesten e.d alleen de 2e feestdagen afschaffen om er andere feestdagen van te maken vind ik niet passen

ze hebben evengoed al vrij op die dagen dus waarom een officiele dag van maken?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 16 okt 2006 18:04

Machiavelli schreef:
Wullimpie schreef:Erkennen dat een godsdienst bestaat is wat anders dan meewerken om die godsdienst uit te bouwen.
En jij denkt dat die ene vrije dag helpt bij het uitbouwen daarvan? :mrgreen: Kom op, dat meen je toch niet serieus?
Sowieso, we leven hier niet in een theocratie met alleen maar christenen. Wij vinden het fijn als er rekening met ons wordt gehouden, dan mogen wij ook best wat rekening houden met anderen.

Het moet ergens beginnen.

Je kunt trouwens geen rekening gaan houden met een valse godsdienst.

Matthéüs 6:24 Niemand kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen en den anderen verachten; gij kunt niet God dienen en den Mammon.

Misschien klinkt het wat extreem, maar dit soort dingen begint altijd klein, en voor dat je weet lopen ze uit de hand, daarom moet je daar niet aan meewerken.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 okt 2006 18:49

Wullimpie schreef:
Machiavelli schreef:

Het moet ergens beginnen.

Je kunt trouwens geen rekening gaan houden met een valse godsdienst.

Dan zul je eerst moeten vaststellen wat de ware godsdienst is en dat is niet een taak van de politiek.

Matthéüs 6:24 Niemand kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen en den anderen verachten; gij kunt niet God dienen en den Mammon.

Misschien klinkt het wat extreem, maar dit soort dingen begint altijd klein, en voor dat je weet lopen ze uit de hand, daarom moet je daar niet aan meewerken.[/quote]

Inderdaad, voor je het weet, nemen die gereformeede beeldenstormers de kerken van de katholieken (weer) in.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 okt 2006 07:28

japio schreef:
Marnix schreef:Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Of zoals Jezus het zelf zegt: Wat u wil dat de mensen aan u doen, doe dat ook aan een ander.

Er is toch ook niemand die vind dat islamieten geen suikerfeest mogen vieren :?:
Het gaat er alleen om. dat dit geen landelijke vrije dag moet worden i.p.v. een "Christelijke feestdag".

Waarom niet? Een tweede paas- of pinksterdag iis toch niet een echte christelijke feestdag. Wat maakt het dan uit als 2e pinksterdag geen landelijke vrije dag meer is en je in plaats daarvan een landelijke vrije dag in november hebt? Wat is nou precies je probleem hiermee.... dat snap ik niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 17 okt 2006 08:54

Marnix schreef:
japio schreef:

Waarom niet? Een tweede paas- of pinksterdag iis toch niet een echte christelijke feestdag. Wat maakt het dan uit als 2e pinksterdag geen landelijke vrije dag meer is en je in plaats daarvan een landelijke vrije dag in november hebt? Wat is nou precies je probleem hiermee.... dat snap ik niet.

Principieel.....We wonen in een van oudsher christelijk land, waar men zich eeuwen heeft ingezet voor de christelijke tradities. En dat moet nu in een aantal decenia door islamitische invloeden afgebrokkeld worden en omgezet in een islamitische cultuur :?: :!: Want daar gaat het wel naar toe....

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 17 okt 2006 09:08

www.refdag.nl schreef:HILVERSUM (ANP) - Het CNV komt terug van het plan om bijvoorbeeld tweede pinksterdag als vrije dag in te ruilen voor het Suikerfeest. Dat heeft vicevoorzitter Rienk van Splunder van de christelijke vakcentrale dinsdag gezegd in het Radio 1 Journaal.

Van Splunder kwam vrijdag met het voorstel. Hij stelde dat feestdagen van andere religies te weinig worden erkend in Nederland. Op het plan kwamen honderden reacties binnen. Een meerderheid van de leden is tegen.

De leden van de CNV doen de C dus nog wel eer aan :D

Terug naar “Archief”