reactie op je stellingname. het is goed en leerzaam om elkaar te onderwijzen in de schriften. maar zoals bekend meen ik een aantal zaken ietwat anders te zien.
Op. 22:11
Voor openbaring 22 staat openbaring 21. moet nog gebeuren.
SVV Revelation 20:6 Zalig en heilig is hij, die deel heeft in de eerste opstanding; over deze heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen heersen duizend jaren.
Deze eerste opstanding heeft nog niet plaatsgevonden. de rest van de tekst ook nog niet.
er zijn dus nog doden in die 1000 jaar.
SVV Revelation 20:7 En wanneer de duizend jaren zullen geeindigd zijn, zal de satanas uit zijn gevangenis ontbonden worden.
SVV Revelation 20:8 En hij zal uitgaan om de volken te verleiden, die in de vier hoeken der aarde zijn, den Gog en den Magog, om hen te vergaderen tot den krijg; welker getal is als het zand aan de zee.
SVV Revelation 20:13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.
Er is nog een zee, er is nog dood.
SVV Revelation 21:1 En ik zag een nieuwen hemel en een nieuwe aarde; want de eerste hemel, en de eerste aarde was voorbijgegaan, en de zee was niet meer.
Biblebook. ik ben blij dat je je nauwkeurig wil richten op alleen de bijbel. maar handhaaf dan wel de chronologie en sla niet zomaar zaken over.
1 thess. 4:16-18
Dit gedeelte is gericht tegen de thessalonisenzen. hier worden zij vertroost met de woorden dat de ontslapenen thessalonisenzen nog in het graf zijn en niet bij de Heer. maar dat ze straks bij de laatste bazuin zullen opstaan de Heer tegemoet. wat dit met een tempel te maken heeft volg ik niet helemaal.
Daniel 7:9-27
NBG Daniel 7:13 Ik bleef toekijken in de nachtgezichten en zie, met de wolken des hemels kwam iemand gelijk een mensenzoon; hij begaf zich tot de Oude van dagen, en men leidde hem voor deze;
SVV Daniel 7:14 En Hem werd gegeven heerschappij, en eer, en het Koninkrijk, dat Hem alle volken, natien en tongen eren zouden; Zijn heerschappij is een eeuwige heerschappij, die niet vergaan zal, en Zijn Koninkrijk zal niet verdorven worden.
De rest van deze teksten spreken nog over een toekomst.
let er op dat de koninkrijken worden overgenomen door de heiligen. later in het zelfde gedeelte wordt dit herhaald.
zie dan.7:17 en 18
We zien hier tevens de tijdsduur staan die we ook tegenkomen in openbaring namelijk. een tijd , tijden en een halve tijd (1260dagen of 42mnd)
en wat lezen we op het eind?
NBG Daniel 7:27 En het koningschap, de macht en de grootheid der koninkrijken onder de ganse hemel zal gegeven worden aan het volk van de heiligen des Allerhoogsten: zijn koningschap is een eeuwig koningschap, en alle machten zullen het dienen en gehoorzamen.
(dit is dus aan Israel voorbehouden en aan geen andere natie)
(70 zevens zijn over uw volk gesteld Daniel.
(Daniel is een Jood in ballingsschap. en wie is het volk van Daniel? ISrael en over Israel zijn 70 zevens uitgesproken. niet over nederland of belgie. we weten o.a. uit het NT dat deze nog niet voltooid zijn)
en wie zal dat krijgen?
in ezechiel wordt gesproken over de 'laatste' koning van Israel.
SVV Ezekiel 21:25 En gij, o onheilig, goddeloos vorst van Israel, wiens dag komen zal, ten tijde der uiterste ongerechtigheid;
Hier wordt verwezen naar de antichrist
SVV Ezekiel 21:26 Alzo zegt de Heere HEERE: Doe dien hoed weg, en hef dien kroon af, deze zal dezelfde niet wezen; Ik zal verhogen dien, die nederig is, en vernederen dien, die hoog is.
SVV Ezekiel 21:27 Ik zal die kroon omgekeerd, omgekeerd, omgekeerd stellen; ja, zij zal niet zijn, totdat hij kome, die daartoe recht heeft, en dien Ik geven zal.
Deze Hij is niemand anders dan Christus Jezus.
Hij heeft recht op die troon, als Zone Davids.
3 fasen van oordeel.
Dat het onderzoekend oordeel is begonnen rond 1840 (hoe je daar bij komt is onvoorstelbaar maar goed).
ezech 4:6 kan ik niet rijmen in dit verband
en ook de andere teksten niet helemaal.
deze indeling die jij maakt kom ik niet tegen in de bijbel.
een terugblik op de 1000jaar? wanneer hebben die plaatsgevonden dan?
Krijg je dan een soort van geschiedenis les. volgens mij zou aan het voorgaande niet meer gedacht worden toch!
de uitvoering van vonnis zal zeker plaatsvinden. maar God zal zich ook weer over hen ontfermen.
Christus boodschappen in openbaringen onderschrijven je mening in het geheel niet dat er geen tempel zal zijn. openbaring richt zich op de gelovigen in de eindtijd. een soort van hart onder de riem. ze worden opgedragen te volharden tot het einde. en dan zullen sommigen een kroon krijgen om? te heersen over de heidenen. wanneer denk je dat dat plaatsvindt?
Openbaring is met name gericht op de eindtijd. heel kort wordt gesproken over de 1000jaar en de korte tijd dat satan weer ontbonden zal worden en PAS DAARNA de nieuwe hemel en de nieuwe aarde en het hemelse Jeruzalem.
let op er op dat er staat. NIEUWE hemel. er is ook een nieuwe hemel nodig.
Al met al, je stelling over het NIET gebouwd worden van een tempel wordt niet echt onderbouwd. eerder bevestigd het mijn stelling.
Petrus richt zijn brieven aan Joden in de diaspora en is geschreven in de handelingentijd waarbij de wederkomst idd zeer actueel was.
SVV 1 Peter 1:11 Onderzoekende, op welken of hoedanigen tijd de Geest van Christus, Die in hen was, beduidde en te voren getuigde, het lijden, dat op Christus komen zou, en de heerlijkheid daarna volgende.
Er lpen twee lijnen tav Christus. aangaande Zijn lijden voor deze wereld en de openstaande beloften aangaande het HUIS ISRAELS
NBG 1 Peter 2:9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk (Gode) ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht:
Israel is door God uitverkoren als een koninkrijk van priesters. ex. 19:5-8
SVV 2 Peter 1:16 Want wij zijn geen kunstelijk verdichte fabelen nagevolgd, als wij u bekend gemaakt hebben de kracht en toekomst van onzen Heere Jezus Christus, maar wij zijn aanschouwers geweest van Zijn majesteit.
SVV 2 Peter 1:19 En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harte
Stelt petrus hier vast dat het profetisch woord vervult is? nee toch! waarom zou petrus er nog acht op geven?
Nergens uit je betoog maak ik op dat er geen tempel zal zijn. ik kan je niet helemaal volgen. mijn excuses hiervoor. je trekt wel een conclusie, en dat mag, maar ik zie dat nergens op gebaseerd. netzo met de conclusie dat dat het OT is afgesloten mbt het theoacratisch aspect.
openbaring is een aanhaling van 285 teksten uit het OT. wel vreemd dus.
maar ik laar het er even bij.
En Hero,
doet het er toe van welke richting of stroming ik ben? ik tracht mijn visie te onderbouwen hier op grond van de bijbel.
Maar goed, als jet het wilt weten. ik zit in een christengemeente.
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.