In de Institutie van Calvijn schrijft hij (boek IV hfdst. 19. par. 13)
13. Het was een gewenste zaak dat wij de gewoonte behielden, die, gelijk ik aangemerkt heb, bij de ouden geweest is, vóór dat deze misgeboorte van het Sacrament het licht zag: niet een zodanig vormsel als deze lieden verdichten, en dat zonder de Doop te smaden niet kan genoemd worden: maar een Christelijke onderwijzing, waardoor de kinderen of aankomende jonge lieden voor de Gemeente rekenschap van hun geloof geven mochten. En dit zou de beste manier van onderwijzen zijn, indien men een formulier bad, tot dit gebruik opgesteld, behelzende de hoofdzakelijken inhoud, en gemeenzaam verklarende het voornaamste van alle hoofdstukken van onze Godsdienst, waarin de ganse Kerk der gelovigen zonder tegenspraak moet toestemmen.
En dat een kind van tien jaren zich voor de Gemeente stelde om belijdenis van zijn geloof te doen: dat het van ieder hoofdstuk ondervraagd werd en op ieder van die antwoordde: dat het, zo het iets niet wist of niet wel verstond, werd onderricht, en in dier voege in de tegenwoordigheid en onder getuige van de Gemeente belijdenis deed van dat enig, waar en recht geloof, waarmee het volk der gelovigen eenstemmig de enigen God dient.
Indien deze discipline hedendaags in gebruik was, waarlijk de traagheid van sommige ouders zou worden opgescherpt, die het onderwijs hunner kinderen, dat zij nu, als een zaak die hen niet aangaat, verzuimen, dan zonder openbare schande niet achterwege zouden kunnen laten. Er zou onder het Christenvolk meer eenstemmigheid in het geloof zijn, de onwetendbeid en onervarenheid zou bij velen zo groot niet wezen: sommigen zouden door nieuwe en vreemde leringen niet zo ligt worden vervoerd: allen eindelijk zouden een zekere handleiding hebben van de Christelijke leer.
Zie de vetgedrukte zinnen. Kan iemand mij uitleggen wat die betekenen?
Over welk formulier heeft ie het?
Een kind van tien jaar belijdenis laten doen??
wat is die traagheid van de ouders?
... Ach leg maar het hele stuk uit want ik vind het een zeer moeilijke schrijfstijl

PS is er geen boek die men kan gebruiken als uitlegger van de institutie??