Belijdenis en Calvijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

broeloe
Verkenner
Verkenner

Belijdenis en Calvijn

Berichtdoor broeloe » 09 okt 2006 23:52

Ik heb effe wat hulp nodig over Calvijn en het doen van belijdenis.
In de Institutie van Calvijn schrijft hij (boek IV hfdst. 19. par. 13)

13. Het was een gewenste zaak dat wij de gewoonte behielden, die, gelijk ik aangemerkt heb, bij de ouden geweest is, vóór dat deze misgeboorte van het Sacrament het licht zag: niet een zodanig vormsel als deze lieden verdichten, en dat zonder de Doop te smaden niet kan genoemd worden: maar een Christelijke onderwijzing, waardoor de kinderen of aankomende jonge lieden voor de Gemeente rekenschap van hun geloof geven mochten. En dit zou de beste manier van onderwijzen zijn, indien men een formulier bad, tot dit gebruik opgesteld, behelzende de hoofdzakelijken inhoud, en gemeenzaam verklarende het voornaamste van alle hoofdstukken van onze Godsdienst, waarin de ganse Kerk der gelovigen zonder tegenspraak moet toestemmen.

En dat een kind van tien jaren zich voor de Gemeente stelde om belijdenis van zijn geloof te doen: dat het van ieder hoofdstuk ondervraagd werd en op ieder van die antwoordde: dat het, zo het iets niet wist of niet wel verstond, werd onderricht, en in dier voege in de tegenwoordigheid en onder getuige van de Gemeente belijdenis deed van dat enig, waar en recht geloof, waarmee het volk der gelovigen eenstemmig de enigen God dient.

Indien deze discipline hedendaags in gebruik was, waarlijk de traagheid van sommige ouders zou worden opgescherpt, die het onderwijs hunner kinderen, dat zij nu, als een zaak die hen niet aangaat, verzuimen, dan zonder openbare schande niet achterwege zouden kunnen laten. Er zou onder het Christenvolk meer eenstemmigheid in het geloof zijn, de onwetendbeid en onervarenheid zou bij velen zo groot niet wezen: sommigen zouden door nieuwe en vreemde leringen niet zo ligt worden vervoerd: allen eindelijk zouden een zekere handleiding hebben van de Christelijke leer.

Zie de vetgedrukte zinnen. Kan iemand mij uitleggen wat die betekenen?
Over welk formulier heeft ie het?
Een kind van tien jaar belijdenis laten doen??
wat is die traagheid van de ouders?

... Ach leg maar het hele stuk uit want ik vind het een zeer moeilijke schrijfstijl :(

PS is er geen boek die men kan gebruiken als uitlegger van de institutie??

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 10 okt 2006 04:18

even over het belijdenis doen van tienjarige kinderen: dat was de leeftijd waarvan Calvijn vond dat iemand voldoende bij zijn verstand gekomen was om belijdenis te kunnen doen. net zoals het er staat dus, bij Calvijn kon je op je 10e belijdenis doen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

madel
Mineur
Mineur

gewoon mens

Berichtdoor madel » 13 okt 2006 20:00

Gelukkig is Calvin ook maar een mens. met alle respect voor zijn uitleggingen. Geef mij God maar en Zijn Boek de bijbel. blijft alles wel net zo overzichtiglijkvan.

maar op je vragen kan ik je gelukkig geen antwoord geven.

we moeten geen geboden en voorschriften opleggen aan mensen als hoe we wel en niet moeten handelen. volgens mij is de bijbel daar duidelijk genoeg in.
iemand iets verstandelijk leren en opleggen is niet het ware geloof. tzal wel goed bedoeld zijn maar toch. en een kind van 10jaar? wie bepaalt dat? Calvijn? Calvin is ook maar een mens blijkt maar weer.

Maar volgens mij kan Elbert je vragen wel beantwoorden. die is daar beter in thuis dan ik. ik heb het boek niet gelezen en hij wel.
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

cire
Sergeant
Sergeant

Re: gewoon mens

Berichtdoor cire » 13 okt 2006 23:46

madel schreef:Gelukkig is Calvin ook maar een mens. met alle respect voor zijn uitleggingen. Geef mij God maar en Zijn Boek de bijbel. blijft alles wel net zo overzichtiglijkvan.

maar op je vragen kan ik je gelukkig geen antwoord geven.

we moeten geen geboden en voorschriften opleggen aan mensen als hoe we wel en niet moeten handelen. volgens mij is de bijbel daar duidelijk genoeg in.
iemand iets verstandelijk leren en opleggen is niet het ware geloof. tzal wel goed bedoeld zijn maar toch. en een kind van 10jaar? wie bepaalt dat? Calvijn? Calvin is ook maar een mens blijkt maar weer.

Maar volgens mij kan Elbert je vragen wel beantwoorden. die is daar beter in thuis dan ik. ik heb het boek niet gelezen en hij wel.

Vergeet je dan niet dat andere mensen ook heel waardevolle dingen kunnen zeggen op basis van de Bijbel?

Natuurlijk hoef je niet alles van Calvijn aan te nemen of over te nemen. Maar ben je nu niet wat te kort door de bocht? Je hebt de Institutie niet gelezen, je weet eigenlijk niet hoe hij dacht, maar je keurt zijn mening (bij voorbaat) af. Vind ik vreemd.

madel
Mineur
Mineur

Calvijn

Berichtdoor madel » 14 okt 2006 07:47

Hoewel ik het boek niet gelezen heb weet ik nog wel wat de strekking is en aangezien ik van oorsprong uit de calvinistische hoek kom weet ik wel de gedachtengang van Calvijn.
Je hebt gelijk als je zegt dat er mensen zijn die zeer waardevolle dingen gezegd heben. het is goed dat die er zijn. desondanks moeten we alles aan Gods woord toetsen. alleen de Bijbel is van God ingegeven. van genesis tot openbaring. voor mij persoonlijk heeft Calvijn er een ingewikkeld stuk van gemaakt dat nergens voor nodig is.
als ik je aanhalingen uit de institutie lees krijg ik al een beetje de kriebels eerlijk gezegd.
Ik ben soms wat scherp en/of kort door de bocht. excuses daarvoor. zal er op letten.

elbert
Moderator

Re: gewoon mens

Berichtdoor elbert » 16 okt 2006 08:31

madel schreef:Maar volgens mij kan Elbert je vragen wel beantwoorden. die is daar beter in thuis dan ik. ik heb het boek niet gelezen en hij wel.

Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik nog maar een klein deel uit de Institutie gelezen heb. :mrgreen:
De rest is iets wat nog op m'n verlanglijstje staat. ;)
Calvijn wordt sowieso slecht gelezen, waardoor misschien nogal wat als calvinistisch/gereformeerd door het leven gaat, wat het eigenlijk niet is. En daardoor is het ook geen wonder dat allerlei karikaturen de ronde doen. Als je een stukje van Calvijn aan mensen laat lezen, noemen ze vaak alle mogelijke auteurs, behalve Calvijn. Zie ook dit voorbeeld.

Ontopic: Calvijn keert zich in dit stukje (dat volgens mij wel een modernere vertaling nodig heeft :?) allereerst tegen het roomse sacrament van het vormsel, waarbij een jongere gezalfd wordt met olie en op die manier met de Heilige Geest zou worden gezalfd. Volgens de RK-visie word je op die manier volwaardig lid van de kerk.

Maar Calvijn benadrukt dat men alleen door een waar geloof lid wordt van de Kerk/Gemeente (met hoofdletters) en in die weg met de Geest gezalfd wordt. Hij wilde dat dit ook weerspiegeld zou moeten worden in hoe de kerk (met kleine k) met de pasgelovigen om dient te gaan: zij belijden hun geloof ten overstaan van de gemeente, die hen als medegelovigen (h)erkent.
In navolging van de kerkvaders was hij van mening dat men eerst onderwezen (catechese) moet zijn in de hoofdzaken van het christelijk geloof (vandaar dat hij het over "een formulier" heeft) en dat iemand vanaf 10 jaar al in aanmerking komt om dit geloof ten overstaan van de gemeente te belijden. In later eeuwen is die leeftijd wat hoger komen te liggen. Volgens mij maken die praktische overwegingen niet zo heel veel uit: het gaat om het Bijbelse principe van geloofsonderricht en belijdenis van het geloof.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 16 okt 2006 11:22

Ben het wel met Elbert eens.
Ik vind het ook altijd erg grappig hoe beperkt mensen Calvijn aanhalen.
Neem nou de rustdag. Calvijn ging zelf lekker zeilen op zondag. Nou spreekt mij dat wel erg aan, want ik hou daar ook wel van. Toch kijken mensen er soms raar van op als je dat verteld. En dan is dat ineens 'anders'. Hmhm. Apart.
Over dat kind van 10: het gaat er denk ik vooral om dat een kind begrijpt waar hij/zij ja op zegt. Dat kun je per persoon wel beoordelen. Of je nou 12 bent of 45
pobody's nerfect

broeloe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor broeloe » 16 okt 2006 15:26

Danke Elbert.
En inderdaad zo het handig zijn als Calvijn opnieuw vertaald zo worden.

madel
Mineur
Mineur

vertaling

Berichtdoor madel » 16 okt 2006 18:01

Nou Elbert,

Ik zie een schoone taak voor je weggelegd. :lol:

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 16 okt 2006 20:31

Jo'tje schreef:Ben het wel met Elbert eens.
Neem nou de rustdag. Calvijn ging zelf lekker zeilen op zondag. Nou spreekt mij dat wel erg aan, want ik hou daar ook wel van. Toch kijken mensen er soms raar van op als je dat verteld. En dan is dat ineens 'anders'. Hmhm. Apart.
Over dat kind van 10: het gaat er denk ik vooral om dat een kind begrijpt waar hij/zij ja op zegt. Dat kun je per persoon wel beoordelen. Of je nou 12 bent of 45

Als ik het goed heb is dat 'zeilen op zondag' nogal apocrief...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 16 okt 2006 21:08

hm, toelichting?
pobody's nerfect

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 16 okt 2006 23:02

Voor zover ik weet heeft Calvijn nergens geschreven dat hij ging zeilen (op zondag)

broeloe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor broeloe » 16 okt 2006 23:23

Jo'tje schreef:Ben het wel met Elbert eens.
Neem nou de rustdag. Calvijn ging zelf lekker zeilen op zondag.

Ja, ben ook wel benieuwd waar je dat vandaan hebt.
Zou je de bron willen noemen zodat ik het kan nalezen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 okt 2006 07:30

cire schreef:Voor zover ik weet heeft Calvijn nergens geschreven dat hij ging zeilen (op zondag)

Volgens mij was het roeien of varen.... whatever... Hij heeft het neit zelf geschreven.... maar het was bekende kritiek die hij in die tijd kreeg en wordt algemeen als een feit geaccepteerd... Het is gewoon algemeen bekend dat dit zo is Cire.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 17 okt 2006 08:22

Marnix schreef:
cire schreef:Voor zover ik weet heeft Calvijn nergens geschreven dat hij ging zeilen (op zondag)

Volgens mij was het roeien of varen.... whatever... Hij heeft het neit zelf geschreven.... maar het was bekende kritiek die hij in die tijd kreeg en wordt algemeen als een feit geaccepteerd... Het is gewoon algemeen bekend dat dit zo is Cire.

zoals met de meestje broodje aap verhalen :)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”