God -> wonder -> kind van God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 14 okt 2006 22:58

Raido schreef:
en ja, Paulus wist het inderdaad van de één op de andere dag...
drie dagen ;)

goed, laat het drie dagen zijn. maar geen 3 jaar of 30 jaar of zijn hele leven in ieder geval.

het punt is denk ik dat God het je aanbiedt en dat je dan vervolgens de keus hebt om er iets mee te doen. Maar vanaf het moment dat je het weet, heb je daarin wel een verantwoording naar God! Je kunt later dan niet meer zeggen: 'sorry, ik wist het niet...'

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 okt 2006 09:04

Rien67 schreef:Ben ik met je eens, dat God dat doet, en nee, niet bij alle mensen. Alleen bij degenen die dit wonder ook van Hem aan willen nemen. Het is de Heilige Geest die dat in je werkt. En je hoeft echt niet met je armen over elkaar te gaan zitten wachten tot God in Zijn oneindige genade ook nog eens aan jou denkt om je dat te geven. Hij biedt het je aan en wacht op jouw re-actie. Het woord zegt het al: aktie! En als jij gelooft dat Jezus voor jouw zonden gestorven is, dan mag jij jezelf een kind van God noemen. Zo simpel is het!

Romeinen 15 zegt:
15 Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader.
16 Die Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn.

Rien, in de tekst die jij noemt staat heel duidelijk dat geloof een gave is! Niets meer dan dat. Je kunt er dus feitelijk zelf niets aan doen. Ik vind het altijd zo sneaky dat er wordt gezegd ja het is 100% genade..... maaaaaaaar je moet het wel zelf aannemen. God houdt van je hoor.... tenzij jij niet van Hem houdt! Want dan heeft hij een hekel aan je! Ja doei dat gaat er bij mij dus niet in. Een mens kan NIETS veranderen aan liefde van God. God is toch onveranderlijk! Je kunt niets doen om God meer van je te laten houden en je kunt ook niets doen om God minder van je te laten houden (euh ik weet de bron van die laatste zin even niet meer).

Weet je wat het lastige is met dit: aan de ene kant heeft God alles onder controle en gaat alles volgens zijn plan. Maar zoals wij het ervaren, moeten we toch veel keuzes maken in ons leven en hebben we toch ook eigen verantwoordelijkheid. En dan kan ik me wel afvragen wie er nou eigenlijk voor zorgt dat ik bijvoorbeeld ga bidden: is dat de Heilige Geest of ben ik dat? Maar dat is toch eigenlijk een gekke vraag, want als je christen bent, dan leeft Christus in je, dus dan ben je eigenlijk soort van een geworden met Christus als ik het zo even mag omschrijven. Kan je dan zeggen dat jij iets hebt gedaan of dat Christus iets in jou heeft gedaan? Het zal wel een soort van wisselwerking zijn ofzo, ik weet het ook niet ;)
Goed zo heb ik wel weer genoeg gefilosofeerd ;)

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 15 okt 2006 11:54

Rien, in de tekst die jij noemt staat heel duidelijk dat geloof een gave is! Niets meer dan dat. Je kunt er dus feitelijk zelf niets aan doen. Ik vind het altijd zo sneaky dat er wordt gezegd ja het is 100% genade..... maaaaaaaar je moet het wel zelf aannemen. God houdt van je hoor.... tenzij jij niet van Hem houdt! Want dan heeft hij een hekel aan je!

Dat laatste is absoluut niet waar!! God houdt van je, of je nu voor of tegen Hem kiest! Hij zal nooit een hekel aan je hebben!! Zij liefde is onvoorwaardelijk. Hij houdt zoveel van ons, dat Hij ons zelfs vrijlaat om niet voor Hem te kiezen. En ook al kies je niet voor Hem, dan nóg houdt Hij van je en zal verdriet hebben om jouw keuze.

Er staat in die tekst dat je het ontvangen hebt (wel goed lezen he...). En dat is 100% genade. Jij zegt: je kunt er dus feitelijk zelf niets aan doen. Nee, je kunt er niets aan doen dat God dat geeft. DAT God dat geeft, niet OF God dat geeft. DAT Hij het geeft staat VAST, dat kun je door de hele bijbel heen lezen. Die belofte geeft Hij al in Genesis, zodra het mis gaat. En in Jezus is die belofte in vervulling gegaan.
Het is niet sneaky om te zeggen maaaaaaaaaar je moet het zelf aannemen. Het is sneaky (=van de SLANG!) om te zeggen dat je er zelf niets aan kunt doen! Je moet het WEL zelf aannemen!! DAT is wat JIJ eraan moet doen. MEER niet. De rest heeft Jezus namelijk gedaan.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 okt 2006 12:22

Dus God geeft het aan iedereen? En als je nou in een moslimland bent opgegroeid? Ik vraag naar de bekende weg, maar dit komt wel in me op als ik lees wat jij schrijft.

Ik denk dat God aan iedereen geloof geeft, ieder op z'n eigen tijd. De ene al van kinds af aan, de ander pas op z'n 80ste en weer een ander overlijdt zonder geloof. Maar de dood is niet het einde bij God ;)

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 15 okt 2006 13:29

Misschien praten we een beetje langs elkaar heen. Ik weet niet of God 'het geloof' geeft. Hij geeft Zijn Zoon. En die heeft Hij voor iedereen gegeven, Moslim, Hindoe of wat ook. En het is aan een ieder voor zich om dat ook te geloven. Dat dat zo is, dat het waar is dat Jezus is gestorven voor jouw zonden persoonlijk. En als je dat gelooft, als je dat geschenk aanneemt, dan ben je een kind van God. Zo eenvoudig is het. Ik geloof dat God dat geloven in ons wil werken. Dat doet Hij door ons de Bijbel te geven. En de Heilige Geest werkt vervolgens in je, zodat je begrijpt wat daar staat. Maar wederom is aan jou de keus om het te geloven of niet, om het aan te nemen of niet. Dat geldt voor moslims, dat geldt ook voor degenen die opgevoed zijn met de Bijbel.
Maar ook als je in een moslimland bent opgegroeid zul je op enig moment in aanraking komen met de Bijbel. En vanaf dat moment heb je de keus om die als waarheid te verwerpen of om die als waarheid aan te nemen. Neem je de Bijbel voor waarheid aan, dan heb je vervolgens de keus om het offer van Christus voor jezelf aan te nemen. Dat noem je bekering of wedergeboorte.
Maar ik blijf erbij dat je altijd de keus hebt om er ja of nee tegen te zeggen. En wat voor keus je ook maakt, het doet niets af aan Gods liefde voor jou.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 okt 2006 13:41

Maar is Jezus dan pas voor je zonden gestorven als je het ook gelooft? Of is Hij voor de zonden van iedereen gestorven?

Ik weet niet of nou wel echt de keus hebt om te geloven of niet. Je gelooft het of je gelooft het niet, volgens mij kan je daar niets aan doen. Je hoort toch ook vaak genoeg mensen die wel willen geloven maar 't niet doen.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 15 okt 2006 14:23

Lalage schreef:Maar is Jezus dan pas voor je zonden gestorven als je het ook gelooft? Of is Hij voor de zonden van iedereen gestorven? Ik weet niet of nou wel echt de keus hebt om te geloven of niet. Je gelooft het of je gelooft het niet, volgens mij kan je daar niets aan doen. Je hoort toch ook vaak genoeg mensen die wel willen geloven maar 't niet doen

Omdat ze Hem : niet_ernstig zoeken !!! >

"... maar zonder geloof is het onmogelijk [Hem] welgevallig te zijn. Want wie tot God komt, moet geloven, dat Hij bestaat en een beloner is voor wie Hem ernstig zoeken ..." {Hebr_11:6}
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 15 okt 2006 14:37

Hero schreef:
Omdat ze Hem : niet_ernstig zoeken !!! >

"... maar zonder geloof is het onmogelijk [Hem] welgevallig te zijn. Want wie tot God komt, moet geloven, dat Hij bestaat en een beloner is voor wie Hem ernstig zoeken ..." {Hebr_11:6}
Alsjeblieft, leer Nederlands. Jouw manier van typen bezorgt mij hoofdpijn en het wordt er alleen maar onoverzichtelijker door.

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 15 okt 2006 14:56

Lalage schreef:Maar is Jezus dan pas voor je zonden gestorven als je het ook gelooft? Of is Hij voor de zonden van iedereen gestorven?

Ik weet niet of nou wel echt de keus hebt om te geloven of niet. Je gelooft het of je gelooft het niet, volgens mij kan je daar niets aan doen. Je hoort toch ook vaak genoeg mensen die wel willen geloven maar 't niet doen.

Hij is voor de zonden van iedereen gestorven. Maar tegelijk heeft ook iedereen de keus om dat offer voor zichzelf te aanvaarden of niet.
Je gelooft het of je gelooft het niet, natuurlijk kun je daar wel wat aan doen. God heeft jou toch niet voor niets je verstand gegeven? Wat zegt de Bijbel: heb God lief met heel je hart, met heel je ziel, met heel je verstand en met al je krachten.
Als ik tegen jou zeg dat ik getrouwd ben en drie kinderen heb (en dat is een feit), dan kun je dat geloven of niet. Je ziet mij immers niet, dus ik kan je ook wel wat op de mouw spelden. Je moet dus een keuze maken: geloof ik haar, of geloof ik haar niet. Vertrouw ik haar, of vertrouw ik haar niet. Als je mij niet gelooft, dan vertrouw je me niet en maak je mij dus in feite uit voor een leugenaar. Ook als je zegt, ik wil je wel geloven, maar ik doe het niet. Waar laat je je dan door leiden? Waarom wil je het wel, maar doe je het niet?
Als God tegen jou zegt: Hier is het offer van Mijn zoon, geloof je dat Hij voor jou gestorven is? Zeg je dan: ja Heer, ik wil het wel geloven, maar ik doe het niet? Dan ben je dus in feite ongehoorzaam.
'geloven' is niets meer dan het offer van de Here Jezus aannemen. Nogmaals: de keus is aan jou.

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 15 okt 2006 15:06

ik begrijp je twijfels hierover wel, maar mensen (kerken) maken het vaak zo onnodig ingewikkeld met al hun theorieën hierover...

als je ervan uit gaat dat je er niets aan kunt doen of je het gelooft of niet, hoe leef je dan? het is zo passief, zo leeg... Dan kun je alles doen wat God verboden heeft en bij jezelf denken: o, ik ga toch nog wel een keertje geloven als God mij dat wil geven. en als Hij me dat niet wil geven, nouja, wat maakt het dan ook allemaal uit. En 's zondags in de kerk zitten, maarja, waarvoor eigenlijk dan? Want je kunt nog zo hard je best doen, als het je niet gegeven wordt dan ga je toch verloren...

ik zeg het heel hard, maar ik voel echt verdriet voor mensen die zo leven. een leven met God kan zo vreugdevol zijn en wat mis je veel als je altijd maar ergens op moet wachten of voortdurend iets 'zoekt'... Ik ben ervan overtuigd dat God het zo niet heeft bedoeld met ons. Hij heeft het beste met ons voor en ziet graag dat wij vreugde vinden in Hem!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 okt 2006 15:18

Ik wacht helemaal niet, ik ervaar juist dat God mij zoekt! Dat doe ik niet, dat doet God. Ik zeg toch net dat een mens het in ieder geval zo ervaart dat hij/zij wel verantwoordelijkheid heeft om bepaalde keuzes te maken. Maar of God het ook zo ziet... misschien zorgt God wel dat je een bepaalde keus wel of niet maakt, terwijl je zelf het idee hebt dat je het zelf hebt gekozen.

Als jij me vertelt dat je getrouwd bent en drie kinderen hebt, dan geloof ik dat niet meteen, maar dan heb ik andere bronnen nodig die bevestigen of dat waar is of niet. Alleen als ik goede redenen heb om het te geloven, dan kan ik het ook echt geloven. Geloven is namelijk niet hopen, maar geloven is weten. Ik kan er wel voor kiezen om jou wel of niet te vertrouwen, maar ook als besluit om je wel te geloven, kan ik weer aan het twijfelen gebracht worden. Pas als ik goede bronnen hebt waaruit blijkt dat het waar is, weet ik het zeker.

Jezus is gestorven om de zonden van de wereld weg te nemen, dus dat is de zonden van iedereen, of je nou in Hem gelooft of nog niet. Ik ben blij dat het niet van mensen afhangt of ze verloren gaan of niet. Dat zou toch wel heel erg zijn, moet je eens denken aan al die mensen die ongelovig sterven, die zouden dan voor eeuwig verloren zijn, brrr. Ik moet er niet aan denken.

André

Berichtdoor André » 15 okt 2006 15:18

Rien67 schreef:ik zeg het heel hard, maar ik voel echt verdriet voor mensen die zo leven. een leven met God kan zo vreugdevol zijn en wat mis je veel als je altijd maar ergens op moet wachten of voortdurend iets 'zoekt'... Ik ben ervan overtuigd dat God het zo niet heeft bedoeld met ons. Hij heeft het beste met ons voor en ziet graag dat wij vreugde vinden in Hem!
Dit is dus ook de kern die ik niet kan begrijpen.
Wat ik dan ook zo jammer vind is dat er (bijna) niemand hier op het forum een soort van onderbouwing kan/wil geven dat je geen 'verdriet' hoeft te hebben voor hun die deze leer leven.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 okt 2006 15:24

Ik heb er wel verdriet van als mensen denken dat God hun niet wil, dat God boos op hen is omdat ze zondig zijn.

En momenteel (nouja eigenlijk altijd wel) heb ik veel verdriet om de verdeeldheid onder christenen.

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 15 okt 2006 16:00

Als jij me vertelt dat je getrouwd bent en drie kinderen hebt, dan geloof ik dat niet meteen, maar dan heb ik andere bronnen nodig die bevestigen of dat waar is of niet. Alleen als ik goede redenen heb om het te geloven, dan kan ik het ook echt geloven. Geloven is namelijk niet hopen, maar geloven is weten. Ik kan er wel voor kiezen om jou wel of niet te vertrouwen, maar ook als besluit om je wel te geloven, kan ik weer aan het twijfelen gebracht worden. Pas als ik goede bronnen hebt waaruit blijkt dat het waar is, weet ik het zeker.

En wat betreft de dingen die God zegt, heb je de goede bron, namelijk de Bijbel. Geeft die je genoeg goede redenen om te geloven?? Het is namelijk ook de enige bron!

Jezus is gestorven om de zonden van de wereld weg te nemen, dus dat is de zonden van iedereen, of je nou in Hem gelooft of nog niet. Ik ben blij dat het niet van mensen afhangt of ze verloren gaan of niet. Dat zou toch wel heel erg zijn, moet je eens denken aan al die mensen die ongelovig sterven, die zouden dan voor eeuwig verloren zijn, brrr. Ik moet er niet aan denken.

Nee, ik ook niet... En daarom is het nou zo belangrijk dat je gehoor geeft aan Gods roepstem. Want als ik daar geen gehoor aan geef, dan ga ik net zo goed verloren, voor eeuwig...

Jezus is gestorven om de zonden van de wereld weg te nemen, dus dat is de zonden van iedereen, of je nou in Hem gelooft of nog niet.

Wou je hiermee beweren dat uiteindelijk iedereen gered wordt?
Waar doen we dan nog zo moeilijk over eigenlijk met z'n allen...?
nogmaals, en ik zal het blijven herhalen zolang als dat nodig is: ja, Hij is gestorven voor de zonden van iedereen, maar als je dat niet gelooft, als je dat niet aanneemt, dan kent Hij jou straks niet!

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 15 okt 2006 16:07

Lalage schreef:Ik heb er wel verdriet van als mensen denken dat God hun niet wil, dat God boos op hen is omdat ze zondig zijn.

En momenteel (nouja eigenlijk altijd wel) heb ik veel verdriet om de verdeeldheid onder christenen.

mag ik eens vragen: noem jij jezelf een christen? Christen is afgeleid van Christus, en betekent dus dat je een navolger van Christus bent... een kind van God dus...

Terug naar “Archief”