De opdracht voor een mens is simpel: 'bekeert u
en geloof het evangelie/ laat u met God verzoenen': nogmaals dit moet gezegd worden (en dit is een actief evangelie zonder remontrantisme: dus dit heb ik bij deze ook uitgelegd) en geen ander evangelie wat (zo je wilt) naar een evangelie van een machtige mens en een onmachtige God ruikt.
Het laatste is wat subjectief, dus maak je vooral maar druk om het eerste: bekeert u en gelooft het evangelie
De term remonstrantisme wordt naar mijn inzien veel te snel in de mond genomen, veel mensen noemen alles wat niet precies in hun straatje past gelijk remonstrants. Zo zou je spurgeon remonstrants kunnen noemen als je bepaalde dingen van hem leest. (dat was hij niet!). "kiezen voor Jezus" wordt vaak remonstrants genoemd, terwijl het eigenlijk maar een synoniem is voor "je leven in dienst van God stellen", "in hem geloven" etc etc. Bij het beoordelen van of iets remonstrants is zijn mensen nogal subjectief. In zekere zin zou je alles waarin naar voren komt dat je je moet bekeren/ geloven etc. remonstrants kunnen noemen (dus ook de bijbel!). Dus persoonlijk gebruik ik het woord liever niet. Passief en actief kun je naar mijn inzien beter gebruiken, dat is ook redelijk subjectief, maar daarvoor moet je in ieder geval orienteren op de volledige tekst, terwijl je kunt onderbouwen dat iets remonstrants is door alleen een paar teksten te quoten. Dat is dus gevaarlijker.