Moderator: Moderafo's
Sjaan schreef:Voor wie is Jezus eigenlijk gestorven? Kun je zomaar tegen Jan en alleman zeggen: Jezus is voor je gestorven, Hij houdt van je, dat moet je aanvaarden/geloven? Of is hij alleen voor de uitverkorenen gestorven? Dan zijn uitverkorenen alleen schuldig aan zijn bloed en dus schuldiger dan andere zondaars!
@mic schreef:En dan hebben ze mij altijd wijsgemaakt dat Calvijn juist zo passief en antiremonstrants was. (dat was ie ook dus dat bewijst volgens mij weer eens dat mensen remonstrants veel te ruim opvatten)Het is toch de bedoeling dat we proberen de ware wijsheid te zoeken?
Jakob heb Ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat...
caprice schreef:Maar alleen als wij van God willen houden.
Het geloof is dus een gave van God. Dat wil niet zeggen dat God het de mens aanbiedt, die met dit aanbod vervolgens doen kan wat hij wil, maar dat Hij het metterdaad de mens schenkt, ingeeft en instort. Evenmin is het zo, dat God alleen maar de kracht om te geloven zou geven en daarna de toestemming of het daadwerkelijk geloven verwacht van de vrije wil van de mens. Want Hij die zowel het willen als het werken in ons werkt, ja alles in allen tot stand brengt, Hij is het immers die zowel de wil om te geloven als het geloof zelf in de mens bewerkt.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten