voor wie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

voor wie

Berichtdoor Sjaan » 08 okt 2003 11:04

Voor wie is Jezus eigenlijk gestorven? Kun je zomaar tegen Jan en alleman zeggen: Jezus is voor je gestorven, Hij houdt van je, dat moet je aanvaarden/geloven? Of is hij alleen voor de uitverkorenen gestorven? Dan zijn uitverkorenen alleen schuldig aan zijn bloed en dus schuldiger dan andere zondaars!
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 okt 2003 11:05

Jezus is gestorven voor zondige mensen, zodat deze mensen nog zalig kunnen worden!!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 08 okt 2003 11:11

In mijn opinie redelijk simpel: Jezus is voor iedereen gestorven die in Hem gelooft.
Hij houdt van elk mens

De D.L. (II:8) leert dat Hij alleen maar gestorven is voor de uitverkoren, maar met die definitie ben ik het niet zo eens omdat er uit geconcludeerd wordt dat God dus niet wil dat iedereen zalig wordt maar alleen de uitverkorenen.

Dus hou het er maar op dat Hij wil dat iedereen zalig wordt, Hij houdt van iederen. Om zalig te worden moet je in Hem geloven.
(En het is op zich waar dat je uitverkoren moet zijn om dat te kunnen, maar dat helpt je weinig verder, uitverkiezing moet je eigenlijk van de andere kant bekijken. Als jij gelooft betekent dat dat je uitverkoren was, en als God het werk van Zijn handen niet laat varen is dat een belofte dat als je eenmaal geloofd je het geloof nooit meer kwijt zal raken.)

Dat laatste is een leuke opmerking, kzou het niet weten eigenlijk. Als dat zo is is dat iets om dankbaar voor te zijn!
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: voor wie

Berichtdoor Calvin » 08 okt 2003 11:18

Sjaan schreef:Voor wie is Jezus eigenlijk gestorven? Kun je zomaar tegen Jan en alleman zeggen: Jezus is voor je gestorven, Hij houdt van je, dat moet je aanvaarden/geloven? Of is hij alleen voor de uitverkorenen gestorven? Dan zijn uitverkorenen alleen schuldig aan zijn bloed en dus schuldiger dan andere zondaars!

Gelijk de Zoon des mensen niet is gekomen om gediend te worden, maar om te dienen, en Zijn ziel te geven tot een rantsoen voor velen. Zorg dat je dáár bijhoort! Want Jezus antwoordde op een soortgelijke vraag: strijd gij om in te gaan.

Ik denk niet dat je de uitverkiezing op deze manier mag 'misbruiken' door die zo vooraan in je denken te zetten. Zoals Calvijn het zei: "ik stuur niemand naar de uitverkiezing, ik stuur je naar Christus. En als je in Christus bent mag je weten dat je uitverkoren bent."
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 08 okt 2003 11:24

Het is toch de bedoeling dat we proberen de ware wijsheid te zoeken?
En dan hebben ze mij altijd wijsgemaakt dat Calvijn juist zo passief en antiremonstrants was. (dat was ie ook dus dat bewijst volgens mij weer eens dat mensen remonstrants veel te ruim opvatten)
Afbeelding

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 08 okt 2003 11:31

@mic schreef:
Het is toch de bedoeling dat we proberen de ware wijsheid te zoeken?
En dan hebben ze mij altijd wijsgemaakt dat Calvijn juist zo passief en antiremonstrants was. (dat was ie ook dus dat bewijst volgens mij weer eens dat mensen remonstrants veel te ruim opvatten)

Dat hebben ze mij ook altijd wijs gemaakt. Totdat ik zelf Calvijn ging lezen :shock: Heb een keer een ds. horen zeggen dat Calvijn vandaag de dag niet op onze reformatorische kansels zou mogen preken omdat we hem te remonstrants zouden vinden. Dat is denk ik zo ja. Calvijn was idd erg anti-remonstrants maar dat weerhield hem niet van een ruim (bijbels!!) aanbod (zie mn onderschrift).

Merk meer en meer dat mensen het maar een beetje door elkaar halen. Als ze een ruim aanbod horen denken ze meteen dat het een remonstrant is. Heeft er dus nix mee te maken. Remonstrant gaat uit van eigen wil, zelf voor Jezus kiezen of niet etc. 'Erger' me een beetje aan mensen die gaan lopen roepen van Spurgeon ofzo dat hij een remonstrant was, dan heb je iig nog nooit de Dordtse Leerregels gelezen.

Uitverkoren of niet uitverkoren, voor ieder ligt er een bevel/gebod om te geloven.

Zoals dr. K. van der Zwaag het zei; 'we hoeven niet naar de Evangelischen voor een ruim aanbod.' Die kun je idd ook vinden bij onze reformatoren en puriteinen.

caprice

Berichtdoor caprice » 08 okt 2003 13:28

Christus is inderdaad gestorven voor arme zondaren die hun heil alleen bij Hem hebben gevonden. Hij is niet gestorven voor de rechtvaardigen die de bekering niet van node hebben.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 08 okt 2003 13:42

wat ik niet snap: Hij zegt zelf dat Hij Ezau haatte...
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

caprice

Berichtdoor caprice » 08 okt 2003 13:44

Jakob heb Ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat...

Inderdaad. Maar zou dat niet gekomen zijn omdat Ezau zichzelf te goed vond om vergeving van zijn zonden te zoeken bij God?

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 08 okt 2003 13:54

er zijn toch veel mensen die zich te goed vinden? Maar dan blijft de weg toch open naar God?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 08 okt 2003 13:56

Jakob heb Ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat...

Is een vertaalfout naar ik vernomen heb, gehaat moet hier vertaald worden met minder liefgehad. Netzoals er in het nieuwe testament ergens staat: "Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn."

Ander voorbeeld: "Die zijn leven liefheeft, zal hetzelve verliezen; en die zijn leven haat in deze wereld, zal hetzelve bewaren tot het eeuwige leven." Daarmee wordt niet bedoeld dat je maar zelfmoord moet plegen.
Afbeelding

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 08 okt 2003 14:00

ja, ok

God wíl van ons allemaal houden...

caprice

Berichtdoor caprice » 08 okt 2003 14:02

Maar alleen als wij van God willen houden.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 08 okt 2003 14:04

ja, als we Zijn liefde zelfs maar willen toelaten...

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 08 okt 2003 14:27

caprice schreef:Maar alleen als wij van God willen houden.

Dan schep je een voorwaarde: God kan pas van ons houden als wij van Hem willen houden. Dan zou God afhankelijk zijn van ons houden van God. Maar, zou God niets doen; geen mens kwam tot bekering!!!!! God maakt van vijanden vrienden. En dat van vijand tot vriend worden is volledig Gods werk.

De Dordtse Leerregels:
Het geloof is dus een gave van God. Dat wil niet zeggen dat God het de mens aanbiedt, die met dit aanbod vervolgens doen kan wat hij wil, maar dat Hij het metterdaad de mens schenkt, ingeeft en instort. Evenmin is het zo, dat God alleen maar de kracht om te geloven zou geven en daarna de toestemming of het daadwerkelijk geloven verwacht van de vrije wil van de mens. Want Hij die zowel het willen als het werken in ons werkt, ja alles in allen tot stand brengt, Hij is het immers die zowel de wil om te geloven als het geloof zelf in de mens bewerkt.

Terug naar “Archief”