tegenstrijdigheden in de bijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 12 okt 2006 23:51

Aragorn schreef:Ik denk overigens dat de bijbel wat het alverzoeningsvraagstuk betreft altijd wel 'tegenstrijdig' zal blijven. Je kunt de verdoemenisteksten moeilijk allemaal negeren, maar de alverzoeningsteksten ook niet. Dan blijft een smaakgebonden keuze over lijkt me, op basis van je eigen godsbeeld.

Wat is er dan tegenstrijd aan?
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 okt 2006 23:53

Dat er zowel teksten over de hel in staan als teksten waaruit je kunt opmaken dat iedereen behouden zal worden. Daar kun je moeilijk een eenduidig verhaal van maken, vind ik.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 12 okt 2006 23:58

Aragorn schreef:Dat er zowel teksten over de hel in staan als teksten waaruit je kunt opmaken dat iedereen behouden zal worden. Daar kun je moeilijk een eenduidig verhaal van maken, vind ik.

Ik geloof in de hel....ik geloof ook dat de hel niet voor eeuwig zal zijn. Ik weet niet of iedereen behouden zal worden. Ik heb er geen teksten voor gevonden. Jij wel? Misschien krijgen mensen na de periode van de hel weer een nieuwe kans...(er staat daar volgens mij niets over geschreven in de bijbel...dus ik weet niet wat er dan gebeurt). Volgens mij is het wel een eenduidig verhaal.
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 okt 2006 00:28

Nouja, je hebt de teksten die hier al genoemd zijn en waar goedbericht.nl vol mee staat over dat God een behouder aller mensen zou zijn enzo. Dat is lastig te combineren met een eeuwige hel. Als de hel tijdelijk zou zijn is het idd wel op te lossen, maar ik dacht dat over die invulling van het woord aioon ook niet iedereen het eens was.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 okt 2006 06:11

Dan heb ik nog wel een vraag: Hoe kan je nou blij zijn dat je zelf gered wordt, als je weet dat mensen waar je van houdt niet gered zullen worden? (omdat die overleden zijn terwijl ze echt niet christen waren)

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 13 okt 2006 07:20

uit zichzelf neemt geen enkel mens het evangelie aan. Alleen door de Heilige Geest zijn wij in staat om het evangelie aan te nemen. Maar dan is het dus uit Zijn Geest, en niet omdat ik het zo graag wil geloven. De reactie zoals jij die beschrijft (het aannemen) is er wel, en ook wel uit de mens....maar uit de nieuwe wedergeboren mens, zoals dat door de Heilige Geest bewerkstelligd is. Dus het is niet de verdienste van de mens, maar van God.

Uit zichzelf neemt geen enkel mens het evangelie aan, dat kan alleen door de hulp van de Heilige Geest ja. Maar je moet er toch zelf voor kiezen om het aan te nemen, de Heilige Geest maakt van jou geen marionet... Maar ik ben het met je eens dat Hij door en in ons werkt.
Ik dacht dat je pas wedergeboren werd op het moment dat je het evangelie aanneemt? niet ervoor, dat lijkt me vreemd. Je bent een wedergeboren Christen als je het offer van de Here Jezus hebt aangenomen. Maar dan nog is het niet jouw verdienste nee, iets waar jij je voor op de borst kunt slaan. Het maakt je denk ik alleen maar nederig, als je beseft dat het ook voor jou is en dankbaar dat je ook bij Hem mag horen. Door genade.

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 13 okt 2006 07:24

als teksten waaruit je kunt opmaken dat iedereen behouden zal worden

volgens mij kun je dat nou net niet uit dat soort teksten opmaken. lijkt mij een typisch geval van interpretatie.
Jezus is gestorven voor de zonden van iedereen, maar niet iedereen neemt dat aan. En dat is toch echt de basis. Anders was het offer van de Here Jezus tevergeefs en onnuttig geweest. Als we er toch wel komen buiten dat offer om. Daarmee doe je Hem toch echt tekort!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 okt 2006 09:04

Mensen, lees nou eens goed. Ik heb al een paar keer gezegd dat er maar 1 weg is naar God en dat is via Jezus.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 13 okt 2006 09:52

Aragorn schreef:Nouja, je hebt de teksten die hier al genoemd zijn en waar goedbericht.nl vol mee staat over dat God een behouder aller mensen zou zijn enzo. Dat is lastig te combineren met een eeuwige hel. Als de hel tijdelijk zou zijn is het idd wel op te lossen, maar ik dacht dat over die invulling van het woord aioon ook niet iedereen het eens was.

Ik ben benieuwd welke teksten dat zijn...? Dat de hel niet voor eeuwig, dat is verdedigbaar, maar wat er daarna gebeurt....daar wordt niets over gezegd...dat blijft speculeren. Aion in de context van de hemel is wel eeuwig. Het verschil zit niet in het woord aion (tijdvak, onbepaalde duur), maar in andere teksten die duidelijk laten zien dat de hemel wel voor altijd is en de hel niet. Ik weet die teksten voor de hemel niet uit mijn hoofd (zal ik vanavond/morgen posten). In klaagliederen 3 vers 31 staat in ieder geval dat God de mens niet eeuwiglijk zal verstoten.
Ik denk zoals Collateral gisteren al zei dat zulke teksten belangrijk zijn voor het Godsbeeld. Dat God niet de altijd straffende God is (voor ongelovigen), maar dat erna de straf/de hel weer iets komt (wat dat is, weet ik niet).
Afbeelding

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 okt 2006 10:53

reform schreef: In klaagliederen 3 vers 31 staat in ieder geval dat God de mens niet eeuwiglijk zal verstoten.

Gezien de context (verwoesting Jeruzalem plus ballingschap) gaat het over de gelovige, niet de mens in z'n algemeenheid. Want gelovigen worden ook wel eens gestraft, alleen niet voor altijd. Jeremia (een kind van God) is hier aan het woord, die zegt: De HEERE is mijn Deel, zegt mijn ziel, daarom zal ik op Hem hopen. (vers 24). O ja, in hetzelfde hoofdstuk bidt Jeremia om de vernietiging van zijn vijanden (laatste deel hoofdstuk 3).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

madel
Mineur
Mineur

wens en wil

Berichtdoor madel » 13 okt 2006 12:04

Het is Gods WENS dat alle mensen behouden worden. niet Gods wil (raadsbesluit). let op de onderscheiden woorden in de grondtekst.
wil en wil is niet hetzelfde. de ene wil is een wens van God uit. de andere wil is de wil van Gods raadsbesluit dat vaststaat.
Boulomai (wens) en thelema (vaststaand) in de grondtekst.

helaas heeft men een verkeerd beeld van de hel. mijns inziens is er op dit moment geen hel(beter vertaald gehenna) maar zal die er na de wederkomst weer zijn nabij jeruzalem. die zal er zijn gedurende de eeuw. de aioon. als er staat bijv. tot in de eeuw(en) der eeuwen kan je dat
lezen als zijnde oneindig. maar ook tijdsbepalend.
er wordt gesproken over de krachten van de toekomende eeuwen en nog een aantal van dergelijke teksten.
in die poel worden bij de wederkomst het beest en de valse profeet LEVEND geworpen in die poel. zij worden dus levend verbrand.
na die 1000 jaar en de korte tijd van satan wordt ook hij verbrandt en ook mensen komen daarin. ze worden gedood en verbrand. uitgewist en vernietigd. ze bestaan domweg niet meer en staan nooit weer op. dat is de 2e dood waar de bijbel over spreekt. gewoon dood zals dood dood is. niet meer en niet minder. helaas geloven tal van christenen dat de mens is voorzien van een onsterfelijke ziel.
Mensen liggen of in het graf te wachten tot de opstanding der doden en mensen zijn in de hemel (zij die deel hebben aan een uitopstanding van tussen de doden uit, een vooruitopstanding). maar er ligt niemand te kermen in vlammen of wordt geroosterd of wat dan ook. dat is volslagen onzin. denken we nu echt dat God mensen laat crepeeren die misschien maar 20jaar geleefd hebben en deze daar miljarden en miljarden eeuwen laat kermen? ook als het zal zijn God alles en in allen? welnee, zij die willens en wetens God niet willen aanvaarden zullen worden vernietigd en uitgewist. en dat is een deeltje van de mensheid. niet allen zullen behouden blijken te zijn. wel velen. gelukkig wel. anders zou de duivel nog kunnen zeggen. zie je wel hoeveel ik er te pakken heb. Gods woord leert ons gelukkig anders.

Zeer velen, romeinen 5, zullen behouden zijn. maar niet allen. wel velen.
de uitspraken van velen zijn geroepen en weinig uitverkoren dienen we te plaatsen in de context van Israel. anders spreekt het elkaar tegen en dat is nergens het geval in de schrift. onderscheidend lezen.
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 okt 2006 12:06

Ik ben het bijna helemaal met je eens... want ik geloof dat de tweede dood ook overwonnen kan worden ;) De dood is immers de laatste vijand die verslagen zal worden, dus dan is er geen dood meer!

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 13 okt 2006 13:11

Lalage schreef:Ik ben het bijna helemaal met je eens... want ik geloof dat de tweede dood ook overwonnen kan worden ;) De dood is immers de laatste vijand die verslagen zal worden, dus dan is er geen dood meer!

madel schreef:zij die willens en wetens God niet willen aanvaarden zullen worden vernietigd en uitgewist. Niet allen zullen behouden blijken te zijn.

Ben jij het hier bijna helemaal mee eens Lalage? Volgens mij zegt Madel ook niet dat de 2e dood overwonnen kan worden....
madel schreef:helaas geloven tal van christenen dat de mens is voorzien van een onsterfelijke ziel

Hier ben ik het mee eens, en daarmee dus niet met Madel. Ik geloof inderdaad dat de ziel van de mens voor de eeuwigheid geschapen is. En dat deze ziel, wannneer niet bekeerd, inderdaad voor eeuwig (zonder einde) in de hel zal moeten verkeren. De duivel heeft in de hel geen macht meer, en heeft dus niet de overwinning behaald.
madel schreef:in die poel worden bij de wederkomst het beest en de valse profeet LEVEND geworpen in die poel. zij worden dus levend verbrand.
na die 1000 jaar en de korte tijd van satan wordt ook hij verbrandt en ook mensen komen daarin.

Dit is gebaseerd op openbaringen 20, waarin mijns inziens de 1000 jaar symbolisch bedoeld is....

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 okt 2006 13:24

japio schreef:
Lalage schreef:Ik ben het bijna helemaal met je eens... want ik geloof dat de tweede dood ook overwonnen kan worden ;) De dood is immers de laatste vijand die verslagen zal worden, dus dan is er geen dood meer!

madel schreef:zij die willens en wetens God niet willen aanvaarden zullen worden vernietigd en uitgewist. Niet allen zullen behouden blijken te zijn.

Ben jij het hier bijna helemaal mee eens Lalage? Volgens mij zegt Madel ook niet dat de 2e dood overwonnen kan worden....

Ik zei dat ik het er bijna helemaal mee eens bent, dat betekent niet helemaal... met deze zin ben ik het uiteraard niet eens.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 13 okt 2006 13:33

Lalage schreef:
japio schreef:

Ik zei dat ik het er bijna helemaal mee eens bent, dat betekent niet helemaal... met deze zin ben ik het uiteraard niet eens.

Ja snap ik, maar dan vind ik dat 'bijna' wel heel erg breed. Omdat jullie toch twee totaal verschillende dingen beweren.
Madel zegt dat de mensen die niet geloven dood dood zullen gaan, dus wordt de tweede dood niet overwonnen.
Terwijl jij zegt dat iedereen zalig zal worden. En de dood overwonnen zal worden, en er dan geen dood meer is....
Ik vind dit nogal essentiele verschillen eigenlijk....
En ik vroeg me af hoe jij tegenover deze dood is dood stelling aankijkt?

Terug naar “Archief”