Ik lees pas net mee, maar ik wil toch even terugkomen op iets wat hier in het begin van de topic genoemd werd, namelijk dit: het gaat erover dat God ons trekt en dan vervolgens lees ik:
Als jij je je best doet om getrokken te worden.....bidden, bijbellezen enz... dan zal de Heere dat niet onbeantwoord laten, Hij is barmhartig en goed, alleen Hij is degene die jouw laat zoeken naar Hem...Hij wil dat je Hem zoekt, en dat zoekende hart wil Hij je geven!
Als ik mijn best doe om getrokken te worden???? Wie trok er nou, de Here God toch?? Hoe kun je ooit je best doen om getrokken te worden?
Ja, Hij wil dat ik Hem zoek, Hij trekt mij naar Hem toe. Hij biedt mij Zijn genade aan. Dat is een gave van Hem. Maar ik moet die gave natuurlijk wel aannemen! Een kado moet je ook aannemen en uitpakken, anders heb je er niets aan. God verwacht niet van mij dat ik maar op een stoel ga zitten met mijn armen over elkaar en maar wachten tot Hij me eens trekt. Hij trekt mij, Hij trekt jou, Hij trekt iedereen!! Maar niet iedereen laat zich trekken, niet iedereen pakt Zijn gave aan. Wij hebben namelijk een vrije wil gekregen om voor Hem te kiezen. Alles wat wij hebben is van Hem,
behalve onze wil. Die is helemaal van onszelf. God zal ons nooit dwingen om voor Hem te kiezen,
nooit! Hij wil dat wij uit vrije wil voor Hem kiezen. Dat is een aktief proces, waarin Hij van ons een reactie (aannemen van Zijn gave) verwacht op Zijn aanbod (Zijn 'trekken').