engelen herbergen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

engelen herbergen?

Berichtdoor JialiKelly » 06 okt 2003 18:05

Ik zat zondag in de kerk in mijn bijbel te bladeren en sommige stukken heel goed te lezen.
Toen kwam ik tegen een gedeelte over naastenliefde, waarin stond :

“… hebt gij onwetende engelen geherbergd.”

Ik weet niet meer waar het staat, ik dacht eerst in Jacobus, maar daar kan ik het niet vinden.
Maar mijn vraag is :
Bedoelen ze hiermee dat engelen soms naar de aarde afdalen en een menselijke gestalte aannemen? Bijvoorbeeld om een soort ‘steekproef’ te houden, wie zijn naaste liefheeft?

Misschien interpreteer ik dit heel raar of verkeerd, maar ik wist niet wat ik eruit op moest maken.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 06 okt 2003 18:16

Ik denk dat je twee soorten engelen hebt: onafhankelijke/onbelichaamde geesten, en geesten die soms even het stuur van mensen overnemen. Dus ik denk niet dat die engelen waar het nu over gaat engelen zijn die in die zin als mensen afdalen, dat zij de gedaante van een mens aannemen. Maar dat het engelen zijn die tijdelijk de geest van die mens vervullen.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

lorit

Berichtdoor lorit » 06 okt 2003 19:52

Is Hebreen 13 vers 1 de tekst die je bedoeld? In mijn Bijbeltje staat daarbij een verwijzing naar Genesis 18 vers 1 en 19 vers 1.
In Genesis 18 wordt gesproken over engelen die Ambraham opzoeken. Abraham ziet 3 mannen. Hij geeft hen voedsel (volgens mij een belangrijk gegeven. ik denk namelijk niet dat geesten eten, maar dat weet ik niet zeker).
In Genesis 19 wordt gesproken over Lot die door 2 engelen bezocht wordt. deze engelen worden door de andere mannen in Sodom aangezien voor echte mannen, want zij willen ze verkrachten. Ook hierbij staat vermeld dat ze aten.

Wat hieruit duidelijk wordt is dat God soms engelen zend om ons iets duidelijk te maken, of om ons iets te leren/op de proef te stellen. Zij nemen in ieder geval een menselijk lichaam aan. Ik denk niet dat zij het 'roer' van bestaande mensen overnemen. Duivelen kunnen wel iemand bezetten en tegen diens wil in die persoon iets laten uitvoeren. Engelen hebben die macht volgens mij niet. Ze kunnen wel raad geven, of ons beschermen, maar kunnen volgens mij niet de regie in ons overnemen

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 06 okt 2003 20:00

Dus opeens verschijnt er een engel in de gedaante van een mens?
Volgens mij kunnen gewone mensen in engelen veranderen. Ik geloof niet in menswording van engelen, misschien wel engelwording van mensen.

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 06 okt 2003 20:21

Het lijkt mij eenvoudiger voor een engel om mens te worden dan andersom. Er zijn al diverse voorbeelden genoemd van bijbelverhalen waarin engelen in mensvorm verschijnen.

Hoe zie jij de engelwording van de mens dan Lizzz?

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 06 okt 2003 20:35

wormpje schreef:Hoe zie jij de engelwording van de mens dan Lizzz?

Hmm, weet ik niet precies... Ik denk dat een engel dan een tijdelijke plek in je inneemt, en door jou goed doet. Of dat de engel je bezoekt, en je in hem omzet (ehm...) Jij bent zijn tijdelijke behuizing, zeg maar...

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 07 okt 2003 09:55

Een soort van bezeten zijn is het dan toch? Maar dan positief ofzo....

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 07 okt 2003 12:10

lizzz schreef:
wormpje schreef:Hoe zie jij de engelwording van de mens dan Lizzz?

Hmm, weet ik niet precies... Ik denk dat een engel dan een tijdelijke plek in je inneemt, en door jou goed doet. Of dat de engel je bezoekt, en je in hem omzet (ehm...) Jij bent zijn tijdelijke behuizing, zeg maar...

kan dat?? nog nooit van gehoord!

maar ik denk inderdaad dat engelen niet de gedaante van een mens in kunnen nemen. Dat kon toch alleen maar de Heere Jezus?
of is dat niet waar?
Praise the One who left you

Broken down and paralyzed

Never taste of the fruit..

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 07 okt 2003 16:29

Nee, volgens mij zijn de engelen bij Lot ook geen personen van deze aarde, dus kunnen engelen wel degelijk mensengedaante aannemen. God is Schepper van de aarde, kan iets uit niets maken, kan dus ook tijdelijke lichamen aan engelen geven.
Ik snap idd niet hoe je (lizzzzzz) aan het idee komt dat engelen 'mensen over kunnen nemen'. N.a.v. 'touched by an angel'? (nooit gezien, dus ik heb zelf geen idee hoe het daar 'functioneert' :mrgreen: )
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 07 okt 2003 18:05

nou, men gelooft wel dat duivelen het stuur van mensen over kunnen nemen. Nu geloof ik dat er een wezenlijk verschil is tussen engelen en duivelen, namelijk dat van goed en kwaad.
Maar in principe zijn het allebei geesten, dat is mijns inziens de overeenkomst. Dus als duivelen een mens kunnen bezetten, waarom engelen niet?
Zelfde werking als bezetting door kwade geesten, dus. Alleen is de uitwerking totaal verschillend.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 07 okt 2003 20:42

Moeten we, Lizz en anderen, (eigenlijk ook een beetje verwijzend naar de felheid waarmee Lizz regelmatig traditie en dergelijke verwijst naar het rijk der fabelen als zijnde niet bijbels beargumenteerd en dus absoluut niet van toepassing; overigens alleen ter opmerking en no offence...), niet heel voorzichtig zijn met al deze zaken?

Gods Woord openbaart enkele zaken, andere zaken zijn wat dit onderwerp betreft voor ons verborgen.

Moeten we dan maar, zonder bijbels te onderbouwen, er op los redeneren? (waarmee ik niet beweer dat het hier gedaan word; ik noem een exces).

Ik pleit voor voorzichtigheid, en zeker niet voor eigen invulling van dit soort zaken zonder bijbelse onderbouwing.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 07 okt 2003 20:53

Night schreef:Moeten we, Lizz en anderen, (eigenlijk ook een beetje verwijzend naar de felheid waarmee Lizz regelmatig traditie en dergelijke verwijst naar het rijk der fabelen als zijnde niet bijbels beargumenteerd en dus absoluut niet van toepassing; overigens alleen ter opmerking en no offence...), niet heel voorzichtig zijn met al deze zaken?

Gods Woord openbaart enkele zaken, andere zaken zijn wat dit onderwerp betreft voor ons verborgen.

Moeten we dan maar, zonder bijbels te onderbouwen, er op los redeneren? (waarmee ik niet beweer dat het hier gedaan word; ik noem een exces).

Ik pleit voor voorzichtigheid, en zeker niet voor eigen invulling van dit soort zaken zonder bijbelse onderbouwing.

Ja, sorry, soms misschien beetje té fel... :wink: Is eigenlijk niet helemaal mn bedoeling, tradities kunnen waarde hebben, en niet alleen tradities van vroege christengemeenten die in de bijbel opgenomen zijn...
Maar dat terzijde.

Ik denk dat mijn opinie zelfs wel bijbels te onderbouwen is.
De satan is namelijk een gevallen engel.
Er zijn voorbeelden in de bijbel waar mensen bezeten werden door duivelen.
Combineer... Ik denk dus dat een engel hetzelfde doet als een duivel, omdat het van oorsprong hetzelfd is. Zoals ik al zij, het verschil is goed<>kwaad. Dus er is een tegenovergesteld resultaat, van dezelfde opzet.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 07 okt 2003 21:22

lizzz schreef:
Ja, sorry, soms misschien beetje té fel... :wink: Is eigenlijk niet helemaal mn bedoeling, tradities kunnen waarde hebben, en niet alleen tradities van vroege christengemeenten die in de bijbel opgenomen zijn...
Maar dat terzijde.

Zoals gezegd: no offence. Geen kritiek dus, maar wel iets wat ik een keertje kwijt wilde.

Ik denk dat mijn opinie zelfs wel bijbels te onderbouwen is.
De satan is namelijk een gevallen engel.
Er zijn voorbeelden in de bijbel waar mensen bezeten werden door duivelen.
Combineer... Ik denk dus dat een engel hetzelfde doet als een duivel, omdat het van oorsprong hetzelfd is. Zoals ik al zij, het verschil is goed<>kwaad. Dus er is een tegenovergesteld resultaat, van dezelfde opzet.

Zoals je aangeeft is het een opinie, waarvoor je zelf wat aanwijzingen ziet in Gods Woord.
Wat mij betreft blijft het een grijs gebied waarbij het vaak gebeurt dat we door redenatie allerlei theoriën hebben ontwikkeld, waarbij we dan wat aanwijzingen gebruiken om de opinie te onderstrepen. (ik zeg dus niet dat jij dit doet) In die manier van redeneren zie ik een gevaar, vandaar mijn roep om voorzichtigheid.
We hebben maar een beperkt verstand waarmee hemelse zaken niet ingevuld kunnen worden.
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 07 okt 2003 21:27

Night schreef:
Zoals je aangeeft is het een opinie, waarvoor je zelf wat aanwijzingen ziet in Gods Woord.
Wat mij betreft blijft het een grijs gebied waarbij het vaak gebeurt dat we door redenatie allerlei theoriën hebben ontwikkeld, waarbij we dan wat aanwijzingen gebruiken om de opinie te onderstrepen. (ik zeg dus niet dat jij dit doet) In die manier van redeneren zie ik een gevaar, vandaar mijn roep om voorzichtigheid.
We hebben maar een beperkt verstand waarmee hemelse zaken niet ingevuld kunnen worden.

Mee eens hoor. Maar ik vraag me af in hoeverre een engel op aarde alleen een hemelse zaak is...

Al lijkt het me vrij ondergeschikt hóe engelen voorkomen. Ik denk niet dat dat de essentie is van engelen herbergen, maar naastenliefde. En onwetende engelen herbergen. Geeft denk ik wel aan dat het niet belangrijk is hóe engelen verschijnen.
Wat niet betekent dat je je er geen voorstelling van mag maken, toch? Misschien zijn we vaak té makkelijk, laks, door discussie/overdenking niet mogelijk te laten zijn. De bijbel is niet Gods knop om ons verstand uit te schakelen, hoor...

lorit

Berichtdoor lorit » 07 okt 2003 21:28

You're right!

Terug naar “Archief”