tegenstrijdigheden in de bijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 okt 2006 20:47

Wullimpie schreef:Jeremia
20
Daarom zegt de Heere HEERE alzo: Ziet, Mijn toorn en Mijn grimmigheid zal uitgestort worden over deze plaats, over de mensen en over de beesten, en over het geboomte des velds, en over de vrucht des aardrijks; en zal branden, en niet uitgeblust worden.

Staat dat in Jeremia 20? Ik lees dat er niet...

Wullimpie schreef:Matthéüs
28 En vreest u niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel.

Tja, er staat hier dat God dat kan. Er staat niet dat Hij het ook zal doen.

Wullimpie schreef:33 Gij slangen, gij adderengebroedsels! hoe zoudt gij de helse verdoemenis ontvlieden?

Je laat me wel zoeken, wil je volgende keer erbij zetten waar het in de bijbel staat?
Hier staat net als in de vorige tekst eigenlijk 'Gehenna'. Dat was de vuilstortplaats bij Jeruzalem. Dus daar werd vuil verbrand. Heb je weleens van louterend vuur gehoord?

Wullimpie schreef:Markus
43 En indien uw hand u ergert, houwt ze af; het is u beter verminkt tot het leven in te gaan, dan de twee handen hebbende, heen te gaan in de hel, in het onuitblusselijk vuur;
44 Waar hun worm niet sterft, en het vuur niet uitgeblust wordt.

Lees eens verder in Markus 9...
49 Iedereen moet met vuur gezouten worden. 50 Zout is goed! Maar als het zout zijn kracht verliest, hoe zullen jullie het zijn kracht dan teruggeven? Zorg dat jullie het zout in jezelf niet verliezen en bewaar onder elkaar de vrede.’
Heb je weleens van reinigend zout gehoord? Dat doodt de bacterien ;)

Over de tweede dood heb ik in de post hierboven al iets gezegd. Als je wilt, heb ik een hele lezing voor je over dit onderwerp.

Wullimpie schreef:15
Maar buiten zullen zijn de honden, en de tovenaars, en de hoereerders, en de doodslagers, en de afgodendienaars, en een iegelijk, die de leugen liefheeft, en doet.

Ok, die zijn dus buiten. Lees nu verder in Openbaring 22
14 Gelukkig zijn zij die hun kleren wassen: zij kunnen over de levensboom beschikken en zullen de stad door de poorten binnengaan. 15 Buiten is de plaats voor de honden die zich bezighouden met toverij en ontucht, met moord en afgodendienst, voor iedereen die de leugen koestert en ernaar handelt.
Blijkbaar kan je je kleren wassen en naar binnen gaan, als je tot de groep behoort die buiten de stad is beland. Ik houd het hier (relatief) kort, vragen aan mij mag natuurlijk altijd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 okt 2006 20:54

En nu wil ik nog even een mooi stukje uit de bijbel citeren. Ik nodig je uit om dit goed te lezen en tot je door te laten dringen.

12 Door één mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo is de dood voor ieder mens gekomen, want ieder mens heeft gezondigd. 13 Er was al zonde in de wereld voordat de wet er was; alleen, zonder wet wordt er van de zonde geen rekening bijgehouden. 14 Toch heerste de dood in de tijd van Adam tot Mozes over alle mensen, ook al begingen ze met hun zonden niet dezelfde overtreding als Adam. Nu is Adam de voorafbeelding van hem die komen zou. 15 Maar de genade gaat zijn overtreding verre te boven. Door de overtreding van één mens moesten alle mensen sterven, maar de genade die God aan alle mensen schenkt door die ene mens, Jezus Christus, is veel overvloediger. 16 Dit geschenk gaat het gevolg van de zonde van één mens verre te boven, want die ene overtreding heeft tot veroordeling geleid, maar de genade die na talloze overtredingen geschonken werd, heeft tot vrijspraak geleid. 17 Als de dood heeft geheerst door de overtreding van één mens, is het des te zekerder dat allen die de genade en de vrijspraak in zo’n overvloed hebben ontvangen, zullen heersen in het eeuwige leven, dankzij die ene mens, Jezus Christus. 18 Kortom, zoals de overtreding van één enkel mens ertoe heeft geleid dat allen werden veroordeeld, zo zal de rechtvaardigheid van één enkel mens ertoe leiden dat allen worden vrijgesproken en daardoor zullen leven. 19 Zoals door de ongehoorzaamheid van één mens alle mensen zondaars werden, zo zullen door de gehoorzaamheid van één mens alle mensen rechtvaardigen worden. 20 En later is de wet erbij gekomen, zodat de overtredingen toenamen; maar waar de zonde toenam, werd ook de genade steeds overvloediger. 21 Zoals de zonde heeft geheerst en tot de dood heeft geleid, zo moest door de vrijspraak de genade heersen en tot het eeuwige leven leiden, dankzij Jezus Christus, onze Heer.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 09 okt 2006 22:41

In de volgende teksten wordt gesproken over vele/gemeente/Gods kinderen enz. Dus niet over Allen.

Jesaja
53:11 Om den arbeid Zijner ziel zal Hij het zien, en verzadigd worden; door Zijn kennis zal Mijn Knecht, de Rechtvaardige, velen rechtvaardig maken, want Hij zal hun ongerechtigheden dragen.
53:12 Daarom zal Ik Hem een deel geven van velen, en Hij zal de machtigen als een roof delen, omdat Hij Zijn ziel uitgestort heeft in den dood, en met de overtreders is geteld geweest, en Hij veler zonden gedragen heeft, en voor de overtreders gebeden heeft.

Matth.
20:28 Gelijk de Zoon des mensen niet is gekomen om gediend te worden, maar om te dienen, en Zijn ziel te geven tot een rantsoen voor velen.
26:28 Want dat is Mijn bloed, het bloed des Nieuwen Testaments, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden.

Rom.
5:15 Doch niet, gelijk de misdaad, alzo is ook de genadegift, want indien, door de misdaad van een, velen gestorven zijn, zo is veel meer de genade Gods, en de gave door de genade, die daar is van een mens Jezus Christus, overvloedig geweest over velen.
5:19 Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien enen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Enen velen tot rechtvaardigen gesteld worden

Hand.
20:28 Zo hebt dan acht op uzelven, en op de gehele kudde, over dewelke u de Heilige Geest tot opzieners gesteld heeft, om de Gemeente Gods te weiden, welke Hij verkregen heeft door Zijn eigen bloed.

Efeze
5:25Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk ook Christus de Gemeente liefgehad heeft, en Zichzelven voor haar heeft overgegeven;

Hebr.
2:10Want het betaamde Hem, om Welken alle dingen zijn, en door Welken alle dingen zijn, dat Hij, vele kinderen tot de heerlijkheid leidende, den oversten Leidsman hunner zaligheid door lijden zou heiligen.
2:17Waarom Hij in alles den broederen moest gelijk worden, opdat Hij een barmhartig en een getrouw Hogepriester zou zijn, in de dingen, die bij God te doen waren, om de zonden des volks te verzoenen.
13:12 Daarom heeft ook Jezus, opdat Hij door Zijn eigen bloed het volk zou heiligen, buiten de poort geleden.
13:20 De God nu des vredes, Die den grote Herder der schapen, door het bloed des eeuwigen testaments, uit de doden heeft wedergebracht, namelijk onze Heere Jezus Christus.
2:11Want en Hij, Die heiligt, en zij, die geheiligd worden, zijn allen uit een; om welke oorzaak Hij Zich niet schaamt hen broeders te noemen.
2:13 En wederom: Ik zal Mijn betrouwen op Hem stellen. En wederom: Zie daar, Ik en de kinderen, die Mij God gegeven heeft.
2:15 En verlossen zou al degenen, die met vreze des doods, door al hun leven, der dienstbaarheid onderworpen waren.

Joh.6
37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
39 En dit is de wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft, dat al wat Hij Mij gegeven heeft, Ik daaruit niet verlieze, maar hetzelve opwekke ten uitersten dage.

Ik kan zo nog wel even doorgaan maar het punt is duidelijk denk ik :)

In al deze voorbeelden blijkt uit het vers, alsmeer nog uit de context, dat het hier gaat over de gelovigen. Het zijn niet alle mensen die zalig worden, maar alleen die in Christus geborgen zijn. Er zullen velen zalig worden, niet allen.

In de tekst van Romeinen 5 en 1 Kor. 15:22 gaat het om de verbondshoofden (Adam en Christus) die tegenover elkaar worden gezet.
Wanneer er staat dat ALLE mensen in Adam verdoemd zijn en ALLE zullen sterven, dan gaat het over de ongelovige. En als het gaat over ALLE zullen worden vrijgsproken en ALLEN zullen zalig worden gaat het over ALLEN die in Christus zijn.

Het woord ALLE(N) vertegenwoordigd hier dus 2 volken van 2 verbondshoofden.
1. ALLE mensen die met Adam zullen worden veroordeeld als zondaars (en dus in de hel komen)
2. ALLE mensen die in Christus geborgen zijn, en daarmee rechtvaardig voor God mogen verschijnen (en dus in de Hemel komen).

Deze teksten leren daarmee dus dat niet iedereen zalig zal worden (zoals het er lijkt te staan) maar alleen ALLE die in Christus geloven.

Dus God heeft zo vreselijk veel liefde dat Hij ervoor koos maar een gedeelte te redden terwijl het net zo makkelijk iedereen had kunnen zijn?

In dag geval moet God ervoor gekozen hebben liefdesverdriet te willen ervaren ofzo..

Klinkt inderdaad heel onrechtvaardig......Ware het niet dat wij het recht op Gods liefde verspeeld hebben in het paradijs. De enige reden dat God nog een volk zalig maakt is om aan Zijn eer en heerlijkheid te komen.

Ik hoor je al zeggen: waarom maakt Hij dan als Hij zo almachtig is niet iedereen zalig?
Omdat God zich ook verheerlijkt in de verdoemenis van de goddeloze.

2 Thess. 2:11,12 En daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven;
Opdat zij allen veroordeeld worden, die de waarheid niet geloofd hebben,
maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid.

Die God die zoveel liefde voor Zijn Volk heeft behaagd zich er ook in dat de afvallige en ongelovige mens zijn rechtvaardig oordeel krijgt.

Een Farao die zich tot de dood toe verhard, een Saul die zijn eigen eer zocht, een Judas die Christus heeft verraden, een mens die niet gelooft....daar heeft Christus niet voor bedaalt met zijn dierbaar bloed. Dat zou pas liefdesverdriet zijn.....

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 okt 2006 06:42

japio, ik ben het totaal niet met je eens. 'Velen' betekent niet perse 'niet allen' en het volk dat is Israel! Dus daar hoor jij waarschijnlijk ook niet bij. Ik zie toch echt twee keer hetzelfde woord allen en zie geen enkele aanleiding voor de interpretatie die jij aan die teksten geeft. Verder vermoed ik dat deze teksten lang niet allemaal over hemel/hel gaan. Dus ik zou zeggen: bestudeer ze nog eens goed, kijk waar ze echt over gaan en als je dan nog teksten hebt die expliciet erop wijzen dat sommigen verloren gaan, laat het me maar weten (als je tenminste wilt weten hoe ik erover denk).

Trouwens: ik geloof wel dat er slechts 1 weg is tot God, dat is via Jezus Christus!

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 10 okt 2006 09:59

Lalage schreef:'Velen' betekent niet perse 'niet allen' en het volk dat is Israel! Dus daar hoor jij waarschijnlijk ook niet bij.

Je moet het toch wel met me eens zijn dat alle mensen en vele niet hetzelfde is. Ik snap best dat alle mensen 'vele' zijn, maar het duid toch echt op een grote groep, niet op iedereen.

Het volk van Israel...daarmee wordt sinds de komst van Christus bedoeld: iedereen die in Christus wedergeboren is! Niet alleen het volk uit het land Israel.

Ik zie toch echt twee keer hetzelfde woord allen en zie geen enkele aanleiding voor de interpretatie die jij aan die teksten geeft.

Ik geef toch ook aan dat er 2 keer hetzelfde woord staat, alleen wanneer je de context leest blijkt dat het om Adam en Christus als verbondshoofden gaat in de tekst. En dat je bij het woord Alle moet kijken om welk volk het gaat, die van Adam, of die van Christus.

Verder vermoed ik dat deze teksten lang niet allemaal over hemel/hel gaan.

Dat was ook helemaal niet het punt dat ik maakte....het gaat erom dat God in zijn woord openbaard dat alleen de gelovigen zalig zullen worden.

en als je dan nog teksten hebt die expliciet erop wijzen dat sommigen verloren gaan, laat het me maar weten

Mattheus 25:31-46 :!:
Het gaat hier over het laatste oordeel.

32En voor Hem zullen al de volken vergaderd worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, gelijk de herder de schapen van de bokken scheidt.
33 En Hij zal de schapen tot Zijn rechter hand zetten, maar de bokken tot Zijn linker hand.

34Alsdan zal de Koning zeggen tot degenen, die tot Zijn rechter hand zijn: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! beerft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld.
41Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.

Het is hier toch zeer duidelijk dat de Heere de volken scheidt....En waarom zou hij dat doen als iedereen naar de hemel gaat :?:
Uit de tekst blijt dat er twee mogelijkheden zijn:
Het 1e deel zijn de oprechten en zij mogen naar de Hemel.
Het 2e deel zijn de vervloekten en zij gaan naar het eeuwige vuur.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 okt 2006 13:37

japio schreef:Het volk van Israel...daarmee wordt sinds de komst van Christus bedoeld: iedereen die in Christus wedergeboren is! Niet alleen het volk uit het land Israel.

Ik denk dat met Israel nog steeds het Joodse volk bedoeld wordt. Kan je je mening onderbouwen?

japio schreef:
Lalage schreef:Ik zie toch echt twee keer hetzelfde woord allen en zie geen enkele aanleiding voor de interpretatie die jij aan die teksten geeft.

Ik geef toch ook aan dat er 2 keer hetzelfde woord staat, alleen wanneer je de context leest blijkt dat het om Adam en Christus als verbondshoofden gaat in de tekst. En dat je bij het woord Alle moet kijken om welk volk het gaat, die van Adam, of die van Christus.

Ik kan dat niet uit de context opmaken eerlijk gezegd.

Het verhaal over de schapen en de bokken.... lees eens hier: http://www.goedbericht.nl/weblog/2005/sept-dec-05.html#schapen

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 10 okt 2006 14:11

Ik begin steeds meer te begrijpen waarom het onderwerp "tegenstrijdigheden in de Bijbel heet". Wanneer je er op jullie manier tegenaan kijkt, snap ik de tegenstrijdigheid.

Op de site die jij geeft wordt een zeer doorzichtig en slecht beargumeneerde inlegkunde toegepast bij Matth 25!

De 'bokken' zullen omkomen in de omgeving van het eeuwse vuur, dat zal branden in de regio nabij de Dode Zee
Ik kan hier echt geen enkele aanleiding voor vinden in de ganse Schrift! Hier wordt eeuwig voor het gemak in eeuws veranderd. Omdat het dan aansluit bij Openbaringen 20. Het is echter duidelijk dat in openbaringen (de meeste) getallen symbolisch bedoeld zijn, dus die 1000 jaar is niet letterlijk!
Branden in de de regio bij de Dode Zee?!? Die menselijke wijsheid komt niet uit de schrift.....

Van jouw website:
De scheiding tussen schapen en bokken betreft een gericht in een aardse setting. Hemel en hel hebben daar niets mee te maken. De 'schapen' beërven de toekomende eeuw (= het eeuw-ige leven) op aarde en met de 'bokken' wordt afgerekend in het dal van Josafat. Eveneens op aarde. Het oordeel is ook niet gericht op een 'eindeloze eeuwigheid', want zoiets kent de Schrift niet. Het oordeel over 'de schapen en de bokken' gaat vooraf aan de komende 'eeuw' d.w.z. het tijdperk van de duizend jaren waarin de satan gebonden zal zijn (Openbaring 20:1-6). Het definitieve lot van de individuele mens is daarbij niet aan de orde.

Het gaat om het laatste oordeel, dit zal inderdaad op de aarde plaatsvinden. Maar de besluiten gaan dan wel over Hemel (Koninkrijk) en hel (eeuwig vuur). Wanneer het over het eeuwige vuur gaat, dan is dit niet 1000 jaar. Daar mag je de dikke van dale op naslaan.
eeu·wig (bn.)
1 begin noch einde hebbend => eeuwigdurend, perpetueel
2 tot vervelens toe voortdurend => eindeloos

Het eeuwige vuur in Matth 25 is dus ook niet te synchroniseren met Openbaringen 20 (waar de duizend jaar symbolisch is).
Wanneer het dus over eeuwig vuur gaat dan mogen we daar wel degelijk de hel onder verstaan.

En waarom komen mensen dan in de hel?
2 Thess. 2:11,12 En daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven;
Opdat zij allen veroordeeld worden, die de waarheid niet geloofd hebben,
maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid.

Die God die zoveel liefde voor Zijn Volk heeft behaagd zich er ook in dat de afvallige en ongelovige mens zijn rechtvaardig oordeel krijgt. En dat oordeel is voor eeuwig!
Ik denk dat met Israel nog steeds het Joodse volk bedoeld wordt. Kan je je mening onderbouwen?

Israel is de naam die aan Jakob is gegeven, met de belofte dat het een groot en sterk volk zou worden. Met de kruisiging van Christus en de verspreiding van het evangelie door de apostelen vallen de heidenen die gaan geloven ook onder die belofte. De wedergeborene valt onder het Volk van God, en dat Volk is hetzelfde als het Volk van Jakob (Israel)...
Meer hierover: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=15878

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 10 okt 2006 14:14

Japio schreef:Het is hier toch zeer duidelijk dat de Heere de volken scheidt....

Precies. Volkeren (ethnos), dat is wat er in de grondtekst staat. En niet mensen (antropos). Het gaat er in dit oordeel (niet het laatste overigens) om wat de andere volkeren het volk Israel (niet alle gelovigen overigens, maar het ethnische volk Israel) hebben aangedaan. Zie verder de topic over de vervangingstheologie.
Dat is nu lezen met een bepaalde vooringenomenheid. Je denkt dat het hier om het laatste oordeel van ieder persoonlijk gaat (ws altijd zo geleerd), terwijl er staat dat de volkeren geoordeeld zullen worden.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 okt 2006 14:27

juist dalethvav! Gelukkig is die vervangingstheologie wel op z'n retour, want het maakt wel dat je gekke dingen gaat lezen in de bijbel.

japio: over dat woord eeuwig: er staat aionios, dat een bijvoeglijk naamwoord afgeleid van het zelfstandig naamwoord aion, wat een tijdvak met een begin en een eind is.
Met die plek bij de dode zee wordt denk ik Gehenna bedoeld, want dat is vaak met hel vertaald in sommige bijbelvertalingen. Leuk detail: de NBV gebruikt geen enkele keer het woord hel ;)
Verder: als je in Jesaja (nee dat is niet in het Grieks) bijvoorbeeld leest, zie je ook dat God Jeruzalem voor eeuwig verwoest, maar een paar hoofdstukken later staat er weer dat God Jeruzalem weer zal opbouwen.
Dat is toch wel een beetje gek, nietwaar?

Trouwens: ik vind het niet rechtvaardig om een eindig nietig mensje een oneindige straf te geven. Het gaat natuurlijk niet om mijn mening, maar zoals marcel al eerder zei: dan heb ik meer liefde dan God, want ik zou het echt niet in m'n hoofd halen om welk mens dan ook eeuwig te martelen. God doet alles met een doel, Hij doet alles uit liefde, want Hij is liefde. De rechtvaardigheid van God houdt in dat Hij alles recht zal maken!
Wat vind je trouwens van 1 Timotheus 4:10?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 10 okt 2006 15:05

ik ga er niet mee mee dat aion geen eind heeft. Of een aion geen eind heeft is onbepaald. Het onderscheid tussen eindig en oneindig is niet te geven met dit woord.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 okt 2006 15:10

parsifal schreef:ik ga er niet mee mee dat aion geen eind heeft. Of een aion geen eind heeft is onbepaald. Het onderscheid tussen eindig en oneindig is niet te geven met dit woord.

ok dat mag, het is niet het sterkste argument ;)

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 10 okt 2006 15:20

Lalage schreef:Wat vind je trouwens van 1 Timotheus 4:10?

De tekst:
omdat wij gehoopt hebben op den levenden God die een Behouder is aller mensen allermeest der gelovigen.

Het gaat hier om de troost dat God een Levende God is. Hij regeert alles! Hij geeft voedsel, drinken, kracht, de aarde enz...God is dus een Behouder....Hij behoudt en onderhoudt Zijn schepping, en daar vallen wij ook onder (alle mensen). Hij behoudt alle mensen echter niet voor eeuwig! (dat staat er ook niet) Dat doet Hij alleen bij de gelovigen. Het woordje allermeest geeft aan dat God extra zorg heeft voor de gelovigen, hij onderwijst hen, in de kerk, maar ook thuis...Hij geeft hen de Heilige Geest zodat zij Zijn Woord kunnen begrijpen...Dit wil niet zeggen dat gelovigen hier op aarde meer menselijke voorspoed hebben dan anderen.

Jij zegt dat je meer liefde dan God hebt wanneer deze mensen rechtvaardig oordeelt...
Dan vraag ik me af wat jij doet als iemand 1000 euro van je leent en deze niet terug geeft. Dan wil je toch dat degene zijn excuus maakt en het geld alsnog terug geeft, en wanneer dit niet kan verdiend diegene een straf....

Zo is het met ons ook, wij hebben tegen God gezondigd en hebben daarmee schuld bij Hem...Hij wil dat die betaald wordt...maar wij kunnen niet betalen (daar hebben wij geen vermogen voor)....en een rechtvaardige straf, is de hel.
Je zou kunnen zeggen, dat is toch geen liefde, dat is toch niet eerlijk....Die straf is WEL eerlijk....moet je nagaan hoe erg wij het gemaakt hebben, dat God ons wil laten martelen (om het in jouw woorden te zeggen) in de hel! Je moet het niet menselijk bekijken, maar van God af....Die vind het rechtvaardig om ons naar de hel te sturen...

En nu is er het wonder....wanneer je geloofd in Christus neemt Hij die straf van God de Vader op zich....Het enige wat Hij eist is GELOOF! Joh. 3:16....En DAT is de liefde van God....Maar Hij eist wel geloof!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 okt 2006 15:40

Geloof is toch een gave van God? Daar kan je zelf toch niets aan doen?

Jezus zegt dat je je vijanden lief moet hebben. Waarom zou God zelf dan niet het goede voorbeeld geven?

Wat is het nut van iemand voor eeuwig martelen? Dat leidt toch nergens toe? Zou een aardse vader zijn kind jarenlang martelen omdat het een keer stout is geweest? Natuurlijk niet!

God is zo genadig voor ons. Denk je nou echt dat dat na 80 jaar ineens is afgelopen? Dat hij dan zegt, nee sorry nu is het te laat? Dat zou toch een rare omslag zijn. Op aarde mag je steeds opnieuw beginnen, hoeveel je ook gezondigd hebt. En dan ineens met je dood is het afgelopen.

Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in. Als God zo was, zou ik spontaan van mijn geloof afvallen. Bovendien zou ik helemaal gek worden bij het idee dat mensen waar ik veel van houd voor eeuwig verloren gaan, wat ik er ook aan probeer te doen. Ik kan daar niet mee leven. En ik begrijp totaal niet hoe jullie dat wel kunnen.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 10 okt 2006 16:24

Lalage schreef:Jezus zegt dat je je vijanden lief moet hebben. Waarom zou God zelf dan niet het goede voorbeeld geven?

echt geweldig mooi gezegt lalage!!! goeiedag die moet ik echt onthouden!

groeten marcel
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 okt 2006 16:33

Dat is iets wat ik ook nooit zo heb kunnen rijmen idd. Dat je je vijanden lief moet hebben, maar dat God ze ondertussen verdelgt.

Terug naar “Archief”