In de volgende teksten wordt gesproken over vele/gemeente/Gods kinderen enz. Dus niet over Allen.
Jesaja
53:11 Om den arbeid Zijner ziel zal Hij het zien, en verzadigd worden; door Zijn kennis zal Mijn Knecht, de Rechtvaardige, velen rechtvaardig maken, want Hij zal hun ongerechtigheden dragen.
53:12 Daarom zal Ik Hem een deel geven van velen, en Hij zal de machtigen als een roof delen, omdat Hij Zijn ziel uitgestort heeft in den dood, en met de overtreders is geteld geweest, en Hij veler zonden gedragen heeft, en voor de overtreders gebeden heeft.
Matth.
20:28 Gelijk de Zoon des mensen niet is gekomen om gediend te worden, maar om te dienen, en Zijn ziel te geven tot een rantsoen voor velen.
26:28 Want dat is Mijn bloed, het bloed des Nieuwen Testaments, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden.
Rom.
5:15 Doch niet, gelijk de misdaad, alzo is ook de genadegift, want indien, door de misdaad van een, velen gestorven zijn, zo is veel meer de genade Gods, en de gave door de genade, die daar is van een mens Jezus Christus, overvloedig geweest over velen.
5:19 Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien enen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Enen velen tot rechtvaardigen gesteld worden
Hand.
20:28 Zo hebt dan acht op uzelven, en op de gehele kudde, over dewelke u de Heilige Geest tot opzieners gesteld heeft, om de Gemeente Gods te weiden, welke Hij verkregen heeft door Zijn eigen bloed.
Efeze
5:25Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk ook Christus de Gemeente liefgehad heeft, en Zichzelven voor haar heeft overgegeven;
Hebr.
2:10Want het betaamde Hem, om Welken alle dingen zijn, en door Welken alle dingen zijn, dat Hij, vele kinderen tot de heerlijkheid leidende, den oversten Leidsman hunner zaligheid door lijden zou heiligen.
2:17Waarom Hij in alles den broederen moest gelijk worden, opdat Hij een barmhartig en een getrouw Hogepriester zou zijn, in de dingen, die bij God te doen waren, om de zonden des volks te verzoenen.
13:12 Daarom heeft ook Jezus, opdat Hij door Zijn eigen bloed het volk zou heiligen, buiten de poort geleden.
13:20 De God nu des vredes, Die den grote Herder der schapen, door het bloed des eeuwigen testaments, uit de doden heeft wedergebracht, namelijk onze Heere Jezus Christus.
2:11Want en Hij, Die heiligt, en zij, die geheiligd worden, zijn allen uit een; om welke oorzaak Hij Zich niet schaamt hen broeders te noemen.
2:13 En wederom: Ik zal Mijn betrouwen op Hem stellen. En wederom: Zie daar, Ik en de kinderen, die Mij God gegeven heeft.
2:15 En verlossen zou al degenen, die met vreze des doods, door al hun leven, der dienstbaarheid onderworpen waren.
Joh.6
37 Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
39 En dit is de wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft, dat al wat Hij Mij gegeven heeft, Ik daaruit niet verlieze, maar hetzelve opwekke ten uitersten dage.
Ik kan zo nog wel even doorgaan maar het punt is duidelijk denk ik
In al deze voorbeelden blijkt uit het vers, alsmeer nog uit de context, dat het hier gaat over de gelovigen. Het zijn niet alle mensen die zalig worden, maar alleen die in Christus geborgen zijn. Er zullen velen zalig worden, niet allen.
In de tekst van Romeinen 5 en 1 Kor. 15:22 gaat het om de verbondshoofden (Adam en Christus) die tegenover elkaar worden gezet.
Wanneer er staat dat ALLE mensen in Adam verdoemd zijn en ALLE zullen sterven, dan gaat het over de ongelovige. En als het gaat over ALLE zullen worden vrijgsproken en ALLEN zullen zalig worden gaat het over ALLEN die in Christus zijn.
Het woord ALLE(N) vertegenwoordigd hier dus 2 volken van 2 verbondshoofden.
1. ALLE mensen die met Adam zullen worden veroordeeld als zondaars (en dus in de hel komen)
2. ALLE mensen die in Christus geborgen zijn, en daarmee rechtvaardig voor God mogen verschijnen (en dus in de Hemel komen).
Deze teksten leren daarmee dus dat niet iedereen zalig zal worden (zoals het er lijkt te staan) maar alleen ALLE die in Christus geloven.
Dus God heeft zo vreselijk veel liefde dat Hij ervoor koos maar een gedeelte te redden terwijl het net zo makkelijk iedereen had kunnen zijn?
In dag geval moet God ervoor gekozen hebben liefdesverdriet te willen ervaren ofzo..
Klinkt inderdaad heel onrechtvaardig......Ware het niet dat wij het recht op Gods liefde verspeeld hebben in het paradijs. De enige reden dat God nog een volk zalig maakt is om aan Zijn eer en heerlijkheid te komen.
Ik hoor je al zeggen: waarom maakt Hij dan als Hij zo almachtig is niet iedereen zalig?
Omdat God zich ook verheerlijkt in de verdoemenis van de goddeloze.
2 Thess. 2:11,12 En daarom zal God hun zenden een kracht der dwaling, dat zij de leugen zouden geloven;
Opdat zij allen veroordeeld worden, die de waarheid niet geloofd hebben,
maar een welbehagen hebben gehad in de ongerechtigheid.
Die God die zoveel liefde voor Zijn Volk heeft behaagd zich er ook in dat de afvallige en ongelovige mens zijn rechtvaardig oordeel krijgt.
Een Farao die zich tot de dood toe verhard, een Saul die zijn eigen eer zocht, een Judas die Christus heeft verraden, een mens die niet gelooft....daar heeft Christus niet voor bedaalt met zijn dierbaar bloed. Dat zou pas liefdesverdriet zijn.....