Vaginisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 29 sep 2006 20:58

Hippieblijhoofd schreef:ik ben benieuwd of er wel eens onderzoek is gedaan naar de relatie strenggelovig opgevoed (met taboes op seksualiteit enzo) - vaginisme..

Hm, er zijn zoooooveel onderzoeken, vast wel :) Maar ik denk niet zozeer alleen over vaginisme, wel over seksualiteit en gereformeerde levensovertuiging.

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 30 sep 2006 08:00

Lorijntje schreef:
Hippieblijhoofd schreef:ik ben benieuwd of er wel eens onderzoek is gedaan naar de relatie strenggelovig opgevoed (met taboes op seksualiteit enzo) - vaginisme..

Hm, er zijn zoooooveel onderzoeken, vast wel :) Maar ik denk niet zozeer alleen over vaginisme, wel over seksualiteit en gereformeerde levensovertuiging.

Dus eigenlijk baseer je het nergens op maar denk je het gewoon?

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 30 sep 2006 19:12

marma schreef:
Lorijntje schreef:

;) dankje, dit was indirect ook mijn vraag..:)

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 30 sep 2006 20:07

Hippieblijhoofd schreef:
marma schreef:
Lorijntje schreef:

;) dankje, dit was indirect ook mijn vraag..:)

Maar nu nog een antwoord :wink:

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 03 okt 2006 11:59

De link tussen geloof en vaginisme baseer ik niet direct op een onderzoek dat specifiek over geloof/vaginisme gaat inderdaad. Dat wil niet zeggen dat ik het alleen DENK en dat het nergens op gebaseerd is..Maar als het dan in waarde heeft afgedaan, het zij zo :) Je mag gerust een andere mening hebben en bijv denken dat er geen link is tussen geloof en vaginisme hoor..Het lijkt mij alleen overduidelijk.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 okt 2006 12:16

Er is niet perse een link tussen geloof en vaginisme lijkt me. Eerder met negatieve seksuele ervaringen of een verwrongen beeld van seks. Dat laatste kan door sommige geloofsrichtingen idd wel gestimuleerd worden, maar dat wil niet zeggen dat het door het geloof in het algemeen komt.

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 03 okt 2006 15:53

Aragorn schreef:Er is niet perse een link tussen geloof en vaginisme lijkt me. Eerder met negatieve seksuele ervaringen of een verwrongen beeld van seks. Dat laatste kan door sommige geloofsrichtingen idd wel gestimuleerd worden, maar dat wil niet zeggen dat het door het geloof in het algemeen komt.

Het heeft misschien meer met levensstijl dan met het geloof zelf te maken.

marma
Mineur
Mineur

Berichtdoor marma » 03 okt 2006 16:22

Als het dan wat met het geloof te maken zou hebben, waarom dan met de levensstijl?? Het komt misschien tegenover de buitenwereld zo over dat refo's 'bekrompen' zijn (door het uiterlijk...) in dat soort dingen maar 'k denk dat dat in de werkelijkheid hard meevalt... 8)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 03 okt 2006 17:14

Aragorn schreef:Er is niet perse een link tussen geloof en vaginisme lijkt me. Eerder met negatieve seksuele ervaringen of een verwrongen beeld van seks. Dat laatste kan door sommige geloofsrichtingen idd wel gestimuleerd worden, maar dat wil niet zeggen dat het door het geloof in het algemeen komt.

De link tussen geloof en vaginisme leg ik helemaal niet eigenlijk..tot nog toe zijn het de 'refo's' met grote gezinnen, dus schijnbaar hebben ze er geen moeite mee :)

Wat Ara zegt; Negatieve ervaringen of verwrongen beeld van seks, lijkt me eerder het probleem. Plus dat het evengoed lichamelijk kan zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 okt 2006 22:51

Smurffie schreef:

De link tussen geloof en vaginisme leg ik helemaal niet eigenlijk..tot nog toe zijn het de 'refo's' met grote gezinnen, dus schijnbaar hebben ze er geen moeite mee :)

Of die forceren natuurlijk gewoon het eea, omwille van het gebod tot vermenigvuldigen. 8)

Riska

Berichtdoor Riska » 09 okt 2006 15:20

Smurffie schreef:De link tussen geloof en vaginisme leg ik helemaal niet eigenlijk..tot nog toe zijn het de 'refo's' met grote gezinnen, dus schijnbaar hebben ze er geen moeite mee

Iemand met vaginisme kan 'gewoon' kinderen krijgen...

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 09 okt 2006 15:28

Zie het artikel in FLAIR!!! gaat over vaginisme..

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 09 okt 2006 16:52

Lorijntje schreef:Goedzo allemaal :) In bepaalde kringen is er nog altijd een taboe op seksueel gerelateerde dingen. Door schaamte kan er vaginisme ontstaan en zijn mensen ook niet direct van plan om er wat aan te doen..de vagina is een plaats met een zondige lading aangezien seks inderdaad, binnen het huwelijk is, alleen voor kinderen enz. Ook het aanraken van het lichaam, het inbrengen van tampons oid kan met het onbewuste of bewuste idee ' zondig' te maken hebben. Het geremd voelen in het verkennen van het eigen lichaam zorgt zo voor vaginisme.

Hm, ik ben behoorlijk streng opgevoed en idd rust er een enorm taboe op seks, maar ik ben nog nooit iemand in mijn directe omgeving tegengekomen die dáárdoor vaginisme heeft. Ik heb het ook, in lichte mate (en verder kan ik er weinig over zeggen want ik ben niet getrouwd, heb geen relatie), maar toch echt niet omdat ik het idee heb dat het een zonde is oid. Integendeel zelfs. Het enige taboe voor mij was om over seks te praten, tot een jaar geleden, maar gelukkig is dat geen probleem meer. Het hoort ook geen probleem te zijn.

Gisterenavond ging de preek toevallig over het zevende gebod. ''En er zijn gruwelijke daden, maar die zullen wij u niet noemen''. En zo ging het nog even door. In het dankgebed bad de ouderling nog, of het stel wat a.s. dinsdag trouwt, misschien nog iets aan de preek zou mogen hebben..Als iemand er iets van begrepen heeft, trakteer ik :roll:

Dat terzijde :wink:

Het moge duidelijk zijn dat ik écht geen link leg tussen geloof en vaginisme.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 09 okt 2006 17:33

Ha, bij ons ging het gisteravond ook over het 7de gebod. Toch jammer dat ze alleen waarschuwen en het over 'gruwel en zonden' hebben. Ik zou het waarderen dat ze ook de mooie kant van sexualiteit noemen. Dan zou ik ook serieuzer geluisterd hebben. Ze hadden het ook over dat het 6de gebod (de doodslag) ook uit woede/niet voorbedachte rade kan het gebeuren en het 7de gebod bewust is. Daardoor kreeg ik het gevoel dat het 7de gebod erger is, en dat van sex niets anders komt dan zonde. :? jammer hoor..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 okt 2006 23:14

Hm, dat klinkt wel erg krom. Ik zou eerder denken dat seksuele zonden uit onbeheersbare driften voortkomen dan moorden..

Het eerste kan vaak zelfs uit liefde voortkomen, terwijl het laatste daar niets mee te maken heeft. Seks is tof, en dat mag best wat vaker gezegd worden. :)

Wbt de relatie tussen vaginisme en geloof denk ik dat die wel kan bestaan, maar niet dat het daardoor vaker voorkomt dan bijvoorbeeld door andere psychische oorzaken. Alhoewel, als je heel bang bent om vóór je huwelijk te ver te gaan en zwanger te raken kan ik me voorstellen dat dat als je eenmaal getrouwd bent ook niet zomaar voorbij is..

Terug naar “Archief”