Allereerst wil ik zeggen dat ik niet tegen tradities wil trappen, niets onderuit wil halen. Ik loop de laatste tijd alleen zovaak tegen dingen aan die ik bespreekbaar wil maken maar er gereageerd wordt alsof ik aanval doet, geschrokken en afwijzend. Waarom? Ik wil niet provoceren. Ik vraag me alleen steeds meer af waarom er tradities heilig zijn verklaard die nergens in de bijbel terug te vinden zijn, en waarom er aan zaken die wel in de bijbel terug te vinden zijn geen aandacht wordt besteed. Tradities vind ik niet altijd verkeerd, begrijp me goed.
Neem bijvoorbeeld staande bidden. Alleen de mannen mogen dat (bij ons, Gereformeerde Gemeente) in de kerk. Waarom? Weinig mannen doen dit nog. Waarom? In de bijbel lees je nergens dat iemand zittend bid, maar wel: staand of geknield of gebukt of languit op de grond. Ongeacht man of vrouw.
Waarom zingen we op hele noten: juicht o volken juicht (!), hand klap(!) en betuigt: Onze God u vreugd (!) wees te saam verheugt(!) Voor de gein zou je eens moeten doen wat je zingt….is heel bijbels. Of: Hef uw handen naar omhoog (..) en knielt eerbiedig voor Hem neer ….. terwijl ik achter de bank aan een snoeppapiertje blijf frunniken.
Soms denk ik: hebben de Evangelische gemeentes het niet wat beter begrepen? Ik weet het wel, vreugde hoort in het hart aanwezig te zijn, anders is het leeg. Maar wat in het hart is, mag toch best naar buiten komen? Ik zie ook wel het gevaar, als jongeren volledig uit hun dak gaan en dansen op Gospelmuziek. Dat ik me afvraag of het nog wel met God en zijn eer te maken heeft.
Maar aan de andere kant: zijn wij niet te krampachtig, te star en te passief? Ik heb een vriendin uit een evangelische gemeente: zo heb ik mijn vraagtekens als ik mee ben geweest naar haar kerk (en ik koester de mooie dingen uit haar kerk) Maar zo kwam zij een keer oprecht diep geschokt uit ‘mijn’ kerk. Ze vond de manier waarop wij lofpsalmen zongen (op hele noten en nogal gedragen) pure belediging! Zo kwam het op haar over.
Soms zou ik zo graag staand willen bidden of zingen in de kerk. Maar dat kan ik gewoon niet maken. Ik weet het, we moeten niet vervallen in ‘lalalala I love Jesus lalalala’ Maar geloven in God kent toch ook veel vreugde die je mag uiten? Moeten we dat allemaal maar bewaren in ons hart, uit angst dat een ander jouw vreugde veroordeeld als ‘ingebeeld’
Soms zou ik zo graag mijn handen omhoog steken tijdens een zang/phraise avond. Maar de touwen van onze traditie houden me stevig vast. Ik herinner me nog zo goed dat ik met vrienden aan het einde van een pier stond en we daar, midden in de lente, uitbundig ‘Ere zij God’ zongen. Het galmde over de zee en over de mensen op het strand. En het kwam recht uit ons hart.
KOrtom: ik vraag me af of het ter discussie stellen van bepaalde tradities echt zo bedreigend en gevaarlijk is. Sterker nog, staan sommige tradities het loven en eer brengen aan de Heere niet verschrikkelijk in de weg?