Christenen en voetbal/sport

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 04 okt 2006 11:39

ik ken de voetbalclub nog niet waar ik me als Christen thuis kan gaan voelen.

ik zou de zondagse kerkdiensten namelijk belangrijker vinden dan een wedstrijd op zondag. Ik zou niet van zuipen houden. Ik zou niet meewillen in de gekte rondom grote elftallen. Wta voor interesses zouden we wel delen (naast het voetbalspel dan).

Ik vind sport echt wel goed en belangrijk en gezond. Maar ik kan me voorstellen daty er vraagtekens gezet worden bij lidmaatschap van een niet christelijke voetbalclub.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 04 okt 2006 11:43

Ik geloof dat er niets mis mee is als je je zoontje op een voetbalclub doet en hij traint door de weeks 1 of 2 keer en op zaterdagmorgen een wedstrijd. Lachen toch?

Het verschil zit hem denk ik in de hele toestand eromheen!

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 04 okt 2006 12:18

rosalie83 schreef:Ik geloof dat er niets mis mee is als je je zoontje op een voetbalclub doet en hij traint door de weeks 1 of 2 keer en op zaterdagmorgen een wedstrijd. Lachen toch?

daar had ik het juist ook over. Niet lachen toch, eerder huilen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 04 okt 2006 12:22

tweetietwee schreef:
rosalie83 schreef:Ik geloof dat er niets mis mee is als je je zoontje op een voetbalclub doet en hij traint door de weeks 1 of 2 keer en op zaterdagmorgen een wedstrijd. Lachen toch?

daar had ik het juist ook over. Niet lachen toch, eerder huilen.

Huh? Volgens mij hebben we het over wat anders allebei...

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 okt 2006 12:31

tweetietwee schreef:ik zou de zondagse kerkdiensten namelijk belangrijker vinden dan een wedstrijd op zondag.

Dan speel je toch alleen op zaterdag of op een avond door de week?

Ik zou niet van zuipen houden.

Dan doen je dat toch niet? het is niet verplicht.

Ik zou niet meewillen in de gekte rondom grote elftallen.

Dan doen je dat toch niet? het is niet verplicht.

Wat voor interesses zouden we wel delen (naast het voetbalspel dan).

Waarschijnlijk meer dan je zou denken.

Ik vind sport echt wel goed en belangrijk en gezond. Maar ik kan me voorstellen daty er vraagtekens gezet worden bij lidmaatschap van een niet christelijke voetbalclub.

Ja, wel als je er dat soort ideeën op nahoudt. Maar dat is een beetje hetzelfde als denken dat er alleen maar anabolen slikkende bodybuilders naar de sportschool gaan (en natuurlijk weigeren een keer te gaan kijken, want het zou eens blijken dat dat best wel meevalt)

barry rab
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor barry rab » 04 okt 2006 19:05

ach dit zal wel vaak een discussie zijn.
Kijk ik heb zelf veel gevoetbald, maar als je op een hoger nivo komt dat komt er veel om heen en hier is natuurlijk alles niet echt christenlijk.

Veel geschreeuw langs de lijn (soms gevloek), dat is natuurlijk niet goed.
Ik zou trouwens zelf niet op zondag gaan voetballen. maar jah dat is voor iedereen anders.

Maar met een leuk potje voetbal is gewoon leuk

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 04 okt 2006 19:52

mijn broer traint 1 of 2 keer in de week en op zaterdag spelen ze een wedstrijd gewoon voor de lol en ontspanning het is gewoon vriendschappelijk en niet op zondag voor geld of zo. ze vinden opzich voetballen niet zo erg maar de wedstrijden vinden ze niet kunnen. maar belijdenis is geen bekering maar mijn broer kiest ervoor om bij onze kerk te blijven. mijn ouders hebben ervoor gekozen toen hij gedoopt is nu kiest hij er zelf voor! er gaat een man aan het HA die zuipt en rookt als een ketter en die houden ze niet tegen en zo kan ik nog wel even door gaan.
maar wij thuis zitten allemaal op een sport gewoon omdat het gezond is en goed voor de ontspanning meer niet!!

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 04 okt 2006 23:41

De aloude discussie.

Als voetbalfan vind ik uiteraard dat het moet kunnen, al sloeg ik jaren geleden een aanbod van een zondagclub af. Voetbal op zondag gaat me gewoon te ver, al moet ik wel zeggen dat ik op zondagmiddag wel luister naar Langs de Lijn.

Voetbal is voor mij een hobby, ik train 1x in de week, ik voetbal minstens 1 wedstrijd in de week, en ik ben fanatiek genoeg. Daarbuiten kijk ik graag een wedstrijd in een stadion, al doe ik dat niet veel. Maar ik ga er niet totaal in op.

Toch kan ik de afkeuring wel voorstellen. In de Eredivisie (hoogste niveau van voetbal in ons land) is er best wel sprake van onderlinge haat en wordt door vele voetballers gezegd dat de voetbalwereld een egoistische wereld is. Ook zijn er veel mensen die het voetbal tot een afgod maken. Wat niet wil zeggen dat je er niet naar mag kijken, want mij interesseert het spelletje. Of ik nou voor Feyenoord ben of voor Ajax maakt dat niet uit (alhoewel... :D ). Is de wedstrijd over, dan kan ik best blij zijn met een overwinning, en kan ik balen bij een nederlaag, maar dat is de sportman in mij. Het neemt geen ernstige vormen aan, en zolang dat zo blijft kan ik het verantwoorden.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 05 okt 2006 06:42

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Toch kan ik de afkeuring wel voorstellen. In de Eredivisie (hoogste niveau van voetbal in ons land) is er best wel sprake van onderlinge haat en wordt door vele voetballers gezegd dat de voetbalwereld een egoistische wereld is. Ook zijn er veel mensen die het voetbal tot een afgod maken.

En schakel je voetbal uit, dan vinden mensen wel iets anders om elkaar voor te haten of om tot afgod te maken. En dan schakel je dat uit, en vinden ze weer iets anders, etc, etc. Misschien ligt dat haten en verafgoderij niet aan het voetbal maar aan de mensen die er niet met hun hoofd bijblijven. Zoals ik al zei luister ik naar podcasts van iemand die wedstrijden ziet als spirituele oefening.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 okt 2006 23:22

Tsja, egoïsme en haat komt bijna overal voor waar sprake is van competitie op hoog niveau. Of dat nu voetbal, de modewereld of Hollywood is.

Ontopic krijg ik sterk de indruk dat de ouderlingen waar het hier om gaat weer een typisch voorbeeld zijn van christenen die de kern uit het oog verloren zijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 okt 2006 08:17

Inderdaad, het heeft niets met de kern te maken. Sport is gewoon niet zo ingeburgerd in de reformatorische traditie he. En waarom hoor ik als argument dat de sfeer er niet altijd goed is, er nog wel eens gevloekt wordt? Leuke argumenten, maar er zijn heel veel plaatsen waar dat het geval is waar je wel gewoon mag komen... maar bij voetbal opeens niet. Vreemd hoor. En kan dit niet juist ook een reden zijn om er WEL te zijn? Wie moet die mensen aan het nadenken zetten over wat ze doen, wie moet ze vertellen dat die God van wie ze de naam misbruiken echt bestaat en mensen wil redden als alle christenen wegblijven? Misschien de makkelijkste weg maar zeker niet de beste.

Jezus at met hoeren en tollenaars, mag ik dan misschien moet zuipers en vloekers voetballen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 09 okt 2006 19:42

Hmm, ik weet niet wat jouw invulling van de avond is bij Vitesse ofzo, maar ik geloof niet dat het een groot succes is als je ze daar vertelt dat Jezus echt van ze houdt. (hoe waar het ook is ;))

Magoed, ff echt ontopic. Er zijn, zoals eerder gezegd, wel meer plaatsen waar we ons als christenen begeven waar de sfeer niet ok is. Maar we gaan er op die manier al van uit dat de sfeer niet prima is, wat ook hartstikke goed kan. Per situatie bekijken dus.
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2006 08:06

ik had het over zelf voetballen... niet naar voetbal kijken :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Mad Mar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mad Mar » 12 okt 2006 07:48

Voor degenen die iets over een christelijk voetbalteam willen weten:

http://www.edrezz.nl/VVdevogelszaterdag/index.htm

een ploeg die vorig jaar begonnen is op een bescheiden niveau en rond hun wedstrijden bezig is met evangelisatie

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 okt 2006 07:59

En daarnaast heb je ook nog Sport Witnesses, een organisatie die zich richt op sporters en hoe christen kunnen zijn in een niet-christelijke sportclub

Terug naar “Archief”