Berichtdoor Jort » 04 okt 2006 10:51
In ND staat vraaggesprek, iets genuanceerder.
Botha predikt heling homoseksualiteit
door onze redacteur Reina Wiskerke
WAARDENBURG - Homoseksualiteit is zonde en je kunt ervan verlost worden, zegt de Zuid-Afrikaan dr. P.H. Botha met veel stelligheid. Toch komt hij in wegrestaurant De Waalbrug niet over als het type houwdegen. Geduldig legt hij zijn standpunt uit in het etablissement langs de A2.
Twee weken lang gaat dr. Peet Botha op tournee met een duidelijke boodschap. De Zuid-Afrikaan spreekt in Nederland over homoseksualiteit. Homoseksualiteit is geen aangeboren eigenschap maar een keuze, zegt hij. Verlossing van homoseksualiteit is mogelijk. Enige nuance is deze Nederduits-gereformeerde predikant toch niet vreemd, als hem ernaar gevraagd wordt.
Achter de lezingenreeks van Botha staat Christenen voor de Waarheid, een zusterorganisatie van Christians for Truth in Zuid-Afrika. Hij spreekt intussen ook voor studenten van de Christelijke Hogeschool Ede (5 oktober) en van de Gereformeerde Hogeschool Zwolle (11 oktober).
Christenen voor de Waarheid strijdt zowel in Zuid-Afrika als in Nederland bijvoorbeeld tegen euthanasie, piercing of seks voor het huwelijk ('Ware liefde wacht'). Uitgangspunt van de organisatie is de Bijbel als Woord van God. Dr. Peet Botha onderschrijft dat: ,,De Bijbel is het Woord van God, en niet het woord óver God. Het gezag van Gods Woord is voor mij niet onderhandelbaar.''
Verklaring
Afgelopen acht jaar heeft Botha studie gedaan naar Bijbel en homoseksualiteit, vertelt hij. Drie boeken zijn daaruit voortgekomen. Ontwikkelingen binnen zijn kerk, de Nederduits Gereformeerde Kerk, hebben hem hiertoe aangezet. In 1986 noemde deze kerk, die een liberale en een behoudende vleugel kent, homoseksualiteit nog zonde in een verklaring. Tien jaar later werd er besloten tot heroverweging en in 2004 werd de uitspraak van 1986 herroepen. De theoloog ging op zoek naar argumenten in het debat over deze ommekeer in denken.
Botha, zendeling en directielid van een pabo, wijdde een promotiestudie aan de apostel Paulus en homoseksualiteit. Hij ontkent dat Paulus' veroordeling van homoseksualiteit in Romeinen 1 niet van toepassing zou zijn op homoseksuele relaties in liefde en trouw. Hij ontkent ook dat Paulus van zulke relaties niet afwist. Zo wijst hij op de Romeinse keizer Nero ,,die zelfs twee keer met een jongeman 'gehuwd' is geweest''.
Homoseksualiteit was een bekend verschijnsel bij de volken rondom Israël, schetst Botha. Israël was uniek in de afwijzing ervan op grond van Gods geboden. De Joden achtten homoseksuele relaties, hoe die ook zijn vormgegeven, ontoelaatbaar en dat was zo vanzelfsprekend dat de apostel Paulus er niet over hoefde uit te wijden.
Genade
Homoseksualiteit is volgens de Bijbel zonde, en dat geldt vandaag nog steeds, ook binnen een 'relatie in liefde en trouw', concludeert hij. ,,En als de Bijbel mij zegt mij dat homoseksualiteit zonde is, dan kan een mens verlossing ervan ervaren. In Spreuken 28:13 staat dat wie de zonde nalaat, genade kan ontvangen. Homoseksualiteit staat op dezelfde lijn als andere zonden, zoals woede, dronkenschap, ontucht, en die kun je volgens de Bijbel afleggen. De Bijbel zegt mij dus dat homoseksualiteit niet aangeboren is. De volgende vraag is dan, wat de wetenschap erover zegt. Er is immers geen verontschuldiging voor de mens, staat er in Romeinen 1:20: hij kan in de schepping zien wat Gods bedoeling is. De biologische wetenschap is duidelijk: de man kan niet de ontvanger zijn van het seksuele orgaan van een ander mens. Er is bovendien geen enkele studie die bevestigt dat homoseksualiteit enkel een biologische oorzaak heeft.''
Valt uw argumentatie in duigen, zodra een wetenschappelijke studie het tegendeel uitwijst?
,,Ik ben niet zo beperkt in mijn denken, dat ik een biologische oorzaak bij voorbaat uitsluit, alleen wijst de wetenschap daar niet op. Maar gesteld dat die oorzaak gevonden wordt, dan vloeit daaruit niet voort dat homoseksualiteit in praktijk gebracht moet worden. Dronkenschap wordt ook niet acceptabel als wetenschappers alcoholverslaving in verband brengen met erfelijke factoren.''
Is homoseksualiteit daarmee een keuze?
,,Ja, maar die keuze wordt wel beïnvloed door een bepaalde biologische aanleg. Je hebt robuuste jongens die graag voetballen. Je hebt ook zachte types met belangstelling voor kunst of mode. De omgeving heeft eveneens invloed op de ontwikkeling van een kind. Misschien heeft zijn vader hem afgewezen, misschien heeft zijn moeder hem als een dochter aangekleed, misschien is hij op school gepest en vernederd. Zo is er een combinatie van factoren die iemand vatbaar maakt voor een homoseksuele levensstijl. Maar een mens heeft altijd een keuze hierin, zoals de pedofiel en de heterofiel altijd een keuze hebben. Het gaat erom onder welk gezag iemand zijn keuze maakt, en voor een christen is dat het gezag van Gods Woord.''
Wat moet iemand met een homoseksuele gevoelens doen?
,,Een christen moet leren verstaan dat homoseksualiteit binnen Gods Woord niet kan en dat hij therapie moet krijgen. Het is van belang te zoeken naar de oorsprong van de homoseksuele oriëntatie, om er wat aan te kunnen doen. Ik zeg niet dat er dan meteen verlossing komt. Er kan een geweldige worsteling van jaren overheen gaan.''
Is genezing altijd mogelijk?
,,Ik spreek niet van genezing, want homoseksualiteit is geen ziekte. Wel zeg ik dat héling in Christus altijd mogelijk is.''
Is dat niet wreed voor christenen die hun homoseksuele gevoelens nooit kwijtraken en dat wel graag willen?
,,Er zijn mensen die hun homoseksuele gevoelens helemaal kwijtraken, er zijn er die ze nooit helemaal kwijtraken. Heling betekent ook: beheersing van eigen homoseksuele gevoelens, zoals dat geldt voor heteroseksuele mannen die altijd geneigd zijn naar andere vrouwen te kijken. Ik ken een vrouw die losgekomen is van lesbische gevoelens. Zij zei eens tegen mij: 'Mijn heling is dat ik niet meer naar plaatsen ga waar verkeerde gevoelens opgeroepen worden, dat ik niet meer de boeken lees die verkeerde verlangens bij me wakker maken.'.''
Wijst de praktijk niet uit dat therapie homoseksuele gevoelens doorgaans niet definitief uitbant?
,,We moeten onderscheid maken tussen gevoelens en herinneringen. In de gevallen die ik behandeld hebt, komen mensen vrij van homoseksuele gevoelens en verlangens. Maar van herinneringen komen mensen nooit vrij. Die zijn als het ware ingebrand in ons wezen.''
Biedt u in het pastoraat wel een realistisch perspectief?
,,Zeker wel. Wij zeggen: 'De hoop bestaat dat jij van alle homoseksuele gevoelens bevrijd kan worden, maar de realiteit is dat je gedachten er nooit helemaal vrij van raken, omdat je er herinneringen aan hebt'.
Zijn het echt alleen herinneringen die blijven? ,,In de meeste gevallen zijn het de herinneringen die blijven. In sommige gevallen blijven ook de gevoelens.''
Hoe moet de kerk volgens u omgaan met het verschijnsel homoseksualiteit?
,,De kerk moet aan zelfonderzoek doen. Ze is niet zonder blaam als het gaat om haar omgang met degenen die homoseksuele gevoelens hebben. Christus is gekomen voor de verlossing van iedereen: niet alleen homoseksuele mensen hebben verlossing nodig, heteroseksuele evenzeer. In het contact met een homoseksuele persoon moet met hem of haar over die homoseksuele gevoelens gesproken worden, om te werken aan verlossing van die gevoelens of hantering ervan. Zolang iemand verlangt naar verlossing - of de gevoelens nou blijven of niet -, kan hij of zij niet uit de gemeente verwijderd worden.''