Kan een christen roken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 02 okt 2006 23:40

Juist, ik doe er ook nog eentje voor dat ik naar bed ga 8)

Btw; Excuses :mrgreen:

Zou ik dan nu mijn aansteker mogen?

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 02 okt 2006 23:43

*Aanvaardt de excuses tussen neus en bebloede lippen door.

Volgende keer graag iets minder agressief bitte!
Shaggie draaien?
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 02 okt 2006 23:44

Nee, ik ga voor de filter, da's net iets christelijker..

Collateral

Berichtdoor Collateral » 02 okt 2006 23:45

Denkertje21 schreef:
Collateral schreef: Laat ik het nog een keer proberen uit te leggen: het dodental dat genoemd wordt op de door jou genoemde websites slaat op het aantal mensen dat is gestorven aan ziekten/aandoeningen die worden gerelateerd aan roken. Dat houdt in dat het ziekten/aandoeningen zijn die significant vaak het gevolg zijn van (veel) roken, zoals hart- en vaatziekten. Mensen die nooit gerookt hebben maar wel aan hartklachten gestorven zijn vallen dus ook onder die 24000 waar jij het over hebt. Dus loop je gewoon onwaarheden te verkondigen als je zegt dat die 24000 mensen sterven aan de gevolgen van roken.

Hier word ik dus echt vet pissig van.

'Zalig zijt gij, als u de mensen smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil.
Verblijdt en verheugt u; want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd de profeten, die voor u geweest zijn.'
(Matth. 5:11,12.) Je zou dus verblijd en verheugd moeten zijn...

Je zegt dat ik lieg. Maar je neemt de moeite niet om te lezen! laat IK dat dan voor je doen. Op de website van het ministerie staat DIT;

Roken is nog steeds de belangrijkste vermijdbare doodsoorzaak inNederland. Jaarlijks sterven er ruim 20.000 Nederlanders aan aandoeningen die aan roken zijn gerelateerd. Bovendien veroorzaakt roken hoge zorgkosten en aanzienlijke maatschappelijke kosten. Roken brengt niet alleen de gezondheid van de roker zelf schade toe, maar ook die van anderen in zijn omgeving.

Wil je nog meer of ga toch zelf proberen te lezen!!!

Afbeelding

Kun je de quote waarop je reageert nog een keer goed bekijken en dan per zin aangeven of je het met die zin eens bent en waarom wel/niet?

1) Het dodental dat genoemd wordt op de door jou genoemde websites slaat op het aantal mensen dat is gestorven aan ziekten/aandoeningen die worden gerelateerd aan roken.
2) Dat houdt in dat het ziekten/aandoeningen zijn die significant vaak het gevolg zijn van (veel) roken, zoals hart- en vaatziekten.
3) Mensen die nooit gerookt hebben maar wel aan hartklachten gestorven zijn vallen dus ook onder die 24000 waar jij het over hebt.
4) Dus loop je gewoon onwaarheden te verkondigen als je zegt dat die 24000 mensen sterven aan de gevolgen van roken.

1) Waar of niet waar?
2) Waar of niet waar?
3) Waar of niet waar?
4) Waar of niet waar?

Denkertje21 schreef:Ik snap waarschijnlijk veel meer dan jij, maar goed, ik wil je best helpen: [...]

Jawel, je bent heel intelligent en bedankt dat je me wilt helpen. Je zou om te beginnen eens mijn antwoorden helemaal kunnen lezen en daar dan ook op te antwoorden i.p.v. telkens jezelf te herhalen en dan te roepen dat ik niet goed lees. ;)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 03 okt 2006 06:46

Collateral schreef: 'Zalig zijt gij, als u de mensen smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil.
Verblijdt en verheugt u; want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd de profeten, die voor u geweest zijn.'
(Matth. 5:11,12.) Je zou dus verblijd en verheugd moeten zijn...

(...)

Jawel, je bent heel intelligent en bedankt dat je me wilt helpen. Je zou om te beginnen eens mijn antwoorden helemaal kunnen lezen en daar dan ook op te antwoorden i.p.v. telkens jezelf te herhalen en dan te roepen dat ik niet goed lees. ;)

Laat ik maar de wijste zijn. Je gedraagt je als een min mannetje dat bijbeltekten misbruikt om iets dat gewoon fout is goed te praten.
Weet je, geniet er van en blijf vooral doorgaan met de bijbel te misbruiken.

Wat mij betreft heb je de rest van het jaar overal gelijk in: Roken is uitstekend voor je gezondheid, er gaat echt niemand dood aan en als christen mag je best je lichaam slopen... Nee, en met deze zinnen heb ik nu écht niet gelogen!

Collateral

Berichtdoor Collateral » 03 okt 2006 08:13

Wees jij maar de wijste, Denkertje. Je maakt jezelf alleen wel een beetje belachelijk met je manier van reageren. Je legt mij dingen in de mond die ik niet gezegd heb en verwijt mij dat ik niet lees terwijl je het zelf vertikt om eerlijk in te gaan op mijn posts. Ik kan haast niet geloven dat dat komt omdat je het nog steeds niet goed gelezen hebt, want het staat er inmiddels zo duidelijk dat zelfs een gnoe het kan begrijpen. Maar dat je mijn antwoorden op zo'n kinderachtige manier ontwijkt snap ik ook niet, want dat maakt je volslagen ongeloofwaardig.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 03 okt 2006 08:42

Nou, nog één keer dan:

Je kent vast het verhaal van de pot en de ketel wel...
Je hebt het gewoon vertikt om op de site van het KWF kankerfonds te gaan kijken en op die van het Ministierie van Volksgezondheid. Daar staan alle cijfers op een rijtje. Heel gedetailleerd...

In plaats daarvan kom je met een bijbeltekst aan over 'Zalig zijt gij, als u de mensen smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil. Verblijdt en verheugt u; want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd de profeten, die voor u geweest zijn.'

Wie maakt zich nou belachelijk? :roll:

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 03 okt 2006 09:49

Collateral schreef:
Peter L schreef:Kom, gaan we hier nu beweren, dat roken niet dodelijk is, zoals op alle pakjes sigaretten staat vermeld? Er is echt geen serieuze wetenschapper die twijfelt aan de kwalijke gevolgen van roken.

Met 'roken' wordt in dit geval 'roken in het algemeen' bedoeld. En ja, het roken in het algemeen zorgt voor dodelijke ziekten en de meeste wetenschappers (serieus of niet) zullen het er inderdaad over eens zijn dat dat klopt en dat het onder de noemer 'kwalijke gevolgen' valt.

Ik beweer dus niet dat dat niet zo is. Misschien moet je gewoon beter lezen.

Jouw woordenspel over 'gevolgen van', of 'gerelateerd aan' is slechts een rookgordijn...

Het is geen woordenspel. Wie verkondigt dat er jaarlijks 24000 mensen sterven aan de gevolgen van roken vergeet dat er bij die 24000 (waar überhaupt geen overeenstemming over is) ook een hoop mensen zitten die nooit gerookt hebben, maar 'gewoon' zijn gestorven aan een ziekte die significant vaak het gevolg is van roken (en dus gerelateerd is aan roken).

Nou vooruit, er zullen een paar niet-rokers bij zitten. Laat ik eens overdrijven en er vanuitgaan, dat maar de helft van die 24000 sterven a.g.v. roken. Dan zijn het er nog altijd 12000. Is dat dan niet zo erg? Conclusie: je hebt niet echt een punt, je steggelt alleen over of het er een paar meer of minder zijn.

Trouwens, voor 90% van de mensen die aan longkanker, of longemfyseem sterven, is dat het gevolg van roken. Bij hartfalen is de verdeling anders, omdat er meer oorzaken zijn. In ieder geval kun je die 24000 niet negeren; het is zeker meer dan de helft van dat aantal dat zichzelf doodgerookt heeft.

Voor de rest zie ik er het nut niet van in, om over die cijfers te discussiëren. Je ontkent zelf ook niet, dat roken levensbedreigend is. De keus om te roken is dus welbewust het risico nemen op een vroegtijdige dood na een ellendige ziekte.

Daarnaast vind ik roken een vorm van asociaal gedrag, tenzij je het uitsluitend dood als er geen niet-rokers bij zijn. Roken zou daarom in alle openbare ruimten, inclusief horeca, verboden moeten zijn. Waarom mag ik niet niet in een restaurant genieten van een heerlijk menu, zonder de stank van sigaretten op te moeten snuiven? Als ik de W.C. ruik (niet ongezond), of de ober laat een scheet in m'n gezicht (kan ik ook niet ziek van worden), mag ik klagen, maar als mijn buurman een sigaret opsteekt (wel ongezond, ook voor mij), mag ik niet klagen. Vreemd.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Collateral

Berichtdoor Collateral » 03 okt 2006 16:52

Denkertje21 schreef:Je hebt het gewoon vertikt om op de site van het KWF kankerfonds te gaan kijken en op die van het Ministierie van Volksgezondheid. Daar staan alle cijfers op een rijtje. Heel gedetailleerd...

Welja, gooi er nog maar een leugen tegenaan. Ik heb die websites meermalen bekeken. Het enige wat ik beweer is dat jij de dingen die op die website staan verdraait (en dus niet dat wat daar staat niet klopt, of dat het er überhaupt niet staat o.i.d.). Maar aangezien ik je dat al vier keer duidelijk heb proberen te maken zul je het nu wellicht weer niet snappen.

In plaats daarvan kom je met een bijbeltekst aan over 'Zalig zijt gij, als u de mensen smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil. Verblijdt en verheugt u; want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd de profeten, die voor u geweest zijn.'

Wie maakt zich nou belachelijk? :roll:

Jij. Er stond namelijk nog meer in die post:

1) Het dodental dat genoemd wordt op de door jou genoemde websites slaat op het aantal mensen dat is gestorven aan ziekten/aandoeningen die worden gerelateerd aan roken.
2) Dat houdt in dat het ziekten/aandoeningen zijn die significant vaak het gevolg zijn van (veel) roken, zoals hart- en vaatziekten.
3) Mensen die nooit gerookt hebben maar wel aan hartklachten gestorven zijn vallen dus ook onder die 24000 waar jij het over hebt.
4) Dus loop je gewoon onwaarheden te verkondigen als je zegt dat die 24000 mensen sterven aan de gevolgen van roken.

1) Waar of niet waar?
2) Waar of niet waar?
3) Waar of niet waar?
4) Waar of niet waar?

Hoe vaak moet ik dit nog posten voordat je erop in gaat? Dit is de vierde keer.

En over die bijbeltekst, die ironisch was bedoeld: is die onzin? En op de tekst die ik daarvoor postte heb je evenmin een zinnig antwoord gegeven.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 03 okt 2006 17:13

Peter L schreef:... je steggelt alleen over of het er een paar meer of minder zijn.

Inderdaad, ik steggel. Maar ik hou er nu eenmaal niet van als mensen op een scheeuwerige en opdringerige manier onwaarheden verkondigen, vandaar. :)

Je ontkent zelf ook niet, dat roken levensbedreigend is. De keus om te roken is dus welbewust het risico nemen op een vroegtijdige dood na een ellendige ziekte.

Klopt, hoewel het risico op zo'n ziekte pas significant wordt als je veel rookt. Maar mijn punt is dat de rokers dat inmiddels echt wel weten. Het staat in koeienletters op ieder pakje sigaretten en er geldt op meer fronten een ontmoedigingsbeleid in Nederland.

Daarnaast vind ik roken een vorm van asociaal gedrag, tenzij je het uitsluitend dood als er geen niet-rokers bij zijn. Roken zou daarom in alle openbare ruimten, inclusief horeca, verboden moeten zijn. Waarom mag ik niet niet in een restaurant genieten van een heerlijk menu, zonder de stank van sigaretten op te moeten snuiven?

Ik heb dat nog nooit hoeven doen. Vaak wordt er met een rokers- en een niet-rokersgedeelte gewerkt en meestal wordt de rook sowieso goed afgezogen. Verder vind ik dat een horecagelegenheid met een eigenaar (geen openbare ruimte maar privébezit, en dat geldt voor bijna alle gelegenheden) zelf mag weten of ze roken toestaat.

Overigens, met dank aan het ontmoedigingsbeleid t.o.v. roken heb je gewoon weinig kans meer om last te hebben van rook, naar mijn ervaring. De enige gelegenheden waar je eventueel wel last hebt die ik zomaar even kan bedenken zijn café's/kroegen en muziekhallen. Het lijkt me dan ook sterk dat jij daadwerkelijk af en toe last hebt van rokers.

Als ik de W.C. ruik (niet ongezond), of de ober laat een scheet in m'n gezicht (kan ik ook niet ziek van worden), mag ik klagen, maar als mijn buurman een sigaret opsteekt (wel ongezond, ook voor mij), mag ik niet klagen. Vreemd.

Als het echt ongezond is (dus als je daadwerkelijk rook dreigt binnen te krijgen) mag je best klagen hoor. Maar als je zo bang bent voor schadelijke stoffen zou ik dan ook maar niet meer in de stad komen, en al helemaal niet op de snelweg...

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 03 okt 2006 17:17

Zal ik dan gewoon ook één keer een bijbeltekst produceren? :lol:

Antwoord de zot naar zijn dwaasheid niet, opdat gij ook hem niet gelijk wordt.
Spreuken 26:4

En voor de rest: vandaag krijg je van mij in alles gelijk, als je daar gelukkig van wordt...

Collateral

Berichtdoor Collateral » 03 okt 2006 17:42

Denkertje21 schreef:Zal ik dan gewoon ook één keer een bijbeltekst produceren? :lol:

Antwoord de zot naar zijn dwaasheid niet, opdat gij ook hem niet gelijk wordt.
Spreuken 26:4

Antwoord den zot naar zijn dwaasheid, opdat hij in zijn ogen niet wijs zij. (Spreuken 26:5)

'Laat ik maar de wijste zijn.' 'Ik snap waarschijnlijk veel meer dan jij.' (Denkertje21)

;)

En voor de rest: vandaag krijg je van mij in alles gelijk, als je daar gelukkig van wordt...

Welaan. Ik vind het i.i.g. leuk dat je nu lijkt te begrijpen wat ik bedoel.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 03 okt 2006 19:33

Collateral schreef:

Welaan. Ik vind het i.i.g. leuk dat je nu lijkt te begrijpen wat ik bedoel.

Had dan meteen gezegd, dat je alleen maar gelijk wilde hebben... Zo aardig wil ik best zijn. Maar nu niet meer zeuren hoor!

Collateral

Berichtdoor Collateral » 03 okt 2006 20:03

Ik zal niet meer zeuren. Sorry voor mijn drammerigheid. :)

barry rab
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor barry rab » 03 okt 2006 20:07

puh denkertje wat ben jij klein zielig.

Wel eens nagedacht dat iedereen sterft aan een hartstilstand?

welke reden dan ook !

Terug naar “Archief”