Denkertje21 schreef:Ik ben eigenlijk best benieuwd naar jullie vakantie ervaringen met een christelijke reisorganisatie. Er zijn er zoveel: Amicitia, Beter-uit, Amarant, Avanta... Ik hoor dat het er best heel wild aan toe kan gaan op zo'n reis: dronken, gemengd slapen enz...
Wat is dan nog het verschil met GoGo tours ofzo?
Of het leuk is, is denk ik lastig te zeggen voor zo'n reisorganisatie in zijn algemeenheid.
Ik heb ervaring met Beter-uit Reizen, Drietour Reizen en Amarant Reizen.
Beter-uit Reizen: 6 keer meegeweest. Hoe ik het gevoelsmatig vond: 4 keer (zeer) goed, 1 keer matig, 1 keer slecht. En dan denk ik dus aan het sociale aspect, hoe ik mij in de groep voelde.
Beter-uit Reizen vind ik de laatste tijd wat minder interessant, omdat die mij iets te veel gericht is op 'Verweggistan', en te weinig op Europa. Met Beter-uit ga je naar Europa als je nog piepjong bent (ong. 17-23 jaar), of heel oud (65+), zo lijkt het. Voor de rest vooral: verre landen buiten Europa, die mij niet zo boeien.
Van de alle-leeftijden reizen heb ik horen zeggen dat het vooral mensen met grijs haar zijn die meegaan, en dat het daarom niet echt 'alle leeftijden' is. Vooral oude mensen die slecht ter been en niet al te fit meer zijn, schijnen er nogal vaak voor te kiezen, omdat het niet zo sportief is.
Voor Europa staat mij vooral bij: de strandvakanties in Zuid-Europa, met die puberale springertjes in de groep, waar ik weinig mee heb. Mijn laatste reis met Beter-uit, was naar Portugal, Algarve. Omdat ik voor mijn werk erg gebonden was voor de te kiezen tijd (wie het eerst komt, wie het eerst maalt, en behoorlijk wat hadden al gekozen), was ik veroordeeld tot een vroege vakantie, met als gevolg: een groep van slechts 8 personen, vrijwel allemaal van 18 en 20 jaar. Ik was 30, en mijn kamergenoot ook. Maar die was een grote *censuur*, waar ik slecht mee uit de voeten kon. Met hem heb ik nog een keer stevige ruzie gehad, met als gevolg een grondig verknalde dag. (En hij was nog familie van mijn schoonzus ook!)
De reis die ik als matig heb aangemerkt: klassieke rondreis Griekenland, in 2000. Beetje saaie groep, met als uitzondering een klein groepje humoristen die van lol hielden. Andere groepen op andere data naar dezelfde bestemming schijnen beter geweest te zijn.
Maar bij de andere reizen was de sfeer erg leuk, en kon ik goed met de groep uit de voeten.
Drietour Reizen: 1 keer meegeweest.
Organiseerde weinig jongerenreizen, meer gericht op oudere mensen.
Die ene keer was wel heel leuk! Ik had een jongerenreis naar Italië in 2001, nabij het
Lago di Trasimeno.
Amarant Reizen: 2 keer meegeweest.
De eerste keer was een heel korte vakantie: Pasen 2001. De sociale sfeer was in beide groepen erg goed.
Amarant Reizen vind ik qua aanbod interessanter dan Beter-uit Reizen. Is serieuzer op Europa gericht. Dan kun je bijvoorbeeld ook nog op 30-jarige leeftijd serieus naar Frankrijk op vakantie, om eens een voorbeeldje te noemen. (Verweggistan hoeft van mij niet zo. Ik spreek toch geen verweggistaans, en heb ook niks met dergelijke, voor mij anonieme volken.)
Ik ben dit jaar met Amarant naar Italië geweest, en het is me erg goed bevallen. Het was een 30+-reis, een nieuwe ervaring voor mij. Amarant is veel actiever dan Beter uit, waardoor de mensen ook wat sportiever van aard zijn. Niet van die hangfiguren, die alleen maar kunnen giechelen en roddelen ('puberale springertjes'), maar mensen die van sportieve activiteiten houden.
Wilde dingen...
Hmm, de wildste reis was met Beter-uit naar Portugal: elke avond in de disco hangen, waar ik geen behoefte aan had. Gemengd slapen gebeurde er niet, net zo min als alle andere reizen.