Kan een christen roken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 02 okt 2006 12:27

Collateral schreef:
Denkertje21 schreef:... 24.000 mensen die in Nederland jaarlijks sterven aan de gevolgen van roken is een bewezen feit...

Kun je dat onderbouwen?

Ja hoor, dat zijn geen uit de lucht geplukte cijfers Kijk maar op de volgende sites, waaronder die van het Ministerie van Volksgezondheid:

http://www.kwfkankerbestrijding.nl/cont ... anker.html

http://www.minvws.nl/dossiers/roken/

http://www.stivoro.nl/nieuw.html

http://www.ecologiebibliotheek.nl/gevol ... _roken.htm

Nu kán ik natuurlijk ook nog de volgende, niet onbelangrijke link voor stug doorrokende mensen geven: http://www.dela.nl/

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 okt 2006 12:36

Denkertje21 schreef:Wat jij simplistisch noemt, noem ik radicaal zijn. Gif is niet een beetje slecht, maar slecht. Zwart is niet een beetje zwart, maar zwart. Hier zijn geen nuances bij mogelijk. Feit is, dat iedere sigaret slecht is... Dan kan ik toch niet iets gaan roepen over 'met mate'?

Er bestaan geen giftige stoffen, slechts giftige hoeveelheden. Zout is ook giftig als je er maar genoeg van neemt, water ook trouwens. Is water dan slecht? Nee, alleen een stuk minder slecht dan nicotine.

Enne... wandel eens mee in mijn 'simplistisch universum'. Je zult verbaasd zijn hoe heerlijk het is om te relativeren en je te beperken tot de zaak waar het echt om gaat en deze niet te laten vertroebelen door allerlei bijzaken die een rookgordijn aanleggen waardoor helder zicht beperkt wordt...

Maar als het te veel van de realiteit gaat afwijken blijf ik liever in mijn eigen universumpje. Het probleem met een "simplistisch universum" is dat je er alle dingen die niet goed passen gewoon weg kan laten, volledig arbitrair, en ja, dat maakt het wel makkelijk, maar zeker niet realistisch.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 02 okt 2006 12:45

Optimatus schreef:
Maja de Bij schreef:
Optimatus schreef:Ik ben zelf geen roker, hoewel een sigaartje er op z'n tijd best in kan gaan.

Citaat van Clinton?

Nee, ik neem een sigaar nog altijd oraal. :mrgreen:

Overigens, denkertje, relativeren is een groot goed...

schaterlach

Collateral

Berichtdoor Collateral » 02 okt 2006 14:34

Denkertje21 schreef:
Collateral schreef:
Denkertje21 schreef:... 24.000 mensen die in Nederland jaarlijks sterven aan de gevolgen van roken is een bewezen feit...

Kun je dat onderbouwen?

Ja hoor, dat zijn geen uit de lucht geplukte cijfers Kijk maar op de volgende sites, waaronder die van het Ministerie van Volksgezondheid:

Geen van de websites die je vermeldt zegt dat er jaarlijks 24000 (of meer) mensen in Nederland sterven aan de gevolgen van roken. Aantallen in die orde van grootte worden hooguit gekoppeld aan het totaal aan ziekten die gerelateerd zijn aan roken. Jij verdraait dat tot 'de gevolgen van roken' maar dat is dus niet wat er staat. (Overigens spreken de sites elkaar tegen met de genoemde aantallen.)

Conclusie: je vertelt onwaarheden. Bovendien discussiëer je op een m.i. niet al te christelijke manier en daarmee zondig je, bijbels gezien, erger dan iemand die rookt.

Waar doe je het eigenlijk voor?

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 02 okt 2006 14:49

Collateral schreef:Geen van de websites die je vermeldt zegt dat er jaarlijks 24000 (of meer) mensen in Nederland sterven aan de gevolgen van roken. Aantallen in die orde van grootte worden hooguit gekoppeld aan het totaal aan ziekten die gerelateerd zijn aan roken. Jij verdraait dat tot 'de gevolgen van roken' maar dat is dus niet wat er staat. (Overigens spreken de sites elkaar tegen met de genoemde aantallen.)

Conclusie: je vertelt onwaarheden. Bovendien discussiëer je op een m.i. niet al te christelijke manier en daarmee zondig je, bijbels gezien, erger dan iemand die rookt.

Kom, gaan we hier nu beweren, dat roken niet dodelijk is, zoals op alle pakjes sigaretten staat vermeld? Er is echt geen serieuze wetenschapper die twijfelt aan de kwalijke gevolgen van roken. Jouw woordenspel over 'gevolgen van', of 'gerelateerd aan' is slechts een rookgordijn...
The Lord is the Potter, not Harry!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 okt 2006 15:15

Denkertje21 schreef:Ik inhaleer nauwelijks en ik rook niet veel.
Als je rookt, loop je risico's. Of je nu vijf sigaretten per maand rookt of een pakje per dag en of je nu meteen de rook weer uitblaast of diep inhaleert. Het maakt absoluut niets uit. Je kunt geen enkele veilige hoeveelheid roken zonder risico's te lopen. Het kan lang duren voordat een roker zelf merkt wat hij z'n lichaam heeft aangedaan. Maar als je het eenmaal merkt, is het vaak al te laat. Spijt hebben helpt dan niet meer.

Dit is het enige stukje dat op mij van toepassing zou kunnen zijn, en het klopt niet. Het maakt zeker wel uit of je 5 sigaretten per maand niet over je longen rookt of een pakje per dag wel. Het is niet voor niets dat artsen het aantal jaren dat je roker bent geweest afmeten aan het aantal 'pakjaren', het aantal jaren dat je een pakje per dag hebt gerookt.
Dat het dan nog steeds niet bevorderlijk is voor je gezondheid is inderdaad waar, maar dat is ook het probleem niet. Zoals ik al zei is het eten van frituur dat ook niet, maar dat wil niet zeggen dat je aan hart- en vaatziekten dood zult gaan als je dat af en toe doet.

Het risico is wel dat het niet bij roken met mate blijft, omdat het verslavend is. Vanuit dat oogpunt kan ik begrijpen dat je zegt dat het niet verstandig is om überhaupt te roken, maar het is quätsch om te zeggen dat dat geen verschil zou maken.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 02 okt 2006 15:30

Peter L schreef:Kom, gaan we hier nu beweren, dat roken niet dodelijk is, zoals op alle pakjes sigaretten staat vermeld? Er is echt geen serieuze wetenschapper die twijfelt aan de kwalijke gevolgen van roken.

Met 'roken' wordt in dit geval 'roken in het algemeen' bedoeld. En ja, het roken in het algemeen zorgt voor dodelijke ziekten en de meeste wetenschappers (serieus of niet) zullen het er inderdaad over eens zijn dat dat klopt en dat het onder de noemer 'kwalijke gevolgen' valt.

Ik beweer dus niet dat dat niet zo is. Misschien moet je gewoon beter lezen.

Jouw woordenspel over 'gevolgen van', of 'gerelateerd aan' is slechts een rookgordijn...

Het is geen woordenspel. Wie verkondigt dat er jaarlijks 24000 mensen sterven aan de gevolgen van roken vergeet dat er bij die 24000 (waar überhaupt geen overeenstemming over is) ook een hoop mensen zitten die nooit gerookt hebben, maar 'gewoon' zijn gestorven aan een ziekte die significant vaak het gevolg is van roken (en dus gerelateerd is aan roken).

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 02 okt 2006 16:34

Collateral schreef: Geen van de websites die je vermeldt zegt dat er jaarlijks 24000 (of meer) mensen in Nederland sterven aan de gevolgen van roken. (...)Conclusie: je vertelt onwaarheden. Bovendien discussiëer je op een m.i. niet al te christelijke manier en daarmee zondig je, bijbels gezien, erger dan iemand die rookt.

Conclusie: je hebt moeite met lezen...

In één website wordt zelfs een aantal van 30.000 genoemd!!! L e z e n is ook best moeilijk maar het wordt kwalijker als je me gaat betichten van het vertellen van onwaarheden!!!

Zullen we zeggen dat jij nu op een 'christelijke' manier bezig bent? Ik weet dat ik hierin drammerig ben, maar het is ook een bloedserieuze zaak!

Collateral

Berichtdoor Collateral » 02 okt 2006 17:40

Denkertje21 schreef:Conclusie: je hebt moeite met lezen...
In één website wordt zelfs een aantal van 30.000 genoemd!!! L e z e n is ook best moeilijk maar het wordt kwalijker als je me gaat betichten van het vertellen van onwaarheden!!!

Op deze website wordt zelfs het aantal 3000000 genoemd. Alleen gaat het ook op die website NIET om het aantal mensen dat jaarlijks overlijdt aan de gevolgen van roken, zoals het ook op de websites die jij noemt NIET daarom gaat.

Laat ik het nog een keer proberen uit te leggen: het dodental dat genoemd wordt op de door jou genoemde websites slaat op het aantal mensen dat is gestorven aan ziekten/aandoeningen die worden gerelateerd aan roken. Dat houdt in dat het ziekten/aandoeningen zijn die significant vaak het gevolg zijn van (veel) roken, zoals hart- en vaatziekten. Mensen die nooit gerookt hebben maar wel aan hartklachten gestorven zijn vallen dus ook onder die 24000 waar jij het over hebt. Dus loop je gewoon onwaarheden te verkondigen als je zegt dat die 24000 mensen sterven aan de gevolgen van roken.

Snap je het nu? Zo nee, zeg dan wat je niet snapt en ga niet lopen oordelen voordat je weet waar je het over hebt.

Zullen we zeggen dat jij nu op een 'christelijke' manier bezig bent? Ik weet dat ik hierin drammerig ben, maar het is ook een bloedserieuze zaak!

Er zijn veel belangrijker dingen, lijkt mij. Ook daarom vroeg ik: 'Waar doe je het eigenlijk voor?' Verder weet iedere roker dat het (in principe) ongezond is, dus vraag ik me af wat het voor zin heeft dat jij het ze nog twintig keer vertelt. Bovendien werkt drammerigheid alleen maar averrechts.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 02 okt 2006 19:16

Ik denk overigens ook dat je als je lichamelijk niet gezond bent heel anders tegen roken aan gaat kijken als dat je gezond bent. Je merkt er toch niets van dat je je longen aan het asfalteren bent en je daardoor echt jezelf aan het doodroken bent, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Als je al een ziekte van jezelf hebt, is het enige wat je wilt: Gezond worden en gezond blijven.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 02 okt 2006 22:15

Collateral schreef: Laat ik het nog een keer proberen uit te leggen: het dodental dat genoemd wordt op de door jou genoemde websites slaat op het aantal mensen dat is gestorven aan ziekten/aandoeningen die worden gerelateerd aan roken. Dat houdt in dat het ziekten/aandoeningen zijn die significant vaak het gevolg zijn van (veel) roken, zoals hart- en vaatziekten. Mensen die nooit gerookt hebben maar wel aan hartklachten gestorven zijn vallen dus ook onder die 24000 waar jij het over hebt. Dus loop je gewoon onwaarheden te verkondigen als je zegt dat die 24000 mensen sterven aan de gevolgen van roken.

Hier word ik dus echt vet pissig van. Je zegt dat ik lieg. Maar je neemt de moeite niet om te lezen! laat IK dat dan voor je doen. Op de website van het ministerie staat DIT;

Roken is nog steeds de belangrijkste vermijdbare doodsoorzaak inNederland. Jaarlijks sterven er ruim 20.000 Nederlanders aan aandoeningen die aan roken zijn gerelateerd. Bovendien veroorzaakt roken hoge zorgkosten en aanzienlijke maatschappelijke kosten. Roken brengt niet alleen de gezondheid van de roker zelf schade toe, maar ook die van anderen in zijn omgeving.

Wil je nog meer of ga toch zelf proberen te lezen!!!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 02 okt 2006 22:22

Collateral schreef:Snap je het nu? Zo nee, zeg dan wat je niet snapt en ga niet lopen oordelen voordat je weet waar je het over hebt.

Ik snap waarschijnlijk veel meer dan jij, maar goed, ik wil je best helpen:

Van de KWF site:

Feiten en cijfers over roken en kanker

Feiten

Roken is de hoofdoorzaak van longkanker. Van alle longkanker in Nederland is 90% toe te schrijven aan roken.
Longkanker is een zeldzame aandoening bij niet-rokers. Minder dan 1% van de niet-rokers zal ooit overlijden aan longkanker.
Roken is een van de belangrijkste doodsoorzaken van de Nederlandse bevolking. Bij rokers is het de belangrijkste doodsoorzaak.
Van alle rokers overlijdt 1 op de 2 rokers ten gevolge van aan roken gerelateerde aandoeningen.
Rokers leven gemiddeld 13 jaar korter dan niet-rokers.
Overlijden voor het 70e jaar:

Het risico op overlijden ten gevolge van roken neemt toe naarmate men langer en meer rookt. Hoe jonger men stopt met roken, hoe beter. Dat wil zeggen hoe meer de kans op overlijden gelijk wordt aan die van niet-rokers. Stoppen op elke leeftijd is zinvol, mede gezien het snelle positieve effect van stoppen op de kans op hart- en vaatziekten.

Overlijden voor 70e levensjaar

mannen vrouwen
1 op de 3 rokers 1 op de 5 rokers
1 op de 6 niet-rokers 1 op de 8 niet-rokers

Nederland vs de rest van Europese Unie

In vergelijking met andere landen uit de Europese Unie neemt Nederland de 3e plaats in op de lijst van rokers. Voor de sterfte van vrouwen aan longkanker staat Nederland in Europa op de 5e plaats, na Denemarken, Engeland en Wales, Ierland en Hongarije.

Historische ontwikkelingen en toekomstige trends

Mannen

De stijging in de sterfte van longkanker bij mannen stijgt in de 50er jaren van de vorige eeuw aanzienlijk. Deze sterfte weerspiegelt het rookgedrag van mannen van voor de Tweede Wereldoorlog. Sinds midden jaren 80 daalt het aantal mannen dat sterft aan longkanker. Vanaf dat moment zijn de effecten van minder roken, maar vooral van stoppen met roken zichtbaar in de sterftecijfers.

Vrouwen

De stijging in de sterfte aan longkanker bij vrouwen start halverwege de 70er jaren. De sterfte is het gevolg van het feit dat vrouwen in toenemende mate zijn gaan roken na de Tweede Wereldoorlog. Sinds de 70er jaren zijn steeds meer vrouwen gaan roken. Deze stijging in de sterfte zal zich dus voorlopig doorzetten

De sterfte aan longkanker is voor vrouwen geboren in de periode 1945-1960 even hoog als bij mannen die in diezelfde periode zijn geboren.

Rond 2011 zullen naar verwachting meer vrouwen dan mannen aan longkanker overlijden. Vrouwen die mannen(leef)gewoonten overnemen hebben minstens evenveel, mogelijk meer, kans op mannenkanker. Recent onderzoek geeft te zien dat vrouwen, bij eenzelfde rookintensiteit als mannen, gevoeliger zijn om longkanker te krijgen. Dit houdt verband met hun hormoonhuishouding.

Tussen 2000-2015 zal 17% van de sterfte bij mannen in Nederland worden veroorzaakt door roken en zal 11% van de sterfte bij vrouwen in Nederland worden veroorzaakt door roken.

Tussen 2000-2015 zal 32% van de sterfte aan kanker bij mannen in Nederland worden veroorzaakt door roken en zal 21% van de sterfte aan kanker bij vrouwen in Nederland worden veroorzaakt door roken.

1950-1999:
mannen

337.000 mannen overleden aan kanker ten gevolge van roken (*)
244.500 mannen zijn overleden aan longkanker ten gevolge van roken (94% van longkankersterfte
vrouwen

23.000 vrouwen zijn overleden aan kanker ten gevolge van roken
18.800 vrouwen zijn overleden aan longkanker ten gevolge van roken (54% van longkankersterfte)

2000-2015:

mannen

114.000 mannen zullen naar verwachting overlijden aan kanker ten gevolge van roken
75.600 mannen zullen naar verwachting overlijden aan longkanker ten gevolge van roken (90% van longkankersterfte)
vrouwen

67.500 vrouwen zullen naar verwachting overlijden aan kanker ten gevolge van roken
53.300 vrouwen zullen naar verwachting overlijden aan longkanker ten gevolge van roken (86% van longkankersterfte)

* De sterfte aan kanker ten gevolge van roken betreft voornamelijk longkanker en in veel mindere mate tumoren in het hoofd- en halsgebied, de blaas, de nieren, de alvleesklier en mogelijk tumoren in de baarmoederhals.

Bron: Roken en kanker, auteur dr. L.G.A. Bonneux, Instituut voor Maatschappelijke Gezondheidszorg, Rotterdam, 2001. Onderzoek uitgevoerd in opdracht van KWF Kankerbestrijding, afdeling Voorlichting en Begeleiding.

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 02 okt 2006 22:48

*Bekijkt dit topic, terwijl hij zijn vaste ritueel erbij doet---> shaggie opsteken
*roept; Ah leuk, een onderzoek
*inhaleert
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 02 okt 2006 23:29

Abdijbiertje om 1:00 schreef:*Bekijkt dit topic, terwijl hij zijn vaste ritueel erbij doet---> shaggie opsteken
*roept; Ah leuk, een onderzoek
*inhaleert

*ramt shaggie uit zn mond*
*Slaat Abdijbiertje hartstikke tot gort*

Zó, en dát noemt zich christen, de vieze stinkert :x

Na gedane arbeid is het goed rusten en dus; *steekt peuk op*

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 02 okt 2006 23:33

*komt na 10 minuten weer bij
*vraagt zich af welke tank hem heeft overreden
*ziet Smurffie grijnzen
*jat haar aansteker

"En nu de keuze; Of heel netjes je excuses aanbieden en je krijgt je aansteker terug, of niet meer roken."

*Steekt voor alle zekerheid maar een sigaret op.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Terug naar “Archief”