wateengedoe2 schreef: waarbij ik me afvraag waar je eigen wil dan nog blijft.
Da's altijd een leuke.
Je laten excommuniceren ... Wil je dat van rechtswege doen, dan moet je ff een abortus (laten) plegen, een aanslag op de paus plegen of meewerken aan ongeoorloofde wijdingen (bijv. van vrouwen). Maar als dat je allemaal wat te veel gevraagd is, dan kun je je natuurlijk ook gewoon bij de parochie uit laten schrijven. Dat is waarschijnlijk ook beter voor je zieleheil dan excommunicatieWel geldt het adagio: "eens een katholiek, altijd een katholiek", dus daar kom je (tenzij je bovenstaande tips opvolgt) van je levensdagen niet meer vanaf.
Ach, sinds ik 9 jaar geleden verhuisd ben heb ik geen contact meer met de kerk. Wat dat betreft zijn de protestanten wat fanatieker. We krijgen nog wel om de zoveel tijd parochieblaadjes in de bus, ondanks verwoedde pogingen er van af te komen.
Ik keur vanalles in de islam af (bijv. het niet accepteren van Jezus als Zoon van God en als Heiland, en het actief verketteren van mensen die dat wél doen).
Zoals ik al zei: Islam in haar eigen geloof, en niet een soort verkapte vorm van Christendom. En laten we eerlijk zijn, het christendom weet ook wel van wanten als het aankomt op verketteren van ongelovigen.
Maar de islam als geheel, daarin zie ik ook maar zat goede dingen. In ieder geval ben ik de mening toegedaan, dat de God van het christendom en de islam Dezelfde is.
Dat is al heel wat. Niet iedereen hier is daar al van overuigd.
De crux is 'm nou juist, dat God Zichzelf heeft moeten verlagen tot ons niveau, om - weliswaar Zelf nog steeds niet zondig ook als was Hij als mens op aarde - wél compatibel te zijn met onze zonde. De mensen die Jezus tegenkwamen, verbrandden niet gelijk, zeg maar. Door Jezus als Middelaar zijn mensen nu ook in staat om tot de troon van de Drie-Ene God te naderen zonder vanwege hun zondigheid gelijk uitgewist te worden uit de geschiedenis.
Poepoe.... dat is nogal wat he?
Dát lijkt mij erg sterk. Ik ben nl. (orthodox) katholiek. Vandaar dat ik bijv. ook niet zoveel op heb met de predestinatieleer (die je in zowel de reformatie als de islam vindt), omdat die de vrije wil van de mens teniet doet. Laten we het op het katholieke zondebesef houden
Is dat weer iets anders dan rooms-katholiek? Ik hou de schisma's niet meer zo precies bij tegenwoordig.
Niet zonder meer, natuurlijk.
Okee, dan blijf ik daarover wat sceptisch als je het niet erg vind.
Dit is ook niet mijn enige bron, ik heb al veel over islam gelezen en erover gediscussieerd met moslims en christenen. Helaas heb ik niet alle bronnen zo in mijn hoofd. Maar als ik je een boek aan mag raden: "Islam ontsluierd" van de gebr. Caner. Die zijn ex-moslim, en beide prof. in de theologie.
Best kans dat ik ermee in mijn handen heb gestaan. Maar ik ben niet zo van de boeken van afvalligen over hun oude geloof. Zeker niet als ze een nieuw geloof hebben aangenomen. De kans op nestbevuiling neemt dan wel erg drastisch toe. Dan lees ik liever boeken van praktiserende moslims die over hun eigen geloof en ervaringen ervan vertellen.
En dat quoten ging toch bijna helemaal goed!