Volgens mij is dit onoverkomelijk, dat komt omdat de mens er zelf tussen zit. De mens mag (of moet) de zaligheid wel zoeken, maar als hij/zij denk dat gevonden te hebben (wat ook echt zo is) komt hij/zij zelf op de troon te zitten en stoot God van die troon af en dan beginnen de problemen.
Daarom hebben veel Oud Vaders een slogan gehad en zijden ‘God alles en de mens niets’. Nou Omega daar moet je vandaag eens mee komen, dan wordt je wel vervloekt hoor, dat is geen liefde zeggen ze dan.
Ik denk dat dit nog wel meevalt. De prediking dat wij moeten minder worden en God moet "wassen" is nog steeds actueel. Dat zal iemand die de Heere van harte liefheeft ook beamen. Het gaat om Zijn eer. En het mooiste is: de Heere komt aan Zijn eer door ons de zaligheid te schenken. Onze oudvaders spreken daar zo ruim en onvoorwaardelijk over, dat ik vrees dat diverse predikanten hen bewust eenzijdig gebruiken.
Ik kom zojuist van Heart Cry vandaan. En ook daar heb ik diezelfde boodschap gehoord. Wanneer kan er sprake zijn van Opwekking? Wel, alleen als wij onszelf voor Hem verootmoedigen en Hem om genade smeken in ons gebed. Daarnaast moet er sprake zijn van een oprecht wandelen met Hem. Iedere zonde, hoe klein ook, moeten wij voor Hem belijden. Dan zal Hij ons het goede niet onthouden, zoals psalm 84 zegt.
Ik moest wel even over deze zin nadenken, maar vind jij het zo benauwd dan onder verschillende dominees?
Jazeker, omdat zij van een andere, een arme god, spreken met een kleine kudde. Mijn God is een machtig God. Een rijke Koning van een schare die niemand tellen kan. In Zijn huis zijn niet een paar, maar vele woningen. Die God heb ik van harte lief en Hem vertrouw ik. Waarom wordt deze God soms niet in al Zijn grootheid en almacht voorgesteld? Waarom is Hij alleen een God van ellende en niet van verlossing en dankbaarheid? Waarom is Hij onmachtig om nog eens 3000 mensen tegelijk te bekeren? Waarom wordt Zijn liefde beperkt tot een handjevol uitverkorenen die de blijdschap van Paulus niet eens (mogen) kennen? Komt zo onze God aan Zijn eer? Nee, integendeel. Zijn genade is onbeperkt en zonder grenzen zolang wij leven. Zoek Hem dan terwijl Hij te vinden is. Hij laat Zich vinden! Zijn dit mijn woorden? Dat zij verre. Het zijn de woorden van de Heere Zelf. En lees Brakel en Smytegeld eens. Je hoort van hen hetzelfde.