Ja. In principe heb je daar gelijk in. Pas als Hij het geeft.
En Hij gáf zich al op Golgota, Hij betoonde zijn liefde (Paulus getuigd daar van met 'ik heb U lief, omdat U mij eerst lief hebt gehad'). Hij biedt het ons, aan elke kerkganger en jij wijst het af.
Maar dat wil niet zeggen dat we lijdzaam moeten zitten wachten tot Hij bij ons aanklopt.
nee dat zeg je niet, maar je ademt de hele fatalistische geest.
Juist omdat we lichamelijk nog niet dood zijn hebben we nu nog de mogelijkheid bezig te zijn met zaken van God, genadetijd, wordt dit ook wel eens genoemd.
Wat heeft het voor nut om met de zaken van God bezig te zijn als Hij het toch op zijn goeddunken mensen bekeerd, beloftes in de Bijbel en oproepen tot bekering zijn dan de grootste leugens, de mens kan er helemaal niets aan doen. Hij kan niet naar de wateren lopen (God is een leugenaar, als hij jou daartoe oproept), je kunt je niet tot Hem omwenden (God is een leugenaar als Hij zegt dat je dat moet doen), je kunt niet drinken (God is een leugenaar als Hij roept kom tot de wateren).. Je kunt alleen maar vroom stilzittend afwachten tot deze grote dingen jou zullen geschieden.
En je maakt God tot een leugenaar.
Kan Jezus niet meer spreken tot lichamelijke levenden?
Die gelijkenis ging over de geestelijke slaperigheid van de tien maagden.
Dat gebeurt m.i. nog iedere dag en zeker iedere zondag op grote schaal. Goed, om daarvoor ook een term te gebruiken: dat is de uitwendige roeping.
Ik weet dat dat zo heet, maar de kerk draagt er met hun verregaande systematisering aan bij dat er steeds minder bekeringen lijken te zijn. De Geest komt altijd tot je, en altijd met de uitnodiging tot het heil. Allemaal leuk en aardig die termpjes als verkapte smoezen om je niet tot God te bekeren. Hoe weet jij als je in de kerk zit of iets 'uitwendige' of 'inwendige' roeping is. Hoe zie je van te voren of iets 'werk van jezelf' of 'werk van de Geest' is? Als ik behoefte krijg om de Bijbel te gaan lezen, dan weet ik zelf niet eens of dat uit mijzelf of uit de Geest komt. Ik weet niet waar het toe zal leiden..
Vanuit God gezien doet de mens niets bij aan zijn wedergeboorte vanuit de kant van de mens gezien moet de mens er alles aan doen om bij God te komen.
God eist niet de aanname van Hem van de doden (dat zeg ik ook nergens), maar God eist Zijn beeld terug dat wij in het paradijs kwijt raakten. Als iemand zich aan zijn woord houdt, is hij dan onrechtvaardig?
Hij maakte een nieuw verbond, en betoonde zijn liefde door Jezus Christus om zo zijn Liefde fysiek aanwezig te laten zijn voor een tijd onder de mensen. Wie in Hem geloofd heeft het eeuwige leven. God eist wel de aanname van doden. Volgens jou zijn er drie feiten.
1. Wij zijn geestelijke dood.
2. God eist leven van ons.
3. Wij kunnen dat dus niet
---------------------------- +
God is dan onrechtvaardig omdat te vragen omdat Hij weet dat het niet kan. Daarom kwam er ook een vernieuwd verbond met alle mensen die het Woord horen, de mensen in de kerk (naast de mensen van het volk Israel). God zegt tegen die mensen 'ik richt een verbond met u en uw kinderen in u op', dat wil niet zeggen dat al die mensen nou direct bekeerd zijn. Maar net als in Israel, God hád een verbond met de Joden maar niet alle Joden werdt dat verbond ook toegepast. Maar ze wisten van de levende God en God verplichte hun om ze te bekeren. Wij christenen gaan verloren vanwege het ongeloof en de verwerping van Christus terwijl Hij dagelijks aan ons aangeboden wordt.
Als je ongelovig sterft komt dat niet door God, want de Geest kwam elke preek/bijbel/psalm tot jou met de boodschap dat Hij er voor jou was. Sterf je onbekeerd dan heb jij de Geest verworpen en va n God een leugenaar gemaakt.
Gods Geest werkt 'onwederstandelijk' in een mens, wat inhoudt dat de mens Zijn Werk niet kan weerstaan of tegenhouden. Zou hij dat wel kunnen, dan hadden wij te maken met een feilbare Christus wat iedere grond onder de beloften zou weghalen. Hoe langer ik er over nadenk, hoe groter het wonder wordt.
Vandaar ook dat Jezus oproept om de Geest niet uit te blussen, maar dat ligt in het verlengde van je andere ideeën. Jezus roept je op tot bekering wat je niet kunt dus kan Hij ook oproepen om de Geest niet uit te blussen terwijl je dat eigenlijk niet. Het is ingewikkeld geworden.
Ik geloof in de HEERE God en zijn zoon Jezus Christus die voor mij stierf en dit weet ik omdat ik dat zie in de Bijbel met daarin het Evangelie hét Woord. De Geest brengt je over de Weg die Jezus heet tot de Vader, Hij geleid je over die weg. En ik zou niet weten of ik nou waarachtig, onwederstandelijk, inwendig, uitwending, historieel, dood, leven, geest of vlees ben. Ik weet dat Jezus leeft, en wij in Hem.