Uitverkiezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 28 sep 2006 20:25

Petra777 schreef:Maar er zijn er ook heel veel die wel gaan.

Misschien is het dan zo dat mensen als ik gaan en dat jij gedwongen moet worden?

zou kunnen maar in de aard zijn we allen eender, er is niemand die God zoekt dus daar zal jij ook wel tussen zitten.
niet kwaad bedoelt. :) maar zo staat het er wel.

2 De HEERE heeft uit den hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien, of iemand verstandig ware, die God zocht.
3 Zij zijn allen afgeweken, te zamen zijn zij stinkende geworden; er is niemand, die goed doet, ook niet een.
Laatst gewijzigd door goofy1978 op 28 sep 2006 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 28 sep 2006 20:27

Niet uitzichzelf nee. Maar in het gedeelte dat jij aanhaalt, staat dat er mensen zijn die direct op de uitnodigng ingaan.

Dus misschien is voor sommigen een uitnodiging wel genoeg.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 sep 2006 20:33

dat ben ik ook helemaal met je eens,iedereen die het evangelie hoort word genodigt voor het bruidsmaal.
de ellende is dat de onwil nog groter is dan het niet kunnen ingaan.
das toch wel erg dat God een mens moet dwingen om in te gaan.
Er zullen mensen zijn die gaan tot God en er zullen mensen zijn die naar God geslagen moeten worden..

Ik was van de laatste categorie.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 28 sep 2006 20:38

6 Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, dien Hij aanneemt.

denk dat iedereen de hemel in moet worden geslagen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 sep 2006 20:52

goofy1978 schreef:6 Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, dien Hij aanneemt.

denk dat iedereen de hemel in moet worden geslagen.
Ik denk van niet.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 28 sep 2006 21:35

Eén ding mis ik hier eigenlijk nog, wat m.i. vrij doorslaggevend is voor het al-dan-niet tot actie kunnen / willen overgaan in het aannemen van Christus, het gaan tot Hem. De doodstaat, die het mensdom ten deel viel diréct na het eten van de verboden vrucht. Het zal deze en gene niet verbazen als ik zeg dat in het natuurlijke leven een dode niets meer kan (en ook niets meer wil). Waarom zou dit dan op het geestelijke leven niet van toepassing zijn? Derhalve: eerst de levendmaking door Christus, daarna al het andere incl. het komen tot Hem, het aannemen van Zijn beloften, het pakken van Zijn uitgestoken hand.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 sep 2006 22:09

Ofwel 'het kom tot Mij' is geen opdracht aangezien je toch niets kunt..

'Kom tot Mij' als ik je trek.. (wat moet je anders..)
'Wend je naar Mij toe' als ik je naar mij toewend.
'Drink het levende water' als ik je het levende water laat drinken.

De doodstaat is niet helemaal te vergelijken met een echte dode. Zou God zijn Woord tot doden sturen wetende dat ze niet horen en niets kunnen. Zou Hij aan doden de opdracht geven zich te bekeren als ze dat niet kunnen.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 28 sep 2006 22:16

24 Voorwaar, [5:24] Joh 3:18; 6:40, 47; 8:51.voorwaar zeg Ik u: Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt [5:24] Luk 23:43.niet in de verdoemenis, maar is uit den dood overgegaan in het leven.
25 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer [5:25] Efez 2:1, 5. 1 Tim 5:6.de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven.

met doden worden hier mensen bedoelt die geestelijk dood zijn idd

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 28 sep 2006 22:29

Raido schreef:De doodstaat is niet helemaal te vergelijken met een echte dode. Zou God zijn Woord tot doden sturen wetende dat ze niet horen en niets kunnen. Zou Hij aan doden de opdracht geven zich te bekeren als ze dat niet kunnen.

Wat is het dan? Een beetje dood? Klinkt een beetje bizar hè?
En ja, God liet de mens Zijn beeld dragen; de mens koos er zelf voor van de verboden vrucht te eten hoewel hij op de hoogte was van de te verwachten straf. Dus is het zo gek dat God zich aan Zijn eis houdt? Hij mág het ook eisen; de mens heeft gekozen. En daar is niets gemeens aan; hadden we 't maar niet moeten doen.
Ik begrijp je post wel, in de rechtspraak kun je van een moordenaar die zichzelf van het leven heeft beroofd ook geen straf meer vorderen of uitleg eisen, maar daar zit nu juist het wonder van Christus, wat een wereldlijke rechter niet kan: Hij kan mensen levend maken.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 28 sep 2006 22:41

Raido schreef:'Kom tot Mij' als ik je trek.. (wat moet je anders..)
'Wend je naar Mij toe' als ik je naar mij toewend.
'Drink het levende water' als ik je het levende water laat drinken.

Ja. In principe heb je daar gelijk in. Pas als Hij het geeft. Maar dat wil niet zeggen dat we lijdzaam moeten zitten wachten tot Hij bij ons aanklopt. Juist omdat we lichamelijk nog niet dood zijn hebben we nu nog de mogelijkheid bezig te zijn met zaken van God, genadetijd, wordt dit ook wel eens genoemd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 sep 2006 22:46

Weest waakzaam hoef je niet te zeggen tegen doden toch? Jezus zei dat.

En ja, God liet de mens Zijn beeld dragen; de mens koos er zelf voor van de verboden vrucht te eten hoewel hij op de hoogte was van de te verwachten straf. Dus is het zo gek dat God zich aan Zijn eis houdt? Hij mág het ook eisen; de mens heeft gekozen. En daar is niets gemeens aan; hadden we 't maar niet moeten doen.
Als God de aanname van Hem eist van doden is Hij een Onrechtvaardige Rechter. Ik geloof dat elke christen al wakker is geschud door het Woord dat dagelijks tot hem komt.

maar daar zit nu juist het wonder van Christus, wat een wereldlijke rechter niet kan: Hij kan mensen levend maken.
En wat is de plek van de mens in die rechtzaal? Ligt die dood op de grond, gekneveld met de touwen van de zonde. Jezus gaat naar Hem toe en brengt Hem tot leven om daarna zich aan te bieden aan de christen? In that case kan een mens dus dat aanbod verwerpen, en worden er dus geestelijk levend zonder Christus..

Het is de Geest die de ogen opent en de handen stuurt..

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 28 sep 2006 23:03

Raido schreef:
Weest waakzaam hoef je niet te zeggen tegen doden toch? Jezus zei dat.

Kan Jezus niet meer spreken tot lichamelijke levenden? Dat gebeurt m.i. nog iedere dag en zeker iedere zondag op grote schaal. Goed, om daarvoor ook een term te gebruiken: dat is de uitwendige roeping.

Als God de aanname van Hem eist van doden is Hij een Onrechtvaardige Rechter. Ik geloof dat elke christen al wakker is geschud door het Woord dat dagelijks tot hem komt.[/quote]
Slapen (en wakker worden) is m.i. wat anders dan dood zijn levend worden gemaakt. (Wij begraven de slapenden toch ook niet?) God eist niet de aanname van Hem van de doden (dat zeg ik ook nergens), maar God eist Zijn beeld terug dat wij in het paradijs kwijt raakten. Als iemand zich aan zijn woord houdt, is hij dan onrechtvaardig?

maar daar zit nu juist het wonder van Christus, wat een wereldlijke rechter niet kan: Hij kan mensen levend maken.
En wat is de plek van de mens in die rechtzaal? Ligt die dood op de grond, gekneveld met de touwen van de zonde. Jezus gaat naar Hem toe en brengt Hem tot leven om daarna zich aan te bieden aan de christen? In that case kan een mens dus dat aanbod verwerpen, en worden er dus geestelijk levend zonder Christus..[/quote]
Gods Geest werkt 'onwederstandelijk' in een mens, wat inhoudt dat de mens Zijn Werk niet kan weerstaan of tegenhouden. Zou hij dat wel kunnen, dan hadden wij te maken met een feilbare Christus wat iedere grond onder de beloften zou weghalen. Hoe langer ik er over nadenk, hoe groter het wonder wordt.

Het is de Geest die de ogen opent en de handen stuurt..

Daar ben ik het idd mee eens.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 sep 2006 10:47

Ja. In principe heb je daar gelijk in. Pas als Hij het geeft.
En Hij gáf zich al op Golgota, Hij betoonde zijn liefde (Paulus getuigd daar van met 'ik heb U lief, omdat U mij eerst lief hebt gehad'). Hij biedt het ons, aan elke kerkganger en jij wijst het af.

Maar dat wil niet zeggen dat we lijdzaam moeten zitten wachten tot Hij bij ons aanklopt.
nee dat zeg je niet, maar je ademt de hele fatalistische geest.

Juist omdat we lichamelijk nog niet dood zijn hebben we nu nog de mogelijkheid bezig te zijn met zaken van God, genadetijd, wordt dit ook wel eens genoemd.
Wat heeft het voor nut om met de zaken van God bezig te zijn als Hij het toch op zijn goeddunken mensen bekeerd, beloftes in de Bijbel en oproepen tot bekering zijn dan de grootste leugens, de mens kan er helemaal niets aan doen. Hij kan niet naar de wateren lopen (God is een leugenaar, als hij jou daartoe oproept), je kunt je niet tot Hem omwenden (God is een leugenaar als Hij zegt dat je dat moet doen), je kunt niet drinken (God is een leugenaar als Hij roept kom tot de wateren).. Je kunt alleen maar vroom stilzittend afwachten tot deze grote dingen jou zullen geschieden.

En je maakt God tot een leugenaar.

Kan Jezus niet meer spreken tot lichamelijke levenden?
Die gelijkenis ging over de geestelijke slaperigheid van de tien maagden.

Dat gebeurt m.i. nog iedere dag en zeker iedere zondag op grote schaal. Goed, om daarvoor ook een term te gebruiken: dat is de uitwendige roeping.
Ik weet dat dat zo heet, maar de kerk draagt er met hun verregaande systematisering aan bij dat er steeds minder bekeringen lijken te zijn. De Geest komt altijd tot je, en altijd met de uitnodiging tot het heil. Allemaal leuk en aardig die termpjes als verkapte smoezen om je niet tot God te bekeren. Hoe weet jij als je in de kerk zit of iets 'uitwendige' of 'inwendige' roeping is. Hoe zie je van te voren of iets 'werk van jezelf' of 'werk van de Geest' is? Als ik behoefte krijg om de Bijbel te gaan lezen, dan weet ik zelf niet eens of dat uit mijzelf of uit de Geest komt. Ik weet niet waar het toe zal leiden..

Vanuit God gezien doet de mens niets bij aan zijn wedergeboorte vanuit de kant van de mens gezien moet de mens er alles aan doen om bij God te komen.

God eist niet de aanname van Hem van de doden (dat zeg ik ook nergens), maar God eist Zijn beeld terug dat wij in het paradijs kwijt raakten. Als iemand zich aan zijn woord houdt, is hij dan onrechtvaardig?
Hij maakte een nieuw verbond, en betoonde zijn liefde door Jezus Christus om zo zijn Liefde fysiek aanwezig te laten zijn voor een tijd onder de mensen. Wie in Hem geloofd heeft het eeuwige leven. God eist wel de aanname van doden. Volgens jou zijn er drie feiten.

1. Wij zijn geestelijke dood.
2. God eist leven van ons.
3. Wij kunnen dat dus niet
---------------------------- +

God is dan onrechtvaardig omdat te vragen omdat Hij weet dat het niet kan. Daarom kwam er ook een vernieuwd verbond met alle mensen die het Woord horen, de mensen in de kerk (naast de mensen van het volk Israel). God zegt tegen die mensen 'ik richt een verbond met u en uw kinderen in u op', dat wil niet zeggen dat al die mensen nou direct bekeerd zijn. Maar net als in Israel, God hád een verbond met de Joden maar niet alle Joden werdt dat verbond ook toegepast. Maar ze wisten van de levende God en God verplichte hun om ze te bekeren. Wij christenen gaan verloren vanwege het ongeloof en de verwerping van Christus terwijl Hij dagelijks aan ons aangeboden wordt.

Als je ongelovig sterft komt dat niet door God, want de Geest kwam elke preek/bijbel/psalm tot jou met de boodschap dat Hij er voor jou was. Sterf je onbekeerd dan heb jij de Geest verworpen en va n God een leugenaar gemaakt.

Gods Geest werkt 'onwederstandelijk' in een mens, wat inhoudt dat de mens Zijn Werk niet kan weerstaan of tegenhouden. Zou hij dat wel kunnen, dan hadden wij te maken met een feilbare Christus wat iedere grond onder de beloften zou weghalen. Hoe langer ik er over nadenk, hoe groter het wonder wordt.
Vandaar ook dat Jezus oproept om de Geest niet uit te blussen, maar dat ligt in het verlengde van je andere ideeën. Jezus roept je op tot bekering wat je niet kunt dus kan Hij ook oproepen om de Geest niet uit te blussen terwijl je dat eigenlijk niet. Het is ingewikkeld geworden.

Ik geloof in de HEERE God en zijn zoon Jezus Christus die voor mij stierf en dit weet ik omdat ik dat zie in de Bijbel met daarin het Evangelie hét Woord. De Geest brengt je over de Weg die Jezus heet tot de Vader, Hij geleid je over die weg. En ik zou niet weten of ik nou waarachtig, onwederstandelijk, inwendig, uitwending, historieel, dood, leven, geest of vlees ben. Ik weet dat Jezus leeft, en wij in Hem.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 sep 2006 11:06

Als je dat weet en gelooft is dat echt geloof... en laat je dat vooral niet door al die dogmatiek afpakken. ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 30 sep 2006 09:38

Raido schreef:
Juist omdat we lichamelijk nog niet dood zijn hebben we nu nog de mogelijkheid bezig te zijn met zaken van God, genadetijd, wordt dit ook wel eens genoemd.
Wat heeft het voor nut om met de zaken van God bezig te zijn als Hij het toch op zijn goeddunken mensen bekeerd, beloftes in de Bijbel en oproepen tot bekering zijn dan de grootste leugens, de mens kan er helemaal niets aan doen. Hij kan niet naar de wateren lopen (God is een leugenaar, als hij jou daartoe oproept), je kunt je niet tot Hem omwenden (God is een leugenaar als Hij zegt dat je dat moet doen), je kunt niet drinken (God is een leugenaar als Hij roept kom tot de wateren).. Je kunt alleen maar vroom stilzittend afwachten tot deze grote dingen jou zullen geschieden.

Het ontbreekt me aan tijd om nu op je hele post te reageren, maar één ding wil ik wel kwijt: juist omdát je niet weet of je bij de uitverkorenen hoort kun je niet stil gaan zitten afwachten. 't Is hier vaker gepost, maar God werkt door Zijn Woord en Geest en als je je hele leven in winterslaap doorbrengt kom je daar toch niet echt veel mee in aanraking. (Voor nadere toelichting vorige posts.) Wij zijn mensen met rede en verstand ('t is tenminste te hopen) en kunnen, omdat we lichamelijk nog in leven zijn, nog de plaatsen opzoeken waar God is.
Heel bijzonder trouwens dat ik nog wel eens bekeerde mensen spreek die hetzelfde gedachtengoed aanhangen als wat ik heb. En nee, die zitten echt niet bij hetzelfde kerkverband als ik. Op dit forum wil men mij laten vermoeden dat het onmogelijk is, maar 't is dus blijkbaar toch niet helemaal onmogelijk om 'ondanks' de verkiezing van eeuwigheid nog zalig te worden... Of kan ik beter zeggen 'dankzij'...? :wink:

Terug naar “Archief”