Uitverkiezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2006 21:13

Weet je wat mij een beetje ergert? Ik probeer met alles mijn innerlijke gevoelens over één van de meest tere dingen in mijn leven te praten om te laten zien hoe het ook kan. Dan vind ik het vervelend als je dan aankomt met dingen als 'jullie zijn ook onbekeerd' of 'jullie hebben een historieël geloof'. Ik vind niet dat jij daar wat over kunt zeggen. Ik ben er zelf niet van overtuigd dat ik bekeerd ben, ik weet het niet. Maar wil jij daar niet over oordelen?

Dat doet pijn. Ik lees in de Bijbel zoveel woorden van hoop en belofte. En ik pleit daar op bij de Heere. Ik probeer uit liefde zijn geboden te onderhouden, de Schrift te lezen, mijn zonden te belijden en de loop baan te lopen alsof ik deze kon winnen. Dan kom jij met dat het alleen is voor mensen die van God getrokken zijn, dat die hoop vermoedelijke toch hopeloos en ijdel is etcetra.. Je schoffelt daarmee mensen de poten onder hun prille geloof weg en dat is iets waar Jezus tegen waarschuwde dat je voorzichtig moest omgaan met de kinderen in het geloof. Ik heb aangegeven uit liefde tot God dingen te laten, ja zelfs ze te haten om Zijn Naams wil.

Laat het eens tot je doordringen wat de impact van je woorden kunnen zijn op een zoekend iemand. Iemand die zoekt, en zoekt, klopt, bid, smeekt en in afhankelijkheid leeft. Weet een mens bij het beginnen van zijn zoektocht naar God of het werk van de Heilige Geest is? Begin vandaag nog met zoeken, op je eigen houtje.. God zegt duidelijk dat wie Hem zoeken Hem zullen vinden. Die belofte is er voor iedereen.

maar als mens kun je toch niet meer doen dan je zo goed mogelijk aan de geboden te houden.
Toen ik dat net zei vloog je me bijna aan omdat dat zogenaamd goede werken waren die niets toe doen aan je wedergeboorte (doen ze ook niet, maar daarom moet je ze nog niet laten). Je gaf net een mooie tekst 'de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben', maar zegt nuzelf het tegenovergestelde. Als jij enkel probeerd de wet te houden kom je eeuwig om. Wat je moet; ja een verplichting. Is geloven in het bloedoffer van Jezus Christus..

je zou waarschijnlijk ook boos op Jezus worden als Hij het evangelie vertelde. maar zalig zijn zij die aan Hem niet geergerd worden.
Iedereen ergerd zich aan Christus, maar ... kan dan niemand zalig worden? Petrus wás zalig en toch werd hij geergerd..

jEn zalig is zij, die geloofd heeft; want de dingen, die haar van den Heere gezegd zijn, zullen volbracht worden Weetje, ik heb ervaren dat God zich niet laat dwingen. Ik ben in de Gereformeerde Gemeente opgegroeid waar 'bevinding' een bekende term is maar voor jongeren een mysterie is. Te vergelijken met de bekering van Paulus, bevindelijken verwachten zo'n bekering.. Dat geeft zekerheid..

En ik wachtte en wachtte totdat God ook allerlei grote dingen aan mij zou gaan doen. En zo zag ik niet dat de Heere God al in mij bezig was. Wij staren ons dood op tradities, op uitleggingen en maken de weg der zaligheid nog smaller door alle boeken van oudvaders. (Waar Luther zo bang voor was!)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 27 sep 2006 21:29

Ik snap wat jij bedoeld. :idea:

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 27 sep 2006 21:43

sorry als ik iemand voor zijn hoofd heb gestoten met mn woorden.
probeer het uit te leggen zo ik het geloof. :?

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 27 sep 2006 21:49

goofy1978 schreef:sorry als ik iemand voor zijn hoofd heb gestoten met mn woorden.

Tuurlijk mag je het uitleggen, maar wat ik verdrietig vond is dat je tegen mensen in dit topic zeg dat we allemaal alleen maar een histor-dinges geloof hebben. Dat mag je nooit zeggen! Ooit heeft iemand het wel eens in levende lijve tegen me gezegd, en dat kwetste me zeer. Niet om mijzelf, want zelf bak ik er idd niets van. Maar de belediging voor God van het werk wat Hij met mij heeft gedaan.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2006 21:49

goofy1978 schreef:sorry als ik iemand voor zijn hoofd heb gestoten met mn woorden.
Dat begrijp ik... heel goed, ik geloofde ook zo. Maar het is levensgevaarlijk. Ik kan alleen maar zeggen..

Zoek Hem, nu, vandaag, morgen en je hele leven lang. Wie zoekt zál gevonden worden. Sterkte in je zoektocht naar God!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 sep 2006 12:05

goofy1978 schreef:
Marnix schreef:
goofy1978 schreef:ja maar je kan ook geen ding aannemen tenzij uit de hemel gegeven.
maar je moet zelf weten dat je denkt Jezus aangenomen te hebben.
maar ik denk dat je jezelf ermee bedriegt.
en dat zou erg zijn menen in te kunnen en dan niet kunnen.
en ziel bedrogen is al bedrogen :(

Ik denk dat jij jezelf harder bedriegt, want jij gaat gewoon tegen bijbelteksten in en kan ze niet eens weerleggen.

Jezus aannemen is iets wat je doet... en wat uit de hemel gegeven is. Jij zegt: Ik doe niets en als het uit de hemel gegeven wordt komt het allemaal vanzelf aanwaaien.

Jij wacht waar God mensen juist aan het zoeken, bidden, kloppen... en ontvangen wil hebben... en daarom ontvang je niets. Zolang je wacht gebeurt er ook niets.

bij jou is het van de mens wat en van God wat.
de mens moet beginnen en dan doet God uit genade de rest.
maar zei God niet Ik wil en zij zullen.
jij draait het om ik wil en Hij zal.
heeft paulus eerst God gezocht hij was een vervolger van Jezus.
maar God heeft hem bekeerd op Zijn tijd.
en als God ons wil bekeren doet Hij dat ook op Zijn tijd maar je mag er wel om vragen.

Wat ben je bevooroordeeld... en wat lees je slecht. God moet beginnen, dat heb ik hier altijd gezegd. God zet mensen in beweging en anders zouden ze nooit in beweging komen. En als je het hebt over Paulus, ga dat dan maar eens op jezelf toepassen. God riep Paulus en Paulus volgde Hem. God roept jij en je volgt Hem niet maar blijft lekker zitten afwachten tot er nog meer komt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 sep 2006 12:08

goofy1978 schreef:je zou waarschijnlijk ook boos op Jezus worden als Hij het evangelie vertelde.
maar zalig zijn zij die aan Hem niet geergerd worden.

Jij zou niet boos worden. Je zou op zijn bekeringsoproepen antwoorden: Tja, ik kan me niet bekeren, dan moet u zelf maar doen... ik blijf rustig wachten en naar al die mooie dingen luisteren maar doe er niets mee. Zalig wie het hoort EN HET DOET.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 28 sep 2006 16:00

als God een mens bekeerd dan heeft een mens geen keus hij zal bekeerd worden.
paulus kon zijn bekering niet stoppen hij moest God wel volgen.zoals jij het zegt had paulus nog de keus om God niet te volgen.
maar hij was al van eeuwigheid uitverkoren om bekeerd te worden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 sep 2006 16:05

Ach... en heb jij dan ff pech dat God jou niet bekeerd heeft he... had Hij maar meer moeten doen...

Zo makkelijk.....

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 28 sep 2006 16:10

Marnix schreef:Ach... en heb jij dan ff pech dat God jou niet bekeerd heeft he... had Hij maar meer moeten doen...

Zo makkelijk.....

idd zo makkelijk kan het zijn.
maar als je verloren gaat is het wel eigen schuld omdat je hetzelfde als adam gedaan zou hebben.
en omdat je het evangelie niet aangenomen hebt, niet dat je het kan maar ja God eist het wel.

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 28 sep 2006 16:33

goofy1978 schreef:
Marnix schreef:Ach... en heb jij dan ff pech dat God jou niet bekeerd heeft he... had Hij maar meer moeten doen...

Zo makkelijk.....

idd zo makkelijk kan het zijn.
maar als je verloren gaat is het wel eigen schuld omdat je hetzelfde als adam gedaan zou hebben.
en omdat je het evangelie niet aangenomen hebt, niet dat je het kan maar ja God eist het wel.

Als ik jouw redenering lees, denk ik eerder dat je God wel de schuld kan geven. Je kan het evangelie niet aannemen, maar als dat idd ook niet gebeurd is het je eigen schuld?

Als God het is die trekt, en Hij alleen. Als Hij jou heeft uitverkoren, of niet, dan kan Hij jou ook niet verantwoordelijk stellen voor je ongeloof. Bot gezegd: Had Hij je maar geloof moeten geven. Zo is het ZIjn verantwoordelijkheid dat jij verloren gaat.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 28 sep 2006 16:59

lees zondag 4 maar eens daar staat het ook.
dat God geen onrecht doet dat Hij het van een mens eist.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 sep 2006 19:55

goofy1978 schreef:lees zondag 4 maar eens daar staat het ook.
Als er wat ge-eist wordt moet de persoon dat ook kunnen doen..

Als ik jou eis om te vliegen is dat een verkeerd eis aangezien je niet kunt vliegen. God eist dat de mens zich omkere naar Hem toe zoals de mens ook omgekeerd is van God af. En dat eist Hij, omdat Adam hem dat beloofd had en dus ook wij.

De Heere God zal ze trekken met mensenzelen en touwen der liefde, Hij doet er alles aan om jou te bereiken. Hij zette je neer, in de vergadering der heiligen, Hij schonk je het Woord, Hij nodigt je uit om aan zijn bruidsmaal te komen, Hij en zijn apostelen gaat uit in de heggen en steggen om daar armen, melaatsen en zondaren uit te nodigen om dat Koningsmaal te mogen eten, met Hem. Nu in dit leven en later in de Hemel.

Durven wij dat te weerstaan? Verscheuren wij dagelijks die uitnodiging? Denken we dat het om een notoire grap gaat? Een uitnodiging van een feest wat er niet is? We maken de uitnodiging tot een misschientje en we verklaren de Koning voor gek. We maken van God een Leugenaar..

Hij roept iedereen, niet alleen de genen waarvan Hij weet dat ze zullen luisteren..

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 28 sep 2006 20:15

Raido schreef:
goofy1978 schreef:lees zondag 4 maar eens daar staat het ook.
Als er wat ge-eist wordt moet de persoon dat ook kunnen doen..

Als ik jou eis om te vliegen is dat een verkeerd eis aangezien je niet kunt vliegen. God eist dat de mens zich omkere naar Hem toe zoals de mens ook omgekeerd is van God af. En dat eist Hij, omdat Adam hem dat beloofd had en dus ook wij.

De Heere God zal ze trekken met mensenzelen en touwen der liefde, Hij doet er alles aan om jou te bereiken. Hij zette je neer, in de vergadering der heiligen, Hij schonk je het Woord, Hij nodigt je uit om aan zijn bruidsmaal te komen, Hij en zijn apostelen gaat uit in de heggen en steggen om daar armen, melaatsen en zondaren uit te nodigen om dat Koningsmaal te mogen eten, met Hem. Nu in dit leven en later in de Hemel.

Durven wij dat te weerstaan? Verscheuren wij dagelijks die uitnodiging? Denken we dat het om een notoire grap gaat? Een uitnodiging van een feest wat er niet is? We maken de uitnodiging tot een misschientje en we verklaren de Koning voor gek. We maken van God een Leugenaar..

Hij roept iedereen, niet alleen de genen waarvan Hij weet dat ze zullen luisteren..

dat ben ik ook helemaal met je eens,iedereen die het evangelie hoort word genodigt voor het bruidsmaal.
de ellende is dat de onwil nog groter is dan het niet kunnen ingaan.
das toch wel erg dat God een mens moet dwingen om in te gaan.

17 En hij zond zijn dienstknecht uit ten ure des avondmaals, om den genoden te zeggen: Komt, want alle dingen zijn nu gereed.
18 En zij begonnen allen zich eendrachtelijk te ontschuldigen. De eerste zeide tot hem: Ik heb een akker gekocht, en het is nodig, dat ik uitga, en hem bezie; ik bid u, houd mij voor verontschuldigd.
19 En een ander zeide: Ik heb vijf juk ossen gekocht, en ik ga heen, om die te beproeven; ik bid u, houd mij voor verontschuldigd.
20 En een ander zeide: Ik heb een vrouw getrouwd, en daarom kan ik niet komen.
21 En dezelve dienstknecht wedergekomen zijnde, boodschapte deze dingen zijn heer. Toen werd de heer des huizes toornig, en zeide tot zijn dienstknecht: Ga haastelijk uit in de straten en wijken der stad, en breng de armen, en verminkten, en kreupelen, en blinden hier in.
22 En de dienstknecht zeide: Heere, het is geschied, gelijk gij bevolen hebt, en nog is er plaats.
23 En de heer zeide tot den dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde;
24 Want ik zeg ulieden, dat niemand van die mannen, die genood waren, mijn avondmaal smaken zal.

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 28 sep 2006 20:18

Maar er zijn er ook heel veel die wel gaan.

Misschien is het dan zo dat mensen als ik gaan en dat jij gedwongen moet worden?
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Terug naar “Archief”