Dat doet pijn. Ik lees in de Bijbel zoveel woorden van hoop en belofte. En ik pleit daar op bij de Heere. Ik probeer uit liefde zijn geboden te onderhouden, de Schrift te lezen, mijn zonden te belijden en de loop baan te lopen alsof ik deze kon winnen. Dan kom jij met dat het alleen is voor mensen die van God getrokken zijn, dat die hoop vermoedelijke toch hopeloos en ijdel is etcetra.. Je schoffelt daarmee mensen de poten onder hun prille geloof weg en dat is iets waar Jezus tegen waarschuwde dat je voorzichtig moest omgaan met de kinderen in het geloof. Ik heb aangegeven uit liefde tot God dingen te laten, ja zelfs ze te haten om Zijn Naams wil.
Laat het eens tot je doordringen wat de impact van je woorden kunnen zijn op een zoekend iemand. Iemand die zoekt, en zoekt, klopt, bid, smeekt en in afhankelijkheid leeft. Weet een mens bij het beginnen van zijn zoektocht naar God of het werk van de Heilige Geest is? Begin vandaag nog met zoeken, op je eigen houtje.. God zegt duidelijk dat wie Hem zoeken Hem zullen vinden. Die belofte is er voor iedereen.
Toen ik dat net zei vloog je me bijna aan omdat dat zogenaamd goede werken waren die niets toe doen aan je wedergeboorte (doen ze ook niet, maar daarom moet je ze nog niet laten). Je gaf net een mooie tekst 'de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben', maar zegt nuzelf het tegenovergestelde. Als jij enkel probeerd de wet te houden kom je eeuwig om. Wat je moet; ja een verplichting. Is geloven in het bloedoffer van Jezus Christus..maar als mens kun je toch niet meer doen dan je zo goed mogelijk aan de geboden te houden.
Iedereen ergerd zich aan Christus, maar ... kan dan niemand zalig worden? Petrus wás zalig en toch werd hij geergerd..je zou waarschijnlijk ook boos op Jezus worden als Hij het evangelie vertelde. maar zalig zijn zij die aan Hem niet geergerd worden.
jEn zalig is zij, die geloofd heeft; want de dingen, die haar van den Heere gezegd zijn, zullen volbracht worden Weetje, ik heb ervaren dat God zich niet laat dwingen. Ik ben in de Gereformeerde Gemeente opgegroeid waar 'bevinding' een bekende term is maar voor jongeren een mysterie is. Te vergelijken met de bekering van Paulus, bevindelijken verwachten zo'n bekering.. Dat geeft zekerheid..
En ik wachtte en wachtte totdat God ook allerlei grote dingen aan mij zou gaan doen. En zo zag ik niet dat de Heere God al in mij bezig was. Wij staren ons dood op tradities, op uitleggingen en maken de weg der zaligheid nog smaller door alle boeken van oudvaders. (Waar Luther zo bang voor was!)