Raido schreef:Dat is de kern van de wedergeboorte, maar waarom bekeerd de mens zich? Uit liefde tot God en het weten dat hij niet zonder Hem kan.
Uit liefde tot God? Of berouw over de zonde?
't Spijt me, maar ik snap even niet hoe een gevallen mens van God kan houden vóórdat hij wordt bekeerd... Misschien komt het doordat het al laat is, maar wij hebben toch zelf gekozen om niet naar God te luisteren, daarop vervulde God Zijn belofte: de eeuwige dood... en ondanks dit alles houden we van God...? Kan ik even niet met elkaar rijmen.
Hoe ik mij bekeer? Door te proberen het kwade te laten en het goede te doen in alles in mijn leven, dit niet voor mijzelf maar voor de Heere.
Ik denk dat we dit allemaal proberen. En dat is natuurlijk een prima streven. Maar zoals Goofy al zegt: niet genoeg. Want dat zou betekenen dat je, als je je aan al Gods geboden hield (vooropgesteld dat je het zou kunnen, ik kan het nl. niet), ook bekeerd zou worden.
Marnix schreef:Niet alleen bidden.... bidden en werken.... bidden en gegeven krijgen, zoeken en vinden, kloppen en zien dat er opengedaan wordt. Dat is het mooie van actief zijn, God luistert naar wie Hem zoeken. Het "kies voor God" is dan ook niet eng als Hij je iedere week roept door de bediening van het Woord waarin Hij je daartoe oproept... en denk eens aan de belofte en eis van de doop. De eis en de beloften dat Hij er alles aan doet om je daarbij te helpen. Omdat Hij de gevende God is.
Marnix, ik kan een heel eind met je meegaan, maar bedoel jij dat iederéén de mogelijkheid heeft te zien dat wordt opengedaan? We kunnen nl. in de Bijbel lezen dat het niet voor iedereen is weggelegd. Het beste voorbeeld van 'open doen' is waarschijnlijk de gelijkenis van de wijze en dwaze maagden; alles was het zelfde, echter voor de ene groep ging de deur open, de rest werd buitengesloten.
De wijze maagden hadden zich voorbereid, ze hadden er alles aan gedaan, maar van tevoren wist niemand hoe het verder zou verlopen. Alle meisjes moesten wachten toen ze hadden aangeklopt, voor enkelen ging de deur maar open. Dat geldt dus ook in de kerk: iedereen hoort hetzelfde, maar er zullen er 'weinigen' zijn die het in het hart wordt gebracht.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...