Uitverkiezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 26 sep 2006 17:55

goofy1978 schreef:als je jezelf probeert te bekeren zal je erachter komen dat het niet gaat
dat is mijn ervaring.
als de H.G niet overtuigt van zonde en oordeel gebeurt er gewoon niets.
wat doen jullie dan om jezelf te bekeren hele dagen bidden ofzo?
en dan moet God je bidden wel verhoren anders blijf je onbekeerd.
:?

Het is ook geen eigen werk wat de mensen hier je proberen uit te leggen. Ze bedoelen dat je afhankelijk moet worden van God en Zijn opdracht in Zijn Woord moet navolgen. Dat houdt in dat je moet zoeken, en al je zoekt zal Hij je nooit in de kou laten staan. Geloven dat het volbrachte werk van Jezus Christus ook voor jou is, ook al heb je het helemaal niet verdient! Dan wordt zijn belofte waar dat als je zoekt, je ook zult vinden. En dan is het echt niet klaar hoor :shock: Het is absoluut niet zo van: nu ben ik wedergeboren dus ik heb de zaakjes voor elkaar. Nee dan begint het pas, dan kom je erachter dat je het niet uit jezelf kunt, en je komt er steeds meer achter dat je het alleen van Hem kunt verwachten en er zelf niets van terecht brengt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 sep 2006 18:34

goofy1978 schreef:als je jezelf probeert te bekeren zal je erachter komen dat het niet gaat dat is mijn ervaring.
Nee dat lukt niet, en als het welk lukt ws het niet je eigen werk. Maar weet je dat van te voren? Ik gelukkig niet. Dus ik probeer me te bekeren kost wat het kost.

als de H.G niet overtuigt van zonde en oordeel gebeurt er gewoon niets.
Dat is de kern van de wedergeboorte, maar waarom bekeerd de mens zich? Uit liefde tot God en het weten dat hij niet zonder Hem kan.

wat doen jullie dan om jezelf te bekeren hele dagen bidden ofzo?
en dan moet God je bidden wel verhoren anders blijf je onbekeerd.
:?
In eerste plaats spreken we natuurlijk de Naam van de Heilige Geest volledig uit en korten we hem niet af tot H.G, daarnaast hebben we uiteraard allerhande gebeden die we in de juiste volgorde moeten opzeggen want anders komt het niet goed..

Hoe ik mij bekeer? Door te proberen het kwade te laten en het goede te doen in alles in mijn leven, dit niet voor mijzelf maar voor de Heere.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 26 sep 2006 22:16

kwade laten en goede doen is een mooi streven idd maar zijn wel werken der wet en door dat te doen word geen mens behouden.
dat is alleen het geloof in Jezus,en geloof is een gave van God.
als het alleen maar een historieel geloof moest zijn was ik ook bekeerd.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 27 sep 2006 00:09

Raido schreef:Dat is de kern van de wedergeboorte, maar waarom bekeerd de mens zich? Uit liefde tot God en het weten dat hij niet zonder Hem kan.

Uit liefde tot God? Of berouw over de zonde?
't Spijt me, maar ik snap even niet hoe een gevallen mens van God kan houden vóórdat hij wordt bekeerd... Misschien komt het doordat het al laat is, maar wij hebben toch zelf gekozen om niet naar God te luisteren, daarop vervulde God Zijn belofte: de eeuwige dood... en ondanks dit alles houden we van God...? Kan ik even niet met elkaar rijmen.

Hoe ik mij bekeer? Door te proberen het kwade te laten en het goede te doen in alles in mijn leven, dit niet voor mijzelf maar voor de Heere.

Ik denk dat we dit allemaal proberen. En dat is natuurlijk een prima streven. Maar zoals Goofy al zegt: niet genoeg. Want dat zou betekenen dat je, als je je aan al Gods geboden hield (vooropgesteld dat je het zou kunnen, ik kan het nl. niet), ook bekeerd zou worden.

Marnix schreef:Niet alleen bidden.... bidden en werken.... bidden en gegeven krijgen, zoeken en vinden, kloppen en zien dat er opengedaan wordt. Dat is het mooie van actief zijn, God luistert naar wie Hem zoeken. Het "kies voor God" is dan ook niet eng als Hij je iedere week roept door de bediening van het Woord waarin Hij je daartoe oproept... en denk eens aan de belofte en eis van de doop. De eis en de beloften dat Hij er alles aan doet om je daarbij te helpen. Omdat Hij de gevende God is.

Marnix, ik kan een heel eind met je meegaan, maar bedoel jij dat iederéén de mogelijkheid heeft te zien dat wordt opengedaan? We kunnen nl. in de Bijbel lezen dat het niet voor iedereen is weggelegd. Het beste voorbeeld van 'open doen' is waarschijnlijk de gelijkenis van de wijze en dwaze maagden; alles was het zelfde, echter voor de ene groep ging de deur open, de rest werd buitengesloten.
De wijze maagden hadden zich voorbereid, ze hadden er alles aan gedaan, maar van tevoren wist niemand hoe het verder zou verlopen. Alle meisjes moesten wachten toen ze hadden aangeklopt, voor enkelen ging de deur maar open. Dat geldt dus ook in de kerk: iedereen hoort hetzelfde, maar er zullen er 'weinigen' zijn die het in het hart wordt gebracht.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 27 sep 2006 11:40

goofy1978 schreef:kwade laten en goede doen is een mooi streven idd maar zijn wel werken der wet en door dat te doen word geen mens behouden.

Als jij WERKELIJK zou geloven dat het waar is wat in de Bijbel staat, dan zou je je op dit moment met hart en ziel tot God bekeren. Maar je gelooft het niet, dus je komt niet.

En dus zeg je een historieel geloof te hebben, terwijl je leeft alsof die feiten helemaal niet waar zijn.

Verschuil je niet, maar buig voor de Heere. Wat heb je te verliezen? Stel (en dat is niet naar de Schrift) dat Hij je verloren zou gaan terwijl je tot Hem gaat, dan heb je nog niets verloren. Je zegt immers dat je ook zo wel verloren gaat.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2006 14:51

Uit liefde tot God? Of berouw over de zonde?
Mijn geloof is niet op mijzelf gericht maar op Hem ik wil geen zonden doen dus probeer ik die te laten omdat ik Hem intens pijn doe met mijn zonden. Ik heb Hem lief omdat Hij mij eerst heeft lief gehad.

't Spijt me, maar ik snap even niet hoe een gevallen mens van God kan houden vóórdat hij wordt bekeerd...
Waarom gaat een zieke naar de dokter? Omdat hij zich zo gezond voelt? Ik probeer mijn zonden te laten, en de zonden die ik doe te beleiden. Zoals Paulus dat zegt 24 Weet gijlieden niet, dat die in de loopbaan lopen, allen wel lopen, maar dat een den prijs ontvangt? Loopt alzo, dat gij dien moogt verkrijgen.

25 En een iegelijk, die om prijs strijdt, onthoudt zich in alles. Dezen dan doen wel dit, opdat zij een verderfelijke kroon zouden ontvangen, maar wij een onverderfelijke.

26 Ik loop dan alzo, niet als op het onzekere; ik kamp alzo, niet als de lucht slaande;

27 Maar ik bedwing mijn lichaam, en breng het tot dienstbaarheid, opdat ik niet enigszins, daar ik anderen gepredikt heb, zelf verwerpelijk worde.
En dan vind ik het een grote smoes 'dat hoef ik niet te doen omdat God mij niet bekeerd heeft. God is het die wederbaard het is de mens die zich bekeerd. Wij zijn allemaal geneigd tot het doen van het kwade; niet gedoemd.

Misschien komt het doordat het al laat is, maar wij hebben toch zelf gekozen om niet naar God te luisteren, daarop vervulde God Zijn belofte: de eeuwige dood...
De eeuwige dood is voor de genen die moedwillig verharden en doorgaan in de wegen der zonden en het Offer van onze Heere Jezus Christus niets waard achten. God geeft in zijn Woord de getuigenis dat Hij van de mensheid houdt en dat er velen tot Hem zullen komen en dat die mensen vermoeid zijn. Zij zullen water krijgen uit de bron die overloopt, die niet opdroogt en ze zullen nooit meer dorsten.

ondanks dit alles houden we van God...? Kan ik even niet met elkaar rijmen.
Ik kan het niet rijmen als een mens niet van God houdt, helemaal een christen niet. Terwijl het Woord overvloeiende is van Liefde. O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk!

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 27 sep 2006 15:40

dit sprak Jezus

39 Onderzoekt [5:39] Jes 34:16. Luk 16:29. Hand 17:11.de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die [5:39] Deut 18:18. Luk 24:27. Joh 1:46.zijn het, die van Mij getuigen.
40 En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.
41 Ik neem geen eer van mensen;
42 Maar Ik ken ulieden, dat gij de liefde Gods in uzelven niet hebt.

dat niemand tot Jezus wil komen tenzij de Vader hem trekke geld voor alle mensen.
dus ook voor jullie.

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 27 sep 2006 17:35

goofy1978 schreef:dit sprak Jezus

39 Onderzoekt [5:39] Jes 34:16. Luk 16:29. Hand 17:11.de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die [5:39] Deut 18:18. Luk 24:27. Joh 1:46.zijn het, die van Mij getuigen.

dat niemand tot Jezus wil komen tenzij de Vader hem trekke geld voor alle mensen.
dus ook voor jullie.

Als we kijken naar wat de geschiedenis van Fillippus en de Kamerling dan lees ik ook de andere kant

Handelingen 8:37

En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2006 19:11

goofy1978 schreef:dit sprak Jezus

dus ook voor jullie.
Maar jongen.. lees het eens goed.. er staat 'jullie lezen de Bijbel alsof je daar het eeuwige leven uit kunt verdienen'.

Dat is niet zo, nee doh. Ik gaf toch aan waarom ik niet probeer te zondigen.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 27 sep 2006 19:23

goofy1978 schreef:kwade laten en goede doen is een mooi streven idd maar zijn wel werken der wet en door dat te doen word geen mens behouden.

Raido zegt toch niet dat hij door goede werken zalig word? Nu wordt ik echt een beetje boos op je hoor! Hij bedoeld dat hij uit liefde voor God de zonde wil laten en het goede wil doen, omdat hij Hem geen pijn wil doen. Dat staat duidelijk in zijn post vermeld.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 27 sep 2006 20:09

je zou waarschijnlijk ook boos op Jezus worden als Hij het evangelie vertelde.
maar zalig zijn zij die aan Hem niet geergerd worden.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 27 sep 2006 20:16

goofy1978 schreef:je zou waarschijnlijk ook boos op Jezus worden als Hij het evangelie vertelde.
maar zalig zijn zij die aan Hem niet geergerd worden.

Dan wil je m'n post niet begrijpen. Je gaat niet in op de inhoud, nou dan niet.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 27 sep 2006 20:18

Bovendien wordt ik ook niet boos op mijn Zaligmaker, want Hij is mijn enige redding, zonder Zijn borgwerk ben ik niets.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 27 sep 2006 20:28

marina87 schreef:Bovendien wordt ik ook niet boos op mijn Zaligmaker, want Hij is mijn enige redding, zonder Zijn borgwerk ben ik niets.

dat is waar wat je zegt
maar als mens kun je toch niet meer doen dan je zo goed mogelijk aan de geboden te houden.
maar dat is niet genoeg om zalig te worden bedoelde ik. :)

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 27 sep 2006 20:50

Precies, dat is nooit genoeg, eigenlijk doet dat er niets toe. Je ziet ook in de gelijkenis van Jezus van de jongeling die alle geboden perfect onderhield. Dan vraagt Jezus of hij alles voor Hem wilt opgeven. Dat kun je niet uit jezelf! Maar daarom mag je het juist aan Hem vragen! Dat is het evangelie, uit jezelf kun je niets en ben je niets. Maar door op je knieen te gaan en hem te vragen of Hij je wil leiden en leren in de dingen van God. En vragen dat Hij vergeving wil geven over je hele verrote leven. En dan ben je door het borgwerk van Jezus Christus alles. Pas daarna worden de werken ook belangrijk als Vruchten van de Geest. Alleen moet ik eerlijk bekennen dat ik daar nog weinig/niets van bak. :cry: Maarja, dat heb je als je telkens Zijn Hand weer los laat en denk dat je het weer even zelf kunt.

Terug naar “Archief”